Munstycke ljud dammsugare lödsug

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Munstycke ljud dammsugare lödsug

Inläggav darkg » 2015-02-13 14:50

Jag tänkte suga ut lödrök med centralsammsugaren och snickrar på en lösning. Jag har provkört med flaskan instucken och tejpad mot slangen. Den suger ut bra, verkar det, men det låter rätt illa från insuget.

Det borde gå att förbättra.

Är det bäst att kapa flaskan ("huven") så mynningen blir stor som slangen, eller räcker det att "fylla ut" mellan flaskmynningen och röret - eller finns det möjlighet att ordna annan ljuddämpning utan att lära sig en massa saker?

Bild

(Kanske är huven feltänkt från början? Lika bra eller bättre med en basportsliknande tratt?)

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
celef

Re: Munstycke ljud dammsugare lödsug

Inläggav celef » 2015-02-13 16:41

hörselskydd tänker jag, men du kanske måste kunna prata med någon medans du löder?
Bikinitider

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-02-13 21:48

Hellre än oljud har jag hörselkåpor, allra helst slipper jag dem :-)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-02-14 21:02

Jag tror du skall kapa halsen på flaskan. Stort luftflöde och låg hastighet på luften ger lägre ljud. Flaskhalsen utgör ju en förträngning där lufthastigheten måste öka, alltså högre ljudnivå.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2015-02-14 21:29

Gör du inte det hela lite väl krångligt?

Jag har ibland när jag ska löda mycket en 120 mm datorfläkt som jag driver med 7.5V för att suga bort löd röken.

Den låter ingenting och gör jobbet utmärkt.

Varför behöver du en så kraftig sug?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-02-14 23:33

Eri skrev:Jag tror du skall kapa halsen på flaskan. Stort luftflöde och låg hastighet på luften ger lägre ljud. Flaskhalsen utgör ju en förträngning där lufthastigheten måste öka, alltså högre ljudnivå.

Ja, det verkar vettigt.

smile skrev:Gör du inte det hela lite väl krångligt?

Jag har ibland när jag ska löda mycket en 120 mm datorfläkt som jag driver med 7.5V för att suga bort löd röken.

Den låter ingenting och gör jobbet utmärkt.

Varför behöver du en så kraftig sug?

Inte onödigt krångligt tycker jag. Onödigt ljudligt antagligen. Men särskilt krångligt blir det nu inte, och det är attraktivt att utnyttja det system som finns och få ut skiten.

Ett visst krångel är kul (subjektivt).

Jag labbade med datorfläkt+ beg filter fr. luftrenare, men jag fick faktiskt inte till det.

Jag behöver inte mer sug än nödvändigt, men nog är det bekvämare ju längre ifrån man kan ha insuget..?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-02-24 11:21

Större rör minskar ljudet och kanske en ljuddämpare (typ för ventilation). Jag har köpt ett flexrör med tratt som jag tänkt ha vid pelarborrmaskinen. Det är dock i plast och rekommenderas inte vid lödning, p.g.a. risk för statisk elektricitet (metall som jordas bör användas). Kommer inte ihåg var jag köpte det, lådan är märkt: 2½" Hold Tile Hose

Angående centraldammsugare så kan jag rekommendera att kolla upp hur mycket den låter utomhus. Störs grannar! Jag själv byggde lite eget. Efter centraldammsugaren så går jag upp till 80mm spirorör, ljuddämpare, 100 backspjäll och ut genom 125 ventil.

PS. Vilket sammanträffande, just nu håller jag på med att bygga ett lödröksug. Hade i åtanke min centraldammsugare, men valde annan lösning. Blir lite rör och låda med filter och fläkt. Luften kommer cirkulera mellan två rum.

//Michaael

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2015-02-24 14:09

hm Nu har jag funderat på din lödsug i två dagar. hm undrar varför jag löder ju inte ett skit själv.
mitt förslag är en beg 5 litersdunk. om du ansluter din slang i korken och klipper dunken så det bara blir som ett tak med kanske 10-15 mm kant ner på sidorna.
så kommer det fungera som en storkökskåpa en liten os uppfångning som evakueras över tiden.
går det att vinkla den lite så får du en naturlig stigning av röken som evakueras ut i slangen.
jag har lite svårt att föreställa mig hur man anordnar en lödplats så man fortfarande har/får fri sikt.
men det bör fungera bättre än din flaska. som iofs går att se rakt igenom.
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-02-28 22:21

Det finns olika lösningar, givetvis; pytteliten öppning alldeles vid spetsen, ganska liten tratt som kan justeras i läge, större huv à la liten köksfläkt...

Om inte annat funkar (typ) den här lösningen som en temporär grej medan jag tänker.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-03-03 14:28

Jag har backat lite; ljudet ÄR ett problem som kanske är onödigt, och tråden påminde mig om att det inte bara låter vid insuget. Jag vill inte behöva tänka två gånger innan jag sätter igång mitt i natten, och visst låter ju dammsugaren en del (även med dubbla ljuddämpare).

Dessutom har jag småfläktar liggande, så jag gjorde en ny variant med datorfläkt. Det fungerar inte tillräckligt bra... jag tror att det hänger mer på ren sugstyrka än aerodynamiska brister. Tyst är det i alla fall :-/

Fortsättning följer väl.

Är electrokits bra? http://www.electrokit.com/lodroksutsug.48592

Återgå till DIY-forum