Vilken hifi skulle du vilja se test om i Musik & Ljudteknik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Vilken hifi skulle du vilja se test om i Musik & Ljudtek

Inläggav Alexi » 2015-02-01 00:19

Nattlorden skrev:Huh?

Förstår verkligen inte varför denna bashing av detta steget....
Skulle inte riktigt kalla det bashing, tycker bara att för priset och effekten, så är det en rätt begränsad målgrupp. Men nu förstår jag din poäng iaf.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-02-01 00:35

:lol: tror Nattlorden är full som en bäver/av wiskey vill säga :D

go for it!
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-01 00:38

Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag orkar väl inte testa det, är inte intresserad av det ju. Det har sämre specifikationer än mina steg från 1984. Och är alldeles för dyrt :D

Listan på steg som gjort bra ifrån sig i F/E och som fortfarande går att köpa är inte diger precis - varje bra chans att förlänga den borde vara intressant som självändamål.

Då vore det väl bättre med test av en produkt som kanske appellerar fler? Det är ju inte så där jättemånga test som utförs.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-02-01 01:13

Vad är det som begränsar hur många tester som blir?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-02-01 01:17

darkg skrev:Vad är det som begränsar hur många tester som blir?

Tid och ork. Vi är ungefär 5 personer med olika roller som roddar allt med testerna, samtliga har vanliga jobb också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-02-01 01:29

Ok, det är inte mycket att göra med mängden då. Jag är kluven, det verkar vettigt att hålla sig till det som är mest intressant för flest, men jag uppskattar ändå, på något vis, att mer udda saker lyfts fram. Det kan väl tänkas ge ett bättre perspektiv... kind of. En mix.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-01 01:40

Stor respekt för hela testgänget!

Kan tänka mig att betala in medlemsavgift under förutsättning att testgänget får fika.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-02-01 01:51

Alexi skrev:
Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag orkar väl inte testa det, är inte intresserad av det ju. Det har sämre specifikationer än mina steg från 1984. Och är alldeles för dyrt :D

Vad har Ni för steg från 1984 med :
SNR 133dB
THD+N < 0.00013% (full output, any rated load)
?
Men är det något du kan höra från lyssningsplats?

Men nu snälla . . . 8O , är det inte just detta som ena F/E-lyssning är tänkt att berätta något om . . . typ :?
Men ok jag har kanske missuppfattat hela upplägget . . . :roll: ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-01 02:00

Det var väl en rätt logisk fråga från Alexi?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-02-01 02:07

Nej, det tycker jag inte, frågor på dä . . .typ ?
Senast redigerad av Laila 2015-02-01 02:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-02-01 02:08

MagnusÖstberg skrev:Det var väl en rätt logisk fråga från Alexi?

Ja, om man tycker den ska testas.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-02-01 02:10

Jo, men det verkade ju inte Alexi tycka . . .typ ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-01 02:12

Laila skrev:Nej, det tycker jag inte, frågor på dä . . .typ ?
Nä, finns inget mer att utröna. Det framgår rätt tydligt i följande inlägg. Alltså, redan innan ditt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-02-01 02:19

Tycker tidningen kan läggas ner, för den har inget med hifi att göra, snarare teknik.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-02-01 02:23

MagnusÖstberg skrev:
Laila skrev:Nej, det tycker jag inte, frågor på dä . . .typ ?
Nä, finns inget mer att utröna. Det framgår rätt tydligt i följande inlägg. Alltså, redan innan ditt.

Du startar din entre i tråden med
MagnusÖsterberg skrev: Den levererar rätt mycket effekt och väger 5.6kg med passiv kylning och den är kall under drift. Låter inte direkt som något annat än klass D

Du verkar i den här tråden sakna all vett å sans, tycker jag . . . frågor på dä . . . typ ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-01 02:38

Ja, sluta drick så mycket fulsprit, frågor på det?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-02-01 02:40

"Kan man höra det från lyssningsplats"....
Huh..
Kanske, kanske inte..
Hur många av de slutsteg som F/E-lyssnats genom åren, och som funnits detekterbara, hade gjort jobbet alldeles utmärkt ifrån lyssningsplats i en ordinär anläggning i ett ordinärt rum? Förmodligen de allra flesta. Om man INTE skulle kunna dra nytta av så fina siffror i en ordinär anläggning i ett ordinärt rum.. Varför F/E-lyssnar man överhuvudtaget?

Minns faktiskt.se för ett par år sedan. F/E-lyssningar var the bees knees, och det som passerade med bra betyg (inte nödvändigtvis icke detekterat) fick en kvalitetsstämpel som hette duga. Slutsteg som lyckats bra i F/E som Nad 208, Rotel 1090 och Emotiva XPA-2 betingar säkert delvis tack vare F/E (gissning, men en icke dum sådan) andrahandsvärden som saknar motstycke i hifibranschen. När alternativ som har specifikationer som kan anses skapa möjlighet för att i alla fall svårligen kunna detekteras dyker upp så borde det studsas över möjligheten att lyssna till steget. Har LTS ändrat fokus?

Vad anser LTS vore kriterier som fick ett slutsteg att bedömas som "intressant" nog för ett test? Enbart uteffekt? Jag tror att det finns fler människor med ett system innehållandes ett par högtalare med en känslighet mellan 86-92dB och där kanske 70w i 8ohmseffekt vore tillräckligt än människor med system som kräver slutsteg med hundratals watt. Det är nya tider nu. Att kunna leverera för de flesta tillräcklig effekt i en smidig förpackning, med ett minimum av energislöseri och med potentiellt fullgod ljudkvalitet.. DET vore något att läsa om. Hur många vill hitta en efterträdare till Nad 208 om det innebär att man svårligen kan hitta en tv-bänk som kan husera klumpen och där man behöver dra ström direkt ifrån proppskåpet för att våga slå av och på strömbrytaren? Visst finns system där behovet är i allra högsta grad levande men de blir färre och färre. LTS har väl som en grundval att sprida budskapet om vad som är välljud och hur man kan uppnå detsamma. Att hitta produkter med dessa förutsättningar som samtidigt rimmar med den tid vi lever i borde vara en prioritet. Krävs 500w i 8ohmseffekt osv så blir LTS snart bara intressant för ett extremt fåtal (med kopplingar och känningar) och då har väl ändå själen gått förlorad..

Stort intag av vin ikväll. Jag inser att jag är på faktiskt.se och att detta inlägg kan vara spiken i kistan men jag får väl ta den nesan imorgon..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-01 02:59

Det var väl ganska tydligt hur du resonerar.

Jag är ju inte med i LTS, men jag kanske kan ge ett halvhjärtat svar.

Stegets största förtjänst på pappret är dess mycket höga störnivå (förutom att det är smått till formatet och energieffektivt), något som absolut kommer tillgodo som Nattlorden framförde då man har vansinnigt hög känslighet på högtalarna. Den gruppen användare/medlemmar är ju kanske inte så jättestor, men visst finns den. För den gruppen räcker ju effekten också mycket långt.

Men för de flesta andra tillför den höga störnivån (eller låga eller hur man nu vill utrycka det) ingenting alls i form av hörbar förbättring i den aspekten, det behöver man inte ens lyssna sig fram till. Men de flesta grunkor har ju rätt låga siffrot på pappret, så därför är det ju bra om man genomför F/E-lyssningar (eller att någon gör det, det är ju knappast något de flesta av oss gör) och det tar tid och är jobbigt. Då kanske det är rätt förståeligt om man väljer att göra det på produkter som man tror har ett stort allmänintresse, även om det naturligtvis är kul att läsa om alla möjliga roliga tingestar. Man har ju begränsat med tid och ork för testande.

Sedan skulle jag vilja påstå att för att verkligen få just det här stegets största förtjänst på pappret testat, så är inte ens den normala testuppsättningen lämplig kanske, eftersom de högtalarna inte har tillräckligt hög känslighet. Det enda man skulle få veta skulle väl vara att steget inte beter sig sämre, men man skulle ju inte få veta om det verkligen beter sig hörbart bättre med högtalare som har känslighet över 100db.

Andrahandsvärdet på 1090 och 208:s kan jag förstå, även om jag aldrig någonsin skulle vilja ha det sistnämnda.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-02-01 03:15

jaa, å sen har jag fått en dator också som man kan göra en massa grejer med. den plingar ibland när man trycker på nån tangent?
så finns det nåt som heter internet också, fast jag är inte med i den klubben än......... :roll:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-02-01 03:27

Om man vill ha ett steg som klarat F/E bra och inte är så skrymmande, då finns Holographic AMP17 och beg. finns som jag tidigare nämnt Sentec PA-9. så det finns redan alternativ i denna effektklass till betydligt billigare pengar. Jag säger inte att steget i fråga inte kommer testas, bara att jag själv inte är intresserad.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-02-01 13:30

Ser nu när dimman lättat att jag inte riktigt hänger med i vad jag egentligen menade med inlägget ovan..men ska ge ett försök att bena ut lite.

Jag reagerade på att steget som Nattis tipsade om kommenterades med "bara 380w i bryggad effekt" och tolkade det (riktigt, tror jag fortfarande) som att för de pengarna så gör det att steget inte är så intressant. Det kommenterades även att det är litet och smidigt, och går svalt (energisnålt) och min åsikt är väl, antar jag, att just de egenskaperna borde göra steget intressant snarare än om det haft en betydligt högre uteffekt. Jag tror helt enkelt att för gemene man är det år 2015 viktigare egenskaper än en för de allra flesta redan onödigt hög maximal uteffekt. Jag anser att det är ett omodernt tänkande.

Ska inte tänja ämnet mer men i samma anda ska jag hålla mig till topic och framföra min drömutgåva av Musik och Ljudteknik: MoLt, "The green edition"!

Digitaltekniken gör stormsteg och överallt hörs lyriska omdömen om de senaste generationernas Class-D förstärkare. De levererar effekter som borde tillfredsställa de allra flesta och de gör så med ett minimalt slöseri av energi, med enligt testare fullgod ljudkvalitet och i ett format som gör att de faktiskt är möjliga att möblera med. Om publikationen objektivt ville utröna hur långt tekniken faktiskt kommit vore det extremt intressant.
Den absoluta drömmen vore ett byggreportage där det tas reda på hur avancerat det vore att bygga sin egna Class D-förstärkare med hjälp av de färdiga moduler och strömförsörjningar som finns att tillgå och där den färdiga produkten utsätts för ett omfattande test.

Vidare är ju trenden trådlös streaming, nätmusik osv.. Debatten wimp hifi/spotify osv vore intressant att på riktigt på klarhet i (är skillnaden påtaglig), hör man skillnad på airplay/DLNA kontra kabelanslutningar osv.. En modern utgåva där de saker som jag tror för de flesta är intressant gås igenom och beskrivs.

Tester på 40kg slutsteg är otroligt intressanta..för det lilla fåtal som är på marknaden efter ett sådant (vilka jag tror är betydligt färre än de som är intresserade av t.ex det Benchmark-steg som omnämns ovan trots att det bedömdes ointressant..) men att alltså få veta vilka alternativ och vilka tillvägagångssätt som kan skapa välljud på ett sätt som är praktiskt, miljövänligt och snyggt känns faktiskt mer som 2015.. LTS vill ju sprida budskapet om vikten av välljud men för att nå ut behöver man ju då börja med att hitta vad folk faktiskt är intresserade av idag och som sagt nå gemene man. Man kan inte fortsätta välja produkter utifrån de kriterier som gällde för 15 år sedan. Visst finns korgossarna kvar men att bevaka deras intressen går väl lite emot själva andemeningen med sällskapet. Tala om att ni finns, och ligg i tiden.
Då kommer ju iofs resurs-aspekten in i bilden. Tid och resurser är ju begränsade..
För att kunna komma med idéer vore det på sin plats att först få veta hur LTS ambition inför 2015 (och framtiden i stort) ser ut? Vilket budskap vill man nå ut med och hur vill man framstå?
Med det i botten vore frågeställningen enklare att fundera kring. Om det ska föreslås exempel på produkter som sedan, med olika motiveringar, anses ointressanta kunde det kanske vara lämpligt att istället veta vad LTS kan tycka vara intressant, att funderingarna kring det redovisas och sedan kan eventuellt allmänintresse fås klarhet i? Inte enbart, såklart, men ett ge och ta?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-02-01 13:51

Ja, det är väl bra om den här tråden får vara ett ställe att tipsa LTS om vad just ni vill att LTS ska testa, som ett sätt att få input till testverksamheten snarare än diskussioner om huruvida en apparat är testvärd eller inte. Alltså, alla får förstås vilja att vissa saker ska bli testade, det har vi full respekt för och det är det vi vill pejla in.

Vad som sedan i slutändan testas beror på många faktorer. Det finns alldeles säkert testvärda apparater som vi inte kommer att testa av olika praktiska skäl och så måste det få vara.

Men som sagt, tipsen från den här tråden är viktiga. Den har redan påverkat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-01 14:40

Jag tycker att det vore intressant att jämföra en gammal förstärkare med en helt ny och kommentera skillnaderna. Har de blivit bättre på, säg, 50 år? Eller kanske 40 år, så att transistorerna blivit varma i kläderna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-02-01 15:12

PerStromgren skrev:Jag tycker att det vore intressant att jämföra en gammal förstärkare med en helt ny och kommentera skillnaderna. Har de blivit bättre på, säg, 50 år? Eller kanske 40 år, så att transistorerna blivit varma i kläderna.

Ja, det är en intressant tanke, vi gör ungefär det men med gamla klassiska CD-spelare. Det kommer en hel serie med det under 2015.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-01 15:17

PerStromgren skrev:Jag tycker att det vore intressant att jämföra en gammal förstärkare med en helt ny och kommentera skillnaderna. Har de blivit bättre på, säg, 50 år? Eller kanske 40 år, så att transistorerna blivit varma i kläderna.

Släng gärna några klass-D-steg också!

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2015-02-05 23:48

Jag väntar ju fortfarande på det utlovade testet av noicecancelinglurar. Gärna trådlösa, det är ju så himla bekvämt.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-06 15:10

Revox S119 eller S120.
Kanske inte räknas till "finrummet", men en rätt spännande konsumentprodukt som tydligen ingen generalagent har lust att handskas med av någon anledning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-16 11:43

Då det testats en massa DACar på sista tiden, varför inte prova

Chord Electronics - Chordette Qute EX
Bild

DACen implementerad i FPGA istället för inköpt chip... lite spännande hur bra de lyckats...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-02-16 12:11

Nattlorden skrev:Då det testats en massa DACar på sista tiden, varför inte prova

"massa DACar"
Missade jag totalt när jag stod lutad över LTS bordet på mässan och letade efter just det :o :?fick bara med mig ett nr med test på en Philips spelare
Och på hemsidan så finns bara uppdateringar angående tidningar/tester fram till 4-2013 och då hittar jag bara Mytek testet som jag ändå hoppar.
Äh får väl vänta i två år till så sidan blir uppdaterad då har jag ändå köpt ny Dac :lol:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-16 12:17

FBK skrev:
Nattlorden skrev:Då det testats en massa DACar på sista tiden, varför inte prova

"massa DACar"
Missade jag totalt när jag stod lutad över LTS bordet på mässan och letade efter just det :o :?fick bara med mig ett nr med test på en Philips spelare
Och på hemsidan så finns bara uppdateringar angående tidningar/tester fram till 4-2013 och då hittar jag bara Mytek testet som jag ändå hoppar.
Äh får väl vänta i två år till så sidan blir uppdaterad då har jag ändå köpt ny Dac :lol:

Benchmark DAC2 testades för ett tag sedan. Och Mytek:ens flerkanaliga storebror har testats.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi