Ordet färga betyder...?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ordet "färgar" betyder i hifi-sammanhang:

Omröstningen slutade 2014-12-31 19:11

Påverkar, ändrar,
72
69%
Försämrar,
12
12%
Flyttar med platt båt över vatten,
1
1%
Vet inte,
0
Inga röster
Bryr mig inte,
3
3%
Att det... lackar mot jul?
1
1%
Ånej, inte ännu en definitionsdebatt!
13
13%
Gnägg.
2
2%

Antal röster : 104

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Ordet färga betyder...?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-01 17:01

BORIS skrev:Visst, samtidigt är det kanske så att de som har störst bekymmer med sina prylar är de som har minst kunskap och förståelse av musiken.
Man litar inte på sina egna intryck av musiken och behöver "hårda fakta" för att veta om det låter rätt. Men alla får ju ha sina egna mål, för endel är det musiken

Detta skrivet HELT utan någon värdering, det är ju bara bra om de som inte förstår kan mäta sig fram till ett bra resultat

Jag vet inte riktigt vad det är för bekymmer som folk har med sina prylar som du syftar på? Inte heller vad det är för någon kunskap och förståelse för musiken som du syftar på. Pratar du om musikteori nu eller bara erfarenhet av att lyssna på musik?

Jag tror inte alls att teknisk kunskap skulle vara negativt för hur man lyssnar på musik, men det behöver inte vara positivt heller.

Morello skrev:Livet är en lärandets resa - kunskap är alltid bättre än okunskap.
Fick du itne lära dig det av din mamma? :P

Klart att kunskap är bra, men resultatet av en procedur blir inte bättre bara för att den är mer komplicerad så man bör inte känna sig mindre värd bara för att man tar den enkla vägen. Tvärtom, man är snarare lite dum om man tar en onödigt svår väg.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-01 17:10

Almen skrev:
Panelguy skrev:
sprudel skrev:

Är det en fråga, eller påstående? :)

Jag läser det som ett påstående, ett nedlåtande sådant. Vi som "nöjer" oss med en illusorisk återgivning behöver vare sig kunskap eller förstånd vad gäller musikåtergivning :wink:

Varför inte se det som ett sakligt konstaterande? Du verkar lite överkänslig, Panelguy. :)

Du, likt bensnake, bryr dig ju inte:
Panelguy skrev:
bensnake skrev:Jag svarade "bryr mig inte". Uppskattar jag musikpresentationen över tid, d.v.s. det låter som på riktigt illusoriskt, då är det också bra. Alldeles oavsett färgning eller avsaknad därav. Kan alltså inte bry mig mindre.
---

+1.

Nej egentligen borde jag väl inte bry mig alls men jag blir bara aningen irriterad på att man tror sig lyssna på en ursprungstrogen återgivning pga att man har vad man anser vara "transparent" elektronik i kedjan. När högtalare, för att inte tala om rum, tillkommer i kedjan så handlar det ändå om tycke och smak då ljudet, vare sig man vill eller inte, på ett eller annat sätt är färgat.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-01 17:36

sprudel skrev:
IngOehman skrev:Ursprungtroget och illusoriskt nä?

Självklart inte. Det kan vara två helt skilda saker.
Och vad man önskar sig av sin anläggning därvidlag är ju delvis en filosofisk fråga.
Den som vill att det skall låta illusoriskt kan bedöma det helt subjektivt, och prova sig fram.
Den som vill ha en ursprungstrogen återgivning har kanske större behov av kunskap och förstånd med avseende på vad musik och återgivning av densamma är, och behöver mer än bara sina öron för att optimera sin anläggning.
Vh, iö

Det är en reflexion.

Jag beskriver fördelen med att ha ett subjektivt mål - att man kan närma sig det med hjälp av lyssning endast.

- - -

Resonemanget är självklart överförbart på bilder:

Den som vill ha en bild man trivs med behöver bara ställa in den så att man gillar det man ser.

Den som vill att bilden skall tala sanning i så hög grad som möjligt behöver däremot sätta sig in i hur både kameror, bildlagringar, bildförbättringsalgoritmer och bildkällor (monitorer/projektorer/dukar fungerar, och kalibrera allting efter någon sorts objektiv standard. Men inte ens det räcker, då verkligheten är mera komplicerad än så när man blandar in även synsinnet, och absolutnivåer dessutom sällan eller aldrig är givna (de låter sig inte vara det eftersom verklighetens kontrastområdet är så stort) från en bildlagringskod.
Då är det i bästa fall möjligt att återge videogrammet optimalt på sådana grunder, men ursprungstroheten är inte nödvändigtvis nåbar ens på så sätt. Å andra sidan kan ju videogrammet vara det konstnärliga verket, på samma sätt som ett fonogram kan vara det. Så är det ju t ex alltid när det gäller popmusik.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-12-01 18:02, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-12-01 17:42

AndreasArvidsson skrev:
BORIS skrev:Visst, samtidigt är det kanske så att de som har störst bekymmer med sina prylar är de som har minst kunskap och förståelse av musiken.
Man litar inte på sina egna intryck av musiken och behöver "hårda fakta" för att veta om det låter rätt. Men alla får ju ha sina egna mål, för endel är det musiken

Detta skrivet HELT utan någon värdering, det är ju bara bra om de som inte förstår kan mäta sig fram till ett bra resultat

Jag vet inte riktigt vad det är för bekymmer som folk har med sina prylar som du syftar på? Inte heller vad det är för någon kunskap och förståelse för musiken som du syftar på. Pratar du om musikteori nu eller bara erfarenhet av att lyssna på musik?

Jag tror inte alls att teknisk kunskap skulle vara negativt för hur man lyssnar på musik, men det behöver inte vara positivt heller.

Morello skrev:Livet är en lärandets resa - kunskap är alltid bättre än okunskap.
Fick du itne lära dig det av din mamma? :P

Klart att kunskap är bra, men resultatet av en procedur blir inte bättre bara för att den är mer komplicerad så man bör inte känna sig mindre värd bara för att man tar den enkla vägen. Tvärtom, man är snarare lite dum om man tar en onödigt svår väg.

Jag pratar allmänt om musik, men lägg ingen värdering i kunskap, en del har den andra inte. Tycker man får välja själv om man vill lära sig eller inte

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-01 17:45

Du verkar förvirrad. Och så länge du inte förstått det du försöker parodisera så kommer du nog inte att träffa bättre än sådär.

Det har inget med förståelse och kunskap om musiken att göra.

Det spelar ingen roll hur mycket du vet om musik - det hjälper dig inte att veta hur något illusoriskt skiljer sig från något som är ursprungstroget.

- - -

Vad det handlar om är om du bryr dig om ursprungstroheten, eller om du inte gör det.

Att bara bry sig om att det låter illusoriskt har helt enkelt stora fördelar.

Att bara bry sig om att man gillar det man här har ännu större fördelar!

Men då det är en filosofisk fråga och man möjligen inte kan göra så mycket åt vad man innerst inne känner att man vill, så är det inte så lätt att ge upp om man är driven av nyfikenhet snarare än av upplevelsen. Är man ursprungsnyfiken så är man. Det ena är inte sämre eller bättre än det andra.

De som är si och de som är så är bara olika sorters människor.

- - -

Om det är för svårt för dig att hänga med på det ovanstånde, så tänk konst, säg oljemålningar:

Om du köper en kopia på en berömd oljemålning eftersom du gillar att titta kopian (du tycker om det du ser och vill ha den på väggen för att titta på dem), ja då kan du avgöra om du gillar den, just genom att titta på den. Gillar du den så är den bra! Det var ju det du skulle ha den till. Eller hur?

För någon annan så kan det vara viktigt att den ser ut som originalet så mycket som möjligt, och då är situationen en annan. Man kan nämligen INTE titta på en kopia och avgöra hur bra den stämmer med originalet. Även en förvrängd version kan se både bra och illusorisk ut. Det kan till och med upplevas ha naturligare färger än originalet. Men vad hjälper det den som vill se originalet?

Så igen - det är en filosofisk fråga OCH det är svårare för den som vill att kopian skall vara ursprungstrogen. Helt enkelt för att det krävs mycket mera för att undersöka det.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-12-01 17:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-01 17:45

BORIS skrev:Jag pratar allmänt om musik, men lägg ingen värdering i kunskap, en del har den andra inte. Tycker man får välja själv om man vill lära sig eller inte

Jo det är jag med på, men jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är för kunskap angående musik som du pratar om. Musikteori? Erfarenhet av att lyssna på musik? Erfarenhet av att spela/skapa musik? Och hur påverkar denna kunskap din förmåga att avgöra ljudkvalitet på en anläggning menar du?

Jag är ledsen, men jag förstår inte riktigt vad du menar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-01 17:55

Det gör nog inte han heller.

Han har bara formulerat något som han hoppas andra skall uppfatta som fullt av värderingar, och sen hoppas han att ingen skall se hur radikalt det han skrivit skiljer sig från det jag skrev. På så vis hoppas han kunna hävda att det han skrivit skall representera det någon annan skrivit. :lol:

Det kan till och med vara så att han faktiskt inte förstår att det han skrev var väsensskilt från det jag skrev. Då är det ju lite svårt att diskutera med honom.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2014-12-01 18:07

Är omröstningen vad man tycker subjektivt att ordet betyder?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-12-01 18:14

IngOehman skrev:Det gör nog inte han heller.

Han har bara formulerat något som han hoppas andra skall uppfatta som fullt av värderingar, och sen hoppas han att ingen skall se hur radikalt det han skrivit skiljer sig från det jag skrev. På så vis hoppas han kunna hävda att det han skrivit skall representera det någon annan skrivit. :lol:

Det kan till och med vara så att han faktiskt inte förstår att det han skrev var väsensskilt från det jag skrev. Då är det ju lite svårt att diskutera med honom.

Vh, iö

Ditt lite smått löjliga sätt att smutskasta är endast oklädsamt och visar endast vilken ytterst liten människa du är

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-01 18:19

Fullträff tydligen! :lol: :lol: :lol:

Men allvarligt - varför beter du dig illa hela tiden, i var och varannan tråd?

Tror du inte folk som läser det du skriver ser sammanhanget?

Om du har något konkret att invända mot det du läser någon annan skrivit så kan du väl argumentera som en vanlig vettig människa? Om du inte har något konkret att säga så varför säga något alls?

Om jag väger två infallsvinklar mot varandra och ser en fördel för den som har den ena, och en nackdel (kräver mycket mera engagemang) för den som har den andra, så behöver du inte läsa in något annat i det jag skriver.

Att du själv förser vart och vartannat inlägg du skriver med en massa sarkasmer som skall tydliggöra det förrakt som du känner betyder ju inte att andra gör det. Du försöker få det att verka som andra är som du (eller som den roll du spelar när du skriver strunt som jag jag citerade) men tänk om det bara är du som är det?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-12-01 18:27, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-01 18:22

Empa skrev:Är omröstningen vad man tycker subjektivt att ordet betyder?

Jag byter inte till vinterdäck, jag kör på friktionsdäck året om.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2014-12-01 18:23

IngOehman skrev:Jag byter inte till vinterdäck, jag kör på friktionsdäck året om.

Vh, iö

Det gör jag också, skönt att slippa montera av och på dom två gånger per år :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-01 18:29

Empa skrev:
IngOehman skrev:Jag byter inte till vinterdäck, jag kör på friktionsdäck året om.

Vh, iö

Det gör jag också, skönt att slippa montera av och på dom två gånger per år :)

Man kan åstadkomma rätt så låg friktion genom att smörja plåten med silikonolja, men pajen går inte att äta efteråt. Ändå kan det vara värt det. Fastbränd paj är en beiiatch!!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-01 18:39

Ja just det, jag kanske borde byta från sommarhjul till "friktionsdito".
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2014-12-01 21:33

FBK skrev:
Jag tycker den här typen av trådar är rätt så trist - en uppvisning i hur man manipulerar de som deltar i en undersökning.

Huvudet på spiken. Men den fortsätter säkert då en del blir lite upphettade av sådana här diskussioner..
Bild

Kan bara konstatera efter bara 5 sidor (än så länge), att en en del blir inte bara upphettade utan nästan upphetsade också.
För övrigt så tror jag att en del försöker påverka, prägla, influera sin omgivning = som ett slags svar på tråd rubriken.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-01 22:26

IngOehman skrev:
Empa skrev:Är omröstningen vad man tycker subjektivt att ordet betyder?

Jag byter inte till vinterdäck, jag kör på friktionsdäck året om.

Vh, iö

Gör du verkligen det? Friktionsdäck har ju ofta värdelösa egenskaper i vått väglag!
Eller snackar vi däck till mini-Hondan nu?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-12-01 22:43

Jag har friktion både med mina sommardäck och dubbdäck.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-01 22:54

Svante skrev:Jag har friktion både med mina sommardäck och dubbdäck.

Varför har du dubbat? Har du lyssnat hur det låter? Överdriven diskant, och långt från ursprungstroget.
Är du inte ljudnörd?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-01 23:06

Om du är en av de som kör runt med dubbdäck nu så bör du sätta in en extra tusing på skatteverkets konto - PER DAG!!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2014-12-02 01:21

Morello skrev:

Om du är en av de som kör runt med dubbdäck nu så bör du sätta in en extra tusing på skatteverkets konto - PER DAG!!

Det kan de glömma, never :twisted:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-12-02 01:26

Morello skrev:

Jag har funderat på att skicka en faktura för att jag ruggar upp isytorna så att folk inte glider in i korsningarna. Första halkan är värst, jag har aldrig begripit mig på folk som väntar till efter den med att sätta på dubbdäcken.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-12-02 01:40

faen inte länge sen jag föll pladask bredvid frukt/grönsaker på Coop. nåja fick ett halvt kilo Gevalia i kompensation... :|
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-12-02 01:47

Svante skrev:
Morello skrev:

Jag har funderat på att skicka en faktura för att jag ruggar upp isytorna så att folk inte glider in i korsningarna. Första halkan är värst, jag har aldrig begripit mig på folk som väntar till efter den med att sätta på dubbdäcken.

+1. Jag har åkt dubbdäck flera veckor nu.
Det har gått åt massa mindre diesel. Rena miljöhjältedådet.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-12-02 05:18

sprudel skrev:
IngOehman skrev:Ursprungtroget och illusoriskt nä?

Självklart inte. Det kan vara två helt skilda saker.
Och vad man önskar sig av sin anläggning därvidlag är ju delvis en filosofisk fråga.
Den som vill att det skall låta illusoriskt kan bedöma det helt subjektivt, och prova sig fram.
Den som vill ha en ursprungstrogen återgivning har kanske större behov av kunskap och förstånd med avseende på vad musik och återgivning av densamma är, och behöver mer än bara sina öron för att optimera sin anläggning.
Vh, iö

Som jag ser det borde det stå "...ljud och återgivning av desamma" och inte "musik" i IÖ's påstående ovan.

BORIS pratar vad jag kan se om förståelse av musik, vilket är en helt annan sak än att kunskap om (ljud)återgivning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-02 05:51

Om det är musik som någon avser återge så kan det väl stå musik, men visst, ljud är mera heltäckande.

Du har en poäng.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-02 09:24

Svante skrev:
Morello skrev:

Det är fortfarande helt is- och snöfritt; jag menar på fullt allvar att det borde vara kriminellt att åka med dubbdäck nu. Naturligtvis är det märkligt att folk tar sig sådna friheter.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-02 09:27

[quohtyhte="KarlXII"][tyhtyquote="Svante"][quohtyte="Morello"]
[/quote][/quote]

Om du är en av de som kör runt med dubbdäck nu så bör du sätta in en extra tusing på skatteverkets konto - PER DAG!![/quotyhte]

Jag har funderat på att skicka en faktura för att jag ruggar upp isytorna så att folk inte glider in i korsningarna. Första halkan är värst, jag har aldrig begripit mig på folk som väntar till efter den med att sätta på dubbdäcken.[/quohte]

+1. Jag har åkt dubbdäck flera veckor nu.
Det har gått åt massa mindre diesel. Rena miljöhjältedådet.[/quuyjuyjuote]

Du glömde:

1. Vägslitaget "som någon annan betalar"
2. BULLRE. Dubbdäck låter satan!
3. Partiklar som folk skall andas in

Som sagt, detta beteende borde vara kriminellt.

I lfer a veckor? Varför då? 8O Varför inte året runt?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-02 09:27

För övrigt vill jag påminna admin om att citeringsfunktionen har ballat ur.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-02 09:48

Morello skrev:För övrigt vill jag påminna admin om att citeringsfunktionen har ballat ur.

Den har inte ballat ur. Det är du som vägrar respektera den begränsning som admin medvetet lagt in.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-02 09:53

AndreasArvidsson skrev:
Morello skrev:För övrigt vill jag påminna admin om att citeringsfunktionen har ballat ur.

Den har inte ballat ur. Det är du som vägrar respektera den begränsning som admin medvetet lagt in.

Eller som kanske bara kom med bytet av mjukvara?
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi