Moderator: Redaktörer
NirreFirre skrev:För hörlurarna bör man väl använda prismässigt likartade lurar som ens hörtalare,
PerStromgren skrev:Min upplevelse är - som jag bibringat er tidigare - att jag lättare upptäcker små detaljer i musiken med hörlurar (Sennheiser HD600) än högtalare (Quad ESL63, men gisssningsvis även 989).
PS. Vete tusan hur jag ska bli tvärsäker på att det är så. Kan man kolla hur väl man hör detaljer på något sätt?
hifikg skrev:Lyssna på en sångtext, en som du inte hört förut, försök skriva ner orden och se hur många du missar i genomsnitt med högtalare resp hörlurar. Jag tycker att det är lättare att uppfatta en dialog på utrikiska om jag använder lurar. Särskilt när det är något språk som jag inte är helt säker på, fransk film utan text t ex missar jag mer av om jag använder högtalare än lurar. Ja, det är nog samma med engelsk/amerikansk dialog även om jag inte missar mer än att jag "hänger med".
Kraniet skrev:största fördelen med lurar är nog frånvaron av rumsresonanser. Nu existerar det väl resonanser i lurar också men man är ju väldigt nära direktljudet så störningsnivån torde vara betydligt lägre.
sen kan jag uppleva en större "avslappningsfaktor" med lurar eftersom jag vet att jag inte stör någon annan.
den absolut största nackdelen med lurar är att det låter "i huvudet", det är onaturligt.
Sen finns det ju andra nackdelar som att man sitter fast, det kan klämma öronen, blir svettigt osv.
Precis! Min erfarenhet är att man hamnar i "övre 95%" för klart rimligare summor än med högtalare så även om t ex min HD650 inte spelare över 15500Hz tillhör de beg för fjuttiga 1600kr nästan toppskiktet.PerStromgren skrev:NirreFirre skrev:För hörlurarna bör man väl använda prismässigt likartade lurar som ens hörtalare,
Jag undrar hur många som har det! Den enda jag vet är mannen som jag köpte mina Quad 989 av, han har (numera) rätt enkla högtalare men en hörlursrigg i 50 000-kornorsklassen!
paa skrev:hifikg skrev:Lyssna på en sångtext, en som du inte hört förut, försök skriva ner orden och se hur många du missar i genomsnitt med högtalare resp hörlurar. Jag tycker att det är lättare att uppfatta en dialog på utrikiska om jag använder lurar. Särskilt när det är något språk som jag inte är helt säker på, fransk film utan text t ex missar jag mer av om jag använder högtalare än lurar. Ja, det är nog samma med engelsk/amerikansk dialog även om jag inte missar mer än att jag "hänger med".
Låter kanske som ditt rum skulle må bra av lite kortare efterklang?
hifikg skrev:paa skrev:hifikg skrev:Lyssna på en sångtext, en som du inte hört förut, försök skriva ner orden och se hur många du missar i genomsnitt med högtalare resp hörlurar. Jag tycker att det är lättare att uppfatta en dialog på utrikiska om jag använder lurar. Särskilt när det är något språk som jag inte är helt säker på, fransk film utan text t ex missar jag mer av om jag använder högtalare än lurar. Ja, det är nog samma med engelsk/amerikansk dialog även om jag inte missar mer än att jag "hänger med".
Låter kanske som ditt rum skulle må bra av lite kortare efterklang?
Så har jag tolkat några av dem som besökt mig, fast ingen har sagt det rent ut *s*
Om det gick att dämpa enkelt och sedan återställa om jag inte blir nöjd(are) så vore det kul att prova. Rummet ska dessutom fortsätta att fungera som fotostudio...
IngOehman skrev:...Så finns det verkligen något vettigt skäl att ändra på något?
Vh, iö
Martin skrev:Jag tycker det är lättare att höra små detaljer och skillnader i hörlurar, men högtalare ger en mer realistisk ljudbild och klang. Det rumsliga och ljudbilden blir mer detaljerat i högtalare som närvaro och storlek på instrument. Annat, som ligger mer i tidsdomänen som intonation och utklingningsförlopp och separation av olika instrument och ljud blir tydligare i lurar. Man kan höra tystare ljud under en ljudmatta i lurar.
IngOehman skrev:...Jag tror jag nämnde att efterklangen inte var så välkontrollerad, rakt ut, när jag hälsade på. ...
IngOehman skrev:Njae, det jag skrev var att jag föredrar hallen utanför det dedicerade lyssningsrummet hos Audio concept. Akustiskt alltså.
Inte att det låter bättre där. Det är inte fakta det handlar om. Men jag kan tänka mig att många tycker likadant. Du gör det uppenbart.
IngOehman skrev:Njae, det jag skrev var att jag föredrar hallen utanför det dedicerade lyssningsrummet hos Audio concept. Akustiskt alltså.
Inte att det låter bättre där. Det är inte fakta det handlar om. Men jag kan tänka mig att många tycker likadant. Du gör det uppenbart.
Vh, iö
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Njae, det jag skrev var att jag föredrar hallen utanför det dedicerade lyssningsrummet hos Audio concept. Akustiskt alltså.
Jag har aldrig lyssnat i det lilla lyssningsrummet, bara live i det stora. Bland annat Anna-Lotta Larsson som hade de tyska MBL-högtalarna som PA. Det lät mycket bra, eller rättare, det lät inte alls. Musiken bara fanns där.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster