Jag nämnde i Mats tråd om framtida bildmedium att jag motoriserat min manuella filmduk för en ytterst billig penning. Alexi ville ha mer info, vilket kommer här.
Borrmaskinsmoddningen - egentligen skruvdragarmoddningen! - är mycket enkel bara man kommer på idén. Jag fick inspiration från ett par DIY-trådar på Prisjaktsforum (se länk nedan).
Grejen är alltså att använda motorn i en laddbar skruvdragare med utväxling. En röd sådan inköptes på Bauhaus för 149 kr (det finns en likadan blå med reglerbart varvtal för 199 kr). Dragaren skruvas fast i en träbit i taket på ena sidan efter lite pyssel (man måste ta sig in i dragaren, ta ur batteridelen och strömbrytaren samt löda fast en förlängningssladd till motorn, i mitt fall 5-6 meter EKUA).
Man tar därefter sin rullgardin eller manuella filmduk och drar ut den korta runda piggen ur den ena änden. I stället pressar man in en längre stålstav som kan dras fast i borrmaskinen (som har stor fin plastbeklädd chuck så att man får bra kraft med bara händerna). Det går säkert att hitta alternativa sätt att koppla stången till borrmaskinen. I andra änden sätter man det vanliga rullgardinsbeslaget i taket (man behåller lämpligen den fyrkantiga änden intakt men utan snöre om man har en Tupplur).
Förlängningssladden från dragaren i taket dras till det laddbara 12-voltsbatteri som ingick köpet. Batteriet är lite för kraftigt för att dra duken uppåt och alldeles för kraftigt för att dra duken neråt. Det går med en rasande fart! Jag gick därför till Labb Elektronik (inte min särskrivning, utan butikens!) på Söder och köpte 10 st 6 A-dioder som ska ta ner spänningen med 0,7 V styck. Dessa ska jag löda ihop i serie och sedan testa var jag ska ta ut en lagom spänning för att duken ska åka lagom fort både upp och ner.
Fönsterhissomkopplaren har en anslutning på mitten och en i vardera änden och används förstås för att skifta polariteten för dukens upp- respektive nedfärd. Omkopplaren ska jag fälla in snyggt i en vägglist och batteriet ska gömmas tillsammans med sin laddare för enkel uppladdning.
Så fort jag får tid ska jag ta ner mitt tillfälliga arrangemang och montera allting osynligt uppe i taket bakom en av tvärreglarna. Sedan ska allt kläs in i svart Soft Velvet-tyg förutom naturligtvis en slits där duken åker ner. Vill man vara riktigt spexig gör man förstås ett likadant arrangemang med en svartmålad duk som monteras alldeles framför den vita och används som reglerbar maskning i dukens ovankant. Sedan kan man förstås inkorporera en mikrobrytare i lämplig position för att få duken (eller dukarna) att stanna i ett bestämt läge...
Summa summarum har jag lagt ut omkring 1 000 kr för en begagnad 2,40 meter bred duk, motor med batteri och laddare, omkopplare och maskering i form av självhäftande sammet. Resultatet är helt ok och jag har just nu ingen brådska att inhandla den där önskeduken med motordrift och spännanordning. Men det kanske ändrar sig den dagen jag återhämtat mig finansiellt efter ljudrumsäventyret...
Jag har ett gäng egna bilder, men i väntan på dem kan man se principen här: http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... opic=99055
Med vänlig hälsning
Pekka