Saker man inte hör men som stör?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xiro

Saker man inte hör men som stör?

Inläggav Xiro » 2015-01-09 17:36

Finns det ljud/ljudfenomen man inte direkt uppfattar, men som stör, och t ex ger lyssningströtthet?
Vissa pratar om att de känner ett tryck i huvudet/öronen eller som att det slår lock för öronen.

Saker jag funderar på är:
- Stark nivå vid frekvenser som ligger utanför det typiskt hörbara* (över 13 kHz för mig t ex, eller från typ 20 Hz och lägre).
- Dist av någon form vid frekvenser som ligger utanför det typiskt hörbara* (över 13 kHz för mig t ex, eller från typ 20 Hz och lägre).
- En peak som syns tydligt på mätdiagram (tillverkarens eller ens egen mätning), men som inte upplevs vid lyssning (t ex verkar jag ha en peak vid 10 kHz, men det kan vara mätfel, men tillverkarens diagram visar en liknande peak strax under denna frek).

*) Vid den nivå jag normalt lyssnar, d v s inte särkilt hög.

Användarvisningsbild
Xiro

Re: Saker man inte hör men som stör?

Inläggav Xiro » 2015-01-09 19:18

Ytterligare aspekt: lågfrekvent bakgrundsbuller, som syns på mätning men som inte uppfattas av hörseln.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-09 19:24

Saker som stör mig är infravågor dagtid från tung lastbilstrafik.
Trots att den ligger nästan en mil bort så finns ljudet där.
Det märks särskilt väl efter 22.00 när många bilar stannar över natten för några timmars sömn.
Det tar ungefär 20 minuter sedan blir det så tyst att normal dagvolym blir för mycket och man måste sänka ljudnivån.
men det finns säkert annat som stör åxå.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-09 21:13

kommer man långt ut på landet så får jag en dovhetskänsla och fötterna rör sig liksom ovanpå marken när jag promenerar...
kan det komma sig ifrån att luft och ljud inte finns? iaf. dålig luft :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-09 21:16

roggaro skrev:kommer man långt ut på landet så får jag en dovhetskänsla och fötterna rör sig liksom ovanpå marken när jag promenerar...

Vi kan ju skylla på Harp som finns i USA och som folk påstår skickar ner jordvågor i marken som känns överallt :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-09 21:41

roggaro skrev:kommer man långt ut på landet så får jag en dovhetskänsla och fötterna rör sig liksom ovanpå marken när jag promenerar...

Blir du lyssningstrött av det? :)

Jag borde nog inte valt fredag kväll för dessa funderingar :wink:

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-09 23:05

Perfector skrev:

Vi kan ju skylla på Harp som finns i USA och som folk påstår skickar ner jordvågor i marken som känns överallt :-)

isses har du svar på allt, men va e de då? nån indiansk folkstam månde :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-09 23:22

Åh ja! Det finns massor av saker som man inte hör (så man kan sätta fingret på det) men som stör. Det enda egentliga sättet man märker det är när man byter till något bättre och man inte kan beskriva hur, men det ändå är solklart att det blivit mer naturligt ( skulle naturligtvis behöva statistiskt säkerställas blint! ).

Jag brukar säga att det man märker är att hjärnan har mindre jobb att stuva om ljudet till det vi tror oss höra när distnivåerna är lägre, så det blir mer processorkraft över att njuta.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-09 23:31

Nattlorden skrev:Åh ja! Det finns massor av saker som man inte hör (så man kan sätta fingret på det) men som stör. Det enda egentliga sättet man märker det är när man byter till något bättre och man inte kan beskriva hur, men det ändå är solklart att det blivit mer naturligt ( skulle naturligtvis behöva statistiskt säkerställas blint! ).

Jag brukar säga att det man märker är att hjärnan har mindre jobb att stuva om ljudet till det vi tror oss höra när distnivåerna är lägre, så det blir mer processorkraft över att njuta.

skippa benämningen processorkraft så... nä men det är en bra förklaring :o

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-09 23:34

roggaro skrev:
Nattlorden skrev:Åh ja! Det finns massor av saker som man inte hör (så man kan sätta fingret på det) men som stör. Det enda egentliga sättet man märker det är när man byter till något bättre och man inte kan beskriva hur, men det ändå är solklart att det blivit mer naturligt ( skulle naturligtvis behöva statistiskt säkerställas blint! ).

skippa benämningen processorkraft så... nä men det är en bra förklaring :o

Tack.

(klart det är frågan om processorkraft. Att det sedan är wetware istället för hardware spelar liten roll)

JM

Inläggav JM » 2015-01-09 23:46

Subliminal perception är vanligt. Subliminal perception med känslomässiga inslag har tendens att bli medvetna.
En av hjärnans viktigaste funktioner är att bara medvetandegöra relevant information.
Före vi hör ambulansens sirener upplever vi känslan förknippad med sirenljud.
Vid tex schizofreni är hjärnans filterfunktionen skadad.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-09 23:50

roggaro skrev:
Perfector skrev:

isses har du svar på allt, men va e de då? nån indiansk folkstam månde :?

Harp är stor rackaren till sändare över många hundra meters diameter som används för att enligt vetarna skapa oväder, jordbävningar och solstormar.
I själva verket är det nog bara militären i USA som vet vad HARP används till och dom tycks gilla ryktesspridning.
Jag vet bara att det finns men inte vad det används till.
Tyckte det var kul att för på tal bara :P

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-09 23:58

men visst, over there testar de väl det mesta JuH!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-10 00:09

Syftas det på HAARP måntro?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-10 00:11

Nattlorden skrev:Syftas det på HAARP måntro?

Tack för rättstavningen magistern :-)

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-10 01:02

Dist är intressant. Minns när jag lyssnade på dina gröna torn och dina sten-Ino Nattis. Tyckte inte du spelade så högt, men så försökte jag säga något till dig... jag fick ju skrika :) Det var ju jättehögt, men det var inte påtagligt. Jag tror att det var väldigt lite dist, och bibehållen bra klangbalans - alltså mycket mindre dist och bättre klangbalans än vad jag är van vid vid det höga ljudtrycket.

Behöver man ta ner en peak vid 10 kHz, även om man inte "hör" den? Ett sätt är kanske att prova med PEQ, och kanske t o m blint, det är ju görbart om än tålamodskrävande.

Jag tenderar att tro att det är de fel/rätt jag verkligen upplever påtagligt som avgör mest. I mitt system upplever jag väldigt klart ljud, detaljerat och upplöst, mycket rumsklanger och "texturer", så jag tror inte där är så mycket dist. Klangen är hyfsat varm oftast, men midbasen kan kännas liite klen, och en del mellanregister liite hett. Just dessa saker som jag upplever som "avvikelser" från önskad klangblans tror jag är det som ger mig mest lyssningströtthet. Tänker slänga in mer matta i rummet, och kanske något som diffuserar - jag gissar att det kan hjälpa.

Jag tenderar också att tro att det bakgrundsbuller i lågbasen (HAARP? :D), som jag inte kan höra, är mindre avgörande. Men tänk om det egentligen inte är lyssningströtthet relatera till musikupplevelsen jag känner, utan jag kanske blir trött på att sitta i rummet även utan musik? Ja det är ju svårt att testa något så subjektivt på ett objektivt sätt, och kanske inte särskilt underhållande heller :) Plus att det kan vara svårt att göra något åt sus i t ex värmesystemet, eller HAARP för den delen! Åtgärden får nog bli att se till att må bra (mörk choklad, gott té... ) så att jag har headroom för ev ohörbara störningar i lågbasen :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-10 01:50

testa att slå av lite på värmeelementerna för de pyser en hel del :wink:

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2015-01-10 22:51

Du sitter kanske i ett Currykryss?

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-10 23:24

Jag hör ju när det currar i magen så det räknas inte :D

Skämt åsido, skämtar du eller menar du seriöst? Jag har ingen egen uppfattning om Currylinjer, brukar inte fundera på sådana fenomen.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2015-01-10 23:34

Det var tänkt som ett skämt.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-10 23:45

Skönt, då slipper jag konstra till möbleringen i lyssningsrummet, och jag slipper leta fram slagrutan :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-11 00:45

Perfector skrev:
Nattlorden skrev:Syftas det på HAARP måntro?

Tack för rättstavningen magistern :-)

Med tanke på att både HARP och HAARP finns som projekt för amerikanska militären så tycker jag diskussionen vann på klarifikationen. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-11 00:46

Jepp, och därför mitt tack för rättskrivningen :P

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-01-11 09:46

Xiro skrev:Jag tenderar att tro att det är de fel/rätt jag verkligen upplever påtagligt som avgör mest. I mitt system upplever jag väldigt klart ljud, detaljerat och upplöst, mycket rumsklanger och "texturer", så jag tror inte där är så mycket dist. Klangen är hyfsat varm oftast, men midbasen kan kännas liite klen, och en del mellanregister liite hett. Just dessa saker som jag upplever som "avvikelser" från önskad klangblans tror jag är det som ger mig mest lyssningströtthet. Tänker slänga in mer matta i rummet, och kanske något som diffuserar - jag gissar att det kan hjälpa.

Tror det kan vara fruktsamt att kolla på grundproblemet; nämligen att du upplever en lyssningströtthet, och jag tycker det verkar som om du utifrån den upplevelsen sitter och funderar över olika eventuella svagheter i anläggningen. Bara själva funderandet över potentiella "felkällor" i anläggningen är säker inget som gynnar en avslappnad och harmonisk lyssningsstund, men tänk på att fenomenet "lyssningströtthet" kan ha andra orsaker än tekniska/fysikaliska problem med återgivningen.

Under vissa perioder i livet så kanske det är så att man har allmänt svårt att finna "ro" för att sitta ner och njuta av musik. Prova att inte lyssna aktivt under några veckor och se om "suget" efter koncentrerad lyssning infinner sig igen. Andra sätt att återfå suget efter lyssning kanske kan vara att titta på ny musik?

Men om vi nu förutsätter att "problemet" ligger i tekniska/fysikaliska tillkortakommanden, så är det ju det vanliga med högtalare & rum man bör kika på först. Lyssnar du med hörlurar, och är det i så fall lättare att uppleva musiken som du vill då? Annars är det ju bra att försöka isolera problemet och jobba med det systematiskt utifrån mer påtagliga fakta. Lyssna på andra anläggningar och se vad du gillar mer eller mindre i de återgivningarna. Akustikbehandla rummet med sånt du har hemma (filtar, böcker mattor osv), och fortsätt såklart ta hjälp från forumet, så är lyssningströttheten snart ett minne blott... :)

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2015-01-11 12:40

Intressant fråga! Jag har själv alltid haft uppfattningen att uppfattningen (och upplevelsen) av musiken förbättras om man stänger av all belysning i rummet. Allra bäst är om det är helt mörkt (kvällstid så här års) och man fimpar alla lampor som kan vara igång i vardagsrumet eller angränsande rum. Det lustiga är att jag tycker att det gör en skillnad även om man har ögonen stängda, vilket är lite mysko.
/Noak

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-11 12:44

Noak skrev:Intressant fråga! Jag har själv alltid haft uppfattningen att uppfattningen (och upplevelsen) av musiken förbättras om man stänger av all belysning i rummet. Allra bäst är om det är helt mörkt (kvällstid så här års) och man fimpar alla lampor som kan vara igång i vardagsrumet eller angränsande rum. Det lustiga är att jag tycker att det gör en skillnad även om man har ögonen stängda, vilket är lite mysko.

När du stänger sinnen så öppnas andra, i ditt fall är öronen mer bestämmande om man blundar eller sitter i dämpad till ingen belysning.
Jag upplever precis som du, på kvällen med svag belysning, helst ryggläge i soffan och blunda.
Då låter allting fantastiskt.

Återgå till Generellt om hifi