Jag kom på att jag inte hade nån tråd om det bassystem jag nyss byggt och som jag kör med just nu...
Jag brukar ju göra diy-trådar om det jag bygger så varför inte även denna.
Jag körde tidigare med 12 *10'" Bremen. Vid den tiden var jag nere hos Naqref och på hans skrivbord hittade jag ett element som han och Jonas hade hittat och beställt hem för att ta en titt på.
Aurasound NS8-385-4A
http://www.madisound.com/store/manuals/ns8-385-4a.pdf
Den ser inte så vidare kul ut i verkligheten eller på pappret men den hade samma typ av underhängda Radial neodynium magnetsystem som Bremen 10" elementet. Och det gillar jag.
Jag åkte hem från Kristianstad och klurade på en låda där elementen satt ihop på samma sätt som KEF hade i sina lådor på 90-talet.
Väl hemma ringde jag två kompisar och snackade om vad jag vill göra och de lät sig övertygas att det var en bra idé

Gott så, jag beställde 46 element från Madisound och de kom hem finfint.
Nu finns elementen inte att köpa längre så följande är en parantes... Det var lite kvalitétsproblem med denna batch element. Neodyniummagnet-slugsen är gulkromaterade som ytbeläggning då magneten annars är spröd och skör.
Denna gulkromatering hade lossnat i vissa av elementen och gav ett "tickande" ljud när detta tunna skikt "skrapade" mot talspolen.
Madisound kundservicé skötte detta på ett oklanderligt sätt och jag är mycket nöjd med deras agerande.
Jag byggde sedan en variant av den ide om ihopkopplade element som ju tänkt ut och mina kompisar byggde sina varianter på temat.
Denna finns beskriven i tråden :
viewtopic.php?f=17&t=48087
Ljudet blev riktigt bra och jag sålde (av andra anledningar) mina 12 Bremenbasar och körde med dem ett tag...
De stod under mina OA51 (samma footprint som OA51) men jag kom efter en tid på att jag ville ha med knuff i mellanbasen med "mid-basar" spelandes framåt delade vid typ 300 Hz...
Dessa skulle då stå under OA51 men de skulle inte ersätta mitt bassystem i de lägsta oktaverna.
Midbassystem tillverkades, tråd om detta:
viewtopic.php?f=17&t=58034

Jag hade då plockat ur aurasound elementen ur mina och tillverkat 16 små slutna lådor som skulle sitta 8 per sida i främre hörnen.
Lådorna tillverkades som enkla "vik-lådor" med tape och lim.

Allt låter jättebra och jag borde vara nöjd....
men det är jag inte, Mid bas lådorna låter fantastiskt bra och basarna på sidan låter bara bra.
Så jag skall nu bygga nya basmoduler på sidan 20-80 Hz.
Tråd om detta:
viewtopic.php?f=3&t=60327
Over and out.
Stefan