mx skrev:IngOehman skrev:Det där med dem att de flesta väljer samma ljudåtergivning som varandra i ett blindtest är välkänt, men om man tror att det betyder att de borde välja samma högtalare så bedrar man sig, och jag känner lite när jag läser den här tråden att det finns ett stort problem resonemangsmässigt, i att så många verkar betrakta högtalaren på samma sätt som de betraktar säg ett försteg eller ett slutsteg, alltså som en transmissionslänk.
Men det är de ju inte alls.
[...]
Men det som också fanns med lite i mina funderar är varför de flesta tillverkare skriver "så nära originalet som möjligt" och de flesta säger ju även att de producerar hifi-högtalare. Om nu de flesta högtalare återger ljudet olika, så vad tusan betyder "så nära originalet som möjligt" då?
Ja, det är bra frågor du ställer.
Vad det betyder råder det förhoppningsvis inga tvivel om. Men vad den som påstår något sådant menar eller har för avsikt med att säga något sådant, är kanske lite svårare att veta...
1. Man kan tänka sig att en högtalartillverkare som säger så inte förstår att högtalare och rum arbetar tillsammans och att det därför inte finns något entydigt recept på en sådan högtalare.
2. Man kan tänka sig att att tillverkaren vet/föreställer sig att det är kommersiellt effektivt att påstå något sådant, och att det kan få folk med vitt skilda behov, att ändå köpa högtalaren, fast den egentligen bara passar riktigt bra i ett fall.
3. Man kan tänka sig att tillverkaren som säger så faktiskt bara menar att det är sant under noggrant definierade kringförutsättningar. Och dessa kanske även nämns?
4. Man kan tänka sig att tillverkaren som säger så inte har något ordentligt begrepp om saken alls, men tycker att det låter verkligt om de egna alstren, och därför påstår att det måste vara ursprungstrogen, för verkligheten låter ju också verkligt.
5. Man kan tänka sig att tillverkaren som säger så, alldeles medvetet har skulpterat fram ett sound, en härlig kombination av färgningar, som de älskar och som även många andra skulle gilla - men att tillverkaren är av uppfattningen/övertygelsen att många lägger in tokiga värderingar i ord som sound och färgning, och därför inte vågar säga det som de själva anser, eftersom de tror att många du inte ens kommer att vilja lyssna på högtalarna.
Oavsett vilket så tror jag det är rimligt att utgå ifrån att det kan vara nonsenspladder om någon kommer med ett påståenden i stil med "så nära originalet som möjligt" utan att tala om förutsättningarna alls, när det talas högtalare.
Det går helt enkelt inte att entydigt definiera vilka egenskaper en högtalare behöver ha för att åstadkomma det, eftersom olika förutsättningar ställer olika krav på högtalarna. Talar man om någon av transmissionslänkarna i kedjan så är det kanske lättare att både undersöka saken och definiera vad det betyder dock. En förstärkare gjort med målet att återge så nära originalet som möjligt, blir begripligt.
Jag är dock försiktigt skeptisk till påståendet att de flesta högtalartillverkade säger "så nära originalet som möjligt".
Jag kan inte på rak arm erinra mig någon tillverkare som jag sett påstå just det. Men många antyder det förvisso, utan reservationer för att högtalaren bara kan betraktas i ett sammanhang, och visst kan man kritisera det.
Vh, iö