Wimp/Hifikollen - vilket låter "Hifi"? Märkliga musikval

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Wimp/Hifikollen - vilket låter "Hifi"? Märkliga musikval

Inläggav Strmbrg » 2014-11-30 13:02

Alltså, jag har varit lite smånyfiken på Wimp, och om Wimp kan ge mig något av värde.
Nu har det hampat sig så att jag inte idats ladda ner någon prova-på-session av sagda musiktjänst. Faktiskt även beroende på att den gamla datorn var för gammal för att hantera programmet.

Men, emellanåt, när jag sitter och botaniserar bland "Klassiskt och Jazziskt" på Spotify, så får jag "ljudkvalitets-inducerade distraherande tankar" på att det KANSKE är vits att använda det okomprimerade Wimp istället. (Samtidigt som jag oftast inte har någon susning om ifall det är inspelningen eller musiktjänsten som har brister.)

Gick därför nyss in på Wimps hemsida på nytt. Möttes där av en möjlighet att genomföra ett litet "Kan-du-höra-skilladen-test":
Det är fem korta musiksnuttar som finns tillgängliga. för varje snutt kan man klicka på "A" eller "B" fram och åter, för att sedan svara på vad som "Är Hifi" och gå vidare till nästa musiksnutt.
http://www.hifi-kollen.se/

Jag fick fyra "rätt" av dessa fem.
Men, jag måste säga att det nog handlade en hel del om ren tur, att det blev ett såpass "bra" resultat.
Eller kanske att det fanns skillnader, men att jag inte fäste något väsentligt avseende vid dem.
Ty, den där musiken är ju - enligt mig - väldigt "enkel" rent ljudkomplexitetsmässigt och jag tyckte nog att jag klickade lite på måfå...

Två frågor infinner sig:
Varför används just dessa snuttar? De ställer ju inte särskilt stora krav på apparaturen/rummet.
Om Wimp primärt vänder sig till dem som lyssnar på "den där sortens musik": -Vilken mening har den högre kvalitetskapaciteten för dem?

En tredje fråga kanske kan vara huruvida min hörsel och/eller min apparatur inte förmår särskilja kvalitetsskillnaderna mellan "A" och "B".
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Re: Wimp/Hifikollen - vilket låter "Hifi"? Märkliga musikval

Inläggav BORIS » 2014-11-30 13:14

Tänkte ge ett seriöst svar. Tills jag läst igenom nästan hela ditt inlägg. Sen läste jag sluttampen om "de där "som lyssnar på "den där" sortens musik och varför kvalité skulle vara relevant för dem. Jag tappade lusten. Så jag står över med vetskapen att min röst ändå saknar betydelse i din värld.

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-11-30 13:25

Strmbrg, finns en lång tråd på head-fi (där Wimp döpts till Tidal) som inleds ungefär som din, man får 4 rätt o folk blir nyfikna. Det visade sig, inte otippat när det är part i målet som administrerat "testet", att Wimps AAC komprimerade versioner är betydligt sämre än de som man själv kan höra med defaultinställningar. Har för mig att de EQat 1-3dB i stora frekvensband, mot normalfallet 0.1-0.2 vid 20 resp 20kHz...man kanske inte ska peka finger än men nog bör man kunna testa själv med foobar och ABX plugin innan man tror sig kunna uppfatta någon skillnad mellan CD och bra AAC..

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-11-30 13:32

Hade du bara formulerat dig lite annorlunda hade ditt inlägg inte låtit lika nedlåtande...

Jag gjorde också det där testet för ett tag sen några gånger i rad och resultatet varierade från gång till gång – jag hörde alltså ingen verklig skillnad. Antagligen för att jag inte hör ända upp till 20kHz.

Två frågor infinner sig:
Vilka egenskaper hos musik är det som påverkas av hur hög bitrate det är på den? Hur är dessa egenskaper kopplade till genre?

En tredje fråga kanske kan vara om det inte snarare rör sig om vilka olika ljud man själv är inlyssnad på?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-11-30 13:37

Hur komplex musiken är tror jag inte har någon större betydelse för om det är lätt att höra skillnad eller inte, utan snarare om den innehåller ljud som tydligt påverkas av komprimeringen. Fast det beror förstås på vad man menar med komplex.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-30 13:43

Ber om ursäkt för att formuleringarna uppfattats som nedlåtande. Det var inte min avsikt.
Syftet med att använda uttryck som "den där sortens musik" var endast att försöka ringa in något som inte är så lätt att ringa in.

Det är ju lika svårt att ringa in "Klassiskt och Jazziskt" egentligen.

Så, åter till sakfrågan och skaka av er misstänksamhet och snarstuckenhet, tack.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-30 13:50

Kan berätta att jag nyss provade att klicka på "A" på samtliga och fick då tre av fem "rätt", sedan på "B" på samtliga och fick två av fem "rätt". Samma musiksnuttar körs varje gång, för övrigt.
Så det verkar inte vara så att man alltid får "bra" resultat oavsett hur man klickar.

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-11-30 13:59

Nä, ett sånt ohederligt test skulle nog falla under någon marknadsföringslag..som sagt, få personer hör skillnad vid ABX test mellan bra datakomprimerade och ej datakomprimerade spår, testa t ex på Philips GoldenEars sajt..

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2014-11-30 14:01

"Fem av fem rätt, fantastiskt!

Du har ett öra för detaljer och en bra ljudutrustning"

Lab-Tec 2.1 datorhögtalarpaket...

Bild
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-30 14:05

Strmbrg skrev:Ber om ursäkt för att formuleringarna uppfattats som nedlåtande. Det var inte min avsikt.

Jag reagerade också på formuleringen och tänkte "Detta är inte likt Strmbrg". Jag har alltid uppfattat dig som förstående och vidsynt och det tänker jag fortsätta med!

Boris, tyck till. Alla synpunkter är intressanta.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-30 14:07

Alltså, lite oavsett testteknik och sådant: Jag är egentligen bara intresserad av PÅTAGLIGA förbättringar.
Sådana skillnader som man måste ANSTRÄNGA sig för att uppfatta - och kanske ändå inte blir riktigt klok på - ser jag mer som syftande till att testa sig själv och sin anläggning, än att komma någonvart i musiklyssnings-befrämjande riktning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-30 14:09

Strmbrg skrev:Alltså, lite oavsett testteknik och sådant: Jag är egentligen bara intresserad av PÅTAGLIGA förbättringar.
Sådana skillnader som man måste ANSTRÄNGA sig för att uppfatta - och kanske ändå inte blir riktigt klok på - ser jag mer som syftande till att testa sig själv och sin anläggning, än att komma någonvart i musiklyssnings-befrämjande riktning.

Men där har du fel! Många små steg blir ett stort, eller hur?

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-30 14:12

Beror ju på om de leder åt samma håll kanske.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-30 14:31

Strmbrg skrev:Beror ju på om de leder åt samma håll kanske.

Absolut, det är väl tanken när man fipplar med sin stereo, eller?

/ B

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-11-30 15:09

Förlåt att jag var lite elak i mitt svar också.

Hur som helst, kan man verkligen säga att en viss genre ställer högre krav på just bitrate än en annan? Vad i musiken är det som gör det?

Edit: jag ser att Magnuz redan svarat att det är ljud som tydligt påverkas av komprimering, men då är frågan vilka är dessa ljud och om dessa finns överrepresenterade i vissa genrer?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-11-30 15:42

Jag brukar tycka det är lättast med diskantrika slagverksljud typ hihat och andra cymbaler. Särskilt öppen hihat brukar obarmhärtigt avslöja låg bitrate. Det blir någon sorts svävande ljud.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-30 15:47

Magnuz skrev:Jag brukar tycka det är lättast med diskantrika slagverksljud typ hihat och andra cymbaler. Särskilt öppen hihat brukar obarmhärtigt avslöja låg bitrate. Det blir någon sorts svävande ljud.

När jag för väldigt många år sedan lite seriöst jämförde olika bitrate var det just diskanten som var mest avslöjande. Mycket har hänt med mjukvaran sedan dess och idag är jag inte lika säker. Men, varför spara musik i något annat än lossless? Varför lyssna på något annat än lossless?

Den enda anledningen jag kan komma på är man tex har en mp3 av en mycket bättre mixning än den flac man kan hitta. Skillnaden mellan en bra mix och en sämre är långt större än mellan tex en 192k mp3 och en flac.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-30 16:23

Kör just nu både Spotify Premium och Wimp Hifi. Föredrar det mera läslästa utseendet på Wimp. Spotify's gråa text mot svart botten är hopplös i ljusintensiva miljöer. Ljudmässigt är skillnaden mellan olika mastringar större än de båda leverantörernas ljudkvalitet. Dessvärre är det många remastrade utgåvor. En egenhet är att Wimp svarar betydligt långsammare på kommandon än Spotify. Båda saknar fullständig albuminformation, trist. Det blir att söka på Internet om man vill åt det. Utbudet hos de båda tycker jag verkar rätt likt men vem har koll på allt det som ebjuds? Wimp kan köras på flera uppspelare samtidigt, Spotify slår bakut direkt om annan vill lyssna via annan apparat.

Användarvisningsbild
Mats

Re: Sv: Wimp/Hifikollen - vilket låter "Hifi"? Märkliga musi

Inläggav Mats » 2014-11-30 16:28

RogerGustavsson skrev:Wimp kan köras på flera uppspelare samtidigt, Spotify slår bakut direkt om annan vill lyssna via annan apparat.

Hm, skumt att detta funkar. Det ska inte funka (i vart fall inte i somras enligt deras support som jag då frågade).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-30 16:32

Jodå, det fungerar. Testar det nu, kör två helt skilda låtar på resp. dator.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2014-11-30 17:03

Ok, återstår att kolla om det funkar att lyssna via två helt skilda IP-nummer samtidigt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-30 19:37

Nu verkar det ju som att "klassisk" musik är svår att spela in dessutom. Med det menar jag att jag väldigt ofta distraheras av att det låter lite tjockt, lite tutigt eller hårt. Kanske är mikrofonsättningen en konst som väldigt få tekniker idag klarar.
Med Jazz verkar det lättare att sno ihop inspelningar som saknar alla de där irritationsmomenten.

Studioinspelad musik lider väl ofta av alltför mycket sk mastering - som det ju ondgörs över ganska ofta här på forumet?

Att "bara" analysera exempelvis hur diskanten eller basen återges funkar inte för mig. Jag fixar inte att dissekera musiken på det viset (tydligen).
Jag lyssnar efter helheten. Helheten skall vara högupplöst och inte låta tjock, hård eller aggressiv.

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2014-11-30 22:04

Fem av fem. Tyckte det var förhållandevis lätt att urskilja när man lyssnade kritiskt. Men hundra kronor extra i månaden är inte värt det, tror jag. Provar nu 30 dagar gratis, får se om det är värt till vanlig lyssning. Med dagens bandbred tycker jag att alla musikstreamingtjänster borde vara lossless, och inget man behöver pröjsa extra för.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2014-11-30 22:13

Rednaxela skrev:Fem av fem. Tyckte det var förhållandevis lätt att urskilja när man lyssnade kritiskt. Men hundra kronor extra i månaden är inte värt det, tror jag. Provar nu 30 dagar gratis, får se om det är värt till vanlig lyssning. Med dagens bandbred tycker jag att alla musikstreamingtjänster borde vara lossless, och inget man behöver pröjsa extra för.

Jag håller med. Tycker inte att det är motiverat att betala dubbla priset för Wimp. Wimp får sänka priset, eller så får Spotify börja köra lossless.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-30 22:14

Tur det finns riktiga fonogram.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
snerik

Inläggav snerik » 2014-11-30 22:17

Tack för tipset!
Ska bli kul att jämföra lite Spotify/WiMP/cd-ripp framöver nu när jag tydligen gjort mig förtjänt av en gratismånad. :)
Är det olika låtar i testet vid olika tillfällen? Jag fick The Killers, James Blake, Daft Punk, Eagles och Dixie chics .
Hellre musik.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-30 22:32

jag fick två rätt med mina grados, och dom låter lite vasst, men jag valde spåren som lät mjukast
Bikinitider

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-12-01 01:58

RogerGustavsson skrev:... En egenhet är att Wimp svarar betydligt långsammare på kommandon än Spotify.

Ja! Det är faktiskt en dealbreaker för mig.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-01 12:00

Lyssna gärna på Neeme Järvis DG-vax med Griegs Holbergsvit. Det är ett exempel på vad JAG menar med högupplöst och fint ljud. :-)
Finns på Spotten.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-12-01 12:24

Provade just med dator och Sennheiser HD550.
Fick 4/5 men det var mer tur än skicklighet. Hörde ingen skillnad egentligen, det var mer en känsla.
Jag hade varit nöjd med båda alternativen.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Nästa

Återgå till Generellt om hifi