Rör 6550

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Rör 6550

Inläggav Kronkan » 2014-11-12 09:48

Laila skrev:Vem körde . . . typ ? :)

Typ - jag.

Faetma var mera förståndig och tog bussen "till stan" vilket i princip är lika rak och snabb väg som för bilen. Och kunde därför utvidga sitt provande av sådant som ger livet djup och mening till annat är monoblock och rör. Jag fick alltså en något begränsat testmöjlighet. Men svagdrickan var förträfflig. Vi lyssnade också på mono genom skivspelare och en högtalare. Vi hade ju i min barndom ingen skivspelare utan en gammal rörradio. Jag är den absolut sista generationen som kan ha minne av en lördagkväll utan TV. Jag var 7 år när jag för första gången såg på "dumburken".

Det finns för mig en hemtrevnad i monoljudet, en gammal skiva och den lite avrullade tonkurvan som ju finns på de lite äldre inspelningarna.

Men vi testade modernt stereo också bl a på någon brasiliansk musik som fanns på cd. Mest blev det lyssning på de av Erik Anderson moddade monoblocken. Det var ett ljudpanorama som hette duga speciellt när de var ensamma på banan - alltså utan subbarna och bara över carlssonhögtalarna.

Det hade kunnat varit mera växlingar mellan de olika rören för att försöka bättre kunna förklara och hörs de små skillnader som kunde finnas.

Jag hade inte varit ledsen om jag hade haft dessa slutsteg.

Det var för mig en lärorik lyssning.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-12 14:12

Tack Faema, Kronkan och Sprudel för besöket.
Det ger så mycket mer att diskutera sina intryck i gott sällskap.
Till Sprudel vill jag hälsa att dina sista lyssningsintryck innan hemgång var från de Dynaco-märkta 6550A-rören, som med stor sannolikhet var tillverkade av General Electric för mer än 40 år sedan. För övrigt sitter det Siemens NOS ECC88 och ECC82 i de Perka-ombyggda sedan en vecka.
Jag vägrar betala fantasipriser för att få småsignalrör med Telefunken-logga på.
Siemens-rören ska få samla speltid åtminstone någon vecka ytterligare innan jag jämför dem med de nytillverkade JJ-rör som jag spelat på sedan ett par år. De rara Dynaco 6550-rören är det nog bäst att jag sparar till finlyssning, så jag ska snart byta till mina nya Tung Sol 6550 Reissue och låta dem samla speltid också, de verkar fortfarande bli bättre ju mer speltid de får.

Nästa steg är att försöka bibehålla den goda integrationen mellan mina OA52.2 drivna av rörslutsteg och mina fyra OB52 drivna av ICEPower1000 utan den markanta transparensförlust jag får via cr80s högpassutgång jämfört med att ansluta rörslutstegen direkt till C2300-försteget eller Mytek-DACens variabla XLR-utgång. Med sämre rör reagerade jag inte så mycket på förlusterna i HP-filtret, men nu är de alltför uppenbara.
Sprudel har vänligt lånat mig sitt bättre cr80es filter.
Hittills har jag bara jämfört en kort stund, men redan konstaterat att även es-filtret ger en märkbar kvalitetsförlust, fast mindre än mitt s-filter.

Egentligen är det häpnadsväckande att så gamla slutsteg och högtalare, moddade för 27 respektive 20 år sedan, kan leverera sådan återgivningskvalitet bara de får bättre programkällor och rör. Det är ju i grunden inga high-end prylar. :D
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-12 15:17

Tack för sedvanlig gästfrihet och förmånen att få sitta ner och någon annan springer runt och grejar.

Sådana där burkar som du har i siganlvägen har jag ingen praktisk kunskap om. Jag har enbart haft tvåvägssystem. Så därför inget som jag förstår. Men det var uppenbart mot slutet av kvällen på den brasilianska cd:n att det hände något när du kopplade ut subbarna. Det var nog det tydligaste under kvällen. Fast ju senare på kvällen desto mera intryck har man ju och eventuella skillnader kan då eventuellt detekteras.

Utan lådan så är det ju helt tydligt prylar med high end ambition. Själv så kom jag inte helt till insikt vilken skillnad det var mellan de nya och gamla 6550 rören. Om det går att höra en sådan. Vad tyckte ni som var kvar. För någon tanke har jag ju.

Det jag vill minnas är att de tyngre rörmonoblocken knuffade på basen riktigt bra utan sub.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2014-11-12 16:07

Tackar också för gårdagen, god öl och mackor samt intressant musik. Visst spelade dina "gamla" prylar vackert, mycket vackert, t o m med musik från 1100-talet 8) !
Skillnaden på olika rör var mycket mindre än med det aktiva filtret på/av, det filtret var då inte till sin fördel. På de moderata volymer vi spelade på så tyckte inte jag heller att subbasen bidrog till något. Tror också att Tung-sol 6550 rören blir favoriterna efter en tids spelande i din setup. Utsikten över Kronan var fin-fin, väl mött en följande gång.

FAEMA/Lars

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-23 12:13

Leker lite med en EAR 861 i setupen nu. Spännande. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-23 15:56

sprudel skrev:Leker lite med en EAR 861 i setupen nu. Spännande. :)

Ja, de är verkligen spännande, inte minst för att priset på ett par klassiska 509 monosteg nu har passerat 105.000:- SEK . Dessutom är jag nyfiken på hur långt du tycker att 32 W per kanal räcker subektivt.
Det skulle kunna bli ämne för en ny tråd - är 30 Watt alltid 30 Watt vid musiklyssning oavsett om de kommer från en stor single and triod (kan endast gå i klass-A)
mindre trioder i push-pull I klass-A eller AB
pentoder i push-pull I klass-A eller AB
MOS-FET I klass-A eller AB
bipolära transistorer I klass-A eller AB

Förslaget att göra jämförelsen med 30 Wattare har flera orsaker,
dels tror jag att det är just vid den effektnivån det finns flest olika konstruktioner,
dels har de vanligast förekommande högtalarna såpass låg känslighet att 30 Wattare får det "svettigt" och kommer att bekänna färg (om de har någon).

Vid senaste lyssningsträffen hos mig konstaterade vi ju att mitt ena Perka-moddade slutsteg tappade ca. 3 dB i utnivå (känslighet) när det blivit varmt. Vid felsökning och mätning såg jag att det klippte osymmetriskt redan vid ca. 4 Watt ut. Märkligt att det inte lät sämre!
Det verkar som en av de ryska teflonkondingarna jag bytt till som kopplingskondensator fick kortslutning när den blev varm. Nu har jag bytt ut både dem och de stora bruna PIO som satt i det andra slutsteget mot moderna små svarta MKP.
Bild
Dessutom har jag upptäckt att mitt billiga PC-oscilloskop med USB-anslutning förutom funktionsgenerator även har en spektralanalysator. Visserligen med usel upplösning, men man ser ändå övertonernas relativa nivåer när man driver ett slutsteg mot klippning. Med de nya MKP-kopplingskondensatorerna, nya drivrör NOS Philips E80CC och de gamla (troligen) GE 6550 lämnar de nu hela 17 V över 8 ohm, d.v.s. över 36 Watt!

Nu måste jag lyssna på hur kondensatorbytet påverkar återgivningen klangligt!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-23 17:38

Tänk att jag alltid får rätt!. Hrmm :wink: Förexten jag postade dina motstånd idag, bättre sent än aldrig.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

BosseS

Inläggav BosseS » 2014-11-23 20:01

Vad ger Copland CTA-401 med EL34 - kommer inte ihåg 23 eller 28 W. Hur som helst tycker jag det räcker med effekt. Behöver inte vrida volymen i botten. Driver ett par OD-11 just nu.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-23 20:14

Vi spelar ju aldrig så högt hos sig, sällan över någon watt skulle jag gissa.
Imponerad över hur pass mycket jag kan ösa på med 861 och funderar vidare på vad EAR 509 kan göra, eller The Dream!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-24 03:05

lennartj skrev:

Ja, de är verkligen spännande, inte minst för att priset på ett par klassiska 509 monosteg nu har passerat 105.000:- SEK . Dessutom är jag nyfiken på hur långt du tycker att 32 W per kanal räcker subektivt.
Det skulle kunna bli ämne för en ny tråd - är 30 Watt alltid 30 Watt vid musiklyssning oavsett om de kommer från en stor single and triod (kan endast gå i klass-A)

Förslaget att göra jämförelsen med 30 Wattare har flera orsaker,
dels tror jag att det är just vid den effektnivån det finns flest olika konstruktioner,
dels har de vanligast förekommande högtalarna såpass låg känslighet att 30 Wattare får det "svettigt" och kommer att bekänna färg (om de har någon).

Vid senaste lyssningsträffen hos mig konstaterade vi ju att mitt ena Perka-moddade slutsteg tappade ca. 3 dB i utnivå (känslighet) när det blivit varmt. Vid felsökning och mätning såg jag att det klippte osymmetriskt redan vid ca. 4 Watt ut. Märkligt att det inte lät sämre!
Det verkar som en av de ryska teflonkondingarna jag bytt till som kopplingskondensator fick kortslutning när den blev varm. Nu har jag bytt ut både dem och de stora bruna PIO som satt i det andra slutsteget mot moderna små svarta MKP.
Bild
Dessutom har jag upptäckt att mitt billiga PC-oscilloskop med USB-anslutning förutom funktionsgenerator även har en spektralanalysator. Visserligen med usel upplösning, men man ser ändå övertonernas relativa nivåer när man driver ett slutsteg mot klippning. Med de nya MKP-kopplingskondensatorerna, nya drivrör NOS Philips E80CC och de gamla (troligen) GE 6550 lämnar de nu hela 17 V över 8 ohm, d.v.s. över 36 Watt!

Nu måste jag lyssna på hur kondensatorbytet påverkar återgivningen klangligt!

Då jag hade kontakt me Dupont angående teflonkondensatorer fick jag en del mätningar. Det är känsligt med teflon i kondensatorer. De är allt annat än självläkande.

Däremot rekommenderar Dupont att olja används i teflonkondensatorer 8) :D Då blir de självläkande och tål betydligt högre spänningar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-24 03:10

lennartj skrev:

Problemet med hur frågan har ställts, är ju att svaret är givet: 30 W är 30 W och ingenting annat.

Om frågan däremot hade ställts: Hur kraftfullt känns 30 W om de kommer från förstärkare baserade på olika teknologier?

Ja då hade man kunnat undersöka saken och kanske kommit fram till att 30 W inte upplevs som lika mycket om de kommer från en single end triod-förstärkare eller en hårt motkopplad p-p-transistorförstärkare.

Men innan man kan svara på det så finns det faktiskt ännu en fråga som ligger i vägen: Vid vilken distorsionsnivå skall man definiera uteffekten? Ju lägre gräns man sätter, desto mera kommer single end tridoförstärkaren att imponera i förhållande till sin specificerade uteffekt (eftersom den senare blir väldigt låg).

Sätter man gränsen till säg 0,001 % distorsion så kommer kanske en triodförstärkare på 30 mW att låta lika kraftfull som en transitstorförstärkare på säg 30 W!

Sätter man däremot gränsen för "uteffekt" till den effekt som råder då man når 40 % distorsion så kommer eventuellt en single end förstärkare på 70 W att låta mindre kraftfull än en transistorförstärkare på knappt 60 W.

Så - för att första frågan skall kunna besvaras måste andra frågor besvaras först.

lennartj skrev:Förslaget att göra jämförelsen med 30 Wattare har flera orsaker,

Typ bekänna färgning alltså! ;)

Ja, fast det är ännu enklare att jämföra förstärkare som bara ger 1 W i så fall.

