Sola-Gök besöker Carl-m

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Sola-Gök besöker Carl-m

Inläggav DVD-ai » 2015-01-31 18:35

Jag har fått fint besök här hemma nu, det spisas plattor på löpande band.
Det dricks både ljusa, beska och nattsvarta öl och äts jordnötter :D

Det hade varit riktigt trevligt att komma förbi, men bil är dessutom inte helt tillgängligt heller.

Hoppas att ni har en grym kväll ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2015-02-01 15:26

Härligt. Tack Doofus för hjälpen med mätningen Och alla andra för att jag fick låna mic och dator. Blir nog lite ändringar i filter så jag får bort djupdykningen på 250Hz. Men det tar sig :)

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-02-01 18:17

Ja så infann jag mig i värmlands skogar igen, Otto och Magnus hälsar en välkommen och trycker en öl i näven direkt, här ödslas ingen tid på formaliteter man känner sig som hemma, fast borta.
Inte utan att man känner sig lite som Dynamit-harry när det skulle börja mätas.
-Åh den lilla gubben går den till den lilla gubben...

Under kvällen bjöds det på ryggbiff med max-hamburgerdressing, en intressant kombination ! Fulla i skratt fortsatte vid med musiklyssning, ja hur låter det då.. Bättre låter det, mycket bättre än sist jag besökte stugan vill jag minnas. Det finns en svacka runt 250hz som vi tror kan bero på att ryssen inte är filtrerad alls mot femtontummarna. När fasvridningen sker så spelar nog ryssen och basarna nästan i motfas precis vid delning (basarna delas med en spole). Efter detta konstaterade pillade vi in baslådan lite bättre och funderade på diskantplaceringen, för dom ska få stanna tycker jag. Även om de kanske borde delas antingen väldigt mycket lägre eller bara fylla i över 12khz. Ja det är svårt att säga, ryssen har en ganska trevlig karaktär mellan 400 och ungefär 8500 hz. Men med de enkla medel och högst ovetenskapliga(skratt) tekniker Magnus använt har han kommit långt, mycket längre än vad jag antagligen skulle göra själv.

Jag hoppas många fler följer med upp nästa gång (för det blir snart en nästa gång) och lyssnar på dom, för det var helt andra djur än när jag, Pär och Pål besökte tidigare !
Tack igen för putthjälpen upp för backen och det trevliga sällskapet!
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-01 18:27

Och du ska ha tack för det trevliga reportaget och för sällskap hos Andreas!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2015-02-01 19:46

Lite pill till så blir det nog bra. Sen ska jag försöka få till rummet lite bättre. Lite dämpning i hörn osv. Tack än en gång för hjälpen med mätningen. Inte min starka sida att pilla med den elektroniska utrustning ;)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi