Goran skrev:Vem bestämmer om det är ett sinne eller förmåga?
/Göran
Inte vem, utan vad!
Detta är min uppfattning:
Det bestäms i princip av definitionerna på orden "sinne" och förmåga. Nu är det inte så entydigt att hänvisa till detta, eftersom 'sinne' är ett ord med flera betydelser, där vissa har med känslor (inre upplevelser, t ex ursinne) att göra snarare än sensoriskhet (yttre upplevelser). I varje fall om man går tillbaka till dess forrnordika ursprung sin eller sinn.
Om man därför snävar upp definitionen lite tror jag det blir bättre. Jag utgår ifrån att det är de sensoriska förmågorna (som ju åsyftas när man talar om "våra fem sinnen" (som dock borde vara sex eftersom balanssinnet ju är ett oomkullrunkeligt "äkta" sinne)) vi är ute efter. Då torde det vara uppenbart att en signalbehandling av redan inhämtad sinnesinformationen inte är "ytterligare ett sinne", utan en förmåga av mera allmän art.
Skall man sammanfatta det hela kan man väl säga att ett sinne kan vara en förmåga, men en förmåga behöver inte vara ett sinne. Sinne är en delmängd av förmåga helt enkelt. (Hur många minns mängdläran i skolan...
Så tänkte jag.
Vh, Ing. Öhman