Moderator: Redaktörer
mx skrev:Även om det finns en skillnad om man vänder på kablarna så låter 0,5 dB väldigt mycket. Jag har själv aldrig hört någon skillnad, men jag hoppas att Reference Audio fått siffrorna från Jenving. Däremot hittar jag dem inte på Jenvings hemsida eller i någon manual eller så.
paa skrev:mx skrev:Även om det finns en skillnad om man vänder på kablarna så låter 0,5 dB väldigt mycket. Jag har själv aldrig hört någon skillnad, men jag hoppas att Reference Audio fått siffrorna från Jenving. Däremot hittar jag dem inte på Jenvings hemsida eller i någon manual eller så.
Är det någon som läst något om hur lång kabel det behövs för att det ska bli 0.5 dB skillnad i bruset?
roggaro skrev:paa skrev:mx skrev:Även om det finns en skillnad om man vänder på kablarna så låter 0,5 dB väldigt mycket. Jag har själv aldrig hört någon skillnad, men jag hoppas att Reference Audio fått siffrorna från Jenving. Däremot hittar jag dem inte på Jenvings hemsida eller i någon manual eller så.
Är det någon som läst något om hur lång kabel det behövs för att det ska bli 0.5 dB skillnad i bruset?
ne, men undra vill man ju![]()
roggaro skrev:isses så snabb du är mx
mx skrev:roggaro skrev:isses så snabb du är mx
Nååådjävluskt.
CH skrev:Till min stora fasa ser jag att högtalarkablarna till surrounderna, 2x15m Supra Sword, är kopplade åt "fel" håll..Hade tydligen bråttom när jag fick hem dem...
Är de förstörda nu då..![]()
hifikg skrev:Oj oj oj bara skrot... o inte ljuga i forat...
paa skrev:https://www.youtube.com/watch?v=f0NUcjUoGpw
- Och du vet att jag lade 10% av totalkostnaden på kablarna.
- Ja, det är klart du gjorde, det är ju en tumregel.
Almen skrev:paa skrev:https://www.youtube.com/watch?v=f0NUcjUoGpw- Och du vet att jag lade 10% av totalkostnaden på kablarna.
- Ja, det är klart du gjorde, det är ju en tumregel.
CH skrev:Till min stora fasa ser jag att högtalarkablarna till surrounderna, 2x15m Supra Sword, är kopplade åt "fel" håll..Hade tydligen bråttom när jag fick hem dem...
Är de förstörda nu då..![]()
hifikg skrev:Piotr skrev:Vad är harmoniskt brus?
Champagne?
hifikg skrev:
Champagne?
Bagaget skrev:De menar att det är så stor skillnad när högtalarelementen rör sig "frammåt" och "bakåt" att det påverkar drivningen till den grad att man inte kan se ljudsignalen som AC?
paa skrev:Men det är väl inte exakt samma ström som går framåt i kabeln som går tillbaka igen?
Nån skillnad måste det ju vara, eftersom strömmen har lämnat energi hos förbrukaren, i detta fall högtalaren.
Piotr skrev:paa skrev:Men det är väl inte exakt samma ström som går framåt i kabeln som går tillbaka igen?
Nån skillnad måste det ju vara, eftersom strömmen har lämnat energi hos förbrukaren, i detta fall högtalaren.
Givetvis är det samma ström som går ut från och tillbaka in i apparaten. Strömmen uppstår ju som en effekt av att det finns en potentialskillnad/spänning på slutstegets utgång. Det är en sluten krets och om det inte finns smyg och läckströmmar i systemet (det gör det i praktiken inte) så måste det som "lämnar" slutsteget också komma tillbaka via högtalarkabeln.
Tänk dig en sån där gammal timmersåg. Två gubbar står i varsin ände och trycker/drar. Området i mitten på sågbladet fnasar sönder virket i stocken men rörelsen är lika på båda sidor av sågen. Jag tror den analogin håller skapligt.
mx skrev:Och då menar jag inte "kablar är skitviktiga, annars blir det inget ljud alls".
Nattlorden skrev:Piotr skrev:paa skrev:Men det är väl inte exakt samma ström som går framåt i kabeln som går tillbaka igen?
Givetvis är det samma ström som går ut från och tillbaka in i apparaten. Strömmen uppstår ju som en effekt av att det finns en potentialskillnad/spänning på slutstegets utgång. Det är en sluten krets och om det inte finns smyg och läckströmmar i systemet (det gör det i praktiken inte) så måste det som "lämnar" slutsteget också komma tillbaka via högtalarkabeln.
Tänk dig en sån där gammal timmersåg. Två gubbar står i varsin ände och trycker/drar. Området i mitten på sågbladet fnasar sönder virket i stocken men rörelsen är lika på båda sidor av sågen. Jag tror den analogin håller skapligt.
Ja, sågen gungar ju inte fram och tillbaka av sig själv om den skall kunna uträtta något, utan det måste påföras energi i varje knuff. Frågan här är väl då om en av knuffriktningarna är viktigare än den andra.
Nattlorden skrev:Ja, sågen gungar ju inte fram och tillbaka av sig själv om den skall kunna uträtta något, utan det måste påföras energi i varje knuff. Frågan här är väl då om en av knuffriktningarna är viktigare än den andra.
paa skrev:Precis, suger och drar strömmen verkligen lika hårt som den trycker?
Piotr skrev:Nattlorden skrev:Ja, sågen gungar ju inte fram och tillbaka av sig själv om den skall kunna uträtta något, utan det måste påföras energi i varje knuff. Frågan här är väl då om en av knuffriktningarna är viktigare än den andra.
Min timmersåg har triangelformade tänder på klingan, dvs. symmetriska tänder, icke "sågtand".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster