Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Ja, men det gör inte frågan om vad kvalitet är besvärlig, bara subjektiv.
Och det påverkar kanske heller inte frågan om huruvida man måste jämföra för att kunna bedöma dem?
Den frågan vilar ju egentligen bara på om det finns en inre referens eller inte.
- - -
Och om det inte gör det, varför skall man då alls bry sig?
Då duger ju vad som helst.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ja, men det gör inte frågan om vad kvalitet är besvärlig, bara subjektiv.
Och det påverkar kanske heller inte frågan om huruvida man måste jämföra för att kunna bedöma dem?
Den frågan vilar ju egentligen bara på om det finns en inre referens eller inte.
- - -
Och om det inte gör det, varför skall man då alls bry sig?
Då duger ju vad som helst.
Vh, iö
ante_77 skrev:För min del så underlättar det om jag kan jämföra saker "sida vid sida".
Om vi nu tar ett par högtalare så kan jag känna "Jävlar vad bra det låter".
När man sedan kopplar in nästa par så låter det ännu bättre.
Svante skrev:ante_77 skrev:För min del så underlättar det om jag kan jämföra saker "sida vid sida".
Om vi nu tar ett par högtalare så kan jag känna "Jävlar vad bra det låter".
När man sedan kopplar in nästa par så låter det ännu bättre.
Problemet är att det finns mekanismer som leder fel. Typexemplet är om den ena högtalaren har höjd diskant, då är det väldigt lätt att man, vid jämförelsen, tycker att den som har rak tonkurva låter dovt. Vid upprepade jämförelser leder detta lätt till en spiral av diskanthöjningar.
Ska man jämföra behöver man en referens som är välbekant och "rätt". Tex verkligheten, eller en ruskigt bra högtalare som man inte ifrågasätter. Och så ser man hur likt detta "bra" man kan komma.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster