Varför byggs det olika högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Varför byggs det olika högtalare?

Inläggav IngOehman » 2014-12-08 23:07

mx skrev:
IngOehman skrev:Det där med dem att de flesta väljer samma ljudåtergivning som varandra i ett blindtest är välkänt, men om man tror att det betyder att de borde välja samma högtalare så bedrar man sig, och jag känner lite när jag läser den här tråden att det finns ett stort problem resonemangsmässigt, i att så många verkar betrakta högtalaren på samma sätt som de betraktar säg ett försteg eller ett slutsteg, alltså som en transmissionslänk.

Men det är de ju inte alls.

[...]

Men det som också fanns med lite i mina funderar är varför de flesta tillverkare skriver "så nära originalet som möjligt" och de flesta säger ju även att de producerar hifi-högtalare. Om nu de flesta högtalare återger ljudet olika, så vad tusan betyder "så nära originalet som möjligt" då? :?

Ja, det är bra frågor du ställer.

Vad det betyder råder det förhoppningsvis inga tvivel om. Men vad den som påstår något sådant menar eller har för avsikt med att säga något sådant, är kanske lite svårare att veta...

1. Man kan tänka sig att en högtalartillverkare som säger så inte förstår att högtalare och rum arbetar tillsammans och att det därför inte finns något entydigt recept på en sådan högtalare.

2. Man kan tänka sig att att tillverkaren vet/föreställer sig att det är kommersiellt effektivt att påstå något sådant, och att det kan få folk med vitt skilda behov, att ändå köpa högtalaren, fast den egentligen bara passar riktigt bra i ett fall.

3. Man kan tänka sig att tillverkaren som säger så faktiskt bara menar att det är sant under noggrant definierade kringförutsättningar. Och dessa kanske även nämns?

4. Man kan tänka sig att tillverkaren som säger så inte har något ordentligt begrepp om saken alls, men tycker att det låter verkligt om de egna alstren, och därför påstår att det måste vara ursprungstrogen, för verkligheten låter ju också verkligt.

5. Man kan tänka sig att tillverkaren som säger så, alldeles medvetet har skulpterat fram ett sound, en härlig kombination av färgningar, som de älskar och som även många andra skulle gilla - men att tillverkaren är av uppfattningen/övertygelsen att många lägger in tokiga värderingar i ord som sound och färgning, och därför inte vågar säga det som de själva anser, eftersom de tror att många du inte ens kommer att vilja lyssna på högtalarna.

Oavsett vilket så tror jag det är rimligt att utgå ifrån att det kan vara nonsenspladder om någon kommer med ett påståenden i stil med "så nära originalet som möjligt" utan att tala om förutsättningarna alls, när det talas högtalare.

Det går helt enkelt inte att entydigt definiera vilka egenskaper en högtalare behöver ha för att åstadkomma det, eftersom olika förutsättningar ställer olika krav på högtalarna. Talar man om någon av transmissionslänkarna i kedjan så är det kanske lättare att både undersöka saken och definiera vad det betyder dock. En förstärkare gjort med målet att återge så nära originalet som möjligt, blir begripligt.

Jag är dock försiktigt skeptisk till påståendet att de flesta högtalartillverkade säger "så nära originalet som möjligt".

Jag kan inte på rak arm erinra mig någon tillverkare som jag sett påstå just det. Men många antyder det förvisso, utan reservationer för att högtalaren bara kan betraktas i ett sammanhang, och visst kan man kritisera det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-14 00:51

mx skrev:Tycker ofta att diskussioner här och på andra forum brukar resultera i definitionsdebatter och att folk vill ha så naturtroget ljud som möjligt.

Om det nu vore så, varför byggs det olika högtalare? Alla högtalare som uppfyller kriteriet hi-fi borde ju således låta exakt likadant. :?

för att det finns olika människor.
Krångligare behöver det inte vara, eller?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

JM

Inläggav JM » 2014-12-14 11:39

mx skrev:Tycker ofta att diskussioner här och på andra forum brukar resultera i definitionsdebatter och att folk vill ha så naturtroget ljud som möjligt.

Om det nu vore så, varför byggs det olika högtalare? Alla högtalare som uppfyller kriteriet hi-fi borde ju således låta exakt likadant. :?

I naturen finns huvudsakligen en typ av glukos. Det finns 15 möjliga isomerer med samma kemiska formel C6H12O6. Vi har utvecklingsmässigt ända sedan amöbastadiet exponerats huvudsakligen för d-glukos. De övriga formerna av glukos fungerar inte lika bra i våra celler.

Finns det högtalare som vi människor kan uppfatta typ som d-glukos? Svar - absolut inte!

Det finns möjligen perceptioner som vi kan uppfatta som typ d-glukos. Den optimala högtalaren i given situation är bara en nödvändig med ej tillräcklig variabel. Dvs små variationer av identiska parametrar påverkar perceptionen likt de olika glukosvarianterna.

Att vi som människor har överlevt och nu fullständigt dominerar vår planet beror mycket på vår hörsel. I skogen har vår hörselperception högst överlevnads värde. Hörselperceptionen sjunker markant på savannen och öppna fält. I grottor är hörselperceptionen ytterligare sänkt map överlevnads värde.

Som vi alla här på detta forum och Floyd Toole utförligt beskriver i sin artikel (http://www.theaudiocritic.com/back_issu ... c_28_r.pdf) så spelar högtalaren i relation till rummet en avgörande roll för optimal hörselperception.
Problemet är att vi inte bor i skogen utan snarare i grottor.

I min värld försöker jag utgå från perceptionen och hur hjärnan bearbetar inkommande ljud från högtalare, rum mm.

Räcker det med rak frekvenskurva i perceptionspunkten? Svar - nej!
I stereo-HIFI bokens mätningar på 1970-talet fick de flesta mycket raka frekvenskurvor. Högtalarna var enligt den mätmetoden ideala.
Perceptionsmässigt lät inte högtalarna inte lika.

Så det finns några till variabler perceptionsmässigt som spelar roll - vilka?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-14 20:55

Några småkommentarer:

1. Det "räcker inte" med rak tonkurva uppmätt i lyssningspositionen. Det är inte ens önskvärt. Olämpligt är mer än otillräckligt, typ. Fast å andra sidan är det möjligt att definiera en förfärlig massa tonkurvor, som allihopa att påstås mäts på lyssningsplatsen. Men ingen av dem skall vara linjalrät mätt med mätmikrofon om högsta fidelitet är målet.

2. Toole har en poäng, men han var väldigt långt ifrån först med den. Hans slutsatser är inte nya, samma kunskap har varit välkänd sedan i varje fall 30-talet av dem som studerat samma saker. Toole insatser handlar mest om att hjälpa till att lyfta upp frågorna till en större publik.

3. Bra synpunkter om Stereo-HiFi handboken, även om det inte stämmer att de flesta fick mycket raka kurvor. Men de som likande varandra kunde låta väldigt olika.

4. Människan dominerar på intet sätt vår planet. Myrorna gör det. ;)

Vh, iö

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-14 22:30

fast motsatsen är ju inte heller rätt. högtalare kan inte mäta hur som helst. Tillsammans med rummet finns det egenskaper som fungerar och de som inte fungerar.
Jag tycker det lätt låter på vissa personer att högtalare är som musikinstrument och det är helt subjektivt vad som är "korrekt" återgivning.
Jag upplever också att branschen gärna vill anspela på det därför då kan de kränga vad som helst. Som jag ser det är det hela grunden till hur industrin ser ut. Fans det "rätt" och "fel" skulle de inte få sålt lika mycket och därför förmedlar man gärna bilden att det är helt subjektivt och helt upp till dig att avgöra vad som är bättre.

I förlängningen tror jag det är förklaringen till att inspelningar mastras sönder och att människor inte är bekymrade om ljudkvalité. Deras uppfattning är nämligen att det inte finns "bättre" och "sämre" i någon absolut/objektiv mening utan det "bara är" och det är upp till individen att gilla det eller inte. Som jag ser det är det ganska skadligt för branschen och förmodligen en anledning till att folk gärna har små plastburkar undangömda ovanpå en bokhylla och enbart bry sig om "att det låter".
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-14 23:47

Kraniet skrev:fast motsatsen är ju inte heller rätt. högtalare kan inte mäta hur som helst.

Det st'ämmer, men motsatsen till rak behöver kanske inte vara "hur som helst". Det kan vara krokig, t ex på ett väldigt speciellt sätt, eller på olika sätt men enligt väldigt speciella mönster.

Kraniet skrev:Tillsammans med rummet finns det egenskaper som fungerar och de som inte fungerar.

Jag delar din uppfatting, men hävdar samtidigt att man inte bör underskatta varken osäkerhetsfaktorerna eller det utrymme för olika balanseringar som rimligtvis bör finnas eftersom människor inte är identiska. Å andra sidan kanske jag reserverar mig för mycket med tanke på att man i kliniska tester ganska lätt kan undersöka saken, och då blir man varse att folk är mycket likare varandra än de tror.

Men det beror ju även på hur man ställer frågorna.

Ställer man frågan "vilket föredrar du" istället för "vilket låter mest likt det akustiska originalet" (som personen fått lyssna på) så kommer svaren att variera mera. Men det beror förstås på (vilket jag tror du är inne på) att den första frågan inte undersöker fidelitet alls, utan bara preferens.

Kraniet skrev:Jag tycker det lätt låter på vissa personer att högtalare är som musikinstrument och det är helt subjektivt vad som är "korrekt" återgivning.

Ja, det är mycket trist. Vad det handlar om är ju att uttryck kidnappas för att användas helt felaktigt, och resultatet blir att det blir svårare att kommunicera. :(

Jag tror det hela bottnar i prestige och meningslösa värderingar kopplade till prestigen. De som tror/tycker att en attityd är finare och/eller bättre än en annan, och har den andra, kan ogilla att kalla sin attityd för sitt sanna namn. Det är mycket tråkigt. Undrar hur många diskussioner som förstörts således på prestigens altare. :?

Kraniet skrev:Jag upplever också att branschen gärna vill anspela på det därför då kan de kränga vad som helst. Som jag ser det är det hela grunden till hur industrin ser ut. Fans det "rätt" och "fel" skulle de inte få sålt lika mycket och därför förmedlar man gärna bilden att det är helt subjektivt och helt upp till dig att avgöra vad som är bättre.

Ja, eller ännu värre - man förnekar skillnaden (medvetet och aktivt eller genom att inte vilja fundera på saken) och blandar ihop begreppen. Använder begrepp som indikerar ursprungstrohet trots att det talas om helt subjektiva upplevelser.

Kraniet skrev:I förlängningen tror jag det är förklaringen till att inspelningar mastras sönder och att människor inte är bekymrade om ljudkvalité. Deras uppfattning är nämligen att det inte finns "bättre" och "sämre" i någon absolut/objektiv mening utan det "bara är" och det är upp till individen att gilla det eller inte.

Fast så långt har de ju rätt. Det finns inte bättre och sämre.

Däremot finns det ursprungslikare (högre fideitet) eller mindre ursprungslikt (lägre fidelitet).

Och det finns dessutom färgningar som föredras och sådan som inte föredras, och bara för att det inte skall bli för enkelt så är de senare inte bara teoretiskt helt subjektiva faktorer, de är de facto individuella också, som sådant som är subjektivt ofta är.

Men vad som inte finns är moral eller sanningar om att en objektiv syn på saken och objektiva önskemål är bättre eller sämre än en subjektiv syn på saken och subjektiva önskemål.

Kraniet skrev:Som jag ser det är det ganska skadligt för branschen och förmodligen en anledning till att folk gärna har små plastburkar undangömda ovanpå en bokhylla och enbart bry sig om "att det låter".

Ja, fördumning kan få väldigt destruktiva bieffekter. Kanske är det du beskriver ett exempel på det.

Men jag är inte säker. Minns ingen tid i audiohistorien då inga dåliga audioprodukter funnits. Möjligen var 70-talet lite speciellt då folk brydde sig exceptionellt mycket då, och inte bara om fidelitet utan även om musik. Men även på den tiden fanns det mycken audioapparatur med tveksam kvalitet, även om det i snitt investerades mera i just konceptet "lyssna på musik hemma".

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-12-15 00:46

IngOehman skrev:Några småkommentarer:
...
4. Människan dominerar på intet sätt vår planet. Myrorna gör det. ;)

Vh, iö

Trodde det var Björndjuren :) De där små djuren som i princip verkar överleva överallt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-15 15:21

Nä, summan av alla myror blir en mycket, MYCKET större massa.

Björndjuren vinner dock kategorin "roligast tryne".

Jag tycker det ser ut som om det fattas en dammsugarslang att plugga in.

Vh, iö

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-12-15 15:41

Varför byggs inte alla högtalare på så sätt att man kan spela tillräckligt stark OCH rent så att man slipper höra begränsningarna?

OnödigT vetande

Varför bygger termiterna bon?

För att Sahara förut var fuktigt,
numera får de själva fixa klimatet In House
Svamp odlar de också i Industri byggnaden.

Rena techno ravers
Shatterer of words

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-15 15:49

Det är inte alltid så att förklaringsmodeller som presenteras som fakta i populärvetenskapliga tidskrifter och på TV, är alldeles riktiga.

Hypotser ges ofta inte bara en puff upp till teoristatus, de upphöjs ibland till och med till sanningar. Det är inte så lyckat, och vetenskapligt är det definitivt inte.

ChristianAndersson skrev:Varför byggs inte alla högtalare på så sätt att man kan spela tillräckligt stark OCH rent så att man slipper höra begränsningarna?

Det blir för dyrt.

Och även om man skulle göra det så finns det ändå inget färdigt svar på hur de skall dimensioneras, eftersom olika rum är så olika. Behoven har helt enkelt en stor spännvidd, och därför behöver det finnas flera olika högtalarmodeller.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-12-15 15:58

Det byggs olika högtalare för ingen vet hur det ska låta.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-15 16:01

Snarare tvärtom i så fall - för att alla vet hur det skall låta. ;)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-12-15 16:02

Det byggs olika högtalare för att det finns många olika idéer om vad det är som gör en högtalare bra som lätt smittar av sig till andra.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-15 17:25

Fast om det var så att iden smittar över till andra så skulle det ju byggas likadana högtalare, inte olika.

Jag vidhåller att det byggs olika högtalare för att behoven varierar. Men visst - även på grund av att det på olika håll finns ideer, som INTE smittat korsvis.

Jag tror man kan dela in alla högtalares tillblivelseorsak i två grundhalvor:

1. De som tillkommit på grund av att konstruktören har en distinkt ide eller uppfattning om vad som konstituerar en ursprungstrogen högtalare - som funktion av uppspelningsbetingelserna.
Ger rätt så olika högtalare på grund av att olika miljöer är så olika, men det ger även lite olika högtalare på grund av att ideerna om hur stereosystemet optimalt hanteras ger upphov till olika kompromisser, beroende på vem som studerat saken och beroende på hur de gjort det. Alla som gjort det på rimligt vettigt sätt kommer dock fram till ganska lika grundönskemål, i varje fall så länge man inte blandar in överkurs.

2. De som tillkommit på grund av att konstruktören agerat från ett helt subjektivt perspektiv - och de har ju olika smak.
Det ger sätt så olika högtalare, i förekommande fall mycket mera olika än inom kategori 1, eftersom det inte finns några egentliga ramar för kategori 2.

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2014-12-16 09:43

Varför byggs det olika rum?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-12-16 22:14

E skrev:Varför byggs det olika rum?

Mvh E*

Så jobbigt att duscha i sovrummet.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-16 22:16

Eller sova i duschen.
Men det finns en lösning på det problemet.
Om man ligger ner, men intalar sig själv att man står upp så ramlar man omkull när man reser sig upp.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-12-16 22:16

Ingvar brukar ju säga att han har utvecklat sina högtalare för en specifik kabel, och har man helhetstänk vad gäller hela kedjan inklusive elektronik, kablar, högtalare och rum så kan man ju kontrollera slutprodukten. Men som det är nu är det ju ett under att en högtalare ens kan säljas med en beskrivning av ljudet som ska komma ur den.

Säg att Ingvar nu använt en särskild kabel. Borde inte längden på kabeln påverka? Sedan är ju elektroniken och rummet kvar i hela kedjan. Om vi räknar bort lyssnaren som något helt utanför stereon, även om man kan uppfatta samma ljud på olika sätt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-12-16 22:17

Perfector skrev:Eller sova i duschen.
Men det finns en lösning på det problemet.
Om man ligger ner, men intalar sig själv att man står upp så ramlar man omkull när man reser sig upp.

Haha. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-16 23:01

mx skrev:Säg att Ingvar nu använt en särskild kabel. Borde inte längden på kabeln påverka?

Ingvar räknar inte med en specifik kabel. Han räknar med specifika kabelegenskaper. För att nå dessa egenskaper så krävs det något olika kablar för olika längder. I Ino manifestet så finns det en lista med olika kablar och vilka längder man bör använda dessa i.

Att alltid rekommendera en specifik kabel blir precis som du redan listat ut inte helt bra när längden varierar.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-12-16 23:03

AndreasArvidsson skrev:
mx skrev:Säg att Ingvar nu använt en särskild kabel. Borde inte längden på kabeln påverka?

Ingvar räknar inte med en specifik kabel. Han räknar med specifika kabelegenskaper. För att nå dessa egenskaper så krävs det något olika kablar för olika längder. I Ino manifestet så finns det en lista med olika kablar och vilka längder man bör använda dessa i.

Ok, och det är inte en särskild kabel?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-16 23:08

mx skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Ok, och det är inte en särskild kabel?

Jo det är ju specifika kablar angivna för specifika längder/längdintervall.

Ino manifest skrev:Beteckning: Ideallängd: Area: Fungerande längdintervall:
1▫ Jättekort kabel: 1 meter 2 * 0,4 mm² (EKUA med isärdragna ledare) 0 – 2 meter
2▫ Kort kabel: 4 meter 2 * 1,5 mm² (EKK) 0 – 8 meter
3▫ Normal kabel: 7 meter 2 * 2,5 mm² (EKK) 0 – 14 meter
4▫ Normal kabel alt2: 8,5 meter 4 * 1,5 mm² (EKK parkopplad) 0 – 17 meter
5▫ Lång kabel: 14 meter 4 * 2,5 mm² (EKK korskopplad) 0 – 28 meter

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-12-16 23:22

AndreasArvidsson skrev:Jo det är ju specifika kablar angivna för specifika längder/längdintervall.

Ino manifest skrev:Beteckning: Ideallängd: Area: Fungerande längdintervall:
1▫ Jättekort kabel: 1 meter 2 * 0,4 mm² (EKUA med isärdragna ledare) 0 – 2 meter
2▫ Kort kabel: 4 meter 2 * 1,5 mm² (EKK) 0 – 8 meter
3▫ Normal kabel: 7 meter 2 * 2,5 mm² (EKK) 0 – 14 meter
4▫ Normal kabel alt2: 8,5 meter 4 * 1,5 mm² (EKK parkopplad) 0 – 17 meter
5▫ Lång kabel: 14 meter 4 * 2,5 mm² (EKK korskopplad) 0 – 28 meter

Ja, precis. Det var det jag syftade på.

Så hur mycket påverkar det exempelvis om man använder en SUPRA Sword på 3,4 meter, jämför med exempelvis 1,5 mm² (EKK)? Till ett par Ino i14 kan vi använda som exempel då.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2014-12-16 23:53

ante_77 skrev:
mx skrev:
IngOehman skrev:Det där med dem att de flesta väljer samma ljudåtergivning som varandra i ett blindtest är välkänt, men om man tror att det betyder att de borde välja samma högtalare så bedrar man sig, och jag känner lite när jag läser den här tråden att det finns ett stort problem resonemangsmässigt, i att så många verkar betrakta högtalaren på samma sätt som de betraktar säg ett försteg eller ett slutsteg, alltså som en transmissionslänk.

Men det är de ju inte alls.

[...]

Men det som också fanns med lite i mina funderar är varför de flesta tillverkare skriver "så nära originalet som möjligt" och de flesta säger ju även att de producerar hifi-högtalare. Om nu de flesta högtalare återger ljudet olika, så vad tusan betyder "så nära originalet som möjligt" då? :?

Så nära originalet som möjligt.
Hur vet man det, och var kan man höra hur det ska låta?

Om man sitter med Genelec monitorer och spelar in så kanske man måste spela upp allt med Genelec monitorer och då är ju det Genelec monitorer som är perfekta, förutsatt att rummet man sitter i är riktigt.
Annars får man väl sälja högtalare som "låter som Genelec, fast i ett vanligt vardagsrum".

Allt färgar så länge man inte sitter i studion.

Då hamnar vi i diskussionen om vad som är originalet!

Originalet passerar aldrig genom producentens högtalare.
Producentens högtalare är bara hans verktyg för att återge originalet.
Detta i sin tur är fångat genom mikrofoner etc, processat genom diverse effekter
Etc, för att slutligen hamna på fonogrammet. Men producenten har bara hört
En version av detta, som han format efter tycke och smak. Med stor sannolikhet
Finns det dock människor, kanske någon på detta forum, som har högre krav på återgivningen än producenten, och också erhåller detta!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-12-17 00:05

Det märks ibland att producenten haft för dålig anläggning, när man lyssnar på en anläggning som kan återge djup bas. Det låter på en del skivor/låtar som att producenten inte hört något under 30 Hz. :cry:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-12-17 00:06

Det var någon låt vi lyssnade på hos bassman som lät mycket bättre utan basmoduler. Vi spelade bara på Ino i32s och då lät det jättebra. :o

Basgången bara bumlade och hade sig, och det var inte rummet. Det var på inspelningen.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-17 00:07

Producenten har monitorer som låter i mellan och diskant men dåligt i basen.
Länge användes Yamaha NS-10 minimonitor över hela världen, inte för att dom lät bäst utan för att dom fanns överallt.
Därmed kunde man redigera en tejp i Sverige och ta den nästan var som helst i världen och veta att det låter lika som hemma.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-12-17 00:09

Ptja, då kan man ju lika gärna börja producera i bilen eller med en Beolit 12. För att få slutresultatet direkt. :x
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2014-12-17 00:11

Har någon påpekat att det finns olika rum? Se resultatet av senaste Östgöken.

Och varför skulle alla gilla naturtrogen återgivning? Människor är annorlunda, det finns de som gillar palt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-12-17 00:12

MagnusÖstberg skrev:

Har någon påpekat att det finns olika rum? Se resultatet av senaste Östgöken.

Och varför skulle alla gilla naturtrogen återgivning? Människor är annorlunda, det finns de som gillar palt.

Nu förstår jag väl detta i praktiken, men jag tycker det är intressant att diskutera på en teoretisk nivå.
Alea iacta est.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi