Moderator: Redaktörer

Sioja skrev:
Kan tillägga att har fått ljudet lite bättre efter jag bytte bort mina MIT terminator högtalar kablar som har någon typ av motstånd i sig för att reducera sssljud samt högatoner, verkade som att det blev bara värre av dom så kör numera vanliga koppar kablar.
Tack!
Mvh Simon
Nattlorden skrev:Stereophile:
Stereophile skrev:
Fig.1 Classé CAP-100, line frequency response (from top to bottom): 1W into 8 ohms; 2W into 4 ohms, and 2.83V into simulated speaker load (right channel dashed, 0.5dB/vertical div.).
Stereophile skrev:
Fig.4 Classé CAP-100, THD+noise vs frequency at (from top to bottom at 10kHz): 4W into 2 ohms; 2W into 4 ohms; 1W into 8 ohms.
Fig.5 Classé CAP-100, 1kHz waveform at 5W into 8 ohms (top); distortion and noise waveform with fundamental notched out (bottom, not to scale).
Almen skrev:Vilket möjligtvis tillsammans med högtalarens förhöjning 5-10 kHz skulle kunna ge lite vassare återgivning.
Å tredje sidan brukar nästan alltid en upplevd vassare återgivning ligga antingen i fonogrammet eller i rummet. So there.
Sioja skrev:Film funkar lite bättre än musik.
RogerJoensson skrev:Sioja skrev:Film funkar lite bättre än musik.
Även musik i filmer?
Det är inte så att du upptäckt att många cd-skivor är mastrade med onödigt mycket diskant (och stympad dynamik)?
Det händer faktiskt att musiken i filmer låter bättre än cd-utgåvorna. De som mastrar ljud för filmer ofta verkar ha en annan syn på vad som är rätt klangmässigt och det stämmer ofta bättre med min smak...
Tittar man på högtalarnas frekvenskurva så det det ut som de kanske tenderar att låta lite vasst diskanten (enl kurvorna..) och detta i kombination med modern cd-mastring kanske blir väl mycket?
Provade du inte högtalarna ordentligt innan köp, eller lät de bra där du provlyssnade (med den musik som spelades då)?
Almen skrev:Nattlorden skrev:Stereophile:
Och här en Classé (CAP-100):Stereophile skrev:
Fig.1 Classé CAP-100, line frequency response (from top to bottom): 1W into 8 ohms; 2W into 4 ohms, and 2.83V into simulated speaker load (right channel dashed, 0.5dB/vertical div.).
Den rullar av i diskanten med början runt 4 kHz, så att den upplevs varm kan säkert stämma.
Å andra sidan har den ganska tydlig THD för höga frekvenser, samt en icke obetydlig nollgenomgångsdistorsion:Stereophile skrev:
Fig.4 Classé CAP-100, THD+noise vs frequency at (from top to bottom at 10kHz): 4W into 2 ohms; 2W into 4 ohms; 1W into 8 ohms.
Fig.5 Classé CAP-100, 1kHz waveform at 5W into 8 ohms (top); distortion and noise waveform with fundamental notched out (bottom, not to scale).
Vilket möjligtvis tillsammans med högtalarens förhöjning 5-10 kHz skulle kunna ge lite vassare återgivning.
Å tredje sidan brukar nästan alltid en upplevd vassare återgivning ligga antingen i fonogrammet eller i rummet. So there.
Sioja skrev:Får ev. bara vänta snällt tills man testat med en annan förstärkare och se vad som händer. Skulle ju helst inte byta Classé eller AP då gillar båda skarpt men kan ju illa tvunget blir något byte åt något håll :/
Sioja skrev:Tackar, då kan ju det vara en orsak. Classé har riktigt bra stärkare och AP gör riktigt bra högtalare, men ihop kanske det bara blir fel. Nå man lär så länge man lever
RogerJoensson skrev:Sioja skrev:Tackar, då kan ju det vara en orsak. Classé har riktigt bra stärkare och AP gör riktigt bra högtalare, men ihop kanske det bara blir fel. Nå man lär så länge man lever
Av tillgänglig data att döma så tror jag inte att det är förstärkaren som är problemet. Visst kan det vara något skumt med förstärkaren, men det skulle vara rätt häpnadsväckande om det ledde till kraftigt överdriven diskant.
Jag tror främst på att problemet har med högtalarna (inkl rumsanpassning och placering av dessa) samt fonogrammen att göra, i första hand.

Almen skrev:RogerJoensson skrev:Sioja skrev:Tackar, då kan ju det vara en orsak. Classé har riktigt bra stärkare och AP gör riktigt bra högtalare, men ihop kanske det bara blir fel. Nå man lär så länge man lever
Av tillgänglig data att döma så tror jag inte att det är förstärkaren som är problemet. Visst kan det vara något skumt med förstärkaren, men det skulle vara rätt häpnadsväckande om det ledde till kraftigt överdriven diskant.
Jag tror främst på att problemet har med högtalarna (inkl rumsanpassning och placering av dessa) samt fonogrammen att göra, i första hand.
Jag håller helt med RogerJoensson här - börja inte med förstärkaren.
Du kanske har ett väldigt kalt rum? Då blir det garanterat ett övermått av diskantenergi och påföljande vasshet i ljudet. Prova att vinkla in högtalarna mot mitten av rummet, samt att testa med lite gardiner och mjuka mattor.
Och som sagt, många CDs har väldigt vasst ljud i sig.
barrman skrev:Har själv audio physic jag tycker att du ska börja med att läsa http://www.audiophysic.de/aufstellung/index_e.html alltså audio physics egna råd för hur deras högtalare skall placeras i rum.
Jag har även om de själv talar om att diffusera 1a reflexen sett till att jag dämpar den med vepor och har en stor matta på golvet.
I för kalt rum upplevde jag mina tempo som aningen "ljusa", lycka till!
Suomela skrev:Högtalaren ifråga har en god lateral/horisontell spridning.
Mitt förslag, om du inte redan provat det, är att vinkla in dina Avanti så att du från din lyssningsplats inte längre ser de bakre inre fötterna.
/Suomela
IngOehman skrev:
Du skriver något om att du ville ha "högtalare med större ljudbild". Är inte säker på vad du menar med det. Det påminner kanske mest om floskler man ser i hifi-tidningar, och i verkligheten är ljudbildens storlek något som man i hög grad kan påverka med uppställningen av högtalarna. En högtalare som får ryktet att ha stor ljudbild kan lika gärna vara en som man måste placera tätt för att slippa drabbas av den för stora ljudbilden. Det är ju samma information med sagt på ett annat sätt.
Om något är det en bra utgångspunkt att undvika högtalare med "inbyggd stor ljudbild", ju mera punktformat, fokuserat och högupplöst som högtalaren kan spela desto sannare kommer inspelade ljudbilder att kunna återges. Visst kan det vara insmickrande med högtalare som skapar syntetiska ljudbilder, men är det något ställe där jag avråder ifrån sådant så är det i hemmabiografer, där ju en så stor del av upplevelserna är av ljud som gynnas av att vara så naturliga som möjligt.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], matssvensson och 34 gäster