Använder du tonkontroller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har din anläggning tonkontroller?

Omröstningen slutade 2005-11-30 21:52

Ja, men jag använder dem inte.
30
29%
Ja, och jag använder dem.
23
22%
Nej, jag behöver inga.
37
35%
Nej, men jag skulle vilja ha.
9
9%
Något annat. (Falköping?)
6
6%

Antal röster : 105

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-11-28 21:42

JohanL skrev:Så jag ska låta bli att lyssna på musik som jag tycker om pga att ljudteknikern hade en dålig dag?

Spela roll hur dålig dag han haft, enligt mantrat som går om och om här så är det ju fel att bota andra fel med ett till fel. Man ska ju höra exakt vad som är på skivan, eller hur? 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-28 21:49

subjektivisten skrev:Spela roll hur dålig dag han haft, enligt mantrat som går om och om här så är det ju fel att bota andra fel med ett till fel. Man ska ju höra exakt vad som är på skivan, eller hur?

Näpp. Du färgar. :wink: Man ska ha möjlighet att höra vad som finns på skivan, det är en annan sak. Det är inte fel att bota fel med fel, bara väldigt svårt och tonkontroller är således ytterst sällan någon bot däremot (i bästa fall) en lindring. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-11-28 22:20

Nej, nej,nej, det är fel. Då gör du fel enligt dom lärda. Det som är på skivan är verkligheten, du ska inte ändra något 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-28 22:35

Det är faktiskt du subjektivisten som ägnar dig åt mantran.

Eller kan du komma med ett enda exempel på att någon (mer än du) sagt att "det är fel att bota andra fel med ett till fel", eller att "man skall höra exakt vad som är på skivan"?

Ibland tror jag att ni i "antiklubben" repeterar (för varandra) era förutfattade meningar om vad de ni anser "tycker fel" tycker - så ofta och övertygat, att ni till sist tror att någon verkligen sagt det ni låtsasciterar, och att någon således tycker det!!!

Ni tror att dom är det som ni beskyller dem för att vara, baserat på vad ni ältar (dom tycker si, dom tycker så) för varandra - inte baserat på vad någon tycker på riktigt, för det lyssnar ni inte ens på!

Kan du inte en gång för alla få in i din skalle att det enda som ventilerats (av vissa), är att DOM själva (ingen annan som inte vill) vill ha möjlighet att så bra som möjligt höra vad som finns på skivan - liksom ha möjlighet att göra något åt det(!) när det inte är bra.

Båda dessa saker handlar om frihet och möjligheter, motsatsen till begränsningar. Det står inte på något sätt i motsatsförhållande till varandra.

Detta är inte ett dugg svårt att förstå för den som försöker, så att det skall behöva ältas år efter år, utan att det når fram (till en liten grupp som inte tycks vilja förstå) det är märkvärdigt. Och att ni fortsätter att sprida osann antipropaganda om vad andra har för mål är väldigt sorgligt. Vad är ditt syfte? Att göra folk ledsna?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-11-28 22:52

Skulle det vara intressant att kunna koppla in en expander emellanåt för att bättra på dynamiken på trista inspelningar?

Eller förstör denna möjligtvis mer än den har möjlighet att göra en positiv inverkan på dynamikfattig inspelning?

Bara en fundering med tanke på all komprimerad musikinspelning och möjligheten/försök till förbättring.

Skulle vara roligt att ha möjligheter till en förbättring av hårdkomprimeringar, fast man kanske får med sig massa annat odrägligt signalmässigt då?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-11-29 00:47

IngOehman skrev: Och att ni fortsätter att sprida osann antipropaganda om vad andra har för mål är väldigt sorgligt. Vad är ditt syfte? Att göra folk ledsna?

Vh, iö

Ja, det är mitt mål här i livet! :twisted: 8) :wink:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-29 11:32

IngOehman skrev:Det är faktiskt du subjektivisten som ägnar dig åt mantran.

Eller kan du komma med ett enda exempel på att någon (mer än du) sagt att "det är fel att bota andra fel med ett till fel", eller att "man skall höra exakt vad som är på skivan"?

Ibland tror jag att ni i "antiklubben" repeterar (för varandra) era förutfattade meningar om vad de ni anser "tycker fel" tycker - så ofta och övertygat, att ni till sist tror att någon verkligen sagt det ni låtsasciterar, och att någon således tycker det!!!

Ni tror att dom är det som ni beskyller dem för att vara, baserat på vad ni ältar (dom tycker si, dom tycker så) för varandra - inte baserat på vad någon tycker på riktigt, för det lyssnar ni inte ens på!

Kan du inte en gång för alla få in i din skalle att det enda som ventilerats (av vissa), är att DOM själva (ingen annan som inte vill) vill ha möjlighet att så bra som möjligt höra vad som finns på skivan - liksom ha möjlighet att göra något åt det(!) när det inte är bra.

Båda dessa saker handlar om frihet och möjligheter, motsatsen till begränsningar. Det står inte på något sätt i motsatsförhållande till varandra.

Detta är inte ett dugg svårt att förstå för den som försöker, så att det skall behöva ältas år efter år, utan att det når fram (till en liten grupp som inte tycks vilja förstå) det är märkvärdigt. Och att ni fortsätter att sprida osann antipropaganda om vad andra har för mål är väldigt sorgligt. Vad är ditt syfte? Att göra folk ledsna?

Vh, iö

Varför lägger du då så stor vikt vid F/E lyssning om du oftast alltid måste färga ljudet pga dåliga inspelningar 8O .
Vrida på en tonkontroll som färgar över ett stort område kan du knappast komma och säga att det blir bättre. Du om någon har ALLTID hävdat att målet är att återge fonogrammet så opåverkat som möjligt (just därför proklamerar du antagligen för hur viktigt det är med F/E lyssning).
Ditt resonemang är definitivt inte konsekvent 8O .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-29 11:40

Var kom "oftast alltid" ifrån? Det där skulle jag tro att du fantiserat ihop helt själv, för jag kan inte se att det stått att tonkontrollerna används ofta. Troligtvis används de extremt sällan.

Ser ut som en önsketänkandepostning för att få en chans att hoppa på F/E-lyssning. :lol: ( Alternativt att du tycker att majoriteten skivor är så dåliga att man behöver ratta om dem? )

Tänk om med tanken att tonkontrollerna används extremt sällan, så skall du nog se att resonemanget håller ihop.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-29 11:52

Nattlorden skrev:Var kom "oftast alltid" ifrån? Det där skulle jag tro att du fantiserat ihop helt själv, för jag kan inte se att det stått att tonkontrollerna används ofta. Troligtvis används de extremt sällan.

Ser ut som en önsketänkandepostning för att få en chans att hoppa på F/E-lyssning. :lol: ( Alternativt att du tycker att majoriteten skivor är så dåliga att man behöver ratta om dem? )

Tänk om med tanken att tonkontrollerna används extremt sällan, så skall du nog se att resonemanget håller ihop.

Jag har inga tonkontroller och saknar heller inga. Därför man fastnat för Krell Klass A och inte NAD 208, med NAD 208 behövs antagligen tonkontroller för att få liv i skivorna, vad vet jag :) :wink: 8) (OBS ironi är bäst att tillägga så inte några börjar tugga fradga)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-29 11:59

Callisto skrev:Varför lägger du då så stor vikt vid F/E lyssning om du oftast alltid måste färga ljudet pga dåliga inspelningar 8O .
Vrida på en tonkontroll som färgar över ett stort område kan du knappast komma och säga att det blir bättre. Du om någon har ALLTID hävdat att målet är att återge fonogrammet så opåverkat som möjligt (just därför proklamerar du antagligen för hur viktigt det är med F/E lyssning).

Är resonemanget lika inkonsekvent som att man vill att hjulinställningen på bilen ska göra att bilen går rakt fram när man släpper ratten, trots att man ändå svänger mer eller mindre hela tiden när man kör?

Alltså att man vill att den rakaste vägen (bäst inspelade skivan) ska kunna köras på (återges) utan att behöva vrida på ratten (tonkontrollerna).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-29 12:04

Uj, vilken analogi. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-29 12:06

Tackar! :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-29 12:08

Martin skrev:
Callisto skrev:Varför lägger du då så stor vikt vid F/E lyssning om du oftast alltid måste färga ljudet pga dåliga inspelningar 8O .

Är resonemanget lika inkonsekvent som att man vill att hjulinställningen på bilen ska göra att bilen går rakt fram när man släpper ratten, trots att man ändå svänger mer eller mindre hela tiden när man kör?

Alltså att man vill att den rakaste vägen (bäst inspelade skivan) ska kunna köras på (återges) utan att behöva vrida på ratten (tonkontrollerna).

Sämsta analogi jag sett 8O . En riktigt bra skiva är alltså bara en raksträcka. Upplysning; alla vägar svänger förr eller senare 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-29 12:14

Callisto skrev:Jag har inga tonkontroller och saknar heller inga. Därför man fastnat för Krell Klass A och inte NAD 208, med NAD 208 behövs antagligen tonkontroller för att få liv i skivorna, vad vet jag :) :wink: 8) (OBS ironi är bäst att tillägga så inte några börjar tugga fradga)

Nej, 208:an som du mycket väl vid detta laget behöver inga tonkontroller. Krell däremot behöver man antagligen ett rörförsteg eller ett vred som det står "extra värme" på. :) :wink: 8) (OBS ironi är bäst att tillägga så inte några börjar tugga fradga)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-29 12:14

Så du tycker det är fullt acceptabelt att sitta och dra i ratten när det går rakt fram? Blir inte det lite tröttsamt och enformigt för armmusklerna? Svårt att slappna av liksom.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-29 12:14

Martin skrev:Tackar! :)

Tack själv, men det var ingen komplimang direkt. :wink:
Analogier haltar nästan utan undantag. Jag har aldrig förstått vitsen med meningslösa analogier när man kan debattera sakfrågan istället, utan att blanda in andra och ovidkommande spörsmål.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-29 12:26

Callisto: Jag tycker inte om tonkontroller. De tar för grovt och gör oftast inget bättre som du säger. Därför står de nästan alltid i mittläget. Vem orkar hålla på och trixa? Som princip är jag inte emot tonkontroller eftersom det är ett flexibelt sätt att justera klangbalansen för dåliga inspelningar.

Alla inspelningar är inte dåliga. I praktiken är det väldigt få som är så dåliga att det motiverar användandet av tonkontroller, därför är det inte meningslöst att eftersträva neutralitet i "mittläget".

Är mitt resonemang inkonsekvent?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-11-29 12:31

Märkligt att det skall behöva munhuggas vad gäller Krellar eller Nad 208. Båda tillverkarna gör ju alldeles utmärkta förstärkare (undantaget NADs flesta andra modeller)! Har själv haft Krell en gång i tiden, dock med enligt min smak för lite effekt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

DTH

Inläggav DTH » 2005-11-29 12:34

Morello skrev:Jag har aldrig förstått vitsen med meningslösa analogier...

Meningslösa analogier blir väl, per definition, meningslösa? Knappast nån vits med dem...

Meningsfulla analogier kan däremot hjälpa till att beskriva, belysa eller förklara något och är ganska accepterade inom vetenskapen.

Mvh

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-29 12:36

Johan_Lindroos skrev:Märkligt att det skall behöva munhuggas vad gäller Krellar eller Nad 208. Båda tillverkarna gör ju alldeles utmärkta förstärkare (undantaget NADs flesta andra modeller)! Har själv haft Krell en gång i tiden, dock med enligt min smak för lite effekt.

Skämtsam munhuggning, dock. Förväntar mig inget annat svar än möjligtvis ett småleende.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-29 12:36

Martin skrev:Callisto: Jag tycker inte om tonkontroller. De tar för grovt och gör oftast inget bättre som du säger. Därför står de nästan alltid i mittläget. Vem orkar hålla på och trixa? Som princip är jag inte emot tonkontroller eftersom det är ett flexibelt sätt att justera klangbalansen för dåliga inspelningar.

Alla inspelningar är inte dåliga. I praktiken är det väldigt få som är så dåliga att det motiverar användandet av tonkontroller, därför är det inte meningslöst att eftersträva neutralitet i "mittläget".

Är mitt resonemang inkonsekvent?

Ja det är inkonsekvent 8)

Först säger du "De tar för grovt och gör oftast inget bättre..." för att sedan säga "flexibelt sätt att justera klangbalansen för dåliga inspelningar"

Dessa kommentarer går knappast stick i stäv med varandra 8) .

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-29 12:43

Betyder inte "att gå stick i stäv med varandra" att de motsäger varandra? I så fall håller jag med att de inte gör det.

Det som är flexibelt med tonkontroller är att de kan ändras när man vill eflter olika inspelningar och att de alltid kan sättas i neutralläget till skillnad från en inbyggd färgning i anläggningen. Det som är trubbigt är att de bara ändrar klangbalansen på ett visst sätt: hyllor i bas och diskant. Det är därför tonkontroller oftast inte hjälper.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-29 12:57

Martin skrev:Betyder inte "att gå stick i stäv med varandra" att de motsäger varandra? I så fall håller jag med att de inte gör det.

Klart att du har rätt ang. betydelsen. Trodde smileyn skulle räcka men jag skulle nog lagt till ......, eller?

mvh
C

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-29 13:17

Du missade uppenbarligen mitt inlägg.

Man F/E-lyssnar inte enbart efter linjära färgningar.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-11-29 13:34

Max sæger: Det ær ju skillnad på tonkontroller och tonkontroller. Dom som finns på 99% av dom apparater som finns på markanden (bas & diskant) ær i praktiekn oanvændbara. Brytfrekvensen før basen ligger typsikt alldels før høgt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-29 13:50

Max_Headroom skrev:Max sæger: Det ær ju skillnad på tonkontroller och tonkontroller. Dom som finns på 99% av dom apparater som finns på markanden (bas & diskant) ær i praktiekn oanvændbara. Brytfrekvensen før basen ligger typsikt alldels før høgt.
Varför då? Är inte det lite av poängen att det ska hända något med hela klangen och inte bara en "behaglig" loudnesshöjning av basen? De är ju till för att kompesera inspelningar som låter för tunnt/ljust/mörkt/tjockt osv och inte att boosta discodunket med.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-29 14:39

Det här är fånigt för jag tror nog att ni förstår varför man kan välja att använda tonkontroller ibland även om man vill ha en ofärgande anläggning i grunden!

Men om man säger så här då:

Även om det är så att väldigt många inspelningar är dåliga, så kan man väl inte förbättra situationen om ingen kan höra inspelningarna oförvrängda?

Är det troligt att en ljudtekniker/musikproducent gör en optimal inspelning om han/hon inte vet hur inspelningen verkligen låter? 8O

Om ljudteknikern har använt EQ för att exempelvis höja diskanten, så att jag tycker att inspelningen är outhärdlig att lyssna på, får jag då inte med hjälp av en ny EQ-justering försöka minska det outhärdliga om det går?

Ja, jag har tonkontroller, men kopplar vanligtvis förbi dom, såvida inte inspelningen är dålig, för då vill jag gärna försöka förbättra situtionen, om det är möjligt.

Vh :P

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-29 14:51

Tonkontroller är användbara på många inspelningar men faktum är att, ju bättre stereo desto mindre användning för tonkontroller.

Även på dåliga inspelningar.

Varför? Jo, för att en bra stereo ger såpass hög läsbarhet av musiken så att man hör allt inklusive alla dom inspelningstekniska misstag som gjorts.

Men framför allt hör man musiken.

Med en så avslöjande anläggning inser man ofta att det är hopplöst att korrigera felen i fonogrammet därför att dom ändå är för allvarliga, istället njuter man av musiken ändå inklusive fonogrammets fel.

Man får vänja sig vid fonogrammet helt enkelt och inse att alla fonogram låter olika och att det tvärtom vore något allvarligt fel på ens stereo om alla fonogram lät likadant och med samma klangbalans.

Vissa fonogram är dock så extremt dåligt inspelade så att dom faktiskt är mer njutbara på en riktigt dålig stereo, kanske mha rikligt kranande 8O

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2005-11-29 15:20

Jag har tonkontroller i receivern (2105) som jag aldrig använder men ibland använder jag +6dB-funktionen på cr8 för att få lite mer bas när det kan behövas. Alltså har jag tonkontroller som jag inte använder och en basförstärkningsfunktion som jag ibland använder. Detta innebar att jag röstade på Falköping.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-29 15:36

Ja, alltså en inspelning kan förstås vara dålig på många olika sätt, men det värsta jag vet är nog när diskanten är kraftigt förhöjd.

Jag testade just nu en sådan inspelning, eftersom det blev tal om tonkontroller.

Den är så löjligt diskanthöjd att den verkligen är outhärdlig att lyssna på.

Antingen är ljudteknikern döv, eller också har han värdelösa monitorer, eller båda delarna!

Hursomhelst så testade jag att skära i diskanten, och det hjälpte faktiskt avsevärt, och det var inte lite jag sänkte.

Exakt hur mycket jag sänkte vet jag inte, eftersom det inte går att avläsa på förstärkaren, men det var MYCKET det kan jag i alla fall säga.

Inspelningen går nu att lyssna på med mycket högre volym än tidigare, utan att man plågas alltså :wink:

Vissa inspelningsfel är förstås svåra eller omöjliga att korrigera.

Och så skiljer sig givetvis olika förstärkare åt när det gäller hur stor effekt deras tonkontroller ger, och vid vilka frekvenser, mina kan ge väldigt stor ökning/minskning, så det märks verkligen när man använder dem.

Vh :P

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi