Måste man JÄMFÖRA saker för att bedöma kvalitet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Måste man JÄMFÖRA saker för att bedöma kvalitet?

Inläggav Strmbrg » 2015-02-05 13:19

Ursäkta om det redan finns en tråd om just detta, men jag hittar ingen.

Nå, jag får känslan av att just jämförelseprocesser har en MYCKET central roll inom hifi. (Och inom mycket annat också...)
Mer specifikt får jag uppfattningen att egenskaper som ljudkvalitet är svårvärderade utan att just jämföra.

På något vis verkar fokus ofta hamna i att plocka ut skillnaderna mellan lösningar, snarare än att fokus hamnar på en isolerad bedömning av en enskild lösning. "Inzoomningar" i syfte att beskriva skillnader, får ett större värde och tillmäts större intresse än "utzoomningar" i syfte att bedöma helheter.

Det kan ju landa i det - i mitt tycke absurda - att skillnads-letnings-fokuset gav svar på vad som är bäst utan att någon egentligen reflekterat över om det är något som överhuvudtaget är särskilt bra - i absoluta termer.

:)
Senast redigerad av Strmbrg 2015-02-10 13:42, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Måste man verkligen JÄMFÖRA för att bedöma kvalitet?

Inläggav PerStromgren » 2015-02-05 13:23

Då har du läst faktiskt.se slarvigt. Här finns några (åtminstone någon) högljudda proponenter av din icke-jämföra-filosofi.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-05 13:31

PerStromgren skrev:Då har du läst faktiskt.se slarvigt. Här finns några (åtminstone någon) högljudda proponenter av din icke-jämföra-filosofi.

Ja, oj ja! Jag läser nog väldigt slarvigt. Förmår mig inte att vare sig lus- eller läsa alla trådämnen och inlägg.
Det finns ju en massa annat att hinna med, som att fundera, borsta tänderna och kanske försöka jobba ihop en liten lön.

JM

Inläggav JM » 2015-02-05 13:44

Menar du upplevd eller uppmätt kvalitet?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-05 13:47

Jag skiter i vad andra tycker.
Jag lever i frid med mig själv och är nöjd om jag tycker om något.
Om nå'n annan åxå gillar det jag giller så är det trevligt, men inte nödvändigt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-05 13:52

I viss mån gör man alltid jämförelser. Om inte annat med det verkliga livet. Och vi vet ju att tex en fiol går att återge ganska naturtroget, så vad vi då kräver av en anläggning är väl att det åtminstone ska låta som en fiol? Hur nära verkligheten är väl upp till var och en och hur mycket man vill betala.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-02-05 14:00

Strmbrg skrev:Ursäkta om det redan finns en tråd om just detta, men jag hittar ingen.

Det finns ju mycket mer än detta, men jag tog de två du själv har startat:

Tycker ni att det är lätt att jämföra? (Tre veckor gammal.)

Att jämföra, vad är syftet?

Strmbrg skrev:Ja, oj ja! Jag läser nog väldigt slarvigt. Förmår mig inte att vare sig lus- eller läsa alla trådämnen och inlägg.

Va? Det märks verkligen inte...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-05 14:04

Strmbrg skrev:Ursäkta om det redan finns en tråd om just detta, men jag hittar ingen.

Nå, jag får känslan av att just jämförelseprocesser har en MYCKET central roll inom hifi. (Och inom mycket annat också...)
Mer specifikt får jag uppfattningen att egenskaper som ljudkvalitet är svårvärderade utan att just jämföra.

På något vis verkar fokus ofta hamna i att plocka ut skillnaderna mellan lösningar, snarare än att fokus hamnar på en isolerad bedömning av en enskild lösning. "Inzoomningar" i syfte att beskriva skillnader, får ett större värde och tillmäts större intresse än "utzoomningar" i syfte att bedöma helheter.

Det kan ju landa i det - i mitt tycke absurda - att skillnads-letnings-fokuset gav svar på vad som är bäst utan att någon egentligen reflekterat över om det är något som överhuvudtaget är särskilt bra - i absoluta termer.

Det du tar upp är väldigt relevanta synpunkter, och jag vill gå så långt som till att påstå att det där med att jämföra saker med varandra (istället för att ta ställning till var sak för sig, alltså lyssna med nollställd gom och vila mot sin inre referens) är en sjuka som skördar massor av offer i form av vrångföreställningar om verkligheten och ständiga felval.

- - -

Det är dessutom ett ämne som kan studeras separat, eftersom det inte är svårt att undersöka om man får samma intryck av mojäng X när man jämför den med mojäng Y, som när man jämför den med mojäng Z. Och det får man inte. När man jämförlyssnar så får man falska intryck av BÅDE sakerna som man jämför, eftersom de var och en framstår framförallt som "skillnaden mot den andra", och helheten tappas bort.

A/B-jämförelser är helt enkelt illa missvisande och både kan leda in och leder defakto in oskyldiga människor i byteskaruseller utan slut.

- - -

Därmed inte sagt att man inte kan lyssna på flera olika saker samma dag, men att ta ställning till varje sak för sig är viktigt. Man behöver därför "nollställa gommen" emellan varje lyssnning.

Det finns dock ett undantag, där jämförelselyssning är absolut bäst och det enda rätta, och det är när man F/E-lyssnar. Och skälet är enkelt - då ÄR det man jämför med en absolut referens.

När man jämför apparater med varandra är den andra apparaten INTE en referens för hur det borde låta, det är bara ett alternativ, och då är det av ondo att den andra apparaten påverkar hur man uppfattar den ena apparaten. Helt enkelt för att det ger lyssnaren en falsk bild.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-02-05 14:37

Vad som är bra beror på vad man (har att) jämför (-a) med. En Ford model T var säkert en fantastiskt bra bil för sin tid, driftssäker och enkel att köra. Men inte så bra om man jämför med en Tesla model S. Ändå är det bara en bokstav ifrån i alfabetet som skiljer.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-05 14:44

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-05 15:21

Jag tänkte inte specifikt på A/B-jämförelser när jag startade den här tråden.
Jag tänkte mer allmänt kring hur vi kanske lite till mans har tappat (eller aldrig arbetat upp) förmågan att bedöma saker helt isolerat.

Det verkar helt enkelt vara svårt att lämna ett utlåtande eller ens värdera något utan att relativisera.

Jag vill gärna slå ett slag för distraktionsbaserad egenskapsbedömning.
Eller man kanske kan kalla det för "Hinder-i-vägen-analys"?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-05 15:23

Det beror nog lite på vad man pratar om. Jag har nog aldrig hört talas om någon som har svårt att bedöma om de tycker om maten eller inte om de inte får jämföra med en annan mat.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-05 15:25

AndreasArvidsson skrev:Det beror nog lite på vad man pratar om. Jag har nog aldrig hört talas om någon som har svårt att bedöma om de tycker om maten eller inte om de inte får jämföra med en annan mat.

Där tog du en klar poäng.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-05 15:28

Strmbrg skrev:Jag vill gärna slå ett slag för distraktionsbaserad egenskapsbedömning.

Åkej. Du börjar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-02-05 15:40

Strmbrg skrev:Jag tänkte inte specifikt på A/B-jämförelser när jag startade den här tråden.
Jag tänkte mer allmänt kring hur vi kanske lite till mans har tappat (eller aldrig arbetat upp) förmågan att bedöma saker helt isolerat.

Det verkar helt enkelt vara svårt att lämna ett utlåtande eller ens värdera något utan att relativisera.

Jag vill gärna slå ett slag för distraktionsbaserad egenskapsbedömning.
Eller man kanske kan kalla det för "Hinder-i-vägen-analys"?

Ganska ofta så görs det ju jämförelser mellan ljud och bild. Tar man en ljudinspelning och jämför med ett foto så "vill ju man" att ljudinspelning skall vara en så nära kopia som möjligt av det som hände om man var där. Jämför man med ett foto så vet jag ingen som försöker återskapa så som det såg ut när man var där. Man lägger sin personliga touch genom att välja skärpedjup, utsnitt, ljus, etc etc och man efterarbetar digitalt. För att få ett foto som påverkar folk i någon inriktning. Och ingen ifrågasätter om att återgivningen av t.ex. landskapet är färgat för så där ser inte landskap ut. Man gillar/gillar inte fotot och skiter i hur det såg ut i verkligheten.
Skulle man mastra ljudinspelningen för att få ett visst sound så finns det anledning att ropa på en bödel för här behöver man räta upp saker och ting.
Fast nu blev det en jämförelse ändå.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-05 15:51

PerStromgren skrev:
Strmbrg skrev:Jag vill gärna slå ett slag för distraktionsbaserad egenskapsbedömning.

Åkej. Du börjar.

Ja, ingen annan lär väl göra det. :)
Med distraktionsbaserad egenskapsbedömning menar jag att man lyssnar på musik och helt enkelt värderar om det är lätt att engagera sig i musiken. Presenteras musiken med artefakter i någon form, så kan det rendera i att man får svårt att fördjupa sig i musiken. Man börjar istället fokusera på presentationen.
Det behövs ingen jämförelse med andra "presentationer" för att avgöra om distraktionen finns där.
Finns den inte, så är det ju - pragmatiskt sett - inget problem.

Men detta tänkesätt förutsätter kanske att man har det tydliga fokuset och syftet med alltsammans att ta till sig musik.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-05 16:09

AndreasArvidsson skrev:Det beror nog lite på vad man pratar om. Jag har nog aldrig hört talas om någon som har svårt att bedöma om de tycker om maten eller inte om de inte får jämföra med en annan mat.

Mitt gamla argument, jag gillar det! :)

Och jag har heller aldrig hört talas om någon som har svårt att bedöma om de tycker om en musikåtergivning (förutsatt att ett rimligt antal fonogram spelas, gärna sådana som man är rimligt bekant med) heller! :)

Det är i det perspektivet så märkligt att så många känner att de vill eller rent av MÅSTE A/B-jämföra för att känna att de vet vad de skall tycka - trots att allt man vet om hur en lyssnare fungerar, gör att man måste avråda ifrån att A/B-jämföra om man vill få ett relevant helthetsintryck av endera apparatkedja avlyssnad isolerat.

Jag tror för övrigt inte på någon "metod" som går ut på att aktivt lyssna enligt instruktion, vare sig den kallas "tundem", "stampa takten" eller "distraktionsbaserad egenskapsbedömning".

Däremot tror jag på postutvärderingar av olika slag, som går ut på att man - efteråt nota bene - kan fråga sig hur man upplevde. Att pyssla med det medan man lyssnar är i sig en alldeles för stor distraktion. Med det sagt är ingenting av det sagda sant efter att man har fått total insikt om allt det sagda. Först då kan man gå runt problemen och lyssna nästan hur tusan som helst. :)

Intilldenstund man nått dit rekommenderar jag alla att alltid lyssna på musik som... man gör när man lyssnar på musik.

Om man inte klara det utan sitter och tänker på anläggningen så är det (med få men viktiga undantag*) ett tecken på att den faktiskt ställer till med problem, och att redan från början lyssna "medvetet" gör en ju blind även för den nyansen. Det verkar dumt.

Vh, iö

- - - - -

*Jag skrev en asterisk bara för att det finns saker att säga om saken, men jag tror att det skulle störa diskussionen om jag gör det här och nu, så jag väntar med det tills någon skriver något som visar att det behöver skrivas.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-05 16:15

:D

"Smakar det bra?"
"Jag vet inte. Kan jag få in några andra rätter så kanske jag kan besvara frågan."

...

"Nä, jag kan fortfarande inte svara på frågan. Jag behöver nog jämföra med andra restaurangers Blodpudding provencale för att kunna svara."

...

"Tack för att ni gjorde er besväret att knata över till Grand och Operakällar'n å hämta hit deras versioner. Ett ögonblick så skall jag svara på er slentrianmässiga och ytliga fråga..."

...

"Fast nu minns jag inte riktigt hur den första Blodpudding provencalen smakade. Kan jag få in en ny?.."

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-05 16:19

För att krama musten är sina köpekronor tycker jag att det underlättar att låta vinglasen stå bredvid varann, så jag kan känna vilken av dem som är godast. Bägge är goda, men vilken är allra godast? Om jag dricker dem med en veckas mellanrum klarar jag inte att avgöra att det över huvud taget finns en skillnad.

Typ.

Om detta går att överföra till hifiköp vet jag inte, men jag tror det. För vi talar väl om att köpa? Det är väl ingen allmän vilken-bil-går-fortast-tävling?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-05 16:24

IngOehman skrev:...
Jag tror för övrigt inte på någon "metod" som går ut på att aktivt lyssna enligt instruktion, vare sig den kallas "tundem", "stampa takten" eller "distraktionsbaserad egenskapsbedömning".
...

Nä, jag vill nog formulera om mig lite:
Att sitta och sas aktivt lyssna efter distraktioner är nog bara dumt.
Däremot, om distraktionerna bara dyker upp, utan att jag har letat efter dem, så har vi ju något som är i vägen för musiken.

PS
LETAR jag efter distraktioner, så är jag ju faktiskt en distraktion själv.

Fast det beror ju på hur jag har definierat själva syftet med mitt "hifi-engagemang". Vad vill jag uppnå?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-05 16:28

PerStromgren skrev:För att krama musten är sina köpekronor tycker jag att det underlättar att låta vinglasen stå bredvid varann, så jag kan känna vilken av dem som är godast. Bägge är goda, men vilken är allra godast? Om jag dricker dem med en veckas mellanrum klarar jag inte att avgöra att det över huvud taget finns en skillnad.

Typ.

Om detta går att överföra till hifiköp vet jag inte, men jag tror det. För vi talar väl om att köpa? Det är väl ingen allmän vilken-bil-går-fortast-tävling?

För min egen del så saknar det oftast betydelse vilket som är godast. Eller allra bäst, om vi talar mer generellt om saker och ting.
Det räcker så bra för mig att det är tillräckligt bra. Dvs såpass (jävla) bra att jag inte skall uppleva något som helst dåligt med det.
:wink:

Alton

Inläggav Alton » 2015-02-05 16:30

Sant förvisso, fast när du bestämmer vilken restaurang du ska ta tjejen till på alla hjärtans dag väger du förmodligen olika alternativ som du vet är bra.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-05 16:34

Och, ibland spelar det ju ingen roll om det är lite dåligt i vissa avseenden.
Jag har en hyfsad förmåga att överse med vissa saker.
Det kan bli ganska jobbigt att ha jättehöga krav på allting.

Man blir ju sällan särskilt glad, nöjd och avslappnad då.
Men det kanske man inte vill heller? Vad vet jag?..

JM

Inläggav JM » 2015-02-05 16:40

Gåshudsreaktion utan fysik jämförelse vid en upplevelse, tex musik, är ett starkt kvitto på känslomässigt hög kvalitet.

JM
Senast redigerad av JM 2015-02-05 16:41, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-05 16:41

Alton skrev:Sant förvisso, fast när du bestämmer vilken restaurang du ska ta tjejen till på alla hjärtans dag väger du förmodligen olika alternativ som du vet är bra.

Självklart. Men du behöver inte testa och jämföra restaurangerna efter varandra för att veta vilka du tycker om eller ej. Iaf inte jag.
Allt är såklart inte svart och vitt så jag säger varken att a/b är entydigt bra eller dåligt utan klämmer till med: "det beror på" och "kanske". 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-05 17:00

Senast redigerad av IngOehman 2015-02-05 17:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-05 17:01

Utöver musik så gillar jag mat väldigt mycket så det föll sig naturligt att det blev så ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-05 17:29

Ja, restaurangliknelser är sällan fel.

Alla kan relatera till dem.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-02-05 17:31

Mja, men restaurangerna lär ju knappast vara så statiska som en inspelning är. Källan dvs. skivan kommer vara likadan hela tiden men restaurangerna behöver inte ha likdana matsedlar, råvaror eller de byter kockar eller något annat som gör att en bra restaurang testar man också för att se om de kan behålla kvalitén. Och även solen har fläckar. Alla bra restaranger är inte bra för evigt. Och går man på en bra restarang ett sällskap så är det ju inte heller helt ovanligt att alla inte blir helt nöjda.

/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-05 17:35

Och?

Det har inget med frågan att göra. Frågan om en person, för att veta om de gillar det som ligger på tallriken, behöver jämföra med annan mat.

Vh, iö

Nästa

Återgå till Generellt om hifi