Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Inläggav zartok » 2014-12-02 19:52

God dagens. jag håller på att planera att bygga toppar. dom jag planerade innan byggde ju någon annan som ni vet, och jag känner att jag vill fortsätta bygga högtalare, så därför kommer jag att satsa på att bygga ett par toppar till. dock så är det här i det ytliga planeringsstadiet, och som så många här känner till så har jag helt för låg kunskap i ämnet för att klara mig själv, därför så startar jag en tråd här. såklart :) Bild

Här är den nuvarande designen. Jag är mycket tacksam för all hjälp jag fått av dvd ai här, oavsett hur bygget blir så skulle det inte ha gått utan hans hjälp vågar jag säga redan nu :)

Just nu så väntar jag på delar. Woofrarna är betalda, mdf är beställt, diskanterna jag har hört vad dom kostar och delar för delningsfiltret kommer jag beställa i veckan. Snart är alla byggdelar på plats för den första lådan.

Mdf hemma!
Senast redigerad av zartok 2015-01-09 14:15, redigerad totalt 10 gånger.

Kraniet

Re: Zartoks egenbyggda toppar, nya ideer och nya planeringar

Inläggav Kraniet » 2014-12-02 20:01

inget av de där elementen ser speciellt roliga ut att använda som mellanregister. blir knepigt att få till ett filter som tämjer de där tvära kasten.

dubbla 7" är väl inte fy skam? tror det räcker och blir över i det flesta fall.

Vad gälelr åtta tumselement så har jag lite erfarenhet av Seas CA22RNY
http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=461

ganska enkelt att filtrera samt väldigt bra ljud.

Denna illumantor ser väl bättre ut än den du länkade till. Men fortfarande inte tvärenkelt skulle jag tro.
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18wu-8741t00.pdf

Revelatorelementen verkar ju enklare ändå.

SB acoustics Satori kan ju annars vara nåt om du vill ha det "exotiskt". Har ju våldsamt mycket bättre frekvensgång än illuminator
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... i-mw16p-8/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-12-02 20:26

Om du siktar på slutna lådor (som i princip kräver substöd för full frekvensrespons) så tycker jag att det verkar overkill med 2x8". Jag har mycket goda erfarenheter av Revelator 5,5" och 6,5" som enkelt kan delas upp mot 3kHz och därmed funka fint i MTM. Dessutom lite billigare än föreslagna Illuminator/Revelator.

Stöder annars konceptet att välja utseende av irrationella skäl - bara för att det är kul att testa! Så har jag i princip konstruerat alla mina byggen :) .

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-02 21:03

kraniet: det första förslaget var bara nej, det andra var det jag trodde att jag hade skrivit, och det tredje såg ut som att det verkligen var ett passande element för mig! :) jag är våldsamt inne på att få något udda, något exotiskt, och satorielementet hade jag aldrig hört talas om ens. då MÅSTE det vara bra. fatta vilken logik! :D nej, skämt åsido, det var en riktigt bra frekvensgång på det måste jag säga, väldigt väldigt fint. satori hade mängder med element som spelade väldigt fint frekvensmässigt, så dessa ska jag läsa in mig på. var det någon speciell anledning till varför du rekommenderade mig just det elementet, eller var det bara ett i mängden av deras mycket bra midwoofers?

kalej: TACK för att du stödjer tanken att bygga för att testa saker :) är man som jag ny i området så är det ju lärorikt att testa sig fram :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-12-02 21:22

Du har inte funderat på något PA-element, typ en 8" eller kanske en 10"?

Större element ger mindre spridning högre upp, PA-element brukar ju ha hög känslighet och hög effekttålighet. Hittar man en som distar lite och kan delas uppe nånstans vid 3-4k så har du ju något exotiskt och roligt. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-02 21:25

jag inte inte riktigt men Satori och Scan-Speak Illuminator är ju väldigt lika rent motormässigt. Det som är stora skillnaden är konmaterialen. Sen finns väl andra skillnader också. Tror nog att man kan se dom som likvärdiga prestandamässigt, med skillnaden i frekvensgång då. Satori blir ju betydligt mer lättjobbat.

edit: det finns väl skillnader i T/S också som gör att de får olika basåtergivning, men som toppar som spelar ned till 80Hz är nog skillnaderna inte så betydelsefulla.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-02 21:44

cortado: jag har redan ett par frontar som har ett par 8pr200 i sig, det är ett element av faital pro och är både känsligt och effekttåligt. så ett sånt bygge finns hemma, därav att jag vill köra på ett hifi-element denna gång, eller hur man nu ska uttrycka sig :)

kraniet: du tog upp delning tidigare. jag kommer att dela aktivt, detta eftersom jag aldrig kommer att förstå mig på delningsfilter misstänker jag. då kan jag dessutom göra bygget ganska enkelt, jag har nämligen tänkt att det ska vara moduluppbyggnad. jag bygger lådor separat för woofers och diskant och sen sammanför man dessa. som du säger så kommer basåtergivningen inte att vara ett problem, därav att jag var lite tveksam till illuminator, det känns som att det är onödigt att ta ett baskapabelt element om det inte kommer att användas.

jag tar gärna emot fler förslag. grundtanken är att elementet ska vara ganska rakt frekvensmässigt, och gärna med en stark motor :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-12-02 21:49

Acoustic Elegance då? De har ju några 6" samt en 8". 8" elementet vet jag inte om det lämpar sig för en tvåvägare, men någon av deras 6" kanske gör det?
Jag är väldigt nöjd med mina TD12M därifrån.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-02 22:13

Ae ja. Egentligen inte en omöjlighet, kan kolla vad som har för modeller.

Har någon byggt med satori här inne? Om inte så är det ett stort plus för att testa ett sånt bygge :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-12-02 23:25

Aerob säljer några TD6M i sin presentationstråd..

Jag tycker du ska börja med något enklare bygge, det är nog så klurigt. Dyra element som inte blir bra tillsammans blir väldigt dyra dammsamlare..
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-02 23:26

Hittade en modulbyggd högtalare som jag kan tänka mig att sno designen rakt av. Utan att skämmas för att göra det!

Bild

Det här är en design som jag gärna använder. Den har fördelen att vara moduluppbyggd och därmed mycket lätt att arbeta med. Sen så kommer mina planer att diffa endel. Jag kommer exempelvis att köra en diskant mest troligt, samt inga mellanregister. Om det blir två eller fyra element i varje låda hänger nog på vilket element det blir. Jag bygger ju gärna maffigt när jag ändå håller på ska jag erkänna.

Designen är så enkel och tilltalande för oss som inte kan hantverk. Sluten låda för midwoofer, sluten låda till tweeter och koppla in i minidsp. Perfekt för mig helt enkelt :)

Men först ska elementen bestämmas, sen ska det tas fram passande lådor.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-02 23:29

Elfsberg skrev:Aerob säljer några TD6M i sin presentationstråd..

Jag tycker du ska börja med något enklare bygge, det är nog så klurigt. Dyra element som inte blir bra tillsammans blir väldigt dyra dammsamlare..

Jag förstår definitivt din tanke, det är därför jag vill göra slutna lådor och med aktivt filter, det är ganska idiotsäkert om man får lådorna rätt som jag ser det. För visst är det så att slutna lådor har samma egenskaper som när man bygger basar, det som spelar störst roll är volymen. Därefter så kommer ju baffelstöd till, men där är jag nog lite flexibel.

Hittade en graf när jag googlade på TD6M, vilket såg lite märkligt ut.
Bild
Dock så vet jag inte vad det är för mätning riktigt.
Senast redigerad av zartok 2014-12-02 23:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-12-02 23:34

zartok skrev:Har någon byggt med satori här inne?

Satori har diskuterats flitigt som ersättare för SC165 i Carlsson-högtalare. Se t.ex. den här tråden:
viewtopic.php?f=17&t=57826

Eller läs på Carlssonkult, som drivs av samma trådförfattare (grafpro):
http://www.carlssonkult.se/basersattare.aspx

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-12-02 23:43

Passar på att inflika att jag även har ett par TD6H om det skulle vara mer passande...

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-02 23:47

Tusen tack kalejdoktorn. Jag har läst hela första sidan och ska läsa dom andra efter att ha tackat dig :) jag tycker att det låter kul att grafpro, som jag sett varit duktig på att mäta verkar vara glad i elementet. Det är billigare än dom jag kollat på, och går ju att återanvända till ett senare carlssonprojekt eller något :D

Det såg mycket intressant ut iaf, och jag tror att det är en fördel att elementet kan användas så högt upp, spelar det bra upp till 3000 så slipper man ju dela alls i människans vokala register, vilket jag verkligen är ett fan av. Ja, uppåt iaf. Bassångare har ju träffat lägre toner än 80hz.

Men tack åter igen för nattläsningen!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-02 23:48

Aerob skrev:

Passar på att inflika att jag även har ett par TD6H om det skulle vara mer passande...

Skillnad på dom två olika modellerna?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-12-03 00:04

zartok skrev:Tusen tack kalejdoktorn.

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-03 00:08

Läser vidare och fann elementet SB17MFC35-8 i tråden. Det elementet kostar väldigt väldigt mycket mindre pengar. Närmare bestämt så får man fyra såna element för ett av det andra som började talas om i tråden. Jag skriver det här mest för mig själv så att jag kan gå tillbaka och kolla.

Om det nu inte skulle vara jättestor skillnad på elementen så skulle det ju bli en billig lösning att köpa flera såna här element. Men jag gissar att det kanske dyker upp ett problem med det elementet snart.

I övrigt så kan jag bara säga att det är trist att grafpro och Öhman inte verkar dra så jämnt. Minns tråden där grafpro mätte pip och några andra stativare, det var ganska livligt där.

Kalejdokom skulle det stå ja. Var lite ivrig där :)
Har läst igenom hela långa tråden och det såg intressant ut. Dock så ska jag kolla på det superbilliga elementet också, med ett sånt så hade man ju kunnat göra en enorm högtalare med massor av element. Bara för skojsskull :D

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-03 09:38

Ja det SB-elementet med polykon tror jag är riktigt bra.

du har ju även Seas U18 som verkar väldigt fint

http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=461

Är själv sugen på att testa de elementen, har bara inte kommit på till vad jag ska ha dom.. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-12-03 09:58

zartok skrev:
Aerob skrev:

Skillnad på dom två olika modellerna?

TD6M är som jag förstått det mer en renodlad mid-bass medan TD6H fungerar i en två-vägare, den har lägre fs och större xmax. Du hittar en del info om de båda elementen i denna tråd: http://www.aespeakers.com/phpbb2/viewto ... f=3&t=2493

Summer Passing

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-12-03 10:06

Aerob skrev:TD6M är som jag förstått det mer en renodlad mid-bass medan TD6H fungerar i en två-vägare, den har lägre fs och större xmax. Du hittar en del info om de båda elementen i denna tråd: http://www.aespeakers.com/phpbb2/viewto ... f=3&t=2493

Läste samma sak någonstans. Man rekommenderade väl TD6M till 200Hz som lägsta delning medans TD6H kunde spela lägre och passa en tvåvägare som du säger.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-03 10:20

Det billiga där menar du? Jag började fundera på att man med det priset hade kunnat sätta fyra i en undermodul och fyra i en övermodul för priset av typ 4000 kr, vilket är väldigt lite. Jag har en förkärlek för linjekällor och spridning och en sån konstruktion skulle ge mycket ljud för liten peng.

Seaselementet kostade lite mer, så det kanske jag inte skulle kunna göra en sån mastodonthögtalare av. Men fyra i varje skulle kunna gå. Billigare element är ju attraktiva då många fler kan användas och därmed öka känsligheten bland annat.

Det kanske börjar bli dags att kolla simuleringar på element nu, dom lite billigare som kommit fram här nu :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-12-03 10:24

Samtidigt så vet jag inte hur viktigt t.ex. hög känslighet är för din del.
Du har bra steg att tillgå och du spelar sällan/aldrig högt?

Tänkte så att du inte låser dig vid kriterier som kanske inte är så viktiga trots allt.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-12-03 10:31

Glöm inte bort att vinklade element har en mer fallande tonkurva mot högre frekvenser. Man lyssnar ju off-axis.
Det får inte falla av allt för snabbt off-axis med andra ord.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-03 11:07

Du har rätt i det Jonas. Jag har en oro att volymen inte ska räcka för mina behov, men om lilla pip räcker och blir över så bör jag inte behöva oroa mig över det. Jag förstår inte varför jag fått för mig sånt. Peakar på 100 räcker och blir över! Måste få in det, jag behöver inte mer volym.

Det här billiga elementet har mycket bra off axis, dom andra har jag inte hunnit kolla. Ae tror jag blir för dyrt om jag vill köra fyra element, eller ännu bättre, åtta st per högtalare, men seaselementet var bra prissatt.

Jag tänker på när jag hörde magnepan 3.5 och dynaudio evidence master, dom sprider ljud bra, och har många element i höjd så att säga. Är sugen på det. Skulle ju göra en cbt tidigare, men den kom aldrig in, så det avbokades ju. Men... En golvare som har woofers både uppe och nere om diskanten, som evidence master skulle vara intressant att bygga.

JonasW skrev:Samtidigt så vet jag inte hur viktigt t.ex. hög känslighet är för din del.
Du har bra steg att tillgå och du spelar sällan/aldrig högt?

Tänkte så att du inte låser dig vid kriterier som kanske inte är så viktiga trots allt.

Undrar om jag ska frångå iden om vinklar element om jag ändå ska bygga en hög högtalare? Aja, det är inte så nödvändigt att ta det just nu iaf, kan fundera på det senare.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-12-03 11:15

Har du kollat in FABOBSH™?
700:- för horn driver o fulmiddar. som spelar ner till 300Hz. med väldigt bra dynamik och det med middar som kostar 50kr styck! :D
Om man skulle byta middarna till FaitalPro 3Fe25/Fe22 8/16ohm versionerna så får man ett rätt känsligt system som man kan möta upp med nån fräsig 10" eller kanske 2 8" basar
De skulle kunna vara vinklade för vid 3-500Hz är de rätt rundspridande. :)

Det blir inte en helt vanlig högtalare iaf.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-03 12:24

Jag har idag... 24 inkopplade faital pro 3feXX, ska koppla in ytterligare åtta, så jag känner väl till hur lätt det elementet är att jobba med. Dock så testar jag gärna något annat då :D

FABOBSH, vad är det? Länk?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-12-03 12:26

viewtopic.php?f=3&t=59771
ser rätt beige:a ut men är rätt roliga :)
Det är alltså bara tutluren jag tänker på i detta fallet.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-03 13:52

http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 17mfc35-8/

Räknat på det här elementet nu och funnit att fyra i sluten låda vill ha knappt 59 liter för att nå q. 707. Kan någon bekräfta eller dementera? Det kommer bli en jävligt stor högtalare :O

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-03 13:58

njae jag håller inte med. jag får det till att ett element behöver 11 liter för att få ett q i låda på 0,707. Med lite dämpning räcker nedåt 9 liter per element.

men fyra? ska det inte vara två i varje högtalare? jag har nog inte förstått hur designen ser ut.. :)
Mvh
Magnus

Nästa

Återgå till DIY-forum