Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Jag funderar på att skaffa en 208 till för att driva basar. Det blir isf 2st parallellkopplade basar per kanal, men jag är osäker på hur en 208 trivs med att lastas ned till 2ohm som värst?
IngOehman skrev:Avråder å det bestämdaste.
Runt 100 volt peak i 2 ohm avtvingar förstärkaren 5000 W.
Förvisso kan den leverera häpnadsväckande 100 A, men att lasta den med två ohm - ingen bra ide.
Vh, iö
Alexi skrev:Det är väll ICE-power?
Denna säger minimum last 2 ohm. Max ström 40A:
http://www.icepower.bang-olufsen.com/files/solutions/icepower1000aspdata.pdf

Komorok skrev:Den gillar inte infra ser det ut som för mig.
music4ever skrev:Komorok skrev:Den gillar inte infra ser det ut som för mig.
Nej, men för mig så verkar det okej. Det jag funderar över vad det händer när man lastar ner den, kommer THDn öka för samma volt?
Alexi skrev:Jag tror den där 1-2% disten vid 10Hz är ett hörbart problem med Y6.
Alexi skrev:Vad jag vet så distar alla slutsteg mer desto tuffare last de driver.
music4ever skrev:Det jag funderar över är vad som händer med THDn när vi lastar ner slutsteget. Så här mäter den vid 8 ohm.
Om man lastar ner till 3-2,5 ohm, kommer THDn öka då?
Alexi skrev:Jag tror den där 1-2% disten vid 10Hz är ett hörbart problem med Y6.
IngOehman skrev:Det gör disten desto hörbarare.
Något känns hur som helst tveksamt om distorsionen stiger på det där viset mot låga frekvenser, och redan grunddistorsionen är ju väldigt hög. Vem står för mätningen? Är den riktigt gjord?
Oavsett vilket så nämnde någon att det kanske är så att distorsionen alltid stiger när lasten sjunker, men det är inte riktigt, även om det är rätt så vanligt.
I princip kan man betrakta distorsion som en bieffekt bara. Det som finns på riktigt är olinjäriteter. Dessa kan visa sig som distorsion, när man genomför någon specifik mätprocedur på testobjektet.
Och när det gäller förstärkare så kan man dela upp olinjäriteterna i två grupper. Den som tillhör den olastade överföringsfunktionen, och de som tillhöra själva utimpedansen! Det är olinjäriteter i den senare som ger lastberoende distorsion. Och på grund av att båda fenomenen kan förekomma är det till och med möjligt att distorsionen kan sjunka med ökande last, på grund av kompensation.
I normalfallet blir det sällan så (eftersom det är väldigt osannolikt att två olinjäriteter i serie med varandra skall släcka ut varandra) men det finns ett specialfall där det nästan garanterat blir så, nämligen när förstärkaren är framkopplad. Det är ett rätt så tossigt begrepp för när man istället för att återkoppla för att få låg distorsion, lägger till en specifik olinjäritet i framriktningen, som leder till att summan av alla olinjäriteter blir linjär. Pre-distortion kallar man det ibland.
- - -
Sen finns det en faktor till som Svante var lite inne på, nämligen att man kanske inte bör glömma bort begrepp som effekt och verkningsgrad när man diskutera sådana här saker. Alltså inte stirra sig alltför blind på distorsion vid ett specifikt spänningssving.
När man går från att ha 8 ohm last till 4 genom att parallellkoppla två system med varandra så händer ju TVÅ saker:
1. Dubbelt så mycket effekt levereras till högtalarna för ett givet sving.
2. verkningsgraden (i varje fall för nyttoljudet) ökar också med en faktor två, alltså 3 dB.
Summan av dessa effekter är att man (om man vill ljudtrycksrelatera distorsionen) faktiskt skall jämföra 100 W vid 8 ohm, med bara 25 W åttaohmseffekt (=50 W i 4 ohm) det vill säga halva spänningssvinget.
Alltså 40 V peak (80 p-p / 28,28 V RMS) kontra 20 V peak (40 p-p / 14,14 V RMS)
Vh, iö
ante_77 skrev:Om man spelar en CD, hur mycket information finns runt 10Hz?
Känns lite som att klaga på för mycket distortion vid 50kHz
Almen skrev:ante_77 skrev:Om man spelar en CD, hur mycket information finns runt 10Hz?
Känns lite som att klaga på för mycket distortion vid 50kHz
Fast distorsion för en 10 Hz-ton ger sig ju tillkänna vid 20 Hz och uppåt. Och visst kan det finnas info runt 10 Hz på en CD.
IngOehman skrev:CD-systemet har ingen undre gränsfrekvens. Det kan spela 0,2 Hz om inte den specifika tillverkaren av CD-spelaren hindrat det.
Det känns oavsett vilket vettigare att välja en förstärkare som inte drabbas av kraftig distorsionsökning under 20 Hz. Något är i grunden fel om den beter sig så.
Väntar fortfarande på svar på vem som gjort mätningen och om man verkligen kan vara säker på att det är sådär illa.
Vh, iö
ante_77 skrev:Jo, nu har jag aldrig kollat upp några mätningar på en CD.
Men om den inte har någon info vid 10Hz så bör den inte påverka frekvenser vid 20Hz.
Som sagt, jag har ingen aning om vad slags informations som ligger på en CD, jag bara spånar och tänker lite högt för mig själv.
RogerGustavsson skrev:ante_77 skrev:Jo, nu har jag aldrig kollat upp några mätningar på en CD.
Men om den inte har någon info vid 10Hz så bör den inte påverka frekvenser vid 20Hz.
Som sagt, jag har ingen aning om vad slags informations som ligger på en CD, jag bara spånar och tänker lite högt för mig själv.
Jo, det KAN finnas information långt ner i frekvens men det är inte direkt vanligt. Det kan gälla t.ex. orgelinspelningar, syntmusik, naturinspelningar eller filmljud. Mera konventionell musik inspelad på vanligt sätt har sällan mycket långt ner, snarare tvärtom.
Alexi skrev:RogerGustavsson skrev:Jo, det KAN finnas information långt ner i frekvens men det är inte direkt vanligt. Det kan gälla t.ex. orgelinspelningar, syntmusik, naturinspelningar eller filmljud. Mera konventionell musik inspelad på vanligt sätt har sällan mycket långt ner, snarare tvärtom.
Fel!
Mina mätningar har visat att det är hyggligt vanligt, även om det oftast är omedvetet. Klassisk musik har ofta rumsinformation väldigt långt ner.
music4ever skrev:Det jag funderar över är vad som händer med THDn när vi lastar ner slutsteget. Så här mäter den vid 8 ohm.
Om man lastar ner till 3-2,5 ohm, kommer THDn öka då?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster