Hur ska bas/mid summera?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Hur ska bas/mid summera?

Inläggav BPM » 2015-01-20 20:10

Har ett delningsfilterdebackel..
Om man eftersträvar en vanlig enkel 6dB-delning mellan bas och mellanregister (enkelt, spole till basen och konding till mellanregister) med en akustisk delning runt 500Hz.. Var delar man då respektive register för att summeringen ska bli riktig? Är det -3dB vid delningen, -6dB eller vad ska man sträva efter? Och detta med impedans.. Mellanregister är 4ohm och bas 8ohm och en 6dB-delning gör ju att impedansen blir kinkig över ett ganska brett register. Precis vid delningen ger ju det en impedans om 2.66ohm (om vi utgår ifrån solida 8 och 4 ohm vid delningsfrekvensen..vilket jag inte alls är säker på ännu,,) men där ligger ju nivån 6 (eller 3) dB lägre i nivå så är det ett problem för en hyfsat krallig men ändock bioreceiver?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Hur ska bas/mid summera?

Inläggav paa » 2015-01-20 20:33

Du ska prova att få -3 vid delningsfrekvensen i båda flankerna om fasläget är +-45 grader vid delningen. Sedan får man ju mäta om det summerar rätt och kanske efterjustera.
Om båda flankerna ligger i fas så väljer man -6 dB så som vid LR-filter med 24 dB/ oktav.
Filtret lägger till impedans runt delningen så det behöver inte bli så hemskt låg impedans.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-01-20 20:42

paa skrev:Du ska prova att få -3 vid delningsfrekvensen i båda flankerna om fasläget är +-45 grader vid delningen. Sedan får man ju mäta om det summerar rätt och kanske efterjustera.
Om båda flankerna ligger i fas så väljer man -6 dB så som vid LR-filter med 24 dB/ oktav.
Filtret lägger till impedans runt delningen så det behöver inte bli så hemskt låg impedans.

Tackar för info!
Men.. Hur vet jag hur fasen ser ut vid delningen? Vad det handlar om är att dela mellan 4st 8-ohm Aura NS3 serieparallellkopplade (puh..långt ord..) och alltså 8ohm nominellt och 2st likadana element parallellkopplade som alltså utgör en 4ohms-last. Känsligheten ska jag inte behöva tänka på (tror jag) då 4st element i 8ohm borde motsvara 2st i 4ohm rätt ok..

En skillnad på 3dB mellan fas och inte är ju ganska markant.. Kan jag på något vis simulera hur det kommer att se ut? Har tyvärr inte adekvat hårdvara för mätningar..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-21 09:13

Du behöver frekvens- och impedanskurvorna för elementen i din låda. Det räcker inte med data och kurvor från datablad.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-01-21 19:10

RogerGustavsson skrev:Du behöver frekvens- och impedanskurvorna för elementen i din låda. Det räcker inte med data och kurvor från datablad.

Ok..
Databladen säger att både frekvens och impedanskurvor i det aktuella registret är tämligen linjära och mid har 10L till förfogande (5L per element) och så även basarna (5L per element alltså, men in alles 20L då vi talar 4st element) så någon direkt påverkan beroende på lådstorleken (återigen i det område som är aktuellt för delning) kanske inte är så stor. Kanske är det inte alls så det fungerar iofs.

Då jag alltså inte kan mäta så får jag väl helt enkelt skaffa spole och konding som motsvarar delningsfrekvenser som ger dels 3dB och dels 6dB i nivåtapp vid delningen och sedan lyssna mig fram till vad som låter bäst.

Vad som föranleder funderingen är att jag idag har ett par toppar på 10L som egentligen är fullregisters med två Aura NS3 och en Vifa BC25 diskant i varje och under dem en helt ofiltrerad dubbelt så stor låda med 4st Aura som jag delar och driver aktivt vid 120Hz. Delar även topparna aktivt nedåt. Bastryck osv är detsamma oavsett jag spelar bara topparna eller systemet komplett men effekttålighen blir ju högre med 4 element i basen kontra 2st. Jobbigt bara att behöva 4st slutstegskanaler och aktiv delning för att kunna spela systemet komplett. Tanken är att ifrån basdelens terminalpar dels koppla en spole i serie med basarna som delar dem uppåt men också att leda vidare signal via en kondensator till ytterligare ett terminalpar högt placerat på basdelen och därifrån "länka" vidare till topparna som då alltså delas neråt. Tänk gamla Allegro NG8/NG8B..
Vips kan jag alltså medelst 2st slutstegskanaler driva både basdel och toppar (högtalaren blir en passiv 3-vägare) när jag spelar hemma men fortfarande med möjligheten att kunna använda topparna som fullregisterhögtalare (allt är relativt..) de tillfällen jag spelar någon annanstans och behöver det smidiga formatet.
Så här ser de ut:
Bild

Spelar det roll ur fashänséende om jag istället nyttjar ett andra ordningens filter? Eller måste det hursomhelst mätas?
Mycket trevlig!

Återgå till DIY-forum