Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Bra initiativ tvåkanalar'n!
Skall undersöka detta när jag kommer hem. Nu har jag bara hörlurar, och det blir nog lite missvisande.
Här är ett exempel på både välljud och då det låter bortom högtalarna hos mig.
http://open.spotify.com/album/1pfZ7Y0SSDLrOZRA1HjQ8K
Tarzan skrev:... det där med ljud som upplevs mer panorerat än vad högtalaruppställningen egentligen tillåter. Jag har för mig att IÖ då förklarade att om man hör något ljud som tycks komma från en punkt utanför högtalarna så är det någonting som är fel. Dum reflex eller något i den stilen.
Xiro skrev:Strmbrg, upplever du någon gång att något i musiken kommer ovan eller under "linjen" mellan högtalarna?
Du kanske inte är lika psykoakustiskt lättlurad som jag, som upplever ljud utanför högtalarna både i höjdled och i sidled. Jag tycker det är spännande. Bortsett från när det känns krystat eller fel, som t ex A Bocelli med minimal rumsklang rakt mellan högtalarna, och resten långt bakom.
BPM skrev:Jag vill nog påstå att ljudet hos mig primärt hamnar framför högtalarna, och utanför dem när inspelningen så tillåter. Jag inbillar mig att det handlar en del om placeringen.. Högtalarna står mycket nära en dämpad vägg och flyttar jag ut dem någon halvmeter eller mer så märker jag att ljudbilden blir en annan, även om graden av invinkling verkar ha en större betydelse för känslan av djup i mitt rum än avstånd till bakväggen, och rent generellt blir ljudet större och mer omslutande med gott om luft omkring lådorna men jag är klangnörd snarare än perspektivnörd och jag gillar helt enkelt klangen, det större värmeområdet, som kommer med väggnära placering.
Samtidigt inser jag att de förändringar jag anser mig höra stämmer rätt bra överens med de förändringar jag skulle gissat att de olika placeringarna medför och jag har inte blindtestat..
2-ch skrev:Jag röstade på annat alternativ.
Det beror på inspelningen. Även glesa akustiska inspelningar varierar mycket.
Slänger upp några exempel att diskutera kring för oss som har spottan.
Den första låten (den enda icke akusitska) så sitter hon i knät på mig och sjunger och musikerna står längre bort.
Freshlyground - Father Please
http://open.spotify.com/track/6zHnWz7uaHxJjTMfTzAmCB
...
Strmbrg skrev:Okay nu har jag lyssnat lite.
Spåret här ovan beskriver du som att sångerskan hamnar i knät på dig. Jag får inte den illusionen. Rösten låter ganska utbredd mellan högtalarna, men den känns inte som att den är hitom mina högtalare.
IngOehman skrev:...Personligen är jag van vid att musiken projiceras där de som skapat den vill ha olika ljud som bygger upp musiken.
Det är oftast från högtalarna och bortåt, men även hela bredden och mer därtill. Ibland projiceras även ljud närmare än högtalarna, men det är inte så vanligt. ...
2-ch skrev:Ok Herr strmbrg.
Igår lyssnade jag på den och sångerskan upplever jag som betydligt närmare än avståndet till högtalarna.
Det är den jag nedan kallar hitom.
Sen fiskade jag upp en låt som innehåller mycket lokal och som jag tycker spelar från en punkt bortom högtalarna.
Logiskt nog nedan kallad bortom![]()
Prova att blunda eller släck ljuset.
Annars talar i alla fall min hjärna om för mig att jag befinner mig i ett mindre rum än vad ljudet gör gällande.
Hitom
http://open.spotify.com/track/6zHnWz7uaHxJjTMfTzAmCB
Bortom
http://open.spotify.com/track/7DqTaelFf846rl1CHmyfOW
Strmbrg skrev:Jag måste tyvärr säga att jag har jättesvårt att lyssna på närmickade sångare och sångerskor. Inte för att de hamnar i knät på mig, men det blir väldigt jobbigt med det där stora och liksom "stumma" ljudet eller hur jag skall uttrycka det. Särskilt i kombination med att instrumenten också är "liksom sådär hifi-aktigt inspelade".
Men nu var det fan inte mina musikpreferenser vi skulle tjöta om förstås...
F'låt.
hifikg skrev:Jag gillar när Zelmani förkroppsligas i lyssningsrummet, nästan så att jag går lite på skrå för att inte stöta ihop med henne i mörkret. Så olika kan det vara.
Strmbrg skrev:Jag måste tyvärr säga att jag har jättesvårt att lyssna på närmickade sångare och sångerskor. Inte för att de hamnar i knät på mig, men det blir väldigt jobbigt med det där stora och liksom "stumma" ljudet eller hur jag skall uttrycka det. Särskilt i kombination med att instrumenten också är "liksom sådär hifi-aktigt inspelade".
Men nu var det fan inte mina musikpreferenser vi skulle tjöta om förstås...
F'låt.
adagio skrev:Miles Davis Kind of blue, där kan vissa instrument stå utanför och långt bakom högtalaren
Användare som besöker denna kategori: Doofus och 16 gäster