Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Beror på mycket. Vad som skall utvärderas, för vem och vad som spelas t.ex.
JM skrev:Komorok skrev:Beror på mycket. Vad som skall utvärderas, för vem och vad som spelas t.ex.
Ta det ljudtrycksvärde du vanligen har använt.
JM
bakerman22 skrev:A eller C-vägt?
Almen skrev:Och först och främst, är det medelnivå eller maxnivå du pratar om? Vilket som blir det dock ganska konstigt, eftersom <70 dB maxnivå gör att svaga ljud inte är hörbara i ett normalt rum och >126 dB medelnivå är förmodligen inte möjligt på något sätt. Så det här upplägget visar väl mest vilken förvirring som råder när nivå diskuteras.
Svaret blir som för de flesta, jag lyssnar på alla möjliga nivåer: <70 dB och >100 dB och allt däremellan.
idea skrev:Intressant hur utbredd missuppfattningen att dB är ett mått på ljud är. dB - deciBel dvs 1/10 Bel är relationen mellan två tal i logaritmisk skala och kan användas inom många områden.
För att beskriva ljud så behöver en mängd information anges om vad relationen beskriver; om det är ljudtryck, ljudintensitet eller ljudeffekt - eventuella frekvensvägningskurvor - eventuella tidkonstanter i mätinstrumentet - mätpunkt - mm. Utan denna information så säger dB-värdet ingenting.
Men oftast inom ljudsammanhang så verkar de flesta mena A-vägd ljudtrycksnivå med tidkonstant Fast samt refererensnivå 20 µPa - dB(A) SPL. Eventuellt kan man mena exponeringsnivå dvs medelvärdet över lyssningstiden omräknat till ekvivalent ljudnivå dvs LAeq. Skillnaden mellan dessa två är stor eftersom det ena varierar med tiden med 125 ms reaktionstid och därför inte är ett värde medan det andra byggs upp över mättiden till ett värde.
Mitt svar blir därför att samtliga värden är rätt...
JM skrev:För 20 år sedan utvärderade jag högtalare på medelnivåer över 110 dB.
JM
Perfector skrev:Mitt intryck är att man lyssnar på högtalaren vid låg till medelvolym och på förstärkaren vid högspel.
Men det finns nog många skolor om det.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Mitt intryck är att man lyssnar på högtalaren vid låg till medelvolym och på förstärkaren vid högspel.
Jag hävdar tvärtom. Vad har du för högtalare som inte börjar låta ansträngda och komprimerande vid högre ljudnivåer?
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Mitt intryck är att man lyssnar på högtalaren vid låg till medelvolym och på förstärkaren vid högspel.
Jag hävdar tvärtom. Vad har du för högtalare som inte börjar låta ansträngda och komprimerande vid högre ljudnivåer?
Du missförstår mig tror jag.
Om högtalaren låter balanserat på låg volym är det en bra högtalare, en om den kräver hög volym är det förstärkaren som spelar ut sitt register.
Perfector skrev:ab kopplade slutsteg ger mer ström vid högre effekt ut.
A klasssteg ger full ström oavsett effekt.
De flesta har AB-kopplade slutsteg och därför berättar låg volym mer om högtalaren än hög som ger mer ström
Hoppas du har kul som misstolkar allting per batteridrift.
Perfector skrev:ab kopplade slutsteg ger mer ström vid högre effekt ut.
A klasssteg ger full ström oavsett effekt.
De flesta har AB-kopplade slutsteg och därför berättar låg volym mer om högtalaren än hög som ger mer ström
Hoppas du har kul som misstolkar allting per batteridrift.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster