Vad dödade min hårdrock?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Vad dödade min hårdrock?

Inläggav genstruktur » 2015-03-11 18:20

Lyssnar på den här just nu:

Bild

Lät mustigare och trevligare än jag minns, nu med Ino pi60+bs60 :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-03-11 18:27

genstruktur skrev:Lyssnar på den här just nu:

[ Bild ]

Gäller att ha kontroll över basarna

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-11 18:30

[ Bild ]

L'enfant sauvage är fin den med. Och From mars to sirius. Och Marios trumsolon på konserter. Det mesta är bra med dom helt enkelt. Å vad jag gillar dom :D

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-11 18:30

ante_77 skrev:

[ Bild ]

Gäller att ha kontroll över basarna

Jo säkert, men tycker även sångarens röst låter mer naturlig och fyllig, likväl elgururna. Kul är det i alla fall! :)
På just den här skivan i alla fall, känns det numer roligare med hårdrock. Får ge igenom samlingen och se om det håller i sig, inte blivit så mycket hårdrock hemma sista tiden.
Senast redigerad av genstruktur 2015-03-11 18:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-11 18:31

Tarzan skrev:

[ Bild ]

L'enfant sauvage är fin den med. Och From mars to sirius. Och Marios trumsolon på konserter. Det mesta är bra med dom helt enkelt. Å vad jag gillar dom :D

Har inte lyssnat lika mycket på dem, men det ligger på att göra listan :).
Deras spelning på Metaltown minns jag som festivalens bästa!

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-03-11 18:34

Då finns det alltså högtalare och elektronik som det låter vettigt på.
Har haft svårt att hitta utrustning som inte grötar ihop allt.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-11 18:38

Jag tror väl också att det gäller att inte ha för stora peakar i basen, för att inte dubbeltramp skall gröta ihop sig.

Användarvisningsbild
Bernt

Re:

Inläggav Bernt » 2015-03-12 09:57

Flint skrev:Nej. När det gäller hårdrock tror/tycker jag att det mesta hänger på högtalarna. Lättrivet och smack i kistan så dubbelkaggarna kommer till sin rätt.

Helt rätt!
Jobbar på Jorma Design
Medskyldig till No Frills Audio

"it's useful to remember that the ear is not a microphone and the brain is not a tape recorder" - Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-03-12 10:36

När det gäller hårdrock så var har det varit en stor förbättring med mina nuvarande högtalare.

samtliga Ino Högtalare från pi60/i14 och upp är helt underbara att lyssna på hårdrock med :D

Innan så hade jag lite svårt pga att det glev så hårt, vasst och skränigt bara... nu låter det kanske lika dåligt "som det gör" men det ÄR inte hårt, skränigt och vasst längre :D
Så man kan lyssna och njuta och bara konstatera musikens brister, men det låter liksom bra ändå och det går att spela så att man får en fysisk upplevelse ändå ;)

med bs60 till pi60s så blev den än roligare, mer koppling till luften och upplevs som att musiken får mer tryck även vid lägre ljudnivåer :D

Så jag skulle säga att.

1: Låg disst ! (eller "rätt" disst, sådan som ger mer "riv" men utan att bli jobbig) är att föredra till hårdrock
2: stor konarea och därmed högre effektivitet på högtalaren.
3: direktivitet (så att rummet blandar sig i mindre vid högre frekvenser, när det redan är skränigt..)

Är bra att ha om man ska lyssna på hårdrock ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-03-13 00:31

DVD-ai skrev:När det gäller hårdrock så var har det varit en stor förbättring med mina nuvarande högtalare.

samtliga Ino Högtalare från pi60/i14 och upp är helt underbara att lyssna på hårdrock med :D

Tur att det finns mångfald, under min tid med pi60 så spelades nästan inget hårdrock alls pga att det blev så hårt, vasst och skränigt bara, olidligt helt enkelt.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-13 02:17

Då var de nog trasiga eller felbyggda, och möjligen också helt tokigt placerade.

Att du inte hörde av dig!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-03-13 06:37

FBK skrev:
DVD-ai skrev:När det gäller hårdrock så var har det varit en stor förbättring med mina nuvarande högtalare.

Tur att det finns mångfald, under min tid med pi60 så spelades nästan inget hårdrock alls pga att det blev så hårt, vasst och skränigt bara, olidligt helt enkelt.

Jo smaken är ju som baken ! :)
Men att dom var skräniga och vassa 8O
Är du helt säker på att dom var hela ? (Undrar då jag aldrig varit med om att dom beskrivits så eller ens själv hört en högtalare som är så "ovass" och "oskränig", förrutom kraftigt avrullade skapelser då såklart :) )
Det finns ju gott om högtalare som inte är vassa eller skräniga men dom flesta tycker jag rasar när man vrider upp ljudnivån :(
Därav så snubblade jag över Ino och blev förtjust i hur dom presterade så jag är nöjd över att ha hittat högtalare som enligt mig spelar exakt allting jag ger dom och på ett föredömligt sätt.
Jag anpassar inte musiken efter utrustningen alls längre, all världens musik är spelnings och njutningsbar :D

Att pi60/i14 av vissa beskrivs som dova, detaljfattiga eller för "laid back" är sådant jag kan förstå att man kan uppleva det så. (Då jag förstår vad dom reagerar på hos högtalarens egenskaper)
Men vassa och skräniga har jag aldrig någonsin hört någon kalla dom och aldrig själv heller hört dom ljuda på ett sådant vis, så det blir första gången helt enkelt :)
Därav så undrar jag om du är säker på att inte något var fel i själv högtalare eller placering, drivning ?

Det är lite som att skriva att "mina Cerwin Vega AT100 kunde inte få igång ett party" :D
Då tänker ju alla såhär: "något är ju uppenbarligen fel, CV ÄR ju partyt... " och "är du säker på att du hade tillräckligt med sprit i bålen ?" :lol:

Skämt å sido, det jag menar är att:
Att just skränigt och vasst är totala motsatsen till hur dom vanligtvis beskrivs och just deras förmåga att vara totalt brfriade från vasshet och skränighet är enligt mig (och jag upplever som flesta tycka detta) något som har kommit att bli lite utav högtalarens signum.
På samma sätt som Cerwin Vega's signum är att dra igång ett party, massor av Umpf Umpf i mellangärdet och skön Punch 8)
Får man ingen Umpf eller Punch med ett par stora CV så är det liksom mycket intressant VARFÖR :) (och tråkigt... För det är ju antagligen därför man skaffar sig ett par CV från första början, suger att inte få det man önskar...) då det ju är just det dom är kända för.

Vill bara förtydliga att jag alltså inte säger att du har fel, utan att jag blir förvånad och nyfiken :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Föregående

Återgå till Generellt om hifi