Men fortfarande så kvarstår problemet - för att kunna jämföra 30 W-förstärkare med varandra, måste man börja med att definiera vad en 30 W-förstärkare är för något, det vill säga vilken distorsion det är som skall ha uppnåtts vid den effektnivå som man väljer att kalla "förstärkarens uteffekt".

lennartj skrev:Vid senaste lyssningsträffen hos mig konstaterade vi ju att mitt ena Perka-moddade slutsteg tappade ca. 3 dB i utnivå (känslighet) när det blivit varmt. Vid felsökning och mätning såg jag att det klippte osymmetriskt redan vid ca. 4 Watt ut. Märkligt att det inte lät sämre!

Varför är det märkligt?

För mig låter det mera som om du kallar det märkligt på grund av att det inte är en upplevelse du förväntat dig baserat på just dina fördomar. ;)

Men det betyder ju inte att det är märkligt. Bara att det förvånade dig.

lennartj skrev:Det verkar som en av de ryska teflonkondingarna jag bytt till som kopplingskondensator fick kortslutning när den blev varm.

Aha, så arbetspunkten blev förskjuten?

lennartj skrev:Nu har jag bytt ut både dem och de stora bruna PIO som satt i det andra slutsteget mot moderna små svarta MKP.
Bild

Ja, kondingar kan vara ett knepigt kapitel.

lennartj skrev:Dessutom har jag upptäckt att mitt billiga PC-oscilloskop med USB-anslutning förutom funktionsgenerator även har en spektralanalysator. Visserligen med usel upplösning, men man ser ändå övertonernas relativa nivåer när man driver ett slutsteg mot klippning. Med de nya MKP-kopplingskondensatorerna, nya drivrör NOS Philips E80CC och de gamla (troligen) GE 6550 lämnar de nu hela 17 V över 8 ohm, d.v.s. över 36 Watt!

Vilket effektmonster! ;)

lennartj skrev:Nu måste jag lyssna på hur kondensatorbytet påverkar återgivningen klangligt!

Förhoppningsvis låter det lite mindre trasigt. Trasiga kondensatorer suger.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

adagio

Inläggav adagio » 2014-11-24 08:28

Är det så ett defekt kopplingkondensatorer beter sig?
Några veckor efter jag bytt kopplingskondensatorer på min Cary började den bete sig. Dels lät det som rörpaj, dvs sus och brus samt lätt pulserande och en del plötsliga sprak. Alla rör kollades och glödtrådsproblem fanns i ett av ingångsrören. Röret byttes ut. I samband med detta började ena kanalen"drifta" det yttrade sig i att ljudbilden tippade över 40/60 till höger. Suck..... Sus vid uppstarter, plötsliga oljud. Kallödning? Vid okulärbesiktning besiktning inget att anmärka, dock fattade jag intresse för en lödpunkt där kondensatorns "ben" hade varit för kort, eller snarare exakt så långt att det nådde fram. Här gjorde jag om installationen och flyttade kondensatorn några mm så det gick att löda med bra kontakt......
Och sprak o sus var borta. Dock får jag en känsla av att ljudbilden tippar åt höger om än så lite....fan!
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

adagio

Inläggav adagio » 2014-11-24 08:47

....och dessutom verkar snedvridningen vara till viss del volymbreoende. Dvs olika mycket fel till nästan inget fel beroende på nivå. Jag har sprayat med oljefri elektronikspray vilket tog bort lite oljud från volympoten. Men jag överväger att byta ut poten. En blå alps är det nu. Funderar på en Tocos Cosmos.

adagio

Inläggav adagio » 2014-11-24 09:02

Peter> du sa "självläkande" är det så att PIO, vilka jag har, kan hela sig om något mindre allvarligt fel skulle uppstå?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-24 11:01

35 W ur ett par 6550?? Borde ju vara minst det dubbla.

Vad betalar man för Sovtek 6550 C?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-24 11:40

adagio skrev:Peter> du sa "självläkande" är det så att PIO, vilka jag har, kan hela sig om något mindre allvarligt fel skulle uppstå?

Så vitt jag har förstått så gäller självläkning vid överslag i kondensator och det gäller plast som dielektrikum. Jag är skeptisk till att det skulle gälla papper. Värmer man en plast som har ett litet hål så rinner plasten ut under tryck och på så sätt kan plasten bli intakt igen. Så fungerar inte papper. Teflon är en så speciell plast eftersom den sintras ihop och rinner egentligen inte. Varför oljan gör sitt i samband med teflon vet jag inte. Vid överslag i papper eller snarast cellulosa så kan jag tänka mig att det blir aska i det området och möjligtvis kan det vara så att aska är elektriskt ledande och inte isolerande. Då kan den i så fall inte läka. Jag har dock aldrig studerat fenomenet så ingående.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-24 17:00

Morello skrev:35 W ur ett par 6550?? Borde ju vara minst det dubbla.

Visa mig i så fall ett slutsteg med ett par 6550 som ständigt går i klass-A som levererar över 70 W!
Autobias "kostar" väl några W dessutom, men det kan det var värt för sinnesfriden, tycker jag.
Du kanske inte har läst artikeln om dessa slutsteg? Det var nog inte i den här tråden jag lade in en länk,
så här kommer den http://user.faktiskt.io/lennartj/EADynaco001.pdf

Ska vi tala om hög uteffekt från ett par 6550 i klass-AB, och inte ren klass-A som Perka moddade mitt första Mk.III-par att hålla sig till, har jag inte hittat något som ger mer än de 105,7 W mina McIntosh MC75 60th Anniversary lämnar på 8 ohmsuttaget vid 1 % THD enligt
http://www.milleraudioresearch.com/download2009/reports/nov09/mcintosh_mc75.html

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-24 17:13

Det kan jag fixa, nemas problemas visserligen håller bara rören några få timmar men man kan inte få allt :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-24 17:14

Hej Lennartj!

I klass A gerväl ca 35 watt en betydande värmeuveckling.

Vill minnas att du på en av monoblocken hade en plåt i alu för att hindra värmen att nå känsliga komponenter. en fråga. Exempelvis borde inte en sådan plåt ha flänsar för att öka värmeavgången och hur i övrigt utforma så att ventilationen blir så effektiv som möjlig? Eller är det en ickefråga.

Till Morello!

Hittar de rör som du efterfrågar till ca 26 dollar styck som här

https://www.tubesandmore.com/products/T-6550WE-SOVT

Har ingen susning om denna leverantör är något att lita på. Alltså ingen rekommendation att handla just där.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-24 17:15

lennartj skrev:
Morello skrev:35 W ur ett par 6550?? Borde ju vara minst det dubbla.

Visa mig i så fall ett slutsteg med ett par 6550 som ständigt går i klass-A som levererar över 70 W!
Autobias "kostar" väl några W dessutom, men det kan det var värt för sinnesfriden, tycker jag.
Du kanske inte har läst artikeln om dessa slutsteg? Det var nog inte i den här tråden jag lade in en länk,
så här kommer den http://user.faktiskt.io/lennartj/EADynaco001.pdf

Ska vi tala om hög uteffekt från ett par 6550 i klass-AB, och inte ren klass-A som Perka moddade mitt första Mk.III-par att hålla sig till, har jag inte hittat något som ger mer än de 105,7 W mina McIntosh MC75 60th Anniversary lämnar på 8 ohmsuttaget vid 1 % THD enligt
http://www.milleraudioresearch.com/download2009/reports/nov09/mcintosh_mc75.html

Visst, men du jagar ju kvalitet, inte kvantitet och där är dina egna vassare än McIntosh!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-24 19:17

Mitt senaste inlägg kräver kanske ett klargörande. Samtliga rör samt även trissistorer har en given maxeffekt som inte bör överskridas om förstärkaren skall fungera oklanderligt över en icke överskådlig framtid. Om vi tittar på ett rör i datatabellerna finner vi ett begrepp PA max dvs max effekt genom röret, i regel är det max anodström som anges. Om vi tittar på ett 6550 rör finner vi att PA max är 35 watt. Vid klass-A drift är den teoretiska verkningsgraden 50% för tetroder/pentoder. Det innebär att ett 6550 rör kan maximalt lämna 17,5 watt i klass-A. Om vi kopplar 2 rör i push-pull når vi effekten 35 watt. Men detta är det teoretiska värdet, vi har då inte räknat med förluster i överföringskedjan, då kan vi dra den slutsatsen att 35 watt är ett mycket bra värde. Vid klass-B däremot är verkningsgraden 78% om jag inte minns alldeles galet.

Det fuskas väldigt mycket med Klass-A begreppet i fabrikanternas specifikationer . Bla finns en mycket känd och ansedd Engelsk konstruktör som i databladen uppger att hans förstärkare betyckad med 2 st EL509 rör lämnar 100 Watt i Klass-A. Det är en fysisk omöjlighet då 509 rören har samma maxeffekt som 6550 röret. Dessa förstärkare måste arbeta så nära Klass-B som tänkas kan!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-24 19:18

ErikAndersson skrev:Det kan jag fixa, nemas problemas visserligen håller bara rören några få timmar men man kan inte få allt :)

:mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-24 19:21

Jag kan för övrigt berätta att det på spanska heter "no mas problemas"
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-24 19:50

Tack då vet jag det. I övrigt kan jag säga att jag skriver som en kråka, det gäller svenskan också!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-24 19:56

Jag tror denna utbredda missuppfattning kan härledas till filmen sällskapsresan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-24 20:12

Nja jag vet inte det, det var så länge sedan jag såg den filmen. Jag vill inte påstå att spanska språket är mitt bästa ämne. Däremot är min fru bra på det, men det är en annan historia.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-24 21:21

Kronkan skrev:Hej Lennartj!

I klass A gerväl ca 35 watt en betydande värmeuveckling.

Vill minnas att du på en av monoblocken hade en plåt i alu för att hindra värmen att nå känsliga komponenter. en fråga. Exempelvis borde inte en sådan plåt ha flänsar för att öka värmeavgången och hur i övrigt utforma så att ventilationen blir så effektiv som möjlig? Eller är det en ickefråga.

Dahles datablad var så illa formulerat att jag inte lyckads läsa ut att deras effektmotstånd behövde monteras på en plåt med viss minimmiarea så i första versionen såg montaget ut så här:

Bild

Bild

När jag läst Vishays datablad för deras motsvarande effektmotstånd trillade poletten ner och
Version 2 har i princip två flänsar

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-24 22:26

Gott om plats är det ont om på MK3 chassiet. Så det utvecklas en hel del värme. Likriktarröret gör sitt till också. Men att löda in dioder undertill på rörhållaren gör kanske förstärkaren mindre "sexig". Sätt gärna en liten datafläkt nära förstärkarna. Kombilyten får kopiöst med stryk, men man kan ha några i reserv kanske.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-24 22:53

Morello skrev:Jag kan för övrigt berätta att det på spanska heter "no mas problemas"

Nje, du får nog resa västerut mentalt.

Jag tror det är en förkortad pluralisversion av väst-pyreneiskans nenhum problema, vilket i pluralis blir nenhumas problemas, vilket förkortat (läs snabbuttalat) blir nemas problemas. Tänk Portugal eller kanske Brazilien.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-24 23:04

Vet inte riktigt vad du menar. Jag pratar om spanska - inte portugisiska, som är ett annat språk.
På spanska säger man "no mas problemas" eller "no hay problema".
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi