Den stora Guru-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glasmannen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Göteborg

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Glasmannen » 2014-12-16 22:07

Ingen som vet vad skillnaden är på +modellen ännu?

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav BPM » 2014-12-18 11:32

Bumpar, är själv mycket nyfiken. Kanske Ingvar själv kan sprida lite ljus över saken?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3108
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav schmutziger » 2014-12-18 12:18

+ = Signatur ? dvs i junior fallet borde rendera samma bas som i storebror?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-18 12:24

Någon som jämfört junior och QM10 och kan ge ett utlåtande?
Jag tycker att junior är en jäkligt snygg liten högtalare, men jag har aldrig hört den tyvärr. QM10 låter dock mycket trevligt så hur stor är skillnaden?

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav ChristianAndersson » 2014-12-18 12:52

"Safe and Sound"
Första intrycket från i våras.
Mer klassiskt diskreta stiligt och ljudligt.
Om QM10(/two) är trevliga så var Junior (utan +:et i kanten) snällare :)
Väldigt smutt, skulle kunna överraska alla ministereos.
Mer av-manglade i lågbasen och blommade inte ut i "rumsligheten" .
Senast redigerad av ChristianAndersson 2014-12-18 13:17, redigerad totalt 4 gånger.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
pinnen
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2005-03-18
Ort: HCBS

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav pinnen » 2014-12-18 12:56

Någon som jämfört junior och QM10 och kan ge ett utlåtande?
Jag tycker att junior är en jäkligt snygg liten högtalare, men jag har aldrig hört den tyvärr. QM10 låter dock mycket trevligt så hur stor är skillnaden?


+1

Jag funderar tom på ett par junior till min kompaktanläggning Denon RCD-M39. Det kan mycket väl vara som att kasta pärlor för svin (9000:- högtalare och 2500:- elektronik) men jag är hittills mycket nöjd med ljudet från den lilla kompaktanläggningen :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Emanuelgbg » 2014-12-18 14:38

På "Arken"-mässan nu i höstas spelades Junior med en billig Denon (kompakt sak) och hade ett av mässans bästa ljud i mitt tycke, iaf i kontrast till priset.

Användarvisningsbild
pinnen
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2005-03-18
Ort: HCBS

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav pinnen » 2014-12-18 14:43

På "Arken"-mässan nu i höstas spelades Junior med en billig Denon (kompakt sak) och hade ett av mässans bästa ljud i mitt tycke, iaf i kontrast till priset.


Häftigt :)

Själv prioriterade jag en mctur den helgen. Kanske bättre om mässan låg på vintern ;)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Perfect sense
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2014-04-28
Ort: Stockholm

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Perfect sense » 2014-12-18 20:55

Jag har ännu inget konkret svar att ge er är jag rädd. Med lite tur så ser Ingvar detta tids nog. Annars så förväntar jag mig svar ifrån Erik hos Guru inom kort. Vi har alla bråda dagar :)
Perfect sensehttp://www.perfect-sense.se

Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35516
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav paa » 2014-12-18 21:53

pinnen skrev:
På "Arken"-mässan nu i höstas spelades Junior med en billig Denon (kompakt sak) och hade ett av mässans bästa ljud i mitt tycke, iaf i kontrast till priset.


Häftigt :)

Själv prioriterade jag en mctur den helgen. Kanske bättre om mässan låg på vintern ;)

Och i Stockholm funderar man på om det är för kallt för att få ut folk ur stugorna till mässan i början på Februari!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2048
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav 30Hzbone » 2014-12-19 01:15

AndreasArvidsson skrev:Någon som jämfört junior och QM10 och kan ge ett utlåtande?
Jag tycker att junior är en jäkligt snygg liten högtalare, men jag har aldrig hört den tyvärr. QM10 låter dock mycket trevligt så hur stor är skillnaden?


Jag tycker att skillnaden är stor, så stor att jag köpte ett par Guru Junior.
Via mina öron så låter QM10 och QM10 II som andra Guru och INO-högtalare medan Guru Junior är "a different animal".
Jag upplever framför allt i återgivningen av mellanregistret som den stora skillnaden där Guru Junior är väldigt klar och tydlig
medan andra Guru/Ino har ett mellanregister som jag upplever som aningen återhållet/insjunket eller hur man nu skall uttrycka det.
Guru Junior upplever jag som som väldigt homogena från bottom till topp hemma hos mig och till skillnad från piP, som
jag spelade med i ett par år, så händer det aldrig att information i diskantregistret sticker ut.
Mina Guru Junior har jag uppställda i vårt sovrum där de "matas" av Cambridge Audio 840 både CD och stärkare.
Behöver väl inte berätta att jag trivs i vågrätt ställning, med viss upp-pallning av huvet, när jag efter lunch avnjuter dagens symfoni
från ett par utmärkta små fullregisterhögtalare. :)
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
hennnkee
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2012-04-21

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav hennnkee » 2015-01-03 18:45

Har vi ännu fått något konkret svar på vad som skiljer Junior och Junior Plus åt? :?

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Laila » 2015-01-04 02:47

Tja, den ena har ju ett "Plus" som "eftermäle" . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav BPM » 2015-01-04 16:16

Ingvar har ju skrivit i tråden efter att frågan ställdes men har valt att inte kommentera. Får hålla koll på wikileaks...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav ChristianAndersson » 2015-01-08 15:40

Test av vanliga Junior, positivt men inte +

http://www.alpha-audio.nl/2015/01/review-guru-junior/

Kommer SVT´s Plus att testa de nya månne?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Glasmannen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Göteborg

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Glasmannen » 2015-01-08 17:11

ChristianAndersson skrev:Test av vanliga Junior, positivt men inte +

http://www.alpha-audio.nl/2015/01/review-guru-junior/

Kommer SVT´s Plus att testa de nya månne?


Sverker skall göra det reportaget :lol:

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Vinylcalle » 2015-01-09 04:29

ChristianAndersson skrev:Test av vanliga Junior, positivt men inte +

http://www.alpha-audio.nl/2015/01/review-guru-junior/

Kommer SVT´s Plus att testa de nya månne?


Verkar tycka att finish och byggkvaliten är bra. Ljudet okej men saknar detaljrikedom, ovanligt djupbas för storleken. Priset anses lite högt och en brist att den bara tar banankontakter. Själv gillar jag den typen av terminaler.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Glasmannen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Göteborg

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Glasmannen » 2015-01-09 19:07

Vinylcalle skrev:
ChristianAndersson skrev:Test av vanliga Junior, positivt men inte +

http://www.alpha-audio.nl/2015/01/review-guru-junior/

Kommer SVT´s Plus att testa de nya månne?


Verkar tycka att finish och byggkvaliten är bra. Ljudet okej men saknar detaljrikedom, ovanligt djupbas för storleken. Priset anses lite högt och en brist att den bara tar banankontakter. Själv gillar jag den typen av terminaler.

MvH Carl

Saknar detaljer känner jag inte igen alls! Undra hur dom var uppställda samt om dom spelade med dämp bakom?

Användarvisningsbild
peh
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2009-07-28
Ort: Lund, Skåne

Placering av Guru Junior?

Inläggav peh » 2015-01-09 21:28

Har den senaste tiden laborerat lite grann med möbleringen av mina Junior. I skrivande stund är jag nöjdast när högtalarna inte är placerade mot väggen (i motsats till vad Guru alltså rekommenderar), utan istället cirka 45-50 cm ifrån. Gjorde ett klart lyft för mellanregistret, enligt mina öron. Tycker inte heller att basen blev lidande av flytten.

Till saken hör kanske att jag i princip placerat dem som närfältsmonitorer ("personlig stereo"), på ~125 cm avstånd från lyssningsplats, och därför inte heller spelar särskilt starkt. Basen kanske klarar sig utan väggstöd i mitt fall? Inom kort kommer jag dock ändå införskaffa absorbenter att placera bakom högtalarna, mest för att experimentera. Ser att många här rekommenderar den åtgärden.

Men, nu till min egentliga fråga:

Gurus rekommendation är ju att Junior skall stå 50-60 cm från golvet. Jag har dem på 60 cm högt stativ, och när jag sitter i min fåtölj blir detta långt ifrån öronhöjd. Jag har diskanterna uppskattningsvis 25-30 cm under öronhöjd som det är nu. Under mitt möbleringsexperimenterande har jag märkt att ljudet faktiskt får ett lyft om jag tillfälligt sitter på golvet (aj!), då diskanterna alltså mycket riktigt hamnar i nivå med mina öron...

Kan det återigen vara för att jag placerat högtalarna så nära som det kan låta sig göras att lyfta upp högtalarna 25 centimeter, eller avråder forumet helt från denna åtgärd? Finns det i så fall förslag på vad jag skulle kunna göra istället?

Tacksam för förslag och synpunkter.
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57308
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Nattlorden » 2015-01-09 21:49

Jag är inte alls säker på att rekommendationen har med öronhöjd att göra utan snarare avstånd till golv och vid normala rum - tak.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22729
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-09 22:15

Jag tror också att höjden över golvet är det viktiga. Det är väl för att få rätt stöd eller att för att placera utsläckningen från golvet i ett lämpligare frekvensområde?

Användarvisningsbild
peh
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2009-07-28
Ort: Lund, Skåne

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav peh » 2015-01-09 22:20

Mmyes, det stämmer säkert. Oavsett låter det ändå bättre om jag sitter på golvet. Och där tänker jag inte sitta. :(

Inte heller aktuellt att kapa benen på fåtöljen. :P
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57308
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Nattlorden » 2015-01-09 22:39

Sälj fåtöljen och köp ny?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav ante_77 » 2015-01-09 22:54

peh skrev:Har den senaste tiden laborerat lite grann med möbleringen av mina Junior. I skrivande stund är jag nöjdast när högtalarna inte är placerade mot väggen (i motsats till vad Guru alltså rekommenderar), utan istället cirka 45-50 cm ifrån. Gjorde ett klart lyft för mellanregistret, enligt mina öron. Tycker inte heller att basen blev lidande av flytten.

Till saken hör kanske att jag i princip placerat dem som närfältsmonitorer ("personlig stereo"), på ~125 cm avstånd från lyssningsplats, och därför inte heller spelar särskilt starkt. Basen kanske klarar sig utan väggstöd i mitt fall? Inom kort kommer jag dock ändå införskaffa absorbenter att placera bakom högtalarna, mest för att experimentera. Ser att många här rekommenderar den åtgärden.

Men, nu till min egentliga fråga:

Gurus rekommendation är ju att Junior skall stå 50-60 cm från golvet. Jag har dem på 60 cm högt stativ, och när jag sitter i min fåtölj blir detta långt ifrån öronhöjd. Jag har diskanterna uppskattningsvis 25-30 cm under öronhöjd som det är nu. Under mitt möbleringsexperimenterande har jag märkt att ljudet faktiskt får ett lyft om jag tillfälligt sitter på golvet (aj!), då diskanterna alltså mycket riktigt hamnar i nivå med mina öron...

Kan det återigen vara för att jag placerat högtalarna så nära som det kan låta sig göras att lyfta upp högtalarna 25 centimeter, eller avråder forumet helt från denna åtgärd? Finns det i så fall förslag på vad jag skulle kunna göra istället?

Tacksam för förslag och synpunkter.


Du har fel högtalare i förhållande hur du sitter!?

Men nu tror jag skaparen av dessa även snackade om högre placering för bl.a studiobruk, och det är väl nästan sådan position du befinner dig i i.o.m ditt avstånd.
Forumet i sig varken avråder eller råder till något.
Men du behöver knappast byggnadslov och det lär inte kosta en förmögenhet att lyfta högtalarna ett antal decimeter..

Gör det och kom tillbaka med ny rapport.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Placering av Guru Junior?

Inläggav ChristianAndersson » 2015-01-09 23:36

peh skrev:
Men, nu till min egentliga fråga:

Gurus rekommendation är ju att Junior skall stå 50-60 cm från golvet. Jag har dem på 60 cm högt stativ, och när jag sitter i min fåtölj blir detta långt ifrån öronhöjd. Jag har diskanterna uppskattningsvis 25-30 cm under öronhöjd som det är nu. Under mitt möbleringsexperimenterande har jag märkt att ljudet faktiskt får ett lyft om jag tillfälligt sitter på golvet (aj!), då diskanterna alltså mycket riktigt hamnar i nivå med mina öron...

Kan det återigen vara för att jag placerat högtalarna så nära som det kan låta sig göras att lyfta upp högtalarna 25 centimeter, eller avråder forumet helt från denna åtgärd? Finns det i så fall förslag på vad jag skulle kunna göra istället?

Tacksam för förslag och synpunkter.


Är det direktljud som ändras så mycket, eller golvreflekterat?
Har du bord/matta annat i mellan?

Sker ändringen i "skärpa eller luftighet" eller är det den speciella spridningen i stort?

Delningen mellan elementen är ju inte entydig...

Vad kan man prova, vända lådorna upp och ner har jag för mig det står om studio-konsol-placering.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav bassman » 2015-01-10 00:07

Lyssning på cirka 1,25 m gör att dom blir närfältsmonitorer då har jag svårt att tänka mig att golvreflex spelar någon roll alls, däremot höjden i förhållande till öronen är ju viktig genom att det blir stor dos av direktljud.

Nu vet jag inte hur det ser ut där du lyssnar men Öhmans konstruktioner brukar vara väldigt välspridande och Tex piP funkar riktigt bra som närfälts-talare men som jag ser det ligger styrkan i hur dom försvinner i rummet när man lyssnar på avstånd runt 3 meter i ett bra rum.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav ChristianAndersson » 2015-01-13 13:24

No Further reveals than unpacking, video finns på HiFiKits FB

http://www.hifikit.se/hifi/junior
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Perfect sense
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2014-04-28
Ort: Stockholm

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Perfect sense » 2015-01-14 10:15

Hej,

Beskedet ifrån Guru rörande skillnaderna mellan Junior och Junior Plus är att den senare har ett uppdaterat baselement och delningsfilter vilket enligt uppgift ger bättre prestanda och ökad tålighet vid högre ljuddtryck.

/ Marcus
Perfect sensehttp://www.perfect-sense.se

Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav BPM » 2015-01-14 14:44

Perfect sense skrev:Hej,

Beskedet ifrån Guru rörande skillnaderna mellan Junior och Junior Plus är att den senare har ett uppdaterat baselement och delningsfilter vilket enligt uppgift ger bättre prestanda och ökad tålighet vid högre ljuddtryck.

/ Marcus


Som piP och piPs då alltså! Verkar logiskt. Tack för infon!
Konstigt bara att den inte verkar finnas att köpa någon annanstans och inte ens finns omnämnd på hemsidan.
Men återigen, tackar för info!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav ChristianAndersson » 2015-01-14 15:11

1+
Undrar om detta gör att de låter likare QM10 dvs livligare spritt?
baserat på lyssningsminne inte mäthistorik :)
och utan hitta minnesplatsen för QMtwo...
Shatterer of words

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster