DQ-20 skrev:RogerJoensson skrev:Mätningarna där gäller elektrolyter och (felspecade kinesiska) keramiska kondensatorer (de som var märkta NPO var det inte). Jag brukar inte använda elektrolyter i delningsfilter och jag tror inte heller några sådana var med på hemsidan som den här tråden startades kring. Elektrolyter kan orsaka en viss distorsion och är inte alltid helt säkra kort över tid, så jag brukar undvika dem där det är känsligt av just denna anledningen, men så stora distvärden som mätningen anger har jag nog inte sett någon gång med friska komponenter. Med stora menar jag förhållandevis. Det som mätningarna visar är verkligen inte mycket hörbarthetmässigt. Polyester, polypropylen osv. distar ju typiskt ännu mindre. Får man STORA skillnader, så som nämnts i denna diskussion, då är det något skumt på gång.

Distorsionen kommer ju först när det ligger spänning över kondensatorn. Det gör det inte om reaktansen är tillräckligt stor i förhållande till kretsimpedansen.
Eftersom jag tror du talar om DC-avskiljande kopplingskondensatorer (det framgår nedan) så menar du tillräckligt liten (= lågohmig) i förhållande till kretsimpedansen, eller hur? Tillräckligt stora kondensatorer ger tillräckligt låg reaktans, inte hög.
DQ-20 skrev:Elektrolyter har inget att göra i filter i småsignalsammanhang som du skriver men med tillräckligt stora värden fungerar de ju utmärkt för att blockera DC. Och då talar vi om vanliga jäkla våtelelektrolyter. Livslängden beror till stor del på värmen. Med long-life och specade för höga temperaturer räknar man livslängd i årtionden, även på shelf-life. Vill man dra till ordentligt finns t.ex. Kemet/Rifa PEG124. Men ellytar bör inte ingå i kretsar där dimensioneringen är kritisk. Har jag hört...
/DQ-20
Visst är det så. Med reservation för att livsländen typiskt drabbas när elektrolyter inte är spänningssatta.
Över tid ser man även att kapacitansen faktiskt ofta stiger då, vilket ju kanske inte är någon nackdel direkt om den sitter som DC-spärr. Dock kan även läckströmmen öka.
Alla tre fenomen beror på samma sak - att oxidskiktet som utgör isolator sakta bryts ned när kondensatorn är oladdad.
Elektrolytkondensatorer som legat länge i lager kan därför behöva mjukstartas, det vill säga laddas upp med en låg spänning en tid, som man sen höjer lite, o s v, innan de tål max märspänning.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).