Har kikat runt endel på detta forum och insett att det här finns mycket kunnigt folk!
Skall bygga ljudanläggning i en båt som är öppen bakåt från högtalarnas position mot lyssningspositionen.
Målet är att få så högt ljudtryck som möjligt med de prylar jag har i dagsläget, info följer...
Är ju själv lite åt perfektionist hållet så vill ju att klangen å frekvenssvaret i systemet skall låta så bra som möjligt, men även kunna "elda" på lite när de blir partaj på bryggan.
Musiken är väl helt klart väldigt blandad, men vill väl att systemet skall kunna spela relativt djupt, har fått för mig att spela utomhus "äter" bas.
Framhögtalarna hamnar relativt högt i främre delen av sittbrunnen, närmare bestämt nere på en planyta i vindrutans underkant som bild visar...
Vindrutan och instrumentpanelen bildar lite som en tratt vilket ev. kan hjälpa till med ljudtrycket?
Lite mer info:
Lyssningsposition när man spelar högt är ca: 6-15m relativt rakt bakåt från framhögtalarna. Det är i den här lyssningspositionen som prio på välljud ligger i förhållande när man sitter i båten framme vid högtalarna.
Framhögtalarna har möjlighet till inkapsling bakom (lådor).
Tillgängliga lådor till basar som finns är 2st @ 43L (Under varje framstol).
Elementen är följande:
Framsystem: 8st Focal 100KRS. 4" element med separata diskanter, alltså 2-vägs system med passiva filter. totalt 8st diskanter samt 8st midbasar, 4st per kanal.
Lite snabbdata: Nominell effekt 50W Max 100W, Sens 90db. FS 140,6Hz, Vas 1,13L, Qts 0,872.
Basar:
4st Pioneer 10" TS-W260D4 Dubbla 4Ohm spolar, Nominell effekt 350W Max 1200W, Sens 93db, Fs 47Hz, Vas 11,5, Qts 1,15.
Slutsteg:
Framsystem: 2st Pioneer GM-D8604 4-kanal digitalt, Uteffekt: 4x100W (20 Hz–20 kHz) RMS. Alltså matar jag en kanal till varje midbas & diskantpar.
Bas: "Än så länge 1st" AutoStudio Reference 1500.1, digitalt monoblock skall leverera liknande 1x700W (4 ohm), 1x1100W (2 ohm), 1x1500W (1 ohm).
Huvudenhet:
Antingen Alpine CDE-178BT med 9-bands parametisk EQ, eller Pioneer P88rs2 med 16-band grafisk Eq.
Har monterat ihop provisoriska lådor till högtalarna för att stilla nyfikenheten hur dem presterar. Till framsystemen blev det 2st a 120L då jag tog rekommendation om 30L per element direkt från focal.
Har bara spelat inomhus i en verkstadslokal än så länge så kan inte uttala mig om hur just klangen är utomhus. Det behövs relativt mycket skruva på Eq:n innan klangen börjar bli harmonisk, exempelvis rätt dominanta runt 2Khz vilket i mina öron inte är så trevligt.. Men en sak jag helt klart är nöjd med, är ljudtrycket från dessa så pass små element, har dock insett att man får passa sig lite om man spelar länge på höga nivåer, å känna av temperaturen på faspluggen emellanåt.. Får känslan av att jag har effekt till framsystemen så det räcker iaf..
Till basarna så blev det provisoriska "färdiga" slutna lådor om 20L styck... Det är väl här jag börjar känna att jag behöver hjälp med bästa lösning.
Det jag först tänkt, är att använda lådorna i båten som slutna, och då köra 2 element per låda @ 43L. Vad anser ni, krävs skiljevägg invändigt i lådan mellan elementen på samma signal/kanal?
Det som jag känner mig lite "anti" till i det här fallet, är att jag kommer bli tvungen att spela ett element bakåt och ett framåt i båten (pga platsbrist på samma baffel). Har fått för mig att jag kan få fasproblem om jag gör så?
Eller kan det kanske rent av bli en vinst då dem främre kommer att ha en "vägg" ca 60-70cm framför sig (typ där man har knäna i framstolarna) som eventuellt skulle kunna förstärka upp ljudet bakåt mot lyssningsposition.
Kan även eventuellt montera ett bakåt och ett inåt mot mitten i varje låda, då kommer ju dock 2 basar spela mot varandra med ca 40-50cm mellanrum, mindre fasfel bakifrån lyssningsposition sett? Bättre?
Har även varit å funderat kring isobarik. Mer djupbas på mindre låda, om jag har greppat det något sånär rätt??
Då har jag helt plötsligt lådvolym för mer djupbas, eller är jag ute å cyklar? Vet dock inte om verkningsgraden blir sämre med isobarik..?
Det som jag är rädd för är att basen inte skall räcka till när jag väl kommer utomhus, så vill därför ha en lösning som spelar med så högt som möjligt med dem grejjerna jag har, dock med hyffsat linjär frekvenskurva.
Det är här jag behöver feedback.
Här är en bild på hur sittbrunnen ser ut bakifrån, den bästa jag har för tillfället..
https://www.dropbox.com/s/on7cxv30fb3nc2p/DSC_0022.JPG?dl=0
Här är en bild på provisoriska testlådorna..
https://www.dropbox.com/s/6ft9sgs1dq0dtn2/DSC_0033.JPG?dl=0
Stort tack på förhand!