Släckare.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Släckare.

Inläggav paa » 2015-02-14 16:45

Conan skrev:Men om det bara skulle ta fyr i adventsstaken ... får det ju ganska stora konsekvenser av att fylla vardagsrummet med släckningspulver.

Brand i ljusstaken, duken och gardinerna släcks ju lämpligast med en släckare som sprutar vattendimma.
Men är det någon som har en sådan?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-14 16:53

Sprya kylspray på elden så kyler man bort elden Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-14 17:40

paa skrev:
Conan skrev:Men om det bara skulle ta fyr i adventsstaken ... får det ju ganska stora konsekvenser av att fylla vardagsrummet med släckningspulver.

Brand i ljusstaken, duken och gardinerna släcks ju lämpligast med en släckare som sprutar vattendimma.
Men är det någon som har en sådan?

Skumsläckare är det rätta alternativet där.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-02-17 16:22

har snabbt är brandförloppet i en typisk hifiapparat? det är väl knappast så att det helt plötsligt slår ut lågor och antänder omkringliggande material? man lär väl märka på lukten att nu är det fara på taket och då stänger man av elen och undersöker saken, eller?
Bikinitider

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-17 16:54

celef skrev:har snabbt är brandförloppet i en typisk hifiapparat? det är väl knappast så att det helt plötsligt slår ut lågor och antänder omkringliggande material? man lär väl märka på lukten att nu är det fara på taket och då stänger man av elen och undersöker saken, eller?

Det beror på om man är där.
Just nu har jag 150 mil hem.
Vinden måste blåsa i rätt rikning om jag ska känna någon lukt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-21 23:12

ante_77 skrev:
Låter vettigt.
En släckare ska vara onödig.

Annars är det som att hugga sig med kniv och bota med plåster.
Du ger inte ett enda vettigt argument till varför släckare är onödigt, snarare är varje inlägg från dig ett incitament till att skaffa en kolsyresläckare till. Och det kanske jag skall tacka dig för.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
JGES

Inläggav JGES » 2015-02-22 01:15

Hade oturen att få ett slutsteg slå i brand, en gammal NAD c272.
Va ju turligt nog hemma å kopplade in en diskmaskin.
Hörde ett pysljud från vardagsrummet, min sambo gick å tittade vad som gjorde det ljudet.
Då va det decimeterlånga lågor ur steget, drog ur kontakten och blåste ut lågan.
Kan ju bara tänka mig vad som hänt om man inte varit hemma.
Hade/har förövrigt ingen släckare hemma, kan absolut vara värt å skaffa nånting nu när man blev påmind.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-22 14:48

En brandsläckare har man ju hemma om det skulle hända en olycka - alltså något som man rimligen inte kan undvika genom alla upptänkliga smarta åtgärder och goda vanor. Själv använder jag t.ex. grenkontakter med strömbrytare för att inte TV och subslutsteg ska gå på tomgång eller standby, men olyckor kan man aldrig gardera sig mot till 100%. T.ex:

Häromdagen kom jag in i tvättstugan och undrade varför det luktar rostat bröd...? När jag famlade efter strömbrytaren för att tända ljuset kände jag att strömbrytaren var mycket varm. Det hade alltså av någon anledning blivit varmgång i själva brytaren! En vanlig Eljo Trend, som nu var helt förkolnad inuti. Jag bytte brytare och drog en suck av lättnad att jag var hemma (och även att det fanns en släckare till hands som jag nu turligt nog slapp använda). Hur skulle jag kunnat förebygga detta? Man kan ju inte gå runt och kontrollera varje elektrisk pryl i huset för att förebygga olyckor?

Edit: svaret på frågan är att jag inte har någon kolsyresläckare i lyssningsrummet, bara en 6kg pulver placerad centralt. Har nog bedömt att det kan börja brinna var som helst och att det inte är hela världen om det skitar ner lite om man kan hindra huset från att brinna ner :) .

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-22 15:11

MagnusÖstberg skrev:
ante_77 skrev:
Låter vettigt.
En släckare ska vara onödig.

Annars är det som att hugga sig med kniv och bota med plåster.
Du ger inte ett enda vettigt argument till varför släckare är onödigt, snarare är varje inlägg från dig ett incitament till att skaffa en kolsyresläckare till. Och det kanske jag skall tacka dig för.

Nu är det ingen som kan anklaga dig för att ha läsförståelse heller.
Köp fast sju brandsläckare.

Vad gör du med dessa brandsläckare den dagen det börjar brinna och ingen är hemma?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-22 16:41

Förstår inte meningen med 7 brandsläckare.

Om jag inte är hemma är brinner skiten upp, men ingen dör. Om jag är hemma har jag möjligheten att minimera skadorna och slipper se på när allt brinner upp.

Vi har förövrigt placerat ut brandsläckare i vår brf också.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-02-22 18:17

Nu ska vi vara snälla och glada. Ante_77 jobbar ju med detta med bränder, och vi har ju alla läst hans stora tråd om brandförebyggande åtgärder.
Denna tråden är mer som ett komplement till den tråden för att påminna folk om att det inte är helt fel att ha en kolsyresläckare i lyssningsrummet om det oförutsedda skulle uppstå.

Om det är någon som vill gå mer på djupet i hur folk har det med brandsläckare och brandbekämpande medel i övriga huset, typ tvättstuga och kök går det givetvis bra att diskutera det i denna tråden också, alternativt
starta en ny tråd om det.

Syftet med tråden var snarare att jag tror att folk har ganska bra koll på att bränder i kök och tvättstuga är ganska vanligt. Likaså tända ljus. Adventljusstakar som glöms t.ex.
Men jag tror att en sånt utrymme som lyssningsrum ofta glöms bort, och att gå loss med en pulversläckare i sin stapel i lyssningsrummet är betydligt sämre än en kolsyresläckare. I alla fall ur pengasynpunkt.
En påminnelsetråd helt enkelt.

Det verkar ju som att i alla fall några har fått sej en tankeställare, så då är ju syftet med tråden uppnådd. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-22 18:54

Ja, den tråden var bra!

Kan inte ante_77 slänga in en länk till den här också :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-02-22 19:35

Riktigt svinbra tråd...

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-22 19:50

MagnusÖstberg skrev:Förstår inte meningen med 7 brandsläckare.

Om jag inte är hemma är brinner skiten upp, men ingen dör. Om jag är hemma har jag möjligheten att minimera skadorna och slipper se på när allt brinner upp.

Vi har förövrigt placerat ut brandsläckare i vår brf också.

Om du nu bor i en Brf så bör du verkligen se till att förhindra att en brand startar.

Vad är det för fel med att ha sju brandsläckare?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-22 20:14

Jag förstod inte själva meningen du skrev, det var felet.

7 brandsläckare är säkert bra, men kanske inte nödvändigt på 50 kvadrat.
Jag saknar dig.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-22 21:04

MagnusÖstberg skrev:Jag förstod inte själva meningen du skrev, det var felet.

Oavsett vilket så är inte dina grannar säkra om du inte är hemma och släcker dina brandsvådor som du själv har orsakat, om än indirekt.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-02-22 21:14

Istället för att bara gnälla på vad andra skriver, skriv vad man bör göra istället då?

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-02-22 21:18

Detta har även jag funderat över och jag införskaffade en släckare om olyckan skulle vara framme, både jag och frugan har gått utbildning i heta arbeten så även hon kan hantera släckaren utan att fundera.

Är det allvarligt menat att man skall dra ut sladden på all elektriskt utrustning när man inte är hemma?
Gräva en grotta på tomten och fylla med is på vintern?

Nej, jag har en massa utrustning som går 24/7, allt från stereogrejer till värmepump, kyl och frys givetvis, det är en risk jag kan leva med, man måste ju våga "go lite crazy" ibland...

Jag har som flertalet en "Koldioxidsläckare 5kg 89b", känns ganska givet mot elbränder och om nån olja skulle fatta eld på spisen.
Utöver den släckaren (ja, jag ska skaffa fler) har vi 5 optiska brandvarnare som är kopplade till räddningstjänsten, även några gamla brandvarnare som sitter lite random placerade.
All el i huset går via jordfelsbrytare vilket känns tryggt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-22 21:23

ante_77 skrev:

Oavsett vilket så är inte dina grannar säkra om du inte är hemma och släcker dina brandsvådor som du själv har orsakat, om än indirekt.

ante_77:

Jag tror ingen fattar vad du är ute efter eller hur du tänker överhuvudtaget. Och jag bryr mig inte heller.

Du tycker inte man skall ha brandsläckare för de behövs inte eller nått, jag tycker det är bra att ha brandvarnare (vilket det är lag på i brf åtminstone), brandfilt och brandsläckare i ett hem. Skall vi nöja oss så?
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2015-02-22 21:25, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-22 21:24

bakerman22 skrev:Istället för att bara gnälla på vad andra skriver, skriv vad man bör göra istället då?

Det har jag gjort tidigare. Fast när folk läser nicket innan dom läser inläggen så blir det tyvärr läst på ett sätt som när fan läser bibeln.

Lite passiv brandsäkerhet.
Dra ut kablar när man inte använder utrustningen.
Håll dammråttor borta.

Detta gäller inte bara stereon. Men eftersom ni verkar fokusera på det rummet så tar vi de enkla sakerna.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-22 21:25

MagnusÖstberg skrev:
ante_77 skrev:

ante_77:

Jag tror ingen fattar vad du är ute efter eller hur du tänker överhuvudtaget. Och jag bryr mig inte heller.

Du tycker inte man skall ha brandsläckare för de behövs inte eller nått, jag tycker det är bra att ha brandfilt och brandsläckare i ett hem. Skall vi nöja oss så?

Lär dig läsa innan du uttalar dig.

Klåpare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-22 21:27

Håller med om att jag läst dig fel. Ursäkta.

Hade varit enklare om du bara påtalat det förståeligt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-02-22 22:31

ante_77 skrev:
bakerman22 skrev:Istället för att bara gnälla på vad andra skriver, skriv vad man bör göra istället då?

Det har jag gjort tidigare. Fast när folk läser nicket innan dom läser inläggen så blir det tyvärr läst på ett sätt som när fan läser bibeln.

Håll dammråttor borta.

Detta gäller inte bara stereon. Men eftersom ni verkar fokusera på det rummet så tar vi de enkla sakerna.

Nej det har du inte. Du har bara skrivit att man ska fokusera på att bränderna inte ska uppstå från första början.
Folk KOMMER inte dra ur alla kontakter när inte grejerna används. Hur många elektriska apparater finns i ett medelhem? Folk orkar inte.
Jag påpekade att en kolsyresläckare kan vara bra att ha i sitt lyssningsrum. Det avfärdade du som skit redan från början.

Ett vettigt och pedagogiskt svar kunde varit något i stil med: "ja en kolsyresläckare kan vara bra att ha om olyckan väl skulle vara framme, MEN som gubbe som jobbar inom kneget tycker jag att det första ni ska göra är att förebygga att branden bör jag från första början. Dom åtgärder ni ska vidta tycker jag är...."

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2015-02-22 23:08

Svårt att veta hur man skall prioritera. En jordfelsbrytare är en självklarhet. Hindrar dödsfall och bränder.

Ett brandlarm kräver hustrun. Verkar ju också vettigt. Brandfilt finns och en vanlig 2 kg släckare. Om jag behöver släcka kommer jag inte tänka på elektroniken utan Elvis från 56 och mina Blue Note.

Skadar en vanlig brandsläckare vinyl :?:
Fruktansvärt vad göra i så fall :cry:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2015-02-23 07:52

Halongas är grymt. Används även i automatiska släcksystem i ställverk.
Kanske mindre bra att använda som lekman eftersom det tränger undan syre (kvävningsrisk).
Det finns två sätt att släcka en brand... Att tränga undan syret och att kyla. En kombination är oftast mest effektiv.

Hmm ser att det rekommenderas kolsyresläckare till höger och vänster.
Hur många av er har tränat på släckning? Exempelvis har Heta Arbeten certifikat.

En kolsyresläckare är oerhört mycket mindre effektiv än en pulversläckare.
Den är mycket sämre än en skumsläckare också.

Jag rekommenderar att man köper pulversläckare.
De är enklast att använda och mest effektiva.
För att klara elektroniken är det bättre att försäkra den.
Vem fanken vill förresten ha rökskadad elektronik stående i sitt lyssningsrum?
Luktar ju pyton.

Alla brandsläckare är effektivitetsklassade, någon ställde en fråga på vad man ska köpa.
Det står något i stil med 34A 233BC (som råkar vara den lägsta effektivitetsklass som gäller för pulversläckare, 6 kg, som man måste ha med sig två stycken av vid heta arbeten).
Så googla vad effektivitetsklasserna betyder och bestämt utifrån det vad för släckare ni behöver.
Eller ring lokala brandkåren och hör med dem vad de rekommenderar.

Just det, en viktig sak. Pulvret i pulversläckare sjunker till botten när de står/ hänger stilla.
De behöver ruskas om ordentligt några gånger varje år.
Om man behöver använda den i ett verkligt fall så är det god rutin att drämma släckaren i golvet med botten först ett par gånger så att pulvret skakas upp från botten.
Inga anknytningar

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-23 08:08

bakerman22 skrev:
ante_77 skrev:

Håll dammråttor borta.

Nej det har du inte. Du har bara skrivit att man ska fokusera på att bränderna inte ska uppstå från första början.
Folk KOMMER inte dra ur alla kontakter när inte grejerna används. Hur många elektriska apparater finns i ett medelhem? Folk orkar inte.
Jag påpekade att en kolsyresläckare kan vara bra att ha i sitt lyssningsrum. Det avfärdade du som skit redan från början.

Ett vettigt och pedagogiskt svar kunde varit något i stil med: "ja en kolsyresläckare kan vara bra att ha om olyckan väl skulle vara framme, MEN som gubbe som jobbar inom kneget tycker jag att det första ni ska göra är att förebygga att branden bör jag från första början. Dom åtgärder ni ska vidta tycker jag är...."

Äh, sluta lipa.

Tycker att du bör läsa om allt för att få ett grepp om vad som skrivits.

Men jag kan nog spä på lite oavsett.
En släckare kan man ha till stereon och helst en kolsyresläckare.

TV'n i sovrummet, har man släckare där?
Hade man haft en släckare i vardagsrummet om man inte hade haft en stereo?

Oavsett, man ska göra släckaren till en bortkastad produkt, så långt det går.

Om nu folk är så lata och tror att allt fixar sig med en brandsläckare så kanske dom kör med blankslitna vinterdäck, dom har ju både airbag och säkerhetsbälte.

Visst airbag och säkerhetsbälte kan nog rädda livet på den inne i bilen, men hjälper inte när man kör över någon oskyldig tredjepart som står och väntar på någon buss.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-23 08:15

Wolfie skrev:Halongas är grymt. Används även i automatiska släcksystem i ställverk.
Kanske mindre bra att använda som lekman eftersom det tränger undan syre (kvävningsrisk).
Det finns två sätt att släcka en brand... Att tränga undan syret och att kyla. En kombination är oftast mest effektiv.

Hmm ser att det rekommenderas kolsyresläckare till höger och vänster.
Hur många av er har tränat på släckning? Exempelvis har Heta Arbeten certifikat.

En kolsyresläckare är oerhört mycket mindre effektiv än en pulversläckare.
Den är mycket sämre än en skumsläckare också.

Jag rekommenderar att man köper pulversläckare.
De är enklast att använda och mest effektiva.
För att klara elektroniken är det bättre att försäkra den.
Vem fanken vill förresten ha rökskadad elektronik stående i sitt lyssningsrum?
Luktar ju pyton.

Alla brandsläckare är effektivitetsklassade, någon ställde en fråga på vad man ska köpa.
Det står något i stil med 34A 233BC (som råkar vara den lägsta effektivitetsklass som gäller för pulversläckare, 6 kg, som man måste ha med sig två stycken av vid heta arbeten).
Så googla vad effektivitetsklasserna betyder och bestämt utifrån det vad för släckare ni behöver.

Just det, en viktig sak. Pulvret i pulversläckare sjunker till botten när de står/ hänger stilla.
Om man behöver använda den i ett verkligt fall så är det god rutin att drämma släckaren i golvet med botten först ett par gånger så att pulvret skakas upp från botten.

Kolsyresläckare är tillräckligt bra när man står vid elden och mer eller mindre ser på när den uppstår.
Väntar man några minuter för att studera den så behövs nog en pulversläckare och väntar man lite till så bör man ringa 112.

Den apparat som börjar brinna kan man bara kasta. Har lågor uppstått så är det nog både dyrt och riskfyllt att börja laga apparaten.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-23 08:18

Wolfie skrev:Halongas är grymt. Används även i automatiska släcksystem i ställverk.
Kanske mindre bra att använda som lekman eftersom det tränger undan syre (kvävningsrisk

Sen är ju halongassläckare totalförbjudet för allt och alla utom på några få ställen som lyckas utverka tillstånd.
Förbjudet av både miljöskäl som att den kan skada/döda personer.

Här beskriver just en brandman hur effektivitetsklassen fungerar (mitt i tråden ungefär):
http://www.byggahus.se/forum/ovrigt-hus ... ckare.html

Lite om släckarunderhåll:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-ma ... ckare.html

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2015-02-23 09:03

Jag gillar att invaggas i falsk trygghet och har därför en släckare hemma, det är av samma anledning som jag åker mc med skinnställ, jag gillar att överleva och minimera skadorna om nu olyckan skulle vara framme. :D

Man behöver ju inte vara skitsmart för att inse att en brandsläckare inte biter på en övertänd villa, ungefär lika smart som att man inser att ett skinnställ hjälper föga om man frontar med en lastbil i motorvägsfart... ;)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-02-23 09:28

ante_77 skrev:
Massor av skittext...

Du är ju helt värdelös.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi