Tips till Oppo-ägare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Tips till Oppo-ägare

Inläggav Almen » 2014-09-15 08:54

Harryup skrev:Egentligen krävs ingenting extra alls. Det beror bara på om man säger att så här är det eller det här är vad vi upplever.
Eftersom jag vet att de som har lyssnat har stor vana vid levande akustiskt musik så ser jag det som rimmligt att tro att det är så i deras uppställning tills annat är bevisat. Men samtidigt har jag ingen aning om jag kan repetera problemet.

Mvh/Harryup

Menar du att det är rimligt att tro att det är vad de upplever? För det tror jag ingen säger emot.

Däremot, om du menar att det är rimligt att tro att "så här är det", så håller jag inte med. Det är orimligt att över huvud taget tro något alls om en sådan utsaga. Det tror jag de flesta håller med om.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-15 10:40

Almen skrev:
Harryup skrev:Egentligen krävs ingenting extra alls. Det beror bara på om man säger att så här är det eller det här är vad vi upplever.
Eftersom jag vet att de som har lyssnat har stor vana vid levande akustiskt musik så ser jag det som rimmligt att tro att det är så i deras uppställning tills annat är bevisat. Men samtidigt har jag ingen aning om jag kan repetera problemet.

Mvh/Harryup

Menar du att det är rimligt att tro att det är vad de upplever? För det tror jag ingen säger emot.

Däremot, om du menar att det är rimligt att tro att "så här är det", så håller jag inte med. Det är orimligt att över huvud taget tro något alls om en sådan utsaga. Det tror jag de flesta håller med om.

Väldigt mycket tro där Almen :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-09-15 11:05

sprudel skrev:Väldigt mycket tro där Almen :wink:

Ja, jag såg det sedan. Men jag tänkte att alla här har väl den filosofiska insikten att inte falla i ekvivokations-fällan? ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-15 12:12

Almen skrev:

Ja, jag såg det sedan. Men jag tänkte att alla här har väl den filosofiska insikten att inte falla i ekvivokations-fällan? ;)

:D

Du får gärna komma hem och lyssna på det som ingen kan säga något om. Vårt Faktsikt-eget lilla Voldemort-dilemma.
Spelade ett spår för hustrun igår, eller rättare sagt hon kom in för hon gillade det jag spelade, Marianne Faithful- Working Class Hero.
Efter en stund sade jag till henne att lyssna nu på denna får vi se om du kan höra någon skillnad? Så jag växlade om till SB istället för HD till Oppo. Samma rip.
-Jag gillade den första versionen bättre, här har man ju lagt till en massa elektroniskt som inte ska vara där.

Hej hopp! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-09-15 16:18

sprudel skrev:
Almen skrev:

:D

Du får gärna komma hem och lyssna på det som ingen kan säga något om. Vårt Faktsikt-eget lilla Voldemort-dilemma.
Spelade ett spår för hustrun igår, eller rättare sagt hon kom in för hon gillade det jag spelade, Marianne Faithful- Working Class Hero.
Efter en stund sade jag till henne att lyssna nu på denna får vi se om du kan höra någon skillnad? Så jag växlade om till SB istället för HD till Oppo. Samma rip.
-Jag gillade den första versionen bättre, här har man ju lagt till en massa elektroniskt som inte ska vara där.

Hej hopp! :)

Nja, Lord Voldemort finns ju (som alla vet), man får bara inte nämna honom vid namn. Skillnad på får inte och kan inte, vet du. :)

Men en provlyssning låter väldigt spännande. Måste försöka få till något snart, sprudel.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-09-15 16:30

sprudel: Hon vet att du vill att det ska vara skillnad också, kan läsa av din förväntning med största sannolikhet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-15 21:24

shifts skrev:sprudel: Hon vet att du vill att det ska vara skillnad också, kan läsa av din förväntning med största sannolikhet.

Ja, antagligen när jag säger: Lyssna på den här då!
Men det är musik hon verkligen kan, en av hennes stora favoriter så hon har en relation till det som spelas, om det nu spelar roll.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-09-15 21:54

Formulerade mig uselt, men menade att det också är en möjlig förklaring.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2014-09-15 22:12

En gammal cd-spelare eller som här en ny oppo med data från direkt ansluten hårddisk. Har möjlighet att göra rätt utan krussiduller, dvs låta dac-chipet klocka med en stabil klocka och låta datat komma i den takt som den behövs. - så är önskvärt, kort signalväg där man vet vad som händer.

PS. Tyvärr är inte ens alla cd-spelare (enkla med grundfunktionalitet) konstruerade så. Utan endel inför förändring/försämring av datat/ljudet. I vissa fall för att skapa en salespoint som man hoppas inte kunden förstår är något dåligt. I vissa fall beror det nog på ingenjörer som inte vet va de gör.

//Michael

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-15 22:20

shifts skrev:Formulerade mig uselt, men menade att det också är en möjlig förklaring.

Jo, men så förstod jag dig också, så det är lugnt. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-09-15 22:26

Kan räcka med att kunna släcka en display i en ny firmware t.ex. för att ljudet kan komma att bli bättre. Bufferstorlekar och handskakningar över nätverket kan medföra hörbara skillnader osv osv. Ser det som högst troligt att vad som helst kan hända. En ingång kanske låter bättre i denna firmware. En annan i nästa firmware osv osv.
Det som man kan undra är hur mycket allt sådant här kommer att underhållas då apparaten inte längre är i produktion.
Kanske att livslängden på en väl fungerande digitalapparat ändå abrupt avslutas och kanske andrahandsvärdet kommer falla väsentligt kvickare då man inte kommer kunna få uppgraderad apparat.

/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-16 05:53

Ja, Harry, det börjar bli i klass med vinyl när det gäller fix och trix. Kanske lika bra att gå över till det och samtidigt få tillgång till bra mastringar! :)
Eller en riktig rullbandspelare och Masterband för guldkornen och resten Spotify! :twisted:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-10-24 18:28

Nu vet jag.
Det är inte mer dist från Oppon när den försörjs direkt med usb-hårddisk, det var SB Touch som maskerade vissa delar.
Hur jag vet kan ni ju fundera på, men det rekommenderas starkt att prova olika signalkablage, konstiga fel kan uppstå i Toslink-kontakten om den inte sitter tight, liksom signalkablage om det med tiden uppstår glapp i anslutningarna till kontaktdonet. Skiten kommer smygande också. :evil:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2014-10-25 11:22

Läste ett test där oppo 105 hade lägre dist balanserat.
Nån som har testat? hur har ni kopplat? 0.003 vs 0.001. Kanske inte hörbart men feelgood är ju inte fel:-)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-10-25 13:36

Kopplar alltid balanserat om jag kan, då jag vill minimera brus och störningar.
Fast jag är inte helt övertygad om att jag föredrar Oppo'n ut analogt mot en bra dac istället. Kommer att testa.
Däremot så kör jag in alla bildkällor via HDMI i Oppo'n via en liten switch och på så sätt bara kör ljudet genom min Denom 4308 och det ger bättre bild.

/Harryup

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-25 14:35

För 2-kanals PCM kör jag SPDIF (25 cm RG59B/U) till en Mytek Stereo 192 DSD DAC.
Den har nästan identisk DAC, men musiken flödar på ett mer engagerande sätt via
den än från min Oppo BDP.95 som i sin tur verkar vara ytterst lite bättre (men ändå)
än BDP-105 vid parallell uppspelning från två identiska USB-stickor och anslutna med
identiska balanserade kablar tiil identiska ingångar på försteget.

Oppo-spelarna är dock mycket bra även på de obalanserade utgångarna, som är de
enda som står till buds om man vill spela 3-kanals SACD och det vill man!

Med Oppons volymkontroll aktiv och tre direkt anslutna monoblock och tre nästan
identiska högtalare återges RCAs gamla 3-kanals Living Stereo-inspelningar med
häpnadsväckande realism! :D
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2014-10-25 14:50

Jaha vad är det för switch?
Jag är helnöjd med oppon som ren dac

Efter prövat oppo direkt in i slutsteget som blev fantastisk vet jag inte hur jag ska kopplan allt när bion är nära:-)
Måste ha gjort något fel när jag kopplade via Denon 2807 för det lät betydligt sämre.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-25 15:23

meshuggener skrev:Jaha vad är det för switch?

Efter prövat oppo direkt in i slutsteget som blev fantastisk vet jag inte hur jag ska kopplan allt när bion är nära:-)
Måste ha gjort något fel när jag kopplade via Denon 2807 för det lät betydligt sämre.

Vaddå switch?
Jag har aldrig ägt någon multikanalsreceiver, så jag har nog inte så många goda råd att komma med, men för att
få bästa möjliga ljud via din Denon 2807 från multikanalskälla borde ju HDMI-anslutning vara bäst, men då använder du
ju inte Oppons förträffliga DACar utan 2807'ans som är betydligt äldre och sämre.
Jag antar att 2807 har åtminstone en analog 7.1 eller 5.1 ingång men tvivlar på att den är transparent nog för att
inte märkas jämfört med att koppla slutsteg direkt till Oppons analogutgångar .

Jag vet att hanteringen blir blir rätt knölig, men som jag ser det har du tre val,
bekväm hantering - sämre ljud, använd receivern
bra ljud - knölig hantering, koppla slutsteg direkt
bra ljud - bekväm hantering - betala multum för något av marknadens bästa AV-försteg.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-10-25 15:50

Jag har en Cyp HDMI switch så att jag kan ansluta alla HDMI-källorna (4 st) på baksidan av Oppon. Sen kör jag för bio ena HDMI till min Denon 4308 och den andra till TV'n direkt.
För stereo tar jag ut signalen i 2-kanal eller också digitalt.

/Harryup

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2014-10-26 10:41

lennartj skrev:
meshuggener skrev:Jaha vad är det för switch?

Vaddå switch?
Jag har aldrig ägt någon multikanalsreceiver, så jag har nog inte så många goda råd att komma med, men för att
få bästa möjliga ljud via din Denon 2807 från multikanalskälla borde ju HDMI-anslutning vara bäst, men då använder du
ju inte Oppons förträffliga DACar utan 2807'ans som är betydligt äldre och sämre.
Jag antar att 2807 har åtminstone en analog 7.1 eller 5.1 ingång men tvivlar på att den är transparent nog för att
inte märkas jämfört med att koppla slutsteg direkt till Oppons analogutgångar .

Jag vet att hanteringen blir blir rätt knölig, men som jag ser det har du tre val,
bekväm hantering - sämre ljud, använd receivern
bra ljud - knölig hantering, koppla slutsteg direkt
bra ljud - bekväm hantering - betala multum för något av marknadens bästa AV-försteg.

Tack så mycket för svar
Jag startar nog en ny tråd då det blir lite OT med mitt hemmabio problem:-)

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2014-12-05 22:00

Jag testade att koppla en extern usb HD istället för att använda datorn som transport.
Jag upplever lite bättre dynamik, kommer förmodligen bara köra via usb eller strema från nasen nu.

Tycker oppo 105 är en helt fantastisk "allt i ett lösning" allra helst nu efter senaste firmware så man kan styra via app på ett bra och enkelt sätt:-)

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2014-12-05 22:26

sprudel skrev:För ett tag sedan hade jag ljudvänner på besök från ett annat forum, och de hafe med sig musik på usb-HD.
Vi lirade för skoj några låtar som var de samma via dels usb-HD rätt in i Oppon, dels via SB Duet till Oppon, där SB-servern hanteras av en dator på plan1 med tillhörande hårddisk. Anläggningen är på plan 2.
Jag tyckte mig höra att ljudet blev bättre från usb-HD än SB Duet, men tänkte att det nog hade sin orsak i alla IPA-pilsner som gått ner och att det var svårt att höra eftersom Jorma pratade, hela tiden!!!!
Så jag skaffade en ny liten hårddisk, petade över all musik och katalogiserade i mappar A, B, C osv för att via Oppon kunna hitta snabbt o lätt.
Det är skillnad till det bättre med usb-hårddisk rätt in i Oppon. Klarare, renare och bättre perspektiv.
Pröva gärna själv du Oppo-ägare och meddela resultatet.
Hårddisken är av märket Transcend, 800 spänn på nätet och får ström av Oppon via usb.

Hej!
Nu har jag ju bara lånat en Oppo-bdp_105 av en polare men jag förstår vad du menar. Förtydligande (detta kan vara placebo) men jag tycker att "Då Oppo ser musiken direkt" blir det bättre. Detta är som vanligt ett ovetenskatlit uttalande. men .....
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2014-12-05 22:31

meshuggener skrev:Jag testade att koppla en extern usb HD istället för att använda datorn som transport.
Jag upplever lite bättre dynamik, kommer förmodligen bara köra via usb eller strema från nasen nu.

Tycker oppo 105 är en helt fantastisk "allt i ett lösning" allra helst nu efter senaste firmware så man kan styra via app på ett bra och enkelt sätt:-)

Jag tyckte att "man inte kunde spela tillräkligt högt" men jag bottnade mia PA-9 klart maärkbart idag. Det har inte hänt ofta. Detta tyder på tre saker:

1. Jag spelar ofta för lågt

2. Oppon är en bra pryttel.

3. jag har för litet efeekt.

Den är hel fantastisk och jag kommer att köpe en egen, detta innan jag testat Benchmark DAC-2 HGC. Jag måste "hålla mig ifrån" att bara köpa den.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2014-12-05 23:18

PJo skrev:
meshuggener skrev:Jag testade att koppla en extern usb HD istället för att använda datorn som transport.

Jag tyckte att "man inte kunde spela tillräkligt högt" men jag bottnade mia PA-9 klart maärkbart idag. Det har inte hänt ofta. Detta tyder på tre saker:

1. Jag spelar ofta för lågt

2. Oppon är en bra pryttel.

3. jag har för litet efeekt.

Den är hel fantastisk och jag kommer att köpe en egen, detta innan jag testat Benchmark DAC-2 HGC. Jag måste "hålla mig ifrån" att bara köpa den.

För mig räcker det och blir över(som tur är) kan absolut spela tillräkligt högt.
Var inne på Dac-2 HGC men hann pröva oppon först :D

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2014-12-05 23:42

Faan! Ja ä full redan! Utan att ha vari på Akku = Ursäkta min stavning i mitt föregående inlägg.

Skönt i alla falla att veta att man är inne på "rätt spår". Tack meshuggener!
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2014-12-06 17:20

:lol:

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2014-12-11 13:57

Hej!

Jag har en Oppo BDP-105 till låns av en snäll kamrat och jag har valt att inte joxa med Firmware uppgraderingar etc. då det inte är min apparat.
Jag har fram till alldeles nyligen endast använt den som dac.
Min nyfikenhet blev dock tillslut för stor och jag valde att nätverka den.
Min sammanfattning av detta blev - Besvikelse!
Detta utalande bygger på FW: 10xeu-67-1204.
Oppo har enl. mig det sämsta nätverksstöd av alla "Network Media ....." jag stött på.
Jag kanske gör fel men utan 3:e part program är nätverksstödet näst intill obefintligt.
Jag följde Oppos rekomendation och installerade oShare (open source) valde de kataloger jag ville dela ut, och vips.
Det är dock lite som att att vara självplågare att försöka använda oppon även med denna lösning då gränssnittet är ofantligt segt.
Så jag måste passa på att fråga er hur ni använt er Oppo?
Kan ni komma år utdelningar utan problem=Bara dela ut en mapp på datorn som vanligt (CIFS eller SMB) som ni sedan bara kommer åt via Oppon?
Hur upplever ni gränssnittet i.s.f?
Vilken FW har ni?

Tack på förhand.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-11 14:43

PJo skrev:Hej!

Jag har en Oppo BDP-105 till låns av en snäll kamrat och jag har valt att inte joxa med Firmware uppgraderingar etc. då det inte är min apparat.
Jag har fram till alldeles nyligen endast använt den som dac.
Min nyfikenhet blev dock tillslut för stor och jag valde att nätverka den.
Min sammanfattning av detta blev - Besvikelse!
Detta utalande bygger på FW: 10xeu-67-1204.
Oppo har enl. mig det sämsta nätverksstöd av alla "Network Media ....." jag stött på.
Jag kanske gör fel men utan 3:e part program är nätverksstödet näst intill obefintligt.
Jag följde Oppos rekomendation och installerade oShare (open source) valde de kataloger jag ville dela ut, och vips.
Det är dock lite som att att vara självplågare att försöka använda oppon även med denna lösning då gränssnittet är ofantligt segt.
Så jag måste passa på att fråga er hur ni använt er Oppo?
Kan ni komma år utdelningar utan problem=Bara dela ut en mapp på datorn som vanligt (CIFS eller SMB) som ni sedan bara kommer åt via Oppon?
Hur upplever ni gränssnittet i.s.f?
Vilken FW har ni?

Tack på förhand.

Det här kan bli bättre. Kör nu med Oppo remote på Ipad som jag styr Oppon med. Den underlättar betydligt. Hittar mina källor som dator esp direktansluten hårddisk direkt.
Mapparna är organiserade A-Ö efter artistnamn, då går det snabbare att hitta.
Rekar dig att uppgradera till senaste firmware också. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-12-11 15:10

Har förvisso en 105D men den är väldigt snabb på nätverketet. 95:an är dramatiskt långsammare.
Kör också via iPad och allt hittas.

Kör du trådlöst?

/Harryup

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2014-12-11 16:09

Kör APP med Android. Annars blir det segt.
Jag kör med senaste firmware BDP10X-77-0827 ( October 24, 2014)
Har du inte senaste skulle jag absolut uppgradera. Det är väldigt enkelt via instruktioner på hemsidan https://www.oppodigital.com/blu-ray-bdp ... -0827.aspx

Har själv lite problem med wifi då den tappar kontakten ibland.
Oppo Supporten är väldigt bra, ofta svar inom någon timme email: service@oppodigital.com

Föregående

Återgå till Generellt om hifi