Måste man JÄMFÖRA saker för att bedöma kvalitet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PJo

Re: Måste man JÄMFÖRA saker för att bedöma kvalitet?

Inläggav PJo » 2015-02-13 23:17

När blir kvalitet kvalitet? Är inte det en väldigt komplicerad fråga egentiligen? Jag menar - Finish är en kvalitetsbedömningsparameter. Hur saken presterar kan och är ofta en annan kvalitetsparameter. Anpassningskvalitet, d.v.s. hur passar saken in är oxå en kvalitetsparameter.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-13 23:32

Ja, men det gör inte frågan om vad kvalitet är besvärlig, bara subjektiv.

Och det påverkar kanske heller inte frågan om huruvida man måste jämföra för att kunna bedöma dem?

Den frågan vilar ju egentligen bara på om det finns en inre referens eller inte.

- - -

Och om det inte gör det, varför skall man då alls bry sig?

Då duger ju vad som helst.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-02-14 00:22

kvalitativt tänkande är när man bara tillägnar sig saker man behöver. förutom det blir det bara en massa om och men i tankekedjan. easy going!
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-02-14 00:23

IngOehman skrev:Ja, men det gör inte frågan om vad kvalitet är besvärlig, bara subjektiv.

Och det påverkar kanske heller inte frågan om huruvida man måste jämföra för att kunna bedöma dem?

Den frågan vilar ju egentligen bara på om det finns en inre referens eller inte.

- - -

Vh, iö

Haha ja exakt en gång ;) Sedan är den sin egen referens.

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-02-14 00:35

IngOehman skrev:Ja, men det gör inte frågan om vad kvalitet är besvärlig, bara subjektiv.

- - -

Vh, iö

Du fångade min poäng precis (hoppas jag). Ja! Jag måste alltid jämföra för att bedömma kvalitet.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-14 08:19

"...Åååh! Det låter MYYCKET bättre nu!.."
Inga jätteproblem att konstatera kanske.

-Men, låter det bra?..

Ursäkta tjatet, men den här relativiseringssjukan (sjuka, enligt mig alltså) kanske kan förblinda rejält.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-14 09:05

För min del så underlättar det om jag kan jämföra saker "sida vid sida".

Om vi nu tar ett par högtalare så kan jag känna "Jävlar vad bra det låter".
När man sedan kopplar in nästa par så låter det ännu bättre.

Mitt hörselminne är inte helt på topp och jag har svårt för att rent i "fantasin" komma ihåg ur saker och ting låter.

Man kan sammanlikna det med "fotografiskt minne".
Nu tror jag att folk har lättare för att komma ihåg hur saker ser ut än hur saker låter.
Nu klarar jag inte av att komma ihåg hur "blått" något var, eller om en datorskärm faktiskt visar färger korrekt.

Jag kan t.ex inte se på en grå vägg och säga vilken RAL-kod det är, trots att det bara finns 38st att välja mellan och många av dessa är fruktansvärt avvikande från varandra.
Eller om vi tar det i HEX format och tar 727272 och 666666.
Sida vid sida kanske jag kan avgöra skillnaden. Men en random onsdag och någon drar upp en färgkarta och väljer ut 20st färger som jag ska identifiera, så kan jag garanterat inte få 5% rätt. Gissningsvis får jag inte ett enda rätt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-14 09:26

Jag tror att vi ganska ofta lägger fokus på vad vi klarar av.
Dvs klarar jag av att höra skillnaden? Klarar jag av att höra den där subtila detaljen eller det där högfrekventa ljudet?
Eller som Ante_77 inne på: Klarar jag av att minnas hur det lät?

Jag säger inte att det ÄR fel att fundera i de banorna. Däremot säger jag gärna att det inte passar MIG att fokusera på "sådant".

Jag lyssnar inte efter olika saker. Dvs jag har varken en "akustisk checklista" eller lyssnar speciellt koncentrerat. Detta vare sig jag lyssnar på resultatet av en förändring i min egen anläggning, eller om jag lyssnar på en obekant anläggning.

Sedan ett antal år så lyssnar jag bara. Utan vare sig lupp eller pincett eller aktivt jämförande med ljudminnen. (Det kanske sker omedvetet dock.)

Däremot - och det sker automatiskt: Distraktioner! De uppenbarar sig helt utan analytiskt lyssnande. De kan såklart även dyka upp MED analytiskt lyssnande. Men i det senare faller har jag ju "provocerat fram" distraktionerna.

Det som intresserar mig är distraktioner som finns där UTAN att jag letar efter dem. Eller snarare så intresserar jag mig inte alls för dessa distraktioner. Jag vill bara slippa dem.

Det här sättet att bedöma en anläggning kanske inte passar alla? Men jag har såhär långt kommit fram till att det passar mig. Det kanske dessutom passar lite bättre när man - som jag - främst spisar "akustisk musik". I det fallet så dyker emellanåt distraktionen "Det-låter-inte-naturligt" upp.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-02-14 11:31

ante_77 skrev:För min del så underlättar det om jag kan jämföra saker "sida vid sida".

Problemet är att det finns mekanismer som leder fel. Typexemplet är om den ena högtalaren har höjd diskant, då är det väldigt lätt att man, vid jämförelsen, tycker att den som har rak tonkurva låter dovt. Vid upprepade jämförelser leder detta lätt till en spiral av diskanthöjningar.

Ska man jämföra behöver man en referens som är välbekant och "rätt". Tex verkligheten, eller en ruskigt bra högtalare som man inte ifrågasätter. Och så ser man hur likt detta "bra" man kan komma.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-14 12:37

Svante skrev:
ante_77 skrev:För min del så underlättar det om jag kan jämföra saker "sida vid sida".

Problemet är att det finns mekanismer som leder fel. Typexemplet är om den ena högtalaren har höjd diskant, då är det väldigt lätt att man, vid jämförelsen, tycker att den som har rak tonkurva låter dovt. Vid upprepade jämförelser leder detta lätt till en spiral av diskanthöjningar.

Ska man jämföra behöver man en referens som är välbekant och "rätt". Tex verkligheten, eller en ruskigt bra högtalare som man inte ifrågasätter. Och så ser man hur likt detta "bra" man kan komma.

Ja, börjar man att foksera på diskanten så blir nog resultatet efter en stund bara "mer" diskant.

Nu rör jag mig inte i dom kretsarna som lägger ner en förmögenhet på det "ultimata ljudet", så jag är nog fel människa att ens "tycka" något.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-02-14 13:57

Det blir ju slutgiltligen en fråga om definitioner och diskussionen landar snarast i metafysik och filosofi. Alla har en inre referens vilken man baserar sina åsikter utifrån. Blir inte alla upplevelser därigenom en jämförelse?
Imho så behöver man inte A/B lyssningar nödvändigtvis men utan inte referens att jämföra mot så är det ju svårt att bilda sig en åsikt öht.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi