Har du en dragning åt musik som sätter anläggningen på prov?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nå?

Vad jiddrar du om?
13
21%
All musik ställer höga krav på anläggningen.
14
23%
Ja, jag fokuserar nog en del på prestandakrävande musik.
3
5%
I viss mån gör jag det.
9
15%
Inte alls.
15
25%
Det är väl det hela hobbyn handlar om.
1
2%
Förstår nog frågan men den är meningslös.
5
8%
Se nedan istället för att skriva svaren på näsan på mig!
1
2%

Antal röster : 61

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Har du en dragning åt musik som sätter anläggningen på p

Inläggav Strmbrg » 2015-02-25 17:15

MichaelG skrev:
Så är det för mig med reklamradiostationerna. Ljudkvalitén är så jämrans usel att jag avstår från att lyssna på dessa. Så var det när jag hade en enklare anläggninging och så är det nu när jag har en bättre anläggning.

För att inte tala om musiken.
Bara en massa tjoff-tjoff-gröt. :-)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-25 17:23

Bill50x skrev:... Jag pratade med en kille på Radio Vinyl (som själv var jazz-älskare) om detta och han sa att det inte var reklamradions roll att spela ny eller smal musik. Deras roll var att leverera lyssnare till reklamen. Alltså spelar man musik som alla känner igen och som gör att de stannar kvar på en kanal trots reklamavbrottet.

Lite OT, frågan är om det finns motsvarande händelseförlopp om alla butiker får sälja alkohol?

/ B

När tyglarna släpps och saker avregleras så verkar det som att det är följande förlopp varje gång:
1 Påivrarna är övertygade om att utbudet kommer att breddas, och alla kommer att få mer att välja på och kreativiteten kommer att flöda. Allt på grund av den fria konkurrensen.
2 Verkligheten visar att ALLA efter ett tag konkurrerar med varandra med SAMMA medel. Kreativiteten är obefintlig.
3 Folk påverkas och blir mer och mer likrikade de också. Individualismen försvinner.

Nu verkar detta med likriktning på marknader vara ett speciellt svenskt fenomen. I många andra länder tycks alternativ-utbuden fortleva i större grad. Se bara tex på våra jävla köpcentrum! Det enda som skiljer dem åt är det geografiska läget och centrumens loggor.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-02-25 17:27

Strmbrg skrev:
Bill50x skrev:... Jag pratade med en kille på Radio Vinyl (som själv var jazz-älskare) om detta och han sa att det inte var reklamradions roll att spela ny eller smal musik. Deras roll var att leverera lyssnare till reklamen. Alltså spelar man musik som alla känner igen och som gör att de stannar kvar på en kanal trots reklamavbrottet.

Lite OT, frågan är om det finns motsvarande händelseförlopp om alla butiker får sälja alkohol?

/ B

När tyglarna släpps och saker avregleras så verkar det som att det är följande förlopp varje gång:
1 Påivrarna är övertygade om att utbudet kommer att breddas, och alla kommer att få mer att välja på och kreativiteten kommer att flöda. Allt på grund av den fria konkurrensen.
2 Verkligheten visar att ALLA efter ett tag konkurrerar med varandra med SAMMA medel. Kreativiteten är obefintlig.
3 Folk påverkas och blir mer och mer likrikade de också. Individualismen försvinner.

Nu verkar detta med likriktning på marknader vara ett speciellt svenskt fenomen. I många andra länder tycks alternativ-utbuden fortleva i större grad. Se bara tex på våra jävla köpcentrum! Det enda som skiljer dem åt är det geografiska läget och centrumens loggor.

Nonsense! Ibland skiljer sig antalet parkeringar också :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-02-25 20:19

Bill50x skrev:Ur musikalisk synvinkel finns det ingen anledning att lyssna på reklamradiokanalerna. De spelar ju bara musik som man redan har eller redan känner till. Dessutom, som du påpekar, med urusel kvalitet. Jag trodde i min enfald att musikutbudet skulle bli större när reklamradion infördes men blev snabbt varse att det var tvärtom. Eller rättare, SR stod för mångfalden och så är det fortfarande. Jag pratade med en kille på Radio Vinyl (som själv var jazz-älskare) om detta och han sa att det inte var reklamradions roll att spela ny eller smal musik. Deras roll var att leverera lyssnare till reklamen. Alltså spelar man musik som alla känner igen och som gör att de stannar kvar på en kanal trots reklamavbrottet.

/ B

Men stannar folk verkligen kvar och lyssnar pga att de känner igen musiken?! Själv vill jag snarare upptäcka ny spännande musik och det gör man på SR, inte på reklamstationerna där det är musik fur alle som gäller. För övrigt är jag ganska säker på att utbudet av viner och andra alkoholhaltiga drycker drastiskt skulle försämras om ICA, COOP , City Gross, m.fl skulle få sälja varorna. Vi skulle få se de mest säljande boxarna samt lite annat krafs.

steveo1234 skrev: För mig som är van vid den ljudkvalitet som finns på filmspår så är typiska CD-skivor så illaljudande att jag hellre låter bli att lyssna helt.

Tur att man inte är van vid ljudkvaliteten på filmspår så man fortfarande kan lyssna på CD :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-02-25 21:11

Jag skulle nog säga att jag har en dragining mot ljudanläggningar som sätter musiken på prov...

Men det är en saning med modefikation. Är musiken bra så spelar ljudet inte någon större roll utan "bra ljud" måste räknas som ren bonus.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-25 21:54

Panelguy skrev:Men stannar folk verkligen kvar och lyssnar pga att de känner igen musiken?! Själv vill jag snarare upptäcka ny spännande musik och det gör man på SR, inte på reklamstationerna där det är musik fur alle som gäller.

Det är tvärtom. Känner man inte igen musiken hoppar man till nästa kanal. Det finns massor med undersökningar som påvisar detta.

Och jag känner igen beteendet när man har fest och förr i tiden spelade blandband, dvs kassetter med blandad musik. Så fort det kom någon låt som folk inte kände igen så började tjatet om att man skulle byta kassett. Trots att ingen hade en aning om vilken låt som skulle följa. De mest förslagna hade givetvis en egen kassett med sig som åkte in så fort de fick tillfälle att byta...

Nog vill "folk" höra det dom är vana vid. Vi som har ett extra intresse av musik ser naturligtvis annorlunda på saken men för gemene man ser det rätt dystert ut ur min synvinkel.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-02-25 22:18

Bill50x skrev:
Panelguy skrev:Men stannar folk verkligen kvar och lyssnar pga att de känner igen musiken?! Själv vill jag snarare upptäcka ny spännande musik och det gör man på SR, inte på reklamstationerna där det är musik fur alle som gäller.

Det är tvärtom. Känner man inte igen musiken hoppar man till nästa kanal. Det finns massor med undersökningar som påvisar detta.

Och jag känner igen beteendet när man har fest och förr i tiden spelade blandband, dvs kassetter med blandad musik. Så fort det kom någon låt som folk inte kände igen så började tjatet om att man skulle byta kassett. Trots att ingen hade en aning om vilken låt som skulle följa. De mest förslagna hade givetvis en egen kassett med sig som åkte in så fort de fick tillfälle att byta...

Nog vill "folk" höra det dom är vana vid. Vi som har ett extra intresse av musik ser naturligtvis annorlunda på saken men för gemene man ser det rätt dystert ut ur min synvinkel.

/ B

Jo tyvärr är det väl tyvärr så att "gemene man" vill höra det de känner igen. Upplever detta ofta även på P4, inte bara reklamstationerna, att spelar man något från Neil Young`s Harvest så är det Heart of Gold fast det finns bättre låtar på skivan. Samma gäller S%G´s Bookends, alltid Mrs Robinson men inte Fakin it eller America, från Bowie`s Station to Station är det Golden Years trots att det finns starkare och framförallt mindre uttjatade spår.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

adagio

Inläggav adagio » 2015-02-25 22:27

Lyssnar ALDRIG på reklamradio, mental våldtäkt! Inte nog med all skitreklam, överspända pratare som själva låter som de medverkade i en reklam när de presenterar musik eller gäster, huga! Dessutom verkar alla gå på uppåttjack. Sen samma skitmusik om och om i all evighet.
Börjar tröttna på P3 också, något bättre musikutbud, en del roliga programledare men nivån på kunskapen är skrämmande låg. Det går ju att googla medansvar en låt spelar och ta reda på fakta innan man sitter och fabulerar/spekulerar fritt.
Varför i herrans namn har de reklam för sin egen kanal i sin egen kanal.... det är väl inte det min licens ska gå till, jag vet väl vilken kanal jag lyssnar på.
Numera lyssnar jag i huvudsak böcker när jag är ute och kör bil/reser. Det finns några program på P3 som går att lyssna på tex Morgonpasset P3, P3 dokumentär, Vetenskapsradion historia , spanarna mm.
Musik njuter jag av hemma, då jag väljer och det låter så bra.
Gubbigt va? Men va fan fyllde ju 40 förra året :D
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-02-25 23:21

BORIS skrev:Snygg retorik

Åh, tack Baghera!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-02-25 23:22

Strmbrg skrev:För att inte tala om musiken.
Bara en massa tjoff-tjoff-gröt. :-)

Äh, det är bara du som börjar bli gammal. Vi ungdomar gillar när det svänger...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Har du en dragning åt musik som sätter anl på prov?

Inläggav Nattlorden » 2015-02-25 23:36

Perfector skrev:
IngOehman skrev:
Perfector skrev:Jag kollade lite nu i mina 1200 Vinyler och fanken om jag kan hitta ens en enda som inte låter o-bra :-)

Ajdå. Det var tråkigt att höra. :(

Är det själva vinylerna som är problemet tror du, eller din anläggning, eller kanske en kombination av alltihopa?

Vh, iö

O-bra skrev jag :-)
Alltså hittade jag ingen som lät illa.

Om man antar att det är orimligt att alla 1200 vinyler faktiskt låter bra, så är det alltså din anläggnings som gör att det låter varken bra eller obra utan bara jämnok. Det kan du iofs vara helt tillfreds med då du slipper få reda på hur många som är dåliga, men du får heller aldrig reda på precis hur bra de bra är... Knivigt val....
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-02-25 23:42

Nattlorden skrev:
Om man antar att det är orimligt att alla 1200 vinyler faktiskt låter bra, så är det alltså din anläggnings som gör att det låter varken bra eller obra utan bara jämnok.

Fast måste man göra det antagandet? Det kan ju vara så att Perfector faktiskt valt att köpa skivor som han tycker låter bra. Och så har han gjort det 1200 gånger.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-02-26 04:21

Jag lyssnar på mycket ny populärmusik som oftast har uselt ljud. Så ibland så väljer jag skivor främst efter ljudkvalité. Självfallet är det musik som jag gillar, som nu när jag avslutar kvällens death/black metal lyssning med Kraftwerk. Och när man är på party humor, så brukar det bli bra musik som man kan spela starkt utan att det låter illa. Det är omöjligt för mig att kunna njuta av "This gift is a curse" spelade starkt. Får hoppas vinylen jag beställde är lite bättre masterad.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-02-26 05:47

Kan man väl säga. Jag har hört Zankoku na Tenshi no Tēze så många gånger att jag har memorerat hur varenda instrument spelar, så när jag hör den låten i en anläggning så märker jag direkt om något inte stämmer eller låter annorlunda. Sedan tycker åtminstone jag att den låten har oerhört bra ljudkvalité, åtminstone mastern som fanns med på det ursprungliga albumet som släpptes i Japan.

Om jag nu har uppfattat frågan rätt. Vanligtvis så lyssnar jag verkligen på allt möjligt, oavsett ljudkvalité.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-02-26 21:11

Strmbrg skrev:

/ B

tycker det bara borde finnas Absolut Vodka på systembolaget! vin å öl kan gå till dagligvaruhandeln :mrgreen:

EDIT: mycket eller litet OT bestämmer du själv :wink:
EDIT:2 sorry nattis :oops:
EDIT:3 inser nu att det inte heller kommer att fungera, fast tanken var god och alla blandningar innehåller ju faktiskt alkohol :roll:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-02-27 00:42

music4ever skrev:Det är omöjligt för mig att kunna njuta av "This gift is a curse" spelade starkt. Får hoppas vinylen jag beställde är lite bättre masterad.

Tyvärr så verkar vinylen vara lika illa som CDn. :(

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-01 00:21

Har just upptäckt att hellre spelar musik som får mig att njuta av helheten, inklusive elektroniken som spelar den för mig
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2015-03-01 10:25

Jag gillar ju när det är en bra produktion där musikerna har sin givna plats i ljudbilden och det låter tillräckligt rent för att det ska gå att spela på en trovärdig styrka i likhet med originalhändelsen. Om det sedan är snygg/trovärdig efterklang så återstår bara att musikerna trakterar instrumenten skickligt och att de har välklingande instrument att traktera.
Om frågan är om jag lyssnar mycket på bastung, dynamisk musik som spelas apa-starkt, så är svaret ibland. Jag föredrar dock musik med en övertygande ljudbild, på lagom nivå, vilket sätter många anläggningar på prov..
Räknas rummet in i anläggningen?
Det borde det göra!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-01 11:30

Perfector skrev:
IngOehman skrev:
Perfector skrev:Jag kollade lite nu i mina 1200 Vinyler och fanken om jag kan hitta ens en enda som inte låter o-bra :-)

Ajdå. Det var tråkigt att höra. :(

Är det själva vinylerna som är problemet tror du, eller din anläggning, eller kanske en kombination av alltihopa?

Vh, iö

O-bra skrev jag :-)
Alltså hittade jag ingen som lät illa.

Näe, ett "inte" klämde du in också. "Inte" låter o-bra skrev du. Inte låter o-bra är samma sak som låter bra, och det du skrev dessförinnan var: ...och fasen om jag kan hitta ens en enda som...

Och då...

"och fanken om jag kan hitta ens en enda som inte låter o-bra"

---är samma sak som...

"och fanken om jag kan hitta ens en enda som låter bra"

...så är det tydligt vad du skrev. Om du själv sen tappar räkningen när du dubbel- eller trippelnegerar, så blir det rimligt att ge dig rådet; gör inte det (dubbel- eller trippelnegera). Skriv inte mera komplicerat än att du själv förstår det.

- - -

Men sammanfattningsvis så verkar det som om det du menade alltså var motsatsen till det du skrev.

Alltså (om jag tar bort ett o-):

"och fanken om jag kan hitta ens en enda som inte låter bra"

Vilket ju kan förenklas ytterligare genom att ta bort "inte" och ändra "bra" till "dåligt", vilket ger:

"och fanken om jag kan hitta ens en enda som låter dåligt"

Även det kan ju förenklas till:

Alla jag hittar låter fanken bra.

Man kan förstås ta bort "fanken" också, men inte utan att ändra informationsmängden.
Ordet säger inget om resultatet, men väl om din reaktion på det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-03-01 11:41

Rille skrev:Räknas rummet in i anläggningen?

I min bok räknas givetvis rummet som en del av anläggningen då det är en mycket avgörande komponent för slutresultatet.

adagio

Inläggav adagio » 2015-03-01 12:11

När jag bara lyssnar på musik väljer jag helt efter vad jag är sugen på för tillfället, dvs sinnesstämning. Om jag vill testa en ny komponent eller lyssna på en prototyp väljer jag oftast ur några få väldigt för mig kända stycken musik, där jag mer effektivt kan känna igen eller upptäcka nyansskilnader. Dessa stycken kan om allt stämmer bli väldigt sköna att lyssna på och då brukar hela albumet få gå klart.
Det är också kul att återupptäcka skivor som man tidigare ratat eller tröttnat på. I en förbättrad rigg kan nu dessa skivor upplevas på ett helt nytt sätt. Inte bara ljudet har blivit betydligt bättre, vissa fel går forfarande att höra men det musikaliska budskapet går fram tydligare och därmed blir upplevelsen så mycket bättre.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi