Tips för första bygget

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cinder

Tips för första bygget

Inläggav Cinder » 2015-03-08 11:44

Är ganska sugen på att bygga ett par mindre högtalare (bordsvarianten) till tjejens skrivbord, och har letat omkring en på nätet.
Jag har inte riktigt koll på teorier och genomförande vid byggande av delningsfilter och sånt, så helst skulle jag kanske köpt ett färdigt kit och byggt ihop,
alternativt något DIY-projekt som är så pass väldokumenterat att jag kan genomföra det utan alltför mycket krångel och egna beräkningar?

Kan ni tipsa om var jag kan hitta antingen färdiga kit, eller ritningar med kompletta komponentlistor och så?
Har inget emot att bygga något avancerat, har vana av hantverk och lite grann av lödning också.

Har tittat på bl.a. "Overnight Sensation"-kitet och tycker det verkar vara rätt typ av grejer som jag söker, min budget ligger nånstans mellan 2000-3000kr för paret.
Verkar vara svårt att hitta något som kan levereras till Sverige för rimliga summor, vart köper man bäst grejer till högtalarprojekt?

Användarvisningsbild
PickePock

Re: Tips för första bygget

Inläggav PickePock » 2015-03-08 11:54

Cinder skrev:Är ganska sugen på att bygga ett par mindre högtalare (bordsvarianten) till tjejens skrivbord, och har letat omkring en på nätet.
Jag har inte riktigt koll på teorier och genomförande vid byggande av delningsfilter och sånt, så helst skulle jag kanske köpt ett färdigt kit och byggt ihop,
alternativt något DIY-projekt som är så pass väldokumenterat att jag kan genomföra det utan alltför mycket krångel och egna beräkningar?

Kan ni tipsa om var jag kan hitta antingen färdiga kit, eller ritningar med kompletta komponentlistor och så?
Har inget emot att bygga något avancerat, har vana av hantverk och lite grann av lödning också.

Har tittat på bl.a. "Overnight Sensation"-kitet och tycker det verkar vara rätt typ av grejer som jag söker, min budget ligger nånstans mellan 2000-3000kr för paret.
Verkar vara svårt att hitta något som kan levereras till Sverige för rimliga summor, vart köper man bäst grejer till högtalarprojekt?

Kan detta vara något:

http://www.hifikit.se/hifi/hogtalare/ho ... lare/mimir

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-03-08 12:36

PickePock skrev:Kan detta vara något:

http://www.hifikit.se/hifi/hogtalare/ho ... lare/mimir

Absolut intressant, lite synd att jag inte verkar komma åt pdf:en med produktbladet, vet inte hur stor lådan ska vara?
Hur står sig Seas som märke, är det bra kvalité? Kollade lite på Swans M1 också, och så har jag sett en del kit som använder Monacor-element, hur är dessa i jämförelse mellan varandra?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-08 13:16

Elementförslag.
Monacor SPH-130 5" 80 Watt
Monacor DT-28N diskant max 100 Watt vid rätt delning
Filter 6/12 dB/Octav 3000 Hz
Bas 0.5 mH på 1.2mm tråd
Diskant 3.3 uF serie 0.75 mH parallell
Konjugat bas 4.7 uF 10 ohm mellan + och -
Diskant 0.68 uF 10 ohm mellan + och -
Dämpning diskant 3.3 ohm serie 12 ohm över+ och -
2.5 mm syrefri kopparkabel mångtrådig

Alternativ till filter Monacor DN-20
Moddning för diskanten
Byte konding till närmast mindre värde från 6.8 till 4.7 uF
Dämpning diskant och eventuellt länkar krävs som tillägg.

Lådförslag
8 liter
topp/botten 170x170 mm 16 mm material
front/bakstycke 170x340 mm 16 mm material
Sidostycken 170 x 372 mm 16 mm material
Topp och botten sänks in i sidostyckena
bakstycket trycks in i botten på den liggande lådramen och fäst med lämpligt lim eller spikas och tätas med lim runt innerkanterna.
Dämpning limmas eller nitas fast väggar och bakstycke.

Basreflex 45mm innerdiameter
106 mm längd
Dämpning profilskum väggar och bakstycke
Acoustic-q ull så mycket man bekvämt kan ta i näven

Data på bas/mellan
Pris: 404.00
Hi-fi bass-midrange speaker, 80WMAX, 8 ohm
Paper cone with special coating, rubber surround with optimised profile, extra wide bandwidth radiation with a great linearity and free of resonance, perfect components for modern 2-way combinations up to D'Appolito arrangements, also for the use as a midrange speaker in multi-way speaker systems.
Impedance (Z) 8 ohm
Resonant frequency (fs) 38Hz
Max. frequency range f3-6,000Hz
Rec. crossover freq. (fmax.) 3,500Hz
Music power 80WMAX
Power rating (P) 55WRMS
SPL (1W/1m) 89dB
Suspension compl. (Cms) 2.14mm/N
Moving mass (Mms) 8.2g
Mech. resistance (Rms) 1.0kg/s
Mech. Q factor (Qms) 1.91
Electr. Q factor (Qes) 0.39
Total Q factor (Qts) 0.32
Equivalent volume (Vas) 22 l
DC resistance (Re) 5.7 ohm
Voice coil induct. (Le) 0.5mH
Voice coil diameter 25mm
Voice coil former aluminium
Voice coil winding height 10mm
Air gap height 6mm
Linear excursion (XMAX) ±2mm
Eff. cone area (Sd) 80cm2
Volume displacement (Vd) 16cm3
Force factor (BxL) 5.4Tm
Reference efficiency (No) 0.3%
Magnet diameter 72mm
Magnet weight 230g
Mounting cutout Ø 129mm
Mounting depth 65mm
Dimensions 145x145mm
Weight 0.75kg
Rec. net cabinet volume
Closed
6 l
Bass-reflex
12.5 l

Data på diskant
Pris: 221.50
NEODYMIUM tweeters with outstanding sound qualities at a sensational low price. The silk soft dome cone with optimized geometry is surrounded by a specially adapted front plate, which enables a particularly linear reproduction even at lower frequencies and a high efficiency at the same time. Neodymium hi-fi tweeter, 100WMAX, 8 ohm
With a particularly efficient 28mm silk cone. With a perfectly small front plate, it can be used for high-power systems of the smallest size possible on one side, for mounting into perfect D'Appolito arrangements on the other, also in lying centres due to low magnetic dispersion. The sound is a synthesis of dynamic efficiency and fine reproduction.
Klang+Ton
(DT-28N, DT-25N)
"A downright sensational offer."
HiFi-Selbstbau, Online magazine 2008
"A sophisticated tweeter of an extra compact size. The DT-28N has been reliably operating in our little studio monitor for 5 years now and attracts particular attention by being unobtrusive. Even when listening to music for 5 hours, this tweeter is never annoying and always provides a pleasant sound."

Impedance (Z) 8 ohm
Resonant frequency (fs) 1,200Hz
Max. frequency range fx-20,000Hz
Rec. crossover freq. (12dB) 2,000Hz
Music power 100WMAX
Power rating 50WRMS
SPL (1W/m) 94dB
Voice coil diameter 28mm
Magnet diameter 36mm
Mounting cutout Ø 46mm
Mounting depth 20mm
Dimensions 55x55mm
Weight 70g
Bilagor
SPH-130.jpg
SPH-130.jpg (29.8 KiB) Visad 3229 gånger
DT28N.jpg
DT28N.jpg (33.35 KiB) Visad 3229 gånger
Senast redigerad av Perfector 2015-03-08 13:29, redigerad totalt 2 gånger.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-03-08 13:26

[quote="Perfector"][/quote]

Det var ett väldigt uttömmande svar måste jag säga, tyvärr förstod jag kanske 10% av det tekniska som du la fram :/
Det som slog mig mest med ditt förslag är att lådan blir nästan 40cm djup, det är för mycket för en högtalare att ha på skrivbordet.
Måste väl finnas varianter som inte är lika djupa som den du föreslog?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-08 13:28

Cinder skrev:
Perfector skrev:

Det var ett väldigt uttömmande svar måste jag säga, tyvärr förstod jag kanske 10% av det tekniska som du la fram :/
Det som slog mig mest med ditt förslag är att lådan blir nästan 40cm djup, det är för mycket för en högtalare att ha på skrivbordet.

nej hög
170 mm djup stående upp
204 mm bred
374 mm hög
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-03-08 14:26

Perfector skrev:
Cinder skrev:
Perfector skrev:

nej hög
170 mm djup stående upp
204 mm bred
374 mm hög

Måtten du har angett är väldigt nära LTS-2v-f1, är det någon liten justering som gjorts för elementen du rekommenderat, fast med samma princip för lådan?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-08 14:29

Det där är min egen skapelse från mitten av 80-talet.
Andra har säkert kläckt liknande koncept, men det där kan jag garantera ljudet på då jag byggt och sålt många par under min aktiva tid som byggare.
Har slutat sedan 2002 och är numer mer glad entusiast och hjälper gärna till där jag kan.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-03-09 10:19

Föreslår skruttens 9LAEH. Det är en välkonstruerad och välljudande högtalare. Har själv byggt dessa. Det finns fler här på forumet som byggt och kan verifiera högtalarens ljudmässiga kvaliteter. Länk: viewtopic.php?t=18807
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-03-09 11:18

Eri skrev:Föreslår skruttens 9LAEH. Det är en välkonstruerad och välljudande högtalare. Har själv byggt dessa. Det finns fler här på forumet som byggt och kan verifiera högtalarens ljudmässiga kvaliteter. Länk: viewtopic.php?t=18807

Såg också ut som ett fint bygge, kollade lite i tråden men såg inte vad lådmåtten är för 9LAEH?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-09 11:25

Så här kan mitt förslag se ut.
Bilagor
Perfector Mini-Max 1b.jpg
Perfector Mini-Max 1b.jpg (151.26 KiB) Visad 3128 gånger

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2015-03-09 11:32

Cinder skrev:
Eri skrev:Föreslår skruttens 9LAEH. Det är en välkonstruerad och välljudande högtalare. Har själv byggt dessa. Det finns fler här på forumet som byggt och kan verifiera högtalarens ljudmässiga kvaliteter. Länk: viewtopic.php?t=18807

Såg också ut som ett fint bygge, kollade lite i tråden men såg inte vad lådmåtten är för 9LAEH?

viewtopic.php?p=1404496#p1404496
De ligger lite över din budget dock tyvärr

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-03-09 13:14

schmutziger skrev:
Cinder skrev:

viewtopic.php?p=1404496#p1404496
De ligger lite över din budget dock tyvärr

Tack för länken, alltid svårt när nån info finns på sidan x i en tråd.
Ja dom ligger aningen över budget, och med tanke på att jag behöver bygga en förstärkare till högtalarna också, så kanske det inte är mitt första alternativ.

Fasen vad många modeller det finns i den här klassen, har någon nån erfarenhet av Paul Carmodys "Speedster"? Verkar vara väldigt kompakt och nätt.

Vilka butiker rekommenderas för att inhandla element, förutom hifi-kit, såg att holland nämndes i någon annan tråd?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-03-09 13:26

http://www.europe-audio.com
http://www.ljudia.se

Sen finns det ju madisound m.fl från USA, men det blir ofta för dyrt med frakt, tull m.m.
eBay har en del seriösa säljare av element.
Vissa tillverkare säljer också direkt, t.ex. Scan-Speak och Monacor.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-03-09 13:40

Kalejdokom skrev:http://www.europe-audio.com
http://www.ljudia.se

Sen finns det ju madisound m.fl från USA, men det blir ofta för dyrt med frakt, tull m.m.
eBay har en del seriösa säljare av element.
Vissa tillverkare säljer också direkt, t.ex. Scan-Speak och Monacor.

Hur känsligt är det att byta ut element ur en befintlig modell/ritning, t.ex. Speedster som har 4" woofer av modellen "Tang Band", går det att byta den mot en annan 4" woofer, eller är det väldigt noga vilket element man har?

Användarvisningsbild
OlofJ

Inläggav OlofJ » 2015-03-09 13:48

Den här ser rätt kul ut tycker jag, relativt billiga element: http://www.troelsgravesen.dk/DiscoveryW18.htm
Själv har jag haft ett par Mupps som skrivbordshögtalare ett tag som låter riktigt fint, dock går det ju inte att spela så starkt med dessa: http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/ ... _Mupps.pdf

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-03-09 14:05

Cinder skrev:Hur känsligt är det att byta ut element ur en befintlig modell/ritning, t.ex. Speedster som har 4" woofer av modellen "Tang Band", går det att byta den mot en annan 4" woofer, eller är det väldigt noga vilket element man har?

Det korta svaret är att det oftast är en dålig idé. Särskilt när man inte vet hur filterdesignen är gjord. Om det nya elementet har annan impedanskurva, känslighet och frekvensgång (och det har det :) ) så måsta man justera för det i filtret. Om elementen är någorlunda lika och filtret är enkelt (t.ex. första ordningen) så kan det funka, men det är nog mer tur än skicklighet då.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-03-09 14:50

9laeh hade jag valt före allt annat som visats i tråden.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-03-09 14:58

När man väl bygger ihop lådan, hur stor påverkan har materialvalet - MDF, Plywood eller trä?
Vad finns det för för- och nackdelar med de olika materialen?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2015-03-09 15:02

Cinder skrev:När man väl bygger ihop lådan, hur stor påverkan har materialvalet - MDF, Plywood eller trä?
Vad finns det för för- och nackdelar med de olika materialen?

Om inte din tjej är väldigt nördig, ta det du tror hon tycker är finast alt. det du får tag på billigast. :)
Lådan på 9laeh är liten så det spelar inte så himla stor roll, den jag har hört är gjord av limträskiva av ek tror jag det är tex.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-03-09 15:13

föregångaren till 9LAEH är kanske något billigare?

http://user.faktiskt.io/skrutten/diy200 ... talare.pdf
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-03-09 17:45

Två andra tips från forumet med lite mindre prislapp, båda golvare vilket borgar för mer bas.

http://user.faktiskt.io/grannilsson/Pochette.pdf

viewtopic.php?f=21&t=11371&start=180
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-03-09 21:27

Som gjorda för att stå på ett skrivbord :wink: .

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-03-09 21:33

Kraniet skrev:Två andra tips från forumet med lite mindre prislapp, båda golvare vilket borgar för mer bas.

http://user.faktiskt.io/grannilsson/Pochette.pdf

viewtopic.php?f=21&t=11371&start=180

Var ju kanske inte jätteintressant att ställa ett par golvare på tjejens skrivbord :roll:
Vad har ni andra som byggt egna högtalare satt för finish på dom - lack, faner, folie... eller nåt annat?

LTS-högtalarna verkar inte gå att få tag på delar till och 9LEAH verkar gå en aning över budget, men det gör även Speedster som jag hittade i Tyskland:
http://www.oaudio.de/en/Loudspeaker-DIY ... r-kit.html

Har lite beslutsångest där, Speedstern är aningen mindre, vilket är positivt, men 9LAEH kanske är mer genomtänkt och optimalt konstruerad..?
Tror ni, som är mer erfarna, att det är stor skillnad mellan dessa två?

Finns ju så många alternativ att välja mellan att det blir svårt bara att bestämma sig.. kanhända att man måste bygga fler i framtiden :wink:
Har även kollat på förstärkarbyggen och lutar åt en Gainclone, men inser att totalt med högtalarna lär jag hamna närmare 5000kr innan det är klart, men samtidigt är det ju så roligt att bygga grejer..!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-03-09 22:35

Håller med om att mina sovrumsgolvare nog inte är rätt högtalare här. :)
Kan dessa vara någonting? De gjordes just för att vara små, kunna placeras på skrivbord nära väggen bakom och inte ta för stor yta på skrivbordet. Ha utsträckning ner till 40Hz och låta så neutralt som möjligt för 3000kr i byggkostnad.

viewtopic.php?f=3&t=26652&hilit=Datorhögtalare
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-09 22:42

prova gärna det jag föreslog.
Billigt och välljudande samt lagom små för att platsa på ett skrivbord.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2015-03-09 23:27

Ett enkelt och billigt förstabygge.
Tar liten plats på skrivbordet men är rätt höga.

Låter fint om man inte ska spela as högt :)

https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... xA1vjIjbOw

Jag har även byggt 4" varianten.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=88419

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=1
dock låter 3" varianten bättre men man kan spela högre med 4" varianten :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-03-10 00:43

Hur stort är skrivbordet och vad skall du/ni/hon använda högtalarna till?

Om jag skulle ha högtalare på skrivbordet skulle jag nog leta efter något väsentligt mindre än vad de flesta föreslagit i tråden. Om du inte väljer en färdig typ aktiv datorhögtalare, skulle jag nog föreslå antingen en enkel bredbandare på ca 3-5 tum eller tvåvägssystem på ca 3-5 liter. Då kan du bygga med mycket billiga element och filter - det räcker med en konding i serie med diskanten och ev ett par motstånd för att dämpa diskanten till lämplig nivå. Du behöver inte lägga mer än 1000 kr för båda. Om det inte hade varit så långt till Luleå (från Göteborg) hade du t.o.m. kunnat få element av mig - jag har t.ex. flera olika 5,25" bredbandiga basar och 0,75" diskanter som bara ligger och skrotar.

Men om din tanke med projektet är att verkligen få till något riktigt välljudande och lära dig mer om filterdesign så kanske jag är fel ute...

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-03-10 08:30

Kalejdokom skrev:Hur stort är skrivbordet och vad skall du/ni/hon använda högtalarna till?

Om jag skulle ha högtalare på skrivbordet skulle jag nog leta efter något väsentligt mindre än vad de flesta föreslagit i tråden. Om du inte väljer en färdig typ aktiv datorhögtalare, skulle jag nog föreslå antingen en enkel bredbandare på ca 3-5 tum eller tvåvägssystem på ca 3-5 liter. Då kan du bygga med mycket billiga element och filter - det räcker med en konding i serie med diskanten och ev ett par motstånd för att dämpa diskanten till lämplig nivå. Du behöver inte lägga mer än 1000 kr för båda. Om det inte hade varit så långt till Luleå (från Göteborg) hade du t.o.m. kunnat få element av mig - jag har t.ex. flera olika 5,25" bredbandiga basar och 0,75" diskanter som bara ligger och skrotar.

Men om din tanke med projektet är att verkligen få till något riktigt välljudande och lära dig mer om filterdesign så kanske jag är fel ute...

Skrivbordet är ett hörnskrivbord av modell "Bekant" från Ikea, inte jättestort med andra ord, och både jag och tjejen lutar åt samma tankegång - att ju mindre desto bättre eftersom det blir väldigt klumpigt på bordet annars. Min avsikt är i alla fall att bygga något, tycker att den här typen av projekt är väldigt roliga att pyssla med, har byggt ett RIAA-steg tidigare (Bugle2) som funkar kanon - fick lite blodad tand där :)

Har du några ritningar på högtalare i storleksordningen 3-5 liter, kanske någon modell du tänker på direkt?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-03-10 08:41

Bygg ett par bosso/mupps-högtalare då. Små, billiga och bra ljud. Inte fantastiskt men bra. Innehåller inga överraskningar, lätta att bygga, inget filter men man kan lägga till det om man vill.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Nästa

Återgå till DIY-forum