Hör man tydliga skillnader på kondensatorer??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Re: Hör man tydliga skillnader på kondensatorer??

Inläggav Laila » 2015-02-27 14:34

Morello skrev:
DQ-20 skrev:Nej. Det är gradskillnader i helvetet men det finns en särskild krets för kabelnasare.

Här är en tabell som kan hjälpa den rådville att hitta rätt i etiken.
> 50000 kr => Omoraliskt (Obs! Gäller det Transparent gäller direkt till Helvetet)
> 5000 kr => Förkastligt
> 2000 kr => Högst tveksamt

Gäller för kabellängder understigande 10 m

DQ-20
Bokhållare, Helvetes Förgårdar AB

För mig handlar det inte om pengar, utan det omoralsika och i vissa fall direkt kriminella, börjar när ormoljan markandsförs med direkta osanningar.

Så om jag säljer en i min mening "Jag tycker att detta är världens bästa tillika snyggaste kabel som finns"
för en halv mille paret så kan det vara helt ok enligt dig . . typ. 8O
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

adagio

Inläggav adagio » 2015-02-27 18:00

Jag tänker inte gå i klinch mer, det handlar inte om prestige, eller vem som kan överbevisa vem. Jag orkar inte hålla på med debatt. Jag trodde man kunde få ha och dela med sig av en upplevelse ang kondensatorer men ack nej.
Jag svalde betet med krok, lina och hela djävla spöt.
Det är tyvärr vad mycket verkar gå ut på. Få folk att dela med sig av åsikter eller upplevelser och sedan få dom att försöka bevisa detta. Göra det hela till en tävling i retorik och sedan se till att jag måste bevisa det jag i all välmening delar med mig, väldigt underligt beteende. Varför? Jag har delat mina upplevelser och dumt nog försökt att hitta några bevis för att det skulle kunna finnas skilnader ljud mellan olika konstruktioner, att jag var så dum. För mycket energi till ingen glädje eller nytta, ungefär som blindtest. :?
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-27 18:20

Alltså, man kan inte häva ur sig vad som helst och sedan tro att folk ska helt okritiskt svälja det.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-27 18:27

adagio skrev:Jag bytte även kondensatorer på min Cary V-12r från orginal Hovland till Jensen PIOcu igen. En mod som Cary utför i USA.
Löjligt stor skilnad faktiskt. Så man får nog vara tondöv om man inte hör skilnad mellan olika kondingar, men det är klart att det finns olika stora skillnader mellan olika märken. Det finns ju flera som använder samma OEM fast med sin logga på, då kan det nog vara svårt att höra. :D

Hoppsan - inget dåligt uttalanden. Du låter påskina att skillnaden är STOR. DÅ undrar jag: är du säker pån att du bytte till samma värde? Jag gissar att du talar om kopplingskondingar i en rörhäck, så värdet är itne jättenoga, men inom 5-10% bör du hålla dig.
-Innehar F-skattsedel-

adagio

Inläggav adagio » 2015-02-27 18:53

Jag tycker Skilnaden var löjligt stor, sug på den!

adagio

Inläggav adagio » 2015-02-27 18:56

Jag kanske skulle tycka att ett byte till dn OG skulle vara löjligt stor också? Förmodligen.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-02-27 19:08

adagio skrev:Jag tycker Skilnaden var löjligt stor, sug på den!

Det är ju ingen som ifrågasatt på något sätt.
Bara din totala ovilja att ens försöka eliminera de helt uppenbara och mest sannolika potientiella orsakerna och istället dyka på en av de minst sannolika och låsa dig totalt vid den.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2015-02-27 21:20

Morello skrev:Alltså, man kan inte häva ur sig vad som helst och sedan tro att folk ska helt okritiskt svälja det.

Här är en som kollat lite...
Länk till : Duglas Self:s åsikter

mvh :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-27 22:29

Mätningarna där gäller elektrolyter och (felspecade kinesiska) keramiska kondensatorer (de som var märkta NPO var det inte). Jag brukar inte använda elektrolyter i delningsfilter och jag tror inte heller några sådana var med på hemsidan som den här tråden startades kring. Elektrolyter kan orsaka en viss distorsion och är inte alltid helt säkra kort över tid, så jag brukar undvika dem där det är känsligt av just denna anledningen, men så stora distvärden som mätningen anger har jag nog inte sett någon gång med friska komponenter. Med stora menar jag förhållandevis. Det som mätningarna visar är verkligen inte mycket hörbarthetmässigt. Polyester, polypropylen osv. distar ju typiskt ännu mindre. Får man STORA skillnader, så som nämnts i denna diskussion, då är det något skumt på gång. :)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-27 23:10

RogerJoensson skrev:Mätningarna där gäller elektrolyter och (felspecade kinesiska) keramiska kondensatorer (de som var märkta NPO var det inte). Jag brukar inte använda elektrolyter i delningsfilter och jag tror inte heller några sådana var med på hemsidan som den här tråden startades kring. Elektrolyter kan orsaka en viss distorsion och är inte alltid helt säkra kort över tid, så jag brukar undvika dem där det är känsligt av just denna anledningen, men så stora distvärden som mätningen anger har jag nog inte sett någon gång med friska komponenter. Med stora menar jag förhållandevis. Det som mätningarna visar är verkligen inte mycket hörbarthetmässigt. Polyester, polypropylen osv. distar ju typiskt ännu mindre. Får man STORA skillnader, så som nämnts i denna diskussion, då är det något skumt på gång. :)

Distorsionen kommer ju först när det ligger spänning över kondensatorn. Det gör det inte om reaktansen är tillräckligt stor i förhållande till kretsimpedansen. Elektrolyter har inget att göra i filter i småsignalsammanhang som du skriver men med tillräckligt stora värden fungerar de ju utmärkt för att blockera DC. Och då talar vi om vanliga jäkla våtelelektrolyter. Livslängden beror till stor del på värmen. Med long-life och specade för höga temperaturer räknar man livslängd i årtionden, även på shelf-life. Vill man dra till ordentligt finns t.ex. Kemet/Rifa PEG124. Men ellytar bör inte ingå i kretsar där dimensioneringen är kritisk. Har jag hört...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2015-02-27 23:21

Dessutom har väl i princip alla proffsgrejer bipolära elektrolyter som DC-blockerare vilket även normal hemelektronik har och diverse DACar och filter (se t.ex. Najda/Minidsp som alla har elektrolyter på utgångar och ingångar. Kolla TIs datablad för ADC/DAC där de använder elektrolyter som DC-blockerare även för de bästa EVMerna där de skall förevisa topprestanda). Rätt använt bör problemen således vara små.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2015-02-28 13:19

adagio skrev:Jag tänker inte gå i klinch mer, det handlar inte om prestige, eller vem som kan överbevisa vem. Jag orkar inte hålla på med debatt. Jag trodde man kunde få ha och dela med sig av en upplevelse ang kondensatorer men ack nej.
Jag svalde betet med krok, lina och hela djävla spöt.
Det är tyvärr vad mycket verkar gå ut på. Få folk att dela med sig av åsikter eller upplevelser och sedan få dom att försöka bevisa detta. Göra det hela till en tävling i retorik och sedan se till att jag måste bevisa det jag i all välmening delar med mig, väldigt underligt beteende. Varför? Jag har delat mina upplevelser och dumt nog försökt att hitta några bevis för att det skulle kunna finnas skilnader ljud mellan olika konstruktioner, att jag var så dum. För mycket energi till ingen glädje eller nytta, ungefär som blindtest. :?

Jag tycker det är bra att berätta om sina upplevelser, det väcker frågor och nyfikenhet (iaf hos mig) om vad upplevelsen bottnar i för något, på så vis och med gemensam kunskap kan man förhoppningsvis lära sig något nytt.
För man ingen diskussion vet jag inte riktigt vad en upplevelse ska göra för nytta hos övriga som inte varit utsatta för det som gett upphov till den. :)
I tex en medlemstråd javisst, men en diskussionsdel är ju till för att saker skall stötas och blötas.

Det går inte att argumentera kvalitet baserad på upplevelse, annat än för personlig ranking då förstås.
Senast redigerad av Goldfinger 2015-02-28 13:30, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-28 13:21

Jag hävdar att det visst går att höra skillnad på olika kondingar.
Framförallt i filter till högtalare och då samma värde, oaktad toleranser och annat.
Frågan var ju enkelt och rakt formulerad så svaret måste bli, i alla fall för min egen del.
Jomenvisst gör man det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-28 14:44

petersteindl skrev:Texas Instruments har gjort en hel del blindtester på olika kondensatorer. :)

Mvh
Peter

... och de fann till sin förvåning att det var lätt att höra kondensatorers inverkan på ljudet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-02-28 15:14

Har vi någon liten länk till det?

mvh/Harryup

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-28 15:52

petersteindl skrev:Texas Instruments har gjort en hel del blindtester på olika kondensatorer. :)

petersteindl skrev:... och de fann till sin förvåning att det var lätt att höra kondensatorers inverkan på ljudet.

-Det är tur att kondensatorer finns.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-01 00:21

RogerJoensson skrev:

petersteindl skrev:... och de fann till sin förvåning att det var lätt att höra kondensatorers inverkan på ljudet.

-Det är tur att kondensatorer finns.

Det är tur att både kondensatorer och du finns Roger . . . typ. :D

Jag kan förstå att du blir förbannad när Perfector antyder att du lider av psykiatriska syndrom utan att
moderatorerna ingriper . . . utan ger er båda två en tillsägelse. Perfector kanske man får ta som hen är
då jag inte tror att hen menar så illa som hen ibland i hastigheten slarvar till det.

Men att modereringen låter Perfectors antydning låta jämt vara udda tycker även jag kan ses som lite
väl magstarkt . . . och kan mycket väl rättas till.

Så åtminstone jag hoppas att din "timeout" blir superkort då jag har uppfattat att du besitter massor med
erfarenheter och kunskap som jag, och gissar jag andra, har både nytta och nöje att kunna få ta del av . . .
nä nu får det vara färdigsmörat . . . :oops: :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-03-01 00:40

. . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-01 12:47

Håller med. Skärp er, moderatorer!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-01 12:53

DQ-20 skrev:
RogerJoensson skrev:Mätningarna där gäller elektrolyter och (felspecade kinesiska) keramiska kondensatorer (de som var märkta NPO var det inte). Jag brukar inte använda elektrolyter i delningsfilter och jag tror inte heller några sådana var med på hemsidan som den här tråden startades kring. Elektrolyter kan orsaka en viss distorsion och är inte alltid helt säkra kort över tid, så jag brukar undvika dem där det är känsligt av just denna anledningen, men så stora distvärden som mätningen anger har jag nog inte sett någon gång med friska komponenter. Med stora menar jag förhållandevis. Det som mätningarna visar är verkligen inte mycket hörbarthetmässigt. Polyester, polypropylen osv. distar ju typiskt ännu mindre. Får man STORA skillnader, så som nämnts i denna diskussion, då är det något skumt på gång. :)

Distorsionen kommer ju först när det ligger spänning över kondensatorn. Det gör det inte om reaktansen är tillräckligt stor i förhållande till kretsimpedansen.

Eftersom jag tror du talar om DC-avskiljande kopplingskondensatorer (det framgår nedan) så menar du tillräckligt liten (= lågohmig) i förhållande till kretsimpedansen, eller hur? Tillräckligt stora kondensatorer ger tillräckligt låg reaktans, inte hög.

DQ-20 skrev:Elektrolyter har inget att göra i filter i småsignalsammanhang som du skriver men med tillräckligt stora värden fungerar de ju utmärkt för att blockera DC. Och då talar vi om vanliga jäkla våtelelektrolyter. Livslängden beror till stor del på värmen. Med long-life och specade för höga temperaturer räknar man livslängd i årtionden, även på shelf-life. Vill man dra till ordentligt finns t.ex. Kemet/Rifa PEG124. Men ellytar bör inte ingå i kretsar där dimensioneringen är kritisk. Har jag hört...

/DQ-20

Visst är det så. Med reservation för att livsländen typiskt drabbas när elektrolyter inte är spänningssatta.

Över tid ser man även att kapacitansen faktiskt ofta stiger då, vilket ju kanske inte är någon nackdel direkt om den sitter som DC-spärr. Dock kan även läckströmmen öka.

Alla tre fenomen beror på samma sak - att oxidskiktet som utgör isolator sakta bryts ned när kondensatorn är oladdad.

Elektrolytkondensatorer som legat länge i lager kan därför behöva mjukstartas, det vill säga laddas upp med en låg spänning en tid, som man sen höjer lite, o s v, innan de tål max märspänning.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-01 13:47

berma skrev:
Morello skrev:Alltså, man kan inte häva ur sig vad som helst och sedan tro att folk ska helt okritiskt svälja det.

Här är en som kollat lite...
Länk till : Duglas Self:s åsikter

mvh :)

Men nu talade vi om olika plastfoliekondingar, papper i oja osv.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-03-01 22:42

IngOehman skrev:
DQ-20 skrev:Distorsionen kommer ju först när det ligger spänning över kondensatorn. Det gör det inte om reaktansen är tillräckligt stor i förhållande till kretsimpedansen.

Eftersom jag tror du talar om DC-avskiljande kopplingskondensatorer (det framgår nedan) så menar du tillräckligt liten (= lågohmig) i förhållande till kretsimpedansen, eller hur? Tillräckligt stora kondensatorer ger tillräckligt låg reaktans, inte hög.

Ja, det är då själva fan ibland. Jag skrev fel i hastigheten. HÖG kapacitans ger LÅG reaktans. Förstås. Det vet till och med en amatör som jag. Faktiskt. Och inte går det att ändra - mitt misstag kommer att vara sökbart i evärdeliga tider. Oh, the horror...

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-02 15:07

Ja, det är trist det där (även din ironi var tydlig ;)).

Inte primärt för den som skriver det, men för andra. Att inlägg som kan leda någon fel, och den som skrivit det och vet att så är fallet men inte kan ändra det, är för sorgligt - för läsarnas skull. :(

Någon dag eller så att rätta fel som kan missleda någon, borde varje inläggare ha.

Jag förstår poängen med att låsa inläggen efter en tid, så inte folk raderar hela sin faktiskt-historia och därmed förstör på DET viset för alla andra, men inläggen borde vara editerbara så länge som det är rimligt att tänka sig det kan ta att upptäcka något fel som man råkat skriva.

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-03-02 15:13

Jag ser inga problem? Felet är uppmärksammat, rättat och överspelat. Det blev till och med en liten extra diskussion runt det för att gnugga in det rätta ytterligare.
Att DQ-20 dessutom gör en pudel är ju ren bonus. :twisted:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-02 15:26

IngOehman skrev:Någon dag eller så att rätta fel som kan missleda någon, borde varje inläggare ha.

Vh, iö

Problemet är att funktionen som det den var förut missbrukades och användes i retoriskt syfte.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-02 15:27

DQ-20 skrev:
IngOehman skrev:
DQ-20 skrev:Distorsionen kommer ju först när det ligger spänning över kondensatorn. Det gör det inte om reaktansen är tillräckligt stor i förhållande till kretsimpedansen.

Ja, det är då själva fan ibland. Jag skrev fel i hastigheten. HÖG kapacitans ger LÅG reaktans. Förstås. Det vet till och med en amatör som jag. Faktiskt. Och inte går det att ändra - mitt misstag kommer att vara sökbart i evärdeliga tider. Oh, the horror...

/DQ-20

Låt oss problematisera lite mer runt spörsmålet:

Menar du inte att högre kapacitans ger lägre reaktans - för en given frekvens?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-02 16:27

Klart han menar. Det är ju just det han skrev i inlägget som du citerade. Läs det igen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-02 17:47

Inte riktigt - läs båda inläggen igen. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-03-02 20:02

Morello skrev:Inte riktigt - läs båda inläggen igen. :mrgreen:

Jag menar egentligen inte mindre än tre saker:

1. Xc=1/ωC
2. Kondensatorns reaktans är omvänt proportionell mot dess kapacitans och aktuell frekvens
3. Gå och rucka ett gammalt ETA-verk eller gör något annat nyttigt

Tack för ordet,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-02 20:12

Ikväll jobbar jag med elektronik.
Var pecis nere i källaren och klippte av cirka 10 st 1N4148 från en rulle om 10 000 st.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi