Begränsa maxspänning till fläkt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Begränsa maxspänning till fläkt

Inläggav BellsnWhistles » 2014-12-10 21:45

Jag håller på att sätta in en supertyst 12v-fläkt som ersättning till en 24v högljudande fläkt i mitt slutsteg till basmodulerna.
Fläkten drivs idag av 0-24v DC beroende på temperatur.
Jag vill behålla samma drivspänning så gott det går men begränsa maxspänningen till 12v.
Alltså följa nuvarande spänningskurva (ja lite förluster lär det bli såklart) men när den kommer till 12v så blir det inte mer även om inspänning går mot 24v.

Hur göra?
Med bara ett seriemotstånd riskerar jag att den nya fläkten kommer gå för långsamt, om den ens startar under normala förhållanden.
Zenerdiod tror jag även det kräver ett för stort seiemotstånd.

Hur beter sig en vanlig stab typ 7812 med inspänning under 12v? Kan det tänkas att den släpper igenom lägre spänningar också?
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Begränsa maxspänning till fläkt

Inläggav Perfector » 2014-12-10 22:12

En NTC termistor kan lösa problemet.
den minskar motståndet när den blir varm och släpper då igenom mer ström till fläkten.
så vitt jag minns finns flera effektklasser.
Motståndet bör ligga på 150 Ohm kall och minskar allt eftersom slutsteget blir varmt.
Om man sätter termistorn mot en kylfläns får man en direkt propotionerlig avkänning och det bör kunna funka fint.
Eventuellt kan man öka alternativt minska grundmotståndet på termistorn m den går för långsamt eller fort.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2014-12-10 22:38

Fast temperaturgivare och allting finns redan och fungerar som tänkt.
Jag har alltså en spänning som idag går från 0-24v beroende på temperatur på kylflänsarna.
Jag vill koppla in något så att min nya fläkt inte får mer än 12v, men helst får så nära den ursprungliga spänningen som möjligt upp dit.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-10 22:42

Men om den inte får det den behöver riskerar du ju överhettning.
Eventuellt lägga till en termistor till den befintliga kretsen skulle kunna vara en lösning
Om fläkten väsnas, dvs. går för fort kan man alltid leta efter en fläkt med lägre förbrukning.
I datorer byter jag ofta till 12 v fläkt som drar max 0.12 A, då får man ned hastigheten och kylningen blir ändå tillräcklig.
Titta på fläkten om den sitter så du ser den lilla cirkulära lappen som oftast täcker bakstycket om det står vilket förbrukning den har skaffa en som dra lite mindre.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2014-12-10 23:01

Vilket är det jag gjort, skaffat en ny fläkt som är oerhört mycket tystare, men den är på 12v och den gamla är på 24v och matningsspänningen kan gå upp till 24v om förstärkaren drivs hårt. Så jag vill begränsa den till 12v om spänningen blir > 12v.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-12-10 23:01

BellsnWhistles skrev:Fast temperaturgivare och allting finns redan och fungerar som tänkt.
Jag har alltså en spänning som idag går från 0-24v beroende på temperatur på kylflänsarna.
Jag vill koppla in något så att min nya fläkt inte får mer än 12v, men helst får så nära den ursprungliga spänningen som möjligt upp dit.

En spänningsregulator borde fungera fint för exakt det. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A4nningsreglerare

T.ex. L78M12CV på Elfa (art. nr. 73-090-73) som kostar 5 kr. :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-10 23:02

BellsnWhistles skrev:Vilket är det jag gjort, skaffat en ny fläkt som är oerhört mycket tystare, men den är på 12v och den gamla är på 24v och matningsspänningen kan gå upp till 24v om förstärkaren drivs hårt. Så jag vill begränsa den till 12v om spänningen blir > 12v.

Ok, då fattar jag varför är på den biten med spänningsreduktion ;-)
Finns väl att köpa regulatorer som kan fixa det åt dig, eller?

Edit.
Fostex hann före ser jag.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2014-12-10 23:09

Men vad får jag ut från en 12-volts spänningsregulator om jag skickar in t.ex. 6v?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-10 23:24

Beror på det :-)

Man kan ta en transistor och begränsa basen i förhållande till kollektorn för att minska spänningen och därmed omvänt, låta bli att minska basen så att spänningen multipliseras. anpassning sker med lämpligt motstånd, antingen fast eller trimbart om man vill variera utspänningen från transistorns Emitterben
Jag har byggt många omvandlare på det sättet och även batteriladdare där uttagen effekt vida överstigen nätdelens effektuttag

Återgå till DIY-forum