Spelar "Loudnessracet" nå'n roll för dig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nå, spelar det någon roll för dig - alltså i så måtto att effekten av racet stör ditt lyssnande?

Ja, stor roll
62
73%
Ja, en liten roll i alla fall
16
19%
Nä, inte alls
4
5%
Hm, har'nte tänkt på't
0
Inga röster
Va?
3
4%

Antal röster : 85

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Spelar "Loudnessracet" nå'n roll för dig?

Inläggav IngOehman » 2015-01-30 18:36

RogerJoensson skrev:Vill man spela svagt så funkar ju fulldynamiskt många gånger rätt dåligt om musiken är sådan som går upp och ner i volym, eftersom man ju bitvis inte hör något alls... I sådant läge kan "additiv kompression" vara rätt najs. Man låter den dra upp det svaga istället för att platta till topparna. Det låter rätt avstämt inte alls lika skadat.

Exakt. Additiv kompression är som jag skrev mycket trevligare än en vanlig, men den behöver trimmas vilket kan vara lite besvärligt. Speciellt när man spelar äldre välljudande inspelningar på CD eller vinyl, så kan maxnivån variera en del, och kräva trimning.

RogerJoensson skrev:Jag vill inte ha sådan behandling redan på fonogrammet, dock, för när jag själv lyssnar så är det sällan jag vill ha något annat än fulldynamiskt, men som alternativ för den som vill ha lite skval på medan man gör annat, när man vill kunna snacka samtidigt som man slölyssnar, så skulle det nog många gånger vara en välkommen möjlighet.

Håller med.

Men samtidigt undrar jag lite försiktigt hur ofta de som vill lyssna på odynamisk musik lite försiktigt i bakgrunden, måste välja just musik som är väldigt dynamisk? Varje tillfälle har ju liksom sina egenskaper, och när det skulle passa med något jämnstarkt, varför då välja något jättedynamiskt, och komprimera det?

För mig känns det lite som att någon vill använda spansk peppar på en späd potatis, men är missnöjd med att den spanska pepparn är så stark att det inte går att känna de fina nyanserna i potatissmaken. Kanske är det helt enkelt ett tecken på att det inte är rätt krydda? Kanske hade en liten klick smör varit bättre?

Eller om man har två vägar till jobben, en rak och jämn, en kurvig och kuperad, och väljer den kurviga men klagar på att det svänger så jävligt... JAMEN TA INTE DEN VÄGEN DÅ!

Typ. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-30 18:42

IngOehman skrev:
RogerJoensson skrev:Vill man spela svagt så funkar ju fulldynamiskt många gånger rätt dåligt om musiken är sådan som går upp och ner i volym, eftersom man ju bitvis inte hör något alls... I sådant läge kan "additiv kompression" vara rätt najs. Man låter den dra upp det svaga istället för att platta till topparna. Det låter rätt avstämt inte alls lika skadat.

Exakt. Additiv kompression är som jag skrev mycket trevligare än en vanlig, men den behöver trimmas vilket kan vara lite besvärligt. Speciellt när man spelar äldre välljudande inspelningar på CD eller vinyl, så kan maxnivån variera en del, och kräva trimning.

RogerJoensson skrev:Jag vill inte ha sådan behandling redan på fonogrammet, dock, för när jag själv lyssnar så är det sällan jag vill ha något annat än fulldynamiskt, men som alternativ för den som vill ha lite skval på medan man gör annat, när man vill kunna snacka samtidigt som man slölyssnar, så skulle det nog många gånger vara en välkommen möjlighet.

Håller med.

Men samtidigt undrar jag lite försiktigt hur ofta de som vill lyssna på odynamisk musik lite försiktigt i bakgrunden, måste välja just musik som är väldigt dynamisk? Varje tillfälle har ju liksom sina egenskaper, och när det skulle passa med något jämnstarkt, varför då välja något jättedynamiskt, och komprimera det?

För mig känns det lite som att någon vill använda spansk peppar på en späd potatis, men är missnöjd med att den spanska pepparn är så stark att det inte går att känna de fina nyanserna i potatissmaken. Kanske är det helt enkelt ett tecken på att det inte är rätt krydda? Kanske hade en liten klick smör varit bättre?

Eller om man har två vägar till jobben, en rak och jämn, en kurvig och kuperad, och väljer den kurviga men klagar på att det svänger så jävligt... JAMEN TA INTE DEN VÄGEN DÅ!

Typ. ;)

Vh, iö

Hmmm....

Känns lite konstigt tänkt.
Nu lyssnar man väl kanske på en låt för att man gillar den.

Man kanske skulle tänka sig det på detta vis.
Jag har sån satans lust at lyssna på (valfri låt), men eftersom jag ska ha låg volym så väljer jag Dj Bobo eller låter Macarena snurra på repeat. :mrgreen:

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-01-30 20:05

ante_77 skrev:
Hmmm....

Jag har sån satans lust at lyssna på (valfri låt), men eftersom jag ska ha låg volym så väljer jag Dj Bobo eller låter Macarena snurra på repeat. :mrgreen:

Haller med! Men Macarena pa repeat ar som en lobotomi utan bedovning :twisted:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-01-30 20:27

ante_77 skrev:

Fast nu handlade det ju om skval i bakgrunden medan man gör annat och vill kunna snacka samtidigt som man slölyssnar - är det verkligen så himla viktigt att välja fulldynamikinspelning av Ravels Bolero just då!??! :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-01-30 20:48

Strmbrg skrev:-Kan ni ge mig tips på några generellt sett välljudande skivbolag*) som sysslar med "klassisk musik"?

Jag tycker att inspelningar utgivna på Archiv ofta har en tilltalande klang (jag gillar väl klangen av tidstypiska instrument). Exempelvis Haydnsymfonier med The English Concert under ledning av Pinnock. Äldre Deccainspelningar brukar jag gilla. Ett exempel är Askungen av Prokofiev (hela baletten på dubbel CD) med Cleveland Orchestra under ledning av Ashkenazy. Philips har gjort en del trevliga inspelningar. En jag är väldigt förtjust i är Gershwin: Rhapsody in Blue, Piano concerta in F och An American in Paris med Edo de Waart vid pinnen. BIS med sina fulldynamiska inspelningar låter också mycket bra ibland (dock gillar jag inte alltid klangen). En skiva jag ofta återkommer till och som ger full njutning på alla plan är Ravels två pianokonserter m.m. med Yukie Nagai på piano och Malmö Symfoniorkester vid övriga instrument.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-30 20:53

Tack! :-)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-01-30 20:56

Det här med kompression är inte helt lätt. Många gånger ger kompression (signalnivåreglerad volymreglering) en effekt som ger både en dynamikmässigt behaglig kontroll och en närhet till framförandet som är svår eller nästan omöjlig att uppnå på andra sätt. På annat material gör kompression nytta på så sätt att programmaterialet är spelbart utan att man sitter och övervakar volymen kontonuerligt, t.ex. för att undvika att grannarna ringer polisen eller för att ö.h.t. taget höra de svagare partierna i ett musikstycke. Även programmaterial med skillnad mellan medelnivå och toppnivå bortåt 20 dB kan vara 10 eller t.o.m. 20 dB komprimerade. Det är dessutom ofta så att ett musikstycke kräver en viss nivåvariation, som inte låter sig regleras på något autometiskt sätt. Kompression i materialet kan m.a.o. vara t.o.m. musikaliskt nödvändigt.

Man skulle nog många gånger kunna komma långt (t.ex. i mobil utrustning) med en väldimensipnerad automatisk kompressor, men detta då främst i sammanhang där man inte är så känslig för ev. påverkan av det musikaliska innehållet.

Loudness-race idiotin är dock en annan sak och helt förkastlig.

Exemplen som Bill50x gav är väldigt bra, f.f.a. Requiem, som jag tycker är fantastisk.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-30 21:04

MichaelG skrev:
ante_77 skrev:

Fast nu handlade det ju om skval i bakgrunden medan man gör annat och vill kunna snacka samtidigt som man slölyssnar - är det verkligen så himla viktigt att välja fulldynamikinspelning av Ravels Bolero just då!??! :)

Skulle det göra dig något om Haddaway spelades i bakgrunden?

Visst fan skulle det göra det.

Om man väljer fulldynamikinspelning eller inte är väl skit samma. Man väljer låt, that's it.
Man har väl inte dubbla uppsättningar med fulldynamik och låglyssningsvolym utgåva?

Full dynamik bör alltid finnas som råmaterial. Hur man väljer att spela upp den hemma är en annan sak.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-30 21:07

Känner mig lite off nu. Jag väljer sällan "låt". Jag väljer snarare en komposition, och därefter försöker jag hitta en inspelning av sagda komposition som jag tilltalas av.
Vilket inte alltid är så (jävla) enkelt.

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-01-30 21:19

Strmbrg skrev:Känner mig lite off nu. Jag väljer sällan "låt". Jag väljer snarare en komposition, och därefter försöker jag hitta en inspelning av sagda komposition som jag tilltalas av.
Vilket inte alltid är så (jävla) enkelt.

Ok. Så funkar inte jag. Helt plötslig under dagen, utan någon som helst förvarning kan en låt "poppa upp" i hjärnan. Jag bara måste spela den då jag kommer hem. Då tilltalas jag av tanken att den är "så bra som möjligt" om ni förstår vad jag menar. Om jag däremot korkar upp en flaska rött för en helkväll - Då håller jag med dig Strmbrg. I fallet klassisk musik kan det då även vara kul att jämföra goda upptagningar mot varandra. Jag menar dirigent (helst om det är samma orkester) eller Orkester (helst om det är samma dirigent). Men jag tycker ändå till syvende och sist att det inte finns någon som helst anledning att ge ut "förstört materiel.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-30 21:39

Nä, förtsört materiel är ju hyfsat meningslöst. Fast kanske inte för "den stora massan"?
De kanske inte besväras av förstördheten? De reflekterar kanske inte över slika aspekter utan är nöjda med att kunna "nynna med i melodin"?
Inte vet jag, men jag går förvisso ofta och gnolar på "Avestaforsens brus" och då spelar inte ljudkvaliteten någon roll alls, eftersom jag bara gnolar eller tänker på melodin.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-01-30 22:37

Strmbrg skrev:Nä, förtsört materiel är ju hyfsat meningslöst. Fast kanske inte för "den stora massan"?
De kanske inte besväras av förstördheten? De reflekterar kanske inte över slika aspekter utan är nöjda med att kunna "nynna med i melodin"?
Inte vet jag, men jag går förvisso ofta och gnolar på "Avestaforsens brus" och då spelar inte ljudkvaliteten någon roll alls, eftersom jag bara gnolar eller tänker på melodin.

Det är där skillnaden mellan musiklyssnare och hifi-nörd ligger (sedan finns det ju förstås dom som tillhör båda kategorierna), en musiklyssnare lyssnar på musiken och en hifi-nörd lyssnar på ljudet och vill att det ska låta så likt det lät i inspelningsrummet som möjligt.
När jag själv mixar musik så försöker jag att få fram ett visst sound, och visst är det ju såklart väldigt enkelt att bara spela in alla instrument och sedan exportera projektet utan att lägga på några effekter eller mixa/mastra överhuvudtaget, men då låter det ju som verkligheten, och verkligheten låter ganska tråkigt om ni frågar mig (och när jag gör elektronisk musik så finns det ju ingen verklighet att utgå ifrån, då gäller det bara att försöka få fram de ljud man tänker sig kan passa in)

Men jag kan absolut hålla med om att det blir lite tråkigt att lyssna på när man hör att enda prioriteringen med mixen var att få den att låta så högt det bara går, och här är ett bra exempel:

http://open.spotify.com/track/4wLKVG0c7xvLDrILLfDhLk

Försök att lyssna på den här låten på hög volym och se hur länge ni står ut! :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-31 00:17

ante_77 skrev:
IngOehman skrev:

Det är väl inte konstigare att välja odynamisk musik när man ska ha den som bakgrund till annat, samvaro vid middagsbordet med vänner tex, än att man väljer musik efter humör eller hänsyn till omgivningen?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-01-31 01:07

Jag har sån satans lust at lyssna på (valfri låt), men eftersom jag ska ha låg volym så väljer jag Dj Bobo eller låter Macarena snurra på repeat.

Förstår, men samtidigt - lyssnar jag på lå volym SKALL det låta bra även då. Ok - De starkaste passagerna i stycket kan ibland kanske bli "för högt" men jag lever med det. Allt i livet består av val. Det gäller bara att ta konsekvenserna av sina val. Jag har gjort mina och står för dem. Kommer granne och klagar (vilket har hänt 1 gång sedan 1989 då har jag medvetet spelade högt) hände följande. Jag bjuder in granne, bjuder på vin och det slutade i total sämja = granne hämtade fru.
/Patrik
Scientia Potentia Est

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-31 08:05

Bill50x skrev:
ante_77 skrev:
IngOehman skrev:

Det är väl inte konstigare att välja odynamisk musik när man ska ha den som bakgrund till annat, samvaro vid middagsbordet med vänner tex, än att man väljer musik efter humör eller hänsyn till omgivningen?

/ B

Hade man kunnat göra den odynamisk hemma så är det väl ok.
Men då bör man sitta med dubbla utgåvor. Den ena utgåvan spelas således bara på lågvolym och den andra på högre volymer.

Kanske man skulle ha en tredje utgåva som är någonstans mitt i mellan?

Sedan så finns det gott om odynamiska alster där ute, så odynamiskt kanske man inte behöver leta efter så mycket.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-31 08:07

PJo skrev:
Jag har sån satans lust at lyssna på (valfri låt), men eftersom jag ska ha låg volym så väljer jag Dj Bobo eller låter Macarena snurra på repeat.

Förstår, men samtidigt - lyssnar jag på lå volym SKALL det låta bra även då. Ok - De starkaste passagerna i stycket kan ibland kanske bli "för högt" men jag lever med det. Allt i livet består av val. Det gäller bara att ta konsekvenserna av sina val. Jag har gjort mina och står för dem. Kommer granne och klagar (vilket har hänt 1 gång sedan 1989 då har jag medvetet spelade högt) hände följande. Jag bjuder in granne, bjuder på vin och det slutade i total sämja = granne hämtade fru.

Självklart ska det låta bra även vid lyssning på låg volym.
Men då kan man leka med loudness-knapp eller annat som sitter i din hemelektronik. Man behöver ju inte förstöra hela inspelningen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-31 08:11

ante_77 skrev:Hade man kunnat göra den odynamisk hemma så är det väl ok.
Men då bör man sitta med dubbla utgåvor. Den ena utgåvan spelas således bara på lågvolym och den andra på högre volymer.

Sedan så finns det gott om odynamiska alster där ute, så odynamiskt kanske man inte behöver leta efter så mycket.

Jag kan tycka att bäst vore om utgåvan är dynamisk och man lägger på en kompressor själv. Då kan du få den dynamik du själv vill.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-31 09:04

AndreasArvidsson skrev:

Jag kan tycka att bäst vore om utgåvan är dynamisk och man lägger på en kompressor själv. Då kan du få den dynamik du själv vill.

Precis så.
Då har man utgångsläget att lyssna hur man vill.
Mixandet kan man göra hemma.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-01-31 20:26

ante_77 skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Precis så.
Då har man utgångsläget att lyssna hur man vill.
Mixandet kan man göra hemma.

Riktigt så enkelt är det inte. Om man inte bryr sig så mycket när man inte vill ha så mycket dynamik kanske, men skall det dynamikkomprimerade bli bra också så krävs det att det görs vid mix. Mix hemma?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-01 00:58

Njae... så kan man förstås se det, men till slut har man plockat sönder vad verket egentligen "är" om man går får långt i den där riktningen.

Jag menar nog att välden vore bäst om alla skapade musik så att den låter så bra som möjligt i den bästa tänkbara anläggningen, spelad på precis den nivå som gör musiken mest rättvisa.

I de fall någon hellre tar den av musiken på något annat sätt, så får de hantera det hemma.

Du har dock helt rätt i att man kan göra en massa intressanta ändringar om man backar ända till mix, men frågan är om man inte förlorar vad inspelningen/musiken är då? Eller riskerar att göra det. Jag brukar ibland säga att ljudkvalitet och sound är olika saker, och att det som kan sammanfattas som "sound" är det som inte kan påverkas av den anläggning man spelar musiken i. En låt låter helt enkelt som samma produktion och låt, oavsett om man spelar den i en klockradio eller i en superanläggning. Men det är bara i superanläggningen som man kan avgöra ljudkvaliteten - vilket säger en sak: Man behöver lyssna i en superanläggning när man skapar produktionen - om man bryr sig om ljudkvaliteten. De som har sämre anläggning har inte glädje av det, men heller inte nackdel av det.

Därför bör man alltid arbeta i bästa möjliga lyssning när man skapar musik. Gör man det så kommer alla som bryr sig därhemma att finna att det är värt att satsa på kvalitet. Gör man det inte så kan man inte avnjuta musiken med hög ljudkvalitet i någon anläggning, vilket jag tycker är lite synd.

AndreasArvidsson skrev:

Jag håller helt med om att det är rimligt att den som sitter därhemma väljer fritt vad de vill låta anläggningen göra med inspelningarna, och att det är där om någonstans man skall komprimera eller aktivera loudness eller vad man nu av något skäl vill göra, om och när man önskar göra det.

- - -

Men trots det är det min uppfattning att både klang och dynamik är delar av musiken, inte något utanför själva musiken, och att det därför - för mig - känns konstigt att vilja ändra på musiken som funktion av att jag av någon anledning inte vill lyssna på den som den är tänkt.

Då finns det ju annat, som passar. Det finns ju så otroligt mycket musik att välja mellan! Om situationen inte passar för Bolero, varför ändå välja Bolera och inte välja någon musik som passar för situationen? Jag förstår inte poängen med att spela bolero och samtidigt se till så att man inte får höra kompositionenbolero som den är.

Jag tänker lite lika när det gäller tavlor. Inte tusan vill jag belysa en tavla jag gillar med konstigt färgat ljus, sätta den bakom ett mjölkigt glas eller hänga den på sniskan, för att den skall passa möblemanget eller vad det nu kan finnas i miljö- eller annat sammanhang, som gör att en tavla passar eller inte passar. Om jag har en snutt vägg där det vore trevligt med en tavla, så väljer jag en som passar, inte en som inte passar och ändrar den så att det blir något annat än vad den är.

En tavla som ser ut på ett visst sätt och därför passar i ett rum av en viss stajl, kan man väl hänga i ett rum där den passar, och när den väl hänger där så kan jag gå dit när jag vill titta på den. Nu var kanske tavlor ett dåligt exempel eftersom jag nog tycker att det kan vara intressant även att titta på tavlor i en bok, och jag tycker nog helt enkelt att tavlor är rätt så oberoende av miljön. Det står liksom för sig själv.

Jag vill nog helt enkelt bara säga att jag för det mesta nog helst tar del av konstverk som de är tänkta, och tycker därför att det är rimligt att processa dem, bara om det finns skäl att tro att det skadats och jag därför behöver "reparera dem" för att kunna avnjuta dem som de var tänkta. T ex använda tonkontroll mot förstörande processning som drabbat musiken på vägen längs inspelnings-/avspelningskedjan på vägen. Men som sagt - jag är helt för allas frihet att göra vad de vill med sina fonogram i sina hem. Men trots det vill jag tipsa om hur fantastiskt mycket i musikväg är, när det spelats in väl, när man inte skruvat sönder det, och/eller när det sluppit bli illa färgat i uppspelningsanläggningen.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-02-01 01:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-02-01 01:07

Brian Eno hade ju en konstellation av tavlor/egenhändiga + då musik. den gick bort när jag bytte från XP till 8.1 (gick inte att installera mera) :evil:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-01 01:08

Trist.

Vh, iö

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-02-01 01:11

ja man får bara inse faktum, men den va fin att bara köra igång liksom på XP apparaturet :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-01 05:10

Jag har fortfarande inte vågat byta bort XP på någon av mina datorer.

Det vill säga... 486:an har ju inte ens fått XP, knappt windows alls.

Det vill säga jag installerade väl någon tidig Window-version på den, men kör nästan bara DOS-program på den. Och då blir det ju NC.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-02-01 09:44

(Ursäkta slarvig citering. Jag sitter med svårhanterlig läsplatta...)

IngOehman skrev:Njae... så kan man förstås se det, men till slut har man plockat sönder vad verket egentligen "är" om man går får långt i den där riktningen.

Jag menar nog att välden vore bäst om alla skapade musik så att den låter så bra som möjligt i den bästa tänkbara anläggningen, spelad på precis den nivå som gör musiken mest rättvisa.

I de fall någon hellre tar den av musiken på något annat sätt, så får de hantera det hemma.

...

Något åt det hållet kan nog fungera.

Jag fuskar lite med inspelning och mixning och något som är tämligen klart är att den bästa mixen för maximal upplevelse hemma i vardagsrummet ofta inte fungerar alls i bil eller i en iPod på stan. Jag är därför inne på att man gör två mixar, en studio-master version för hemlyssning och en version anpassad för mobilt bruk och då lämpligen lossy-kodad (typ 256k+ MP3). Förutom att man då får möjlighet till olika dynamik i resp. mixså ger det dessutom möjlighet att åtgärda negativa effekter av MP3-kodningen kan ge (som ofta kan vara ganska tydligt hörbara).

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2015-02-01 17:21

Ingenting gör mig mer förbannad än den destruktiva mastering som är så förhärskande inom branschen idag. Förr fanns det en "Loudness"-knapp på förstärkaren för den som önskade fördärva dynamiken av något skäl. Gott så. Nu är knappen borttagen från apparaturen, och istället permanent "intryckt" direkt vid release! Fasansfullt.

Vad jag inte heller kan begripa är att många branschtalesmän påstår att det är artistens avsikt att det skall låta sönderkomprimerat! Må hända stämmer det i vissa fall, p.g.a. inkompetens gällande ljudåtergivning (trots allt skillnad på en musiker och en ljudtekniker) men det är inte en slump att skivorna bara blir starkare och plattare för varje år. Snart är det bara brus kvar! Branschens mörkermän har tveklöst ett finger med i spelet, för tyvärr stämmer det att en dynamiklös platta säljare bättre. Det är precis som när TV-handlaren skruvar upp färg och kontrast till max: det blir en omedelbar "Wow!"-faktor.

Jag brukar likna det vid Pepsis gamla reklamtrick "The Pepsi Challenge". Det påstods i reklamen att testpersoner oftast föredrog Pepsi över Coca-Cola i blindtest. Reklam kan vara lurigt, men jag tror absolut inte det var något fel på den testmetodik som tillämpades av reklammakarna. Faktum är nämligen att Pepsi är sötare än Coca-Cola! Därför samma wow-faktor. Vad musikindustrin gör just nu är att strö socker och sötningsmedel över alla fonogram man kan komma över! Precis som med Pepsi orkar man dock, som "konsument", inte med sötblasket mer än i ytterst begränsad omfattning.

Men jag är en flitig användare av MasVis. I princip är det nästan så att man kan köra ett par spår från det nyinskaffade fonogrammet i MasVis, kolla crestfaktorn + allpass-graferna, och vid undermåligt "betyg" bara utbrista: "-Skräp! NÄSTA!" :x
Rock me, Amadeus!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-01 17:38

Jag vet inte om du har glömt vad loudnessknappen gjorde, men det gjorde vanligtvis inget med dynamiken. Den höjde oftast bas och diskant vid låg inställning på volymratten. Visst låter det lite mjukare och mer insjunket om mycket att kraften ligger i midden, men det är eq det är fråga om, inte komprimering, toppklippning och liknande. Det bästa av allt var att man kunde låta bli att använda den. :D
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2015-02-01 17:50

RogerJoensson skrev:Jag vet inte om du har glömt vad loudnessknappen gjorde, men det gjorde vanligtvis inget med dynamiken. Den höjde oftast bas och diskant vid låg inställning på volymratten. Visst låter det lite mjukare och mer insjunket om mycket att kraften ligger i midden, men det är eq det är fråga om, inte komprimering, toppklippning och liknande. Det bästa av allt var att man kunde låta bli att använda den. :D

Loudness-ratten som Yamaha hade (har?) tyckte jag var klart användbar beroende på lyssningssituation.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-01 17:50

hcl skrev:(Ursäkta slarvig citering. Jag sitter med svårhanterlig läsplatta...)

IngOehman skrev:Njae... så kan man förstås se det, men till slut har man plockat sönder vad verket egentligen "är" om man går får långt i den där riktningen.

...

Något åt det hållet kan nog fungera.

Jag fuskar lite med inspelning och mixning och något som är tämligen klart är att den bästa mixen för maximal upplevelse hemma i vardagsrummet ofta inte fungerar alls i bil eller i en iPod på stan. Jag är därför inne på att man gör två mixar, en studio-master version för hemlyssning och en version anpassad för mobilt bruk och då lämpligen lossy-kodad (typ 256k+ MP3). Förutom att man då får möjlighet till olika dynamik i resp. mixså ger det dessutom möjlighet att åtgärda negativa effekter av MP3-kodningen kan ge (som ofta kan vara ganska tydligt hörbara).

De synpunkter du yttrar härovan hör jag rätt så ofta från olika håll, men de stämmer inget vidare med vad jag själv har erfarit. Snarare tvärtom - den version som låter bäst, har en tendes att göra det alltid, i varenda usel anläggning.

Det finns undantag, men de är rätt så sällsynta hävdar jag. För mobillyssning (i lurar) är det dock trevligt med lite X-feed. Men det är en annan fråga, och även i det fallet är den en manipulation som bäst sker i uppspelningsanläggningen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-02-01 17:55

Jag ser tokmastring som bara en av de onödiga defekter som drabbar inspelningar. Allmänt illaljudande tycker jag är väsentligt vanligare. Jag köper och lyssnar på den musik jag gillar och tyvärr så finns det ju ett visst behov av allmän kvalitetshöjning. Jag väljer inte bort musik om den är komprimerad om det inte finns någon bättre version.
Masvis ser jag som ett utbildningsprogram/analys, inte ett verktyg för att välja skivor med.

/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi