grafpro skrev:Vissa ideer finns... Det är inte orimligt långt kvar till Världens Bästa Carlsson.
Tummen upp, suveränt jobb som utförs här!
Ser fram emot nästa kapitel i evolutionen!

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
grafpro skrev:Vissa ideer finns... Det är inte orimligt långt kvar till Världens Bästa Carlsson.
petern skrev:Spelar TV-ljudet via liten Brikdac + Brikförstärkare till od11orna, också väldigt naturligt ljud och en bra ljudbild. Tyvärr då ingen möjlighet att addera med sub, el det kanske är tur;)
realist skrev:Satori har også en 4 ohm`s utgave av elementet omtalt i denne tråden. Har ikke sett noen har kommentert dette,
betyr det at det i prinsippet er uaktuelt som erstattere til blant annet SC165 5,3 ohm i OA 116 og OA 2212?
Interessant tråd, forresten!
PappaBas skrev:realist skrev:Satori har også en 4 ohm`s utgave av elementet omtalt i denne tråden. Har ikke sett noen har kommentert dette,
betyr det at det i prinsippet er uaktuelt som erstattere til blant annet SC165 5,3 ohm i OA 116 og OA 2212?
Grafpro har gjort ett inlägg på förra sidan om just det. Mellanregistret är på 16 Ohm. Det skulle nog gå men med helt nytt filter.
realist skrev:PappaBas skrev:realist skrev:Satori har også en 4 ohm`s utgave av elementet omtalt i denne tråden. Har ikke sett noen har kommentert dette,
Grafpro har gjort ett inlägg på förra sidan om just det. Mellanregistret är på 16 Ohm. Det skulle nog gå men med helt nytt filter.
16 ohms elementet er ikke tema hos meg.
Det er umulig å kopiere på en meningsfull måte, derfor link. http://www.falconacoustics.co.uk/downloads/SBA/6in-SATORI-MW16P-4-OHM-REV-1.pdf
Til de mer teknisk skolerte, er det noe med dette elementet som teoretisk diskvalifiserer det som bas i oa116, eller helst oa 2212?
PappaBas skrev:Jag skulle kanske stämt av det lite annorlunda än Grafpro men det är ju lite en smaksak beroende på hur rumsstödet ser ut.
I Basta finns det ju ett fördefinerat simulerat rumsstöd man kan slå på och det är lite "för bra" är min erfarenhet så jag designar med ett annat och tycker det blir bättre. Den kurvan jag använder skall motsvara IÖs snittstödskurva.
Designar man för en rak kurva med det stödet tycker jag det låter bättre.
Jämfört med den förinställda så ger det en svag backe uppåt när man går ned i frekvens.
grafpro skrev:Tänker du att Bastas room gain är överdrivet eller underdrivet? (Vad betyder "för bra"?)
PappaBas skrev:grafpro skrev:Tänker du att Bastas room gain är överdrivet eller underdrivet? (Vad betyder "för bra"?)
Att det är lite "överdrivet" för de flesta rum.
Det finns en väldigt bra artikel av IÖ om hur rumstödet kan modelleras för lite olika typer av rum. Jag tror den går att ladda ner här någonstans på faktiskt (länk någon?).
IngOehman skrev:Satori-diskanten är ungefär så långt ifrån vad Stig ville ha av en diskant som man kan komma.
Membranformen är heller inte problemfri i det lägre registret. Det märks mer och mer ju starkare man spelar. Men spridningen i diskantområdet? Om något skulle jag beskriva den som anti-ortoakustisk.
Visst kan man argumentera att man i en ålder där man inte hör över 10 kHz inte behöver bry sig, men så resonerade inte Stig. Utom möjligen en gång. När vi talade om V1. Jag har ett minne av att han uttryckte sig ungefär som att de kunde duga för den som var ordentligt till ålder kommen.
Vh, iö
paa skrev:Baselementet då?
PappaBas skrev:Stämmer de där kurvorna på deras hemsida för SB29TWR?
På de andra modellerna är det kurvor i 0,30 och 60 graders vinkel medan på TWR är det 0,15,30?
Sprider den så dåligt eller är det bara felskrivet?
Jag tror man vill ha en diskant som i alla fall har hyffsat rak tonkurva i direktljudet (lyssnat off-axis som det är). Dvs tonkurvan i 0 och 30grader bör vara rätt lika upp till där de naturligt faller av.
Vad händer offaxis i större vinklar än 30 grader på SB29TWR?
avr7000 skrev:Nja jag tror inte den har så mycket större problem än de andra.... man jag skall ju som sagt strax testa
.3 diskant
[ Bild ]
LE2 (Laresen8) diskant
[ Bild ]
Scan-speak 9700 som jag själv kört länge i OA51 med gott reultat
[ Bild ]
Scan speak Beryllium
[ Bild ]
Man får ju vika kurvan lite med en RC länk eller dylikt men det är ju gjort på alla sedan .3 versionerna kom.
Stefan
avr7000 skrev:Jo den är fin
Detta är en annan diskant jag kör nu i en "vanlig" låda och den är inte alls oäven, 750 Hz resonansfrekvens trots 22 mm dome
[ Bild ]
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster