Vilken är enklaste lösningen f. trådlös överf. av musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Vilken är enklaste lösningen f. trådlös överf. av musik

Inläggav PerStromgren » 2014-12-29 19:08

Så här kör jag, med Squeezeboxen. Den är kopplad som linjekälla till min anläggning och tar sina media antingen från det lokala musiklagret eller från molntjänster som webbradio eller Spotify. Jag styr boxen med en Samsungplatta eller annan moj: linux, Ios eller Android. Även Windows duger, om det kniper...

DAC:en i Squeezboxen låter precis som min CD-spelare i mina öron.
Squeezeboxbild.jpg
Squeezeboxbild.jpg (37.42 KiB) Visad 2761 gånger

Schema över mitt nät. "SB"=Squeezebox
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2014-12-29 19:13

Jag har börjat med spotify i mobilen med spotify connect som styr en dator som är kopplad med toslink till receivern. Tycker det fungerar bra, inga problem med räckvidd och ingen snålkodning pga trådlös överföring. Nackdelen är väl att man måste ha en dator igång och kopplad till stereon. Gramofon verkar däremot vara en riktigt snitsig lösning om det fungerar så smidigt som jag tror. :)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-12-29 21:01

men vade tycker ni om denna då ? datorn vill man ju helst slippa

http://www.brl.se/sv/artiklar/h-k-omni-/index.html

BosseS

Inläggav BosseS » 2014-12-29 23:27

PerStromgren skrev:Så här kör jag, med Squeezeboxen. Den är kopplad som linjekälla till min anläggning och tar sina media antingen från det lokala musiklagret eller från molntjänster som webbradio eller Spotify. Jag styr boxen med en Samsungplatta eller annan moj: linux, Ios eller Android. Även Windows duger, om det kniper...

DAC:en i Squeezboxen låter precis som min CD-spelare i mina öron.
Schema över mitt nät. "SB"=Squeezebox

Tack Per,
nu börjar det likna något. Fick inte samma bild i huvudet av din motsvarande muntliga beskrivning :?
Hade helt glömt squeezebox. Varför så tyst om den? Jag ser nu i spotify's att dessa är kompisar!
Kräver den en datorn igång?
Antar att det heller inte finns anledning att klaga på ljudkvalitén?
Google ger mer än smakligt många träffar, men inga försäljningsställen!?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-30 10:24

BosseS skrev:Hade helt glömt squeezebox. Varför så tyst om den? Jag ser nu i spotify's att dessa är kompisar!
Kräver den en datorn igång?
Antar att det heller inte finns anledning att klaga på ljudkvalitén?
Google ger mer än smakligt många träffar, men inga försäljningsställen!?

Squeezebox-systemet är döende, tyvärr. Jag tycker att det är för bra för det, men så är det. Logitech tjänar väl inte tillräckligt mycket pengar. De finns dock att köpa beggade för någon tusenlapp.

Datorn krävs igång om du vill köra Spotify eller egen musik. Webbradio går fint att köra utan. Vilken enkel dator som helst duger. Ta en gammal laptop och ladda Perl i den och ställ den garderoben, så är du hemma! Jag har en maskin som funkar som filserver och Squeezeboxdator stående på en hylla i köksfarstun.

Mina öron hör inte skillnad på saker och ting, men det finns andra som tycker att streaming via SB är lika bra som vad som helst annat i den vägen, så länge källan i nte är för hårt komprimerad. jag kör Spotify premium med stor behållning!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-30 11:52

PerStromgren skrev:Datorn krävs igång om du vill köra Spotify eller egen musik. Webbradio går fint att köra utan.

SB Touch klarar väl Spotify utan datorstöd?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-12-30 15:40

Jag har en lite annan lösning på det där med trådlös överföring:

- En Oppo BDP-95 är ansluten analogt till försteget samt till en hörlursstärkare.
- Vanligtvis spelar jag antingen DVD/BRD/CD/SACD från skiva men också digitalt lagrad musik strömmat från en NAS (Twonky mediaserver på den)
- Spotify t.ex. spelar jag på en W7 laptop med Jamcast installerat (http://www.getjamcast.com)
- Jamcast är en mediaserver också som kan plocka ljudströmmen från Windows kärnan, omvandla till en PCM-ström och pusha ut denna i nätverket (trådlöst från laptopen)
- Jamcast dyker upp som en server på Oppo-spelaren och här kan jag sen välja "Virtual Soundcard" och ljudströmmen från laptopen kommer ut från spelaren.
- Det blir en fördröjning på 2-3 sek från det som spelar på laptopen mot det som låter ur stora anläggningen, men det spelar ingen stor roll för Spotify eller webradio t.ex. men kan ju bli lite jobbigt för film... :)
- I setupen för Jamcast kan man välja kvaliteten på ljudströmmen upp till 24/192 om jag inte minns fel.
- Jamcast finns för Android också.

Det här har funkat väldigt bra under ett par år nu och eftersom jag redan har en Nätverksspelare i Oppon har det varit skönt att slippa andra prylar som ska hängas på.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-30 15:51

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Datorn krävs igång om du vill köra Spotify eller egen musik. Webbradio går fint att köra utan.

/ B

Säker på det? Vi får googla!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-30 16:15

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:

Säker på det? Vi får googla!

Med SB Classic (som jag har) kör man ett tredjepartsprogram för att få tillgång till Spotify. Detta går genom datorn och därför behöver denna vara igång för att det ska fungera. Men förmodligen borde det fungera även om man har en NAS med lämpliga programvaror installerade. Jag har inte kollat om tredjepartsappen fungerar även i andra miljöer än Windows. Logitech Media Server finns väl för Linux också, bara tredjepartsappen fungerar under Linux så borde det räcka med NAS'en igång.

Med Touch och Radio har man Logitechs egen Spotify-plugin aktiverad och denna går direkt till Spotify, varken dator eller NAS behöver vara igång alltså. Så har i alla fall jag uppfattat det.

Kolla här :
http://www.mysqueezebox.com/appgallery/Spotify
https://support.spotify.com/se/problems ... e/Logitech

/ B

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2014-12-30 17:10

Jag kör med linux och tredjepartspluginen. Funkar fint.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-30 17:17

rqu skrev:Jag kör med linux och tredjepartspluginen. Funkar fint.

Samma här.

Jag blir osäker på datorbehovet av det B visar oss.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-30 19:24

PerStromgren skrev:
rqu skrev:Jag kör med linux och tredjepartspluginen. Funkar fint.
Samma här.

Jag blir osäker på datorbehovet av det B visar oss.

Saxat ur texten:
http://www.ljudochbild.se/test/logitech ... touch-z623
"Programmet Squeezebox Server måste installeras på datorn. Sedan styrs musiken direkt från datorn eller från teckenfönstret på Squeezebox Touch med hjälp av styrpanelen eller fjärrkontrollen. Eller så kan man ladda ned en fjärr-app till sin smartmobil – då blir gränssnittet väldigt likt AirPlay. Squeezebox fungerar även med Spotify och andra tilläggstjänster direkt, utan att man behöver ha datorn inkopplad (min kursivering). Man måste dock prenumerera på tjänsterna."

Ett annat exempel:
http://www.dummies.com/how-to/content/s ... radio.html
"The Squeezebox can stream online music and radio stations without the need for your computer to be on (min kursivering), which is where Spotify fits in.

Spotify now officially works with the Squeezebox Touch and the Squeezebox Radio (which streams only online radio stations), and lets people listen to tracks from their Spotify library in CD-quality, 320-Kbps sound (where available). All you need to do is log into the Squeezebox’s app gallery by using your Squeezebox account, add the Spotify app, and then log in with your Spotify Premium credentials."

Alltså, med SB Touch eller Radio behöver inte datorn vara igång för att lyssna på Spotify eller annat material på Internet.

/ B

Användarvisningsbild
erimos

Inläggav erimos » 2014-12-30 20:00

Jag har testat två varianter:

1. Med Chromecast.
har man chromecasten igång kan man starta stereon från telefonen eller annat don via CEC. Nackdelen är att jag även drar igång tvn på det sättet. Spotify har valt att inte utveckla något chromecast-stöd men tex Deezer funkar kanonbra. Då visas lite info om vad som spelas på ansluten bildvisare. Chromecast ansluts alltså med HDMI till hemmabioförstärkare. Går givetvis även att ansluta till teven.

2. Via htpc.
Något meckigare. Jag får starta pc och förstärkare manuellt. Just i min anläggning måste jag även använda toslink för att slippa dra igång tvn. I övrigt funkar detta utmärkt. Använder samma pc för netflix, plex osv.Styr då med trådlöst tangentbord.

Har man en designerad pc för endast spotify går det att bygga eller köpa något som borde vara mer eller mindre tyst. Tyvärr lockas man ju att göra annat också med dylika apparater....

PS.

På jobbet brukade jag och en fd. kollega diskutera roliga prylar under kodordet HEA. Home Entertainment Architecture. Ingen avslöjade oss. När öppnar faktiskts HEA-forum? ds.
"arguing with an engineer is like mudwrestling with a pig. after a few hours you start to realize that he actually likes it!"

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-31 02:07

BosseS skrev:Tack arkman,
Det har säkert nämnts, men jag har aldrig fattat att airplay kräver apples produkter, så den går bort.
Men airport/Apple TV skulle alltså vara ett alternativ då som funkar med svtplay, spotify m.fl.
Men båda dessa är bara ett klister för att kunna köra airplay utan ipod, eller? Nåja.

Har lyssnat lite mer, nu jämfört rippad CD med Rogers filer, och jag har svårt att höra en skillnad.

Jag har också svårt att höra skillnad på dessa ljudfiler via hörlursutgången från paddan, och the real thing, CD-spelaren. Men denna jämförelse är svår då ljudnivån inte stämmer, måste ratta på volymen så det blir ingen bra A/B-lyssning. Får kanske plocka fram min lösa volympot på vinden.

Dåså, ska lyssna på musik nu. Får se om jag återigen reagerar på att ljudet från paddan suger.

Det kan inte vara slumpens ögonblick, dålig datahastighet eller nåt? Man kan ställa in kvaliten i spotify, men hör ingen skillnad mellan dem, men när går den över till den nya hastigheten, direkt eller?

Nja, Apple Airport och Apple TV har i sig själv inget stöd för Spotify utan det krävs att man stramar från en iPryl som man kör Spotify för att det ska fungera. Det fungerar visserligen att streama från en dator också men det känns lite som att "gå över ån för att hämta vatten".

Det finns en del inställningar i Spotify som kan påverka ljudet. För att få bästa ljud så bör man välja att streama med hög kvalité samt att stänga av "Samma volym för alla spår".

För en tid sedan lanserade Spotify en teknik som kallas "Spotify Connect". Den tekniken gör det möjligt att använda Spotify appen på en padda eller mobiltelefon (android eller apple) som fjärrkontroll för att styra Spotify på den enhet som spelar upp Spotify. Själv tycker jag att "Spotify Connect" är bland det bästa som uppfunnits sedan Spotifyi sig själv. Några apparater som har stöd för Spotify Connect.

- Argon Stream 2, liten ganska billig men det har skrivits en del om olika problem på MHB.
- Bluesound Node, förmodligen en av dom bästa apparaterna för att streama Spotify, men den är lite dyrare.
- Stream Magic 6 v2 Musikstreamer, antagligen bra men också ännu dyrare ;)

Föreslår ett besök på HIFI klubben för att "känna och klämma" på några apparater av det här slaget :)

Användarvisningsbild
Banditen01

Inläggav Banditen01 » 2014-12-31 10:20

erimos skrev:Jag har testat två varianter:

1. Med Chromecast.
har man chromecasten igång kan man starta stereon från telefonen eller annat don via CEC. Nackdelen är att jag även drar igång tvn på det sättet. Spotify har valt att inte utveckla något chromecast-stöd men tex Deezer funkar kanonbra. Då visas lite info om vad som spelas på ansluten bildvisare. Chromecast ansluts alltså med HDMI till hemmabioförstärkare. Går givetvis även att ansluta till teven.

2. Via htpc.
Något meckigare. Jag får starta pc och förstärkare manuellt. Just i min anläggning måste jag även använda toslink för att slippa dra igång tvn. I övrigt funkar detta utmärkt. Använder samma pc för netflix, plex osv.Styr då med trådlöst tangentbord.

Har man en designerad pc för endast spotify går det att bygga eller köpa något som borde vara mer eller mindre tyst. Tyvärr lockas man ju att göra annat också med

Sonos Connect får bli mitt tips !!

https://www.hifiklubben.se/streaming/so ... ikspelare/

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2015-01-01 15:51

PontusEriksson skrev:Jag har börjat med spotify i mobilen med spotify connect som styr en dator som är kopplad med toslink till receivern. Tycker det fungerar bra, inga problem med räckvidd och ingen snålkodning pga trådlös överföring. Nackdelen är väl att man måste ha en dator igång och kopplad till stereon. Gramofon verkar däremot vara en riktigt snitsig lösning om det fungerar så smidigt som jag tror. :)

Gramofon e luriga grejer. Förutom sunkig ljudutgång så delar den med sig av ditt bredband vare sig du vill eller inte... Dom är tyvärr inte jättetydliga med den informationen...

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-01 16:23

Naim Unitiqute av senaste modell är enkel och bra form av streaming.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2015-01-03 09:13

Jag provade Jamcast till min Oppo95 och det funkar riktigt bra. Tack den lösningen kommer jag troligen fortsätta med.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2015-01-03 12:19

Den här köpte jag, enbart för att få wifi. Tyckte det var en ganska billig lösning. Enklast vet jag inte.

http://www.whathifi.com/news/pioneer-an ... ray-player

Du kan styra den med din mobil om du laddar hem pioneer "ControlApp"

Du kan använda den via dit hemnätverk.
"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-10-16 13:33

Nu har Logitech uppdaterat sin officiella Spotify-plugin.

Logga in på http://www.mysqueezebox.com för att aktivera den. Om du kör servern så installera den, Inställningar > Plugin Program.

Det går att använda den tillsammans med Triods plugin men då måste "Show in My apps" avaktiveras.

I Logitech Media Server, Inställningar > Fliken Avancerat > Drop down > Spotify.

Triods plugin hamnar då under Radio men det gör inget då man ändå bara använder den officella pluginen. Dvs välja och spela musik görs med den nya pluginen. Triods används inte men måste vara aktiverad.

Med andra ord funkar den även på Classic och Boom om Triods plugin är aktiverad.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-16 18:08

Kan den här kanske vara av intresse?
https://www.youtube.com/watch?v=IuyyIm8CAs0
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-10-16 23:18

Har nu kört Argon Stream 2 i några veckor. Väldigt smidigt att kunna sköta ljudet från flera plattformar. Men inte så snabbt att ändra volym tex. "Halkar ur" nätverket ett par ggr i veckan och måste ominstalleras. :twisted:
Överlag ändå nöjd med smidigheten.

/Krister

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2015-10-17 10:37

Jag kör med Airfoil på min PC + Airfoil Commander på min androidtelefon så att jag kan bestämma vilket program eller vilken webbtjänst jag vill ska sända ljudet. Sedan så har jag 5st Airport Express i de rum där jag har anläggningar, dessa är döpta till vardagsrum, badrum, uterum, kök, sovrum. På så sätt så blir det en multirumlösning där jag kan slå av och på rum samt styra källa fritt. De vanligaste källorna jag kör med är Spotify samt Sveriges radio över webben. Med Spotify på både PC och mobil så kan man även där styra den andra enheten genom Spotify Connect. Det enda som jag genom åren har stört mig lite på är att det ibland kan bli så att någon utav rummen laggar en aning, men det har funkat fint på sistone, kanske nån uppdatering som fixat det.

Är lite nyfiken på att testa Chromecast Audio men jag väntar lite då det inte verkar finnas något multirumsstöd ännu.

/C

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-10-17 18:44

Tror jag kör det enklaste just nu med Spotify Connect på en hemmabioreceiver (Yamaha RX-A1030 trådad nätverksanslutning) styrd via PC-laptop eller iPad.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-10-19 13:53

Jag har inte satt mig in i hur Chromecast fungerar men den verkar i alla fall kunna fixa strömmande musik från nätet till din anläggning till det facila priset av knappt 400:-. Läs recension på PCförAlla
http://m3.idg.se/2.1022/1.639776/test-c ... udio-betyg

/ B

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2015-10-21 11:42

Bill50x skrev:Jag har inte satt mig in i hur Chromecast fungerar men den verkar i alla fall kunna fixa strömmande musik från nätet till din anläggning till det facila priset av knappt 400:-. Läs recension på PCförAlla
http://m3.idg.se/2.1022/1.639776/test-c ... udio-betyg

/ B

Jag har precis skaffat denna och den kan varmt rekommenderas. Busenkel installation och enormt prisvärd som jag ser det. Snart har även SR Chromecaststöd för övrigt. https://kundo.se/org/sverigesradio/d/chromecast-19/

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2015-10-21 13:43

Plex media server en chromevcast audio optiskt ut till förstärkaren med inbyggd DAC. Funkar kanon

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-21 13:54

paa skrev:Vilken är enklaste lösningen för trådlös överföring av musik från telefon, padda eller laptop.

Luft !
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-21 16:32

Nattlorden skrev:
paa skrev:Vilken är enklaste lösningen för trådlös överföring av musik från telefon, padda eller laptop.

Luft !

Precis, ljudvågor genom luften direkt från högtalarna till öronen!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi