darkg skrev:
Vad är det som är så jäkla bra med originalet?
Lukten?
Moderator: Redaktörer
darkg skrev:
Vad är det som är så jäkla bra med originalet?
DQ-20 skrev:sebatlh skrev:Ja jag vill i varje fall ha en ofärgande färstärkare i sammanhanget hifi.
Distboxar kopplas med fördel in tidigare i kedjan. I studion tex.
Jag är ute efter korrekt återgivning, inte sameness.
Att detta inte skulle vara faktisktnormen är för mig främmande.
Så, då har i varje fall någon sagt det
Väldigt kärnfullt!
/DQ-20
IngOehman skrev:Hur det är är objektivt och den som hävdar att något är på ett annat sätt har också fel.
IngOehman skrev:Det finns dock något som är konstigt, och det är att det finns några som vill "vara rebeller" och att deras åsikter skall vara kontroversiella (de vill kunna säga att alla är emot dem, att det finns en forumåsikt som de kämpar emot). Men hur gärna någon än vill definiera en norm sålunda att de får rebellrollen, så får de nog finna sig i att man på faktiskt oftast behöver försvara sina åsikter - vilka de än är.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Hur det är är objektivt och den som hävdar att något är på ett annat sätt har också fel.
Den som hävdar att dennes subjektiva åsikt är en objektiv sanning har också fel. Och något blir inte objektivt bara för att man plockar ut några mätningar som stödjer ens subjektiva tyckande.
/ B
IngOehman skrev:Det blir inte en faktisktnorm bara för att det är en preferens för några som skriver på faktiskt.se.
Detta är ett diskussionsforum och om det hade funnits en norm-åsikt som "gäller" på forumet så hade det inte funnits något att diskutera. Men det diskuteras. Friskt!
AndreasArvidsson skrev:1. Icke detekterbar i F/E lyssning och gärna mätbara parametrar som ger "headroom" innan den blir hörbar.
2. Tillräckligt med effekt för att kunna spela så starkt som jag vill.
Ja ungefär så. Sen får den ju gärna vara snygg, kosta lite, ha bra kvalité osv, men ovanstående är det viktigaste.
IngOehman skrev:...med avseende på förmågan att driva högtalarimpedanser?
Såhär skrev Almen och Svante i en annan tråd. Har de en poäng?Svante skrev:Almen skrev:Men om man antar en de facto-standard för högtalare på 4-8 ohm, är det då dumt att
a) bygga högtalare (eller högtalarsystem) som ligger utanför detta intervall?
b) bygga förstärkare som klarar att driva högtalare som ligger utanför detta intervall?
Bara det faktum att någon idiot konstruerat en maffig förstärkare som klarar laster på 2 ohm kanske får högtalartillverkare att börja gå nedåt i impedans?
Ja, jag tycker nog att det är dumt att kontruera förstärkare som är avsedda att klara att spela i 1-2 ohms impedans. Det är bättre att lägga resureserna på högre effekt i högtalare som följer de factostandarden "inte under 3,2 ohm". Eller det är väl tom en DIN-standard som säger det. Om det dessutom får högtalartillverkare att börja konstruera lågimpediva högtalare så är man inne på en väg mot inkompatibilitet.
Tja, om det är rätt sort data, den är sanningsenlig och man vet vad man gillar, så kan det ju vara av nytta när man letar efter något som kan passa.sebatlh skrev:Rent allmänt så är väl detaljerad mätdata inte så intressant med en rörförstärkare. Poängen var väl att lyssna sig fram till vad man vill ha.
RogerJoensson skrev:Tja, om det är rätt sort data, den är sanningsenlig och man vet vad man gillar, så kan det ju vara av nytta när man letar efter något som kan passa.sebatlh skrev:Rent allmänt så är väl detaljerad mätdata inte så intressant med en rörförstärkare. Poängen var väl att lyssna sig fram till vad man vill ha.
AndreasArvidsson skrev:1. Icke detekterbar i F/E lyssning och gärna mätbara parametrar som ger "headroom" innan den blir hörbar.
2. Tillräckligt med effekt för att kunna spela så starkt som jag vill.
Ja ungefär så. Sen får den ju gärna vara snygg, kosta lite, ha bra kvalité osv, men ovanstående är det viktigaste.
IngOehman skrev:Fast så starkt som du vill är onekligen lite obestämt.
Hur mycket är det då?
Vh, iö
AndreasArvidsson skrev:IngOehman skrev:Fast så starkt som du vill är onekligen lite obestämt.
Hur mycket är det då?
Vh, iö
Oh ja. Väldigt medvetet dessutom. Annars så riskerar vi en sidodiskussion på allt för många sidor angående detta och den har vi ju redan haft. Svaret är egentligen ganska enkelt dock: Det beror på; alla har olika behov.
Komorok skrev:Skitenkelt. Man har aldrig tillräckligt med effekt. Den dagen någon kommer hem till mig med ett slutsteg som är ohörbart färgande och levererar effekt nog för att jag inte skall kunna klippa det med musikmaterial utan att ha öronproppar är dagen då jag äter upp min hatt. Det är ett löfte.
DQ-20 skrev:Jag har ett lösning på dina problem. Byt musiksmak! Istället för mystiska syntslingor som vilt far runt i ljudspektrumet går du istället helt över till svenska trubadurer med gitarr. Finns massor med skivor att grotta ned sig i.Komorok skrev:Skitenkelt. Man har aldrig tillräckligt med effekt. Den dagen någon kommer hem till mig med ett slutsteg som är ohörbart färgande och levererar effekt nog för att jag inte skall kunna klippa det med musikmaterial utan att ha öronproppar är dagen då jag äter upp min hatt. Det är ett löfte.
Morello skrev:Väl talat. Ibland är det ju inte ens musik man vill åtetge, utan tex. ljudet från en ålderstigen radsexa, en V-twin eller kanske bara en dialog människor mellan.
Jag har ett kul testspår, som jag spelade in i mitt kök - popcorn.
Inspelat med en styck Eartworks mätmikrofon. Mono alltså.
Spetsfaktorn är extrem.
IngOehman skrev:Närmickade popcorn!
När får jag en CDr med denna inspelning?
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster