Moderator: Redaktörer
Johannes skrev:Okej 4st kuber låter bäst då.
Blir det inte konstigt att med faser m.m om man placerar ut subbar lite överallt eller typ i varje hörn.
Johannes skrev:Okej har prövat lite nångång då jag har 3st isobarik subbar .
Men jag tyckte det lät lite konstigt.
Tyckte det lät bäst när dom låg på rad mellan stativararna . Tyckte det spreds sej ännu bättre när dom var nedåtriktade.
Johannes skrev:Så på höjden är det bästa. Prövade detta inne sovrummet med isobarik subbarna och det blev kanon men Jag trodde det berodde mest på annorlunda rum.
darkg skrev:Från första länken:
"With 5000 subwoofers, modal variation is virtually
eliminated. The frequency response at all 16 seats is nearly
identical."
"... this approach is not practical."
Kraniet skrev:om det är ett strömningsomptimerat rör klarar ett 100mm rör ca 10 m/s och ett 50mm rör ca 20 m/s. En slits klara högre hastigheter men exakt hur mycket mer är kanske svårt att säga på rak arm.
men är du säker att du räknat rätt? om jag simulerar i basta får jag det till att det behövs 3st 50mm rör på 500mm längd för en avstämning vid 25 hz i 40 liter låda. Då maxar lufthastigheten vid ca 18m/s. Ett enkelt rör på 100mm får längden 620mm och ca 12 m/s i maximal hastighet vilket väl får anses ok.
tycket också det låter konstigt att din port skulle ta så många liter i anspråk?
edit:
denna tråden om basreflexens utformning är värd att läsa mer än en gång.
viewtopic.php?f=10&t=3140&start=30
slitsen klarar ca 3ggr högre hastighet. Omsätter man ett rör till slits så bör höjden på slitsen vara < rördiametern/4,6. för ett 100mm rör innebär det en höjd på 22mm.
KorkSniff skrev:Blev inspirerad och lade en beställning!
Saldot på sidan var iofs -19, så vi får väl se var det slutar.
Jag började skissa på en br med måtten 340x460x400 (inv). 22mm mdf.
De portar som syns för tillfället är 2st 100x300mm.
Kan ta fram en ritning sedan för enkel kapning etc.
Jag har gjort lådan enkel att modifiera, så jag kan anpassa efter hur denna tråden utvecklar sig!
Kom gärna med input!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster