Ja, skillnaden mellan diffuserat och dämpat är oftast inte så stor, speciellt inte om det bara är en yta som varieras och högtalrna står en bit ifrån väggen - detta eftersom avståndet då är tillräckligt för att inte reflexerna skall komma in i "det onda tidsfönstret".
Därför "duger" en diffusor för att ta ned reflexionernas peak-nivåer så de inte känns "väggiga". Men testar du med helt kal vägg så tror jag nog att du upplever resultatet mera annorlunda.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Jag företräder fysiken. Det finns inga värderingar i det jag skrivit. Jag har bara beskrivit vad som händer när man använder högtalare med de ena eller andra egenskaperna, på det ena eller andra sättet, och vad det beror på.
Så bra då. Då kanske du förstår att man kan se saker ur olika synvinklar utan att man spekulerar. För de synpunkter/synvinklar jag har grundar sig på reella upplevelser och inte på spekulationer.
/ B
Nej, du spekulerar.
Och när du kommer med spekulationer om orsaker så kan du inte hänvisa till dina upplevelser. Förstår du verkligen inte det?
Det är ingen som ifrågasätter det du upplevt, men när du drar slutsatser om
skälet till upplevelserna, utan att ha undersökt dem på något sätt överhuvudtaget (för då hade du nog berättat om det, eller hur?) så är det du kommer med spekulationer och ingenting annat.
Men jag kan nog inte göra mera för att du skall förstå vad det är för skillnad mellan music4evers och ditt inlägg. Det jag redan skrivit borde har räckt, så jag slösar inte mera tid på att försöka än så här. Åter till trådfrågan!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kronkan skrev:music4ever skrev:Kronkan skrev:Så något falskt djup uppstår inte. Det eventuella djup som hörs, åtminstone i ett litet rum, finns i inspelningen. Däremot kan de tidiga reflexerna ge störningar i hur vi uppfattar ljudbilden.
Det är din åsikt.

Min är att om en inspelning är torr och platt, och den upplevs som torr och platt på en "vanlig" anläggning men som får ett "djup" med en annan teknik, som det kan finnas tekniska förklaringar varför detta "djup" uppstår. Så anser i alla fall jag att det är ett "falskt djup".
Det besvärliga är att jag inte anser det vara min åsikt utan att det är en teoretiks beskrivning.
Okej. Det förbryllar mig något.
Jag ser inget av det du skriver som påminner mig om en teoretisk beskrivning. I mina ögon så ser det mera ut som en uppräkning av saker du tror. Inget fel med det, absolut inte, men någon teoretisk beskrivning eller något teoretiskt resonemang ser jag inte.
Vad missar jag?
Kronkan skrev:Har i detta fall ingen annan åsikt än exempelvis IÖ fast vi beskriver det på något olika sätt.
Jag kan faktiskt tänka mig att både du, jag och music4ever är överens.
Kronkan skrev:En "ambiens" uppstår inte ur en reflex som är kort.
Jag tror jag förstår vad du menar nu, men begreppen är felaktiga - reflexer (de av deras egenskaper som du menar) är inte korta och långa, de är tidiga och sena.
Och bara för att göra det värre så är de inte ens sena*, utan
bara tidiga!

Sett ur ett rumsakustiker-perspektiv alltså.
Och det är lite synd, men så ser terminologin ut. Så vill man skilja mellan reflexer som är fördröjda 0,25 ms, 2 ms, 16 ms eller 128 ms (de går alla under beskrivningen tidiga reflexer, om de är urskiljbara) så måste man berätta om tiden - eller hitta på ett nytt begrepp.
Och då en diffuserad reflex blir utdragen i tiden (om diffusorn är av sådant slag att de diffuserar i tiden och inte bara i rummet, man kan bygga sådana också) så blir den ju längre.

Så "långa" och "korta" reflexer är något annat än sena och tidiga, som man inte heller kan säga...

Bäst är att helt enkelt ange vilka tider man talar om.
Eller helt enkelt tala om avstånden till reflexytan istället för om själva reflexen.
Edit: Fast nu kan jag på vad man förstås skall säga -
nära och fjärra reflexer! Det brukar jag ju själv säga. Jag börjar bli bedrövligt senil.
Kronkan skrev:Även omöblerat kommer inte mitt vardagsrum med betong/gips aldrig uppträda som exempelvis ett kyrkorum eller som en jazzklubb eller vilket större rum som helst.
Jazz-klubbar kan ju vara rätt så små, men jag förstår din poäng,

Men tror den kanske missar målet lite.
Det är ju inte effekter som på något sätt liknar efterklangen i ett konserthus som uppstår när man ställer t ex en dipolhögtalare (eller rundstrålare) någon meter eller lite mera, från en vägg. Inte alls.
Det djup eller rumslighet som uppstår är ju något mycket subtilare. Det handlar om en sorts akustisk förankring, inte till något som vi uppfattar som vårt eget rums akustiska egenskaper, utan snarare som att musikerna känns som om de "hör hemma" och har en tydligare plats på något lite scen-liknande (i brist på bättre ord) därframme i ljudbilden.
Vi talar inte om efterklang alls. Ingenting sådant händer.
Men ju lättare vi har att orientera oss i det vi här därframme, desto mera kan vi förstå oss på djupet som finns där.
Och igen - när inspelningen innehåller en massa sådan subtil information så hjälper inte sådana rumsbidrag från lyssningsrummet (vilket det ju är, även om det inte låter så), men på inspelningar som är bristfälliga därvid lag kan det göra under för upplevelsen.
Kronkan skrev:Vad jag säger är att en kort reflex på 1 meter plus minus 0,5 meter inte kan åstadkomma att vi upplever djup.
Ja, du säger det. Fast varför säger du det? Det är ju helt fel. Effekten är ett faktum.
Kronkan skrev:Så uppfattar jag teorin.
Är inte helt säker på vad det är för teori du talar om nu.
Menar du förklaringen till varför det falska djupet uppstår?
Eller menar du att det finns en annan, kanske till och med vedertagen, teori (som jag inte känner till) som säger att (och förklarar varför) en reflex fördröjd motsvarande sisådär 0,92 - 1,84 meter gångväg i luft (vilket blir resultatet om väggen är 0,5 - 1 meter bakom högtalaren) inte kan åstadkomma att vi upplever ett djup?
Kronkan skrev:JAg kommer att svara IÖ senare. Det fodrar ju lite mera. Kan tyvärr bli en liten väntan eftersom helgen är fullspäckad med olika saker. Men i princip kan jag inte komma till andra slutsatser än IÖ gör i denna tråd.
Okej. Jag ser fram emot ditt inlägg!
Med gott hopp!

Vh, iö
- - - - -
*Reflexer kan vara tidiga (urskiljbara som enskildheter) eller sena (icke urskiljbara), och de senare kallar man inte sena, utan efterklang. Så torftig är akustiskernas vokabulär. Men det gör det inte omöjligt, eller ens svårt, att kommunicera. Behöver man tydligare än "tidiga reflexer" så får man ange hur tidiga de är.
Jo, en sak till skall jag kanske säga - det finns ingen given gräns mellan tidiga reflexer och efterklang, eftersom definitionen på tidig är "så tidig så att den går att urskilja". Det betyder att det i en efterklangsrik (både med avseende på mängd och täthet) miljö blir ett kortare intervall som sorterar som tidiga reflexer.
Allt det här kanske ter sig som konstigt och opraktiskt, men sett ur en akustikers ögon så är det faktiskt rätt så praktiskt att använda begreppen så. Men för en lekman blir det kanske svårt att hänga med.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).