PJo skrev:Varför finns det:
Tavlor med olika motiv?
Tavlor med olika storlek?
Böcker med olika innehåll.
Olika kulörer?
Olika klädesplagg?
Listan kan göras precis hur lång som helst. Detta p.g.a. att vi har med tycke, smak och åsikt att göra helt enkelt
Det är av det skälet som det finns olika musik. Så musik har på din lista att göra.
Högtalarna (eller valfri del av anläggningen) har inget med detta att göra, de är inga konstverk utan verktyg för att lyssna på musiken.
- - -
Med det sagt är det självklart en konst att konstruera goda hifi-anläggningar, men snarare en vetenskaplig konst än en artistisk.
Och med DET sagt så behöver inte någon som inte vill, se det så.
Den som heller vill (eller inte klarar av* något annat än att) se anläggningen som den som skapar de ljud man vill höra, och fonogrammen som något man har för att kunna lyssna på sin anläggning, får självklart se det så. Men jag tror man har bättre förutsättningar för att få glädje av all film och all musik om man anammar en mera vetenskaplig syn på saken.
Det som är så bra med den vetenskapliga synen är nämligen att den leder framåt, och gör att man har bättre chans att:
Hitta rätt - bli färdig - och sen kunna glömma anläggningen! Det är ju då som det roliga börjar.
För mig handlar det om att jag älskar musik så mycket att jag inte vill ens jämföra anläggningen och dess roll med musiken. Anläggningen kan vara viktig på sitt sätt, men den har en konkret uppgift, en som man kan sätta sig in i, förstå och uppfylla. Musiken är mycket större än så. För mig är det väldigt nedvärderande mot musiken att jämföra den på något sätt med hifi-anläggningen. Den senare är bara eller bör bara vara, musikens tjänare.
Vh, iö
- - - - -
*Inte menat på något nedvärderande sätt, bara som att man ofta inte kan (eller kanske ens bör) agera mot sin natur. Olika människor har olika natur, olika sätt att strukturera sin tillvaro, vissa är si och vissa är så.
Några är dock både lite si och så och de kan därför välja, men det är inte alla förunnat. Alla sorters människor behövs, men alla saker blir inte lika lätta för alla. Det är därför det är bra att alla sorter finns, eftersom alla behövs.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).