Kan någon förklara för mig vad som är grejen med Naim?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Kan någon förklara för mig vad som är grejen med Naim?

Inläggav DQ-20 » 2015-03-12 12:54

Bill50x skrev:
Morello skrev:Snygga arbetsrockar dom där kvinnorna har! Så ska det se ut.

Men inga handledsband, hur kan man jobba med elektronik utan sådant? Rockarna är dock av ESD-typ, ser ut som om tyget kommer från Israeliska K&K...

/ B

Förmildrande omständigheter:

*Bipolära transistorer
*De hanterar endast färdiglödda kort utan öppna kretsar. Jag skulle tro att människor endast handhar mekaniskt montering, efterkontroll och funktionstest på den däringa fabriken. Åsså serva lödrobotarna förstås.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-03-12 13:07

Morello skrev:
Laila skrev:Ett sådant
kanske . . . typ?

Skulle kunna vara ett schema till vilekn som helst billig och enkel stärkare.
Med enkla grepp skulle man kunna färbättra den avsevärt.

Ja, lägger man till ytterligare några småsignaltransistorer och motstånd samt byter till ett komplementärt utgångsteg hamnar man ju kretsmässigt i det koncept som Douglas Self kallar "Blameless". Samma effekt men betydligt lägre distortion. Kostar också mindre eftersom man slipper de enorma strömförsörjningarna.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-12 13:09

Bill50x skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Bill50x skrev:Men inga handledsband, hur kan man jobba med elektronik utan sådant?
Fotboja.

Ja, det kan det förstås vara. När jag mekar med datorer brukar jag sätta handledsbandet på smalbenet för att slippa att sladden hela tiden fastnar i dator-chassit. Funkar dåligt med strumpbyxor men jag använder inte sådana... ;-)

Jag brukar bara ta av en strumpa och sätta foten mot närmsta (vatten-)radiator.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-12 13:10

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:
AndreasArvidsson skrev:Fotboja.

Ja, det kan det förstås vara. När jag mekar med datorer brukar jag sätta handledsbandet på smalbenet för att slippa att sladden hela tiden fastnar i dator-chassit. Funkar dåligt med strumpbyxor men jag använder inte sådana... ;-)

Jag brukar bara ta av en strumpa och sätta foten mot närmsta (vatten-)radiator.

Det låter ju vettigt. :mrgreen:

Jag antar att du skojar dock.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-12 13:14

ante_77 skrev:
IngOehman skrev:Nästan all hifi som inte kommer från Kina eller sydvästra USA, byggs av kvinnor.

Bättre finmotorik, men framförallt bättre tålamod och förmåga att göra något länge och noga - och samtidigt ha trevligt genom att tala med alla andra.

Har man problem med att ens apparater är kvinnobyggda så måste man nog köpa framförallt kinesiskt. Där sitter de sisådär 50/50. Även i USAs delar strax norr om Mexiko så anlitas rätt många mexikaner, fler än mexikanskor faktiskt, unga grabbar mest, att bygga hifi.

Vh, iö

Nej, men vad säger herrn'?
Menar du att det faktiskt är skillnad mellan män och kvinnor och att dessa i sin tur har olika egenskaper med både för- och nackdelar?

Jag har läst i alla tidningar att det inte är så.

Tro inte vad du läser i tidningarna. Sanningen hittar du här, på faktiskt.se! :)

Men jag vill för protokollet säga, att MIN uppfattning säger mig att män och kvinnor statistiskt är olika, och att de är lite bättre på vissa saker än den andra gruppen, och att alla behövs, men att en enskild individ oavsett kön kan vara bättre på nästan vad som helst, än alla andra, oavsett kön.

- - -

Samma sak kan sägas såhär - om man optimerar rekryteringar efter faktiska förmågor och intressen, så kommer man att finna att fördelningarna inte blir jämna, vissa grupper blir kvinnodominerade, andra blir mansdominerade, men ändå så kan den som är i minoritet vara den bästa i gruppen. Och DET är jämlikhet. När det med yttre styrmedel ses till att fördelningar blir 50/50, råder nästan alltid diskriminering.

Dock är det ju så, att gruppegenskaperna överlappar varandra rätt så mycket. De som inte ser att det är så är antagligen lite förblindade av gamla traditioner.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-03-12 13:18

IngOehman skrev:
ante_77 skrev:
IngOehman skrev:Nästan all hifi som inte kommer från Kina eller sydvästra USA, byggs av kvinnor.

Bättre finmotorik, men framförallt bättre tålamod och förmåga att göra något länge och noga - och samtidigt ha trevligt genom att tala med alla andra.

Har man problem med att ens apparater är kvinnobyggda så måste man nog köpa framförallt kinesiskt. Där sitter de sisådär 50/50. Även i USAs delar strax norr om Mexiko så anlitas rätt många mexikaner, fler än mexikanskor faktiskt, unga grabbar mest, att bygga hifi.

Vh, iö

Nej, men vad säger herrn'?
Menar du att det faktiskt är skillnad mellan män och kvinnor och att dessa i sin tur har olika egenskaper med både för- och nackdelar?

Jag har läst i alla tidningar att det inte är så.

Tro inte vad du läser i tidningarna. Sanningen hittar du här, på faktiskt.se! :)

Men jag vill för protokollet säga, att MIN uppfattning säger mig att män och kvinnor statistiskt är olika, och att de är lite bättre på vissa saker än varandra, och att alla behövs, men att en enskild individ kan vara bättre på nästan vad som helst, än alla andra, oavsett kön.

- - -

Samma sak kan sägas såhär - om man optimerar efter faktisk förmåga så kommer man att finna att fördelningarna inte blir jämna, vissa grupper blir kvinnodominerade, andra blir mansdominerade, men ändå så kan den som är i minoritet vara den bästa i gruppen.

Egenskaperna överlappar varandra rätt så mycket. De som inte ser att det är så är antagligen lite förblindade av gamla traditioner.

Vh, iö

Självklart är det så.
Dock är kvoteringsanhängarna inte med på det.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-03-12 13:24

Hm, Naim har varit min drömanläggning senaste månaderna trots jag bara sett Naim-prylar på bild och aldrig hört dem. Efter vad ni skriver här kanske jag borde drömma om Rotel istället?

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-03-12 13:51

ottovonkopp skrev:Hm, Naim har varit min drömanläggning senaste månaderna trots jag bara sett Naim-prylar på bild och aldrig hört dem. Efter vad ni skriver här kanske jag borde drömma om Rotel istället?

Nej, kör du med Naim. Bra grejer!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-12 14:02

Morello skrev:
Nattlorden skrev:Jag brukar bara ta av en strumpa och sätta foten mot närmsta (vatten-)radiator.

Nej, har inte sabbat något datorbygge här ännu och det är väl ett halvdussin jag satt ihop vid det här laget.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-12 14:13

DQ-20 skrev:
Bill50x skrev:

Men inga handledsband, hur kan man jobba med elektronik utan sådant? Rockarna är dock av ESD-typ, ser ut som om tyget kommer från Israeliska K&K...

*Bipolära transistorer
*De hanterar endast färdiglödda kort utan öppna kretsar. Jag skulle tro att människor endast handhar mekaniskt montering, efterkontroll och funktionstest på den däringa fabriken. Åsså serva lödrobotarna förstås.

Nix, inga förmildrande omständigheter. Färdiglödda kort är inte mindre känsliga för ESD, det kan vara tvärtom. Ledningsbanor och kontakter kan snarare fungera som antenner. En ingång på en IC kan du ofta inte kontaktera med fingrarna eftersom IC'n är så liten men lödd på ett kretskort så har du större "möjlighet" att du (för-)stör komponenten.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-12 14:19

Nattlorden skrev:
Morello skrev:
Nattlorden skrev:Jag brukar bara ta av en strumpa och sätta foten mot närmsta (vatten-)radiator.

Nej, har inte sabbat något datorbygge här ännu och det är väl ett halvdussin jag satt ihop vid det här laget.

Inte alls något skoj. Men ska foten/tån fungera som ledare mot elementet ska det vara mot en omålad del.

ESD-problem är som rysk roulelett, det inträffar oftast inte men när det väl gör så är resultatet förödande. Och, eftersom en skada kan ge sig till känna månader efter själva skadetillfället så är det svårt att koppla en felfunktion i datorn till något man gjorde månader tidigare. Eftersom det är så enkelt att skydda sig mot esd-skador, varför inte göra det?

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-03-12 14:22

Hur stor är risken att något blir skadat av statisk elekticitet egentligen? Jag har aldrig använt något armband när jag mekat med datorer eller andra moderna komponenter och apparater och har ändå inte varit med om att något tagit skada. Det flesta komponenter idag har väl någon form av skydd på anslutningarna (annat var det förr). Jag ser till att urladda mig före kontakt med känsliga komponenter och att inte använda syntetkläder. Det verkar ha varit tillräckligt. -Så här långt, får jag tillägga, för vad som kan komma att hända vet jag naturligtvis inte.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-03-12 14:34

RogerJoensson skrev:Hur stor är risken att något blir skadat av statisk elekticitet egentligen? Jag har aldrig använt något armband när jag mekat med datorer eller andra moderna komponenter och apparater och har ändå inte varit med om att något tagit skada. Det flesta komponenter idag har väl någon form av skydd på anslutningarna (annat var det förr). Jag ser till att urladda mig före kontakt med känsliga komponenter och att inte använda syntetkläder. Det verkar ha varit tillräckligt. -Så här långt, får jag tillägga, för vad som kan komma att hända vet jag naturligtvis inte.

Det är en onödig risk när man håller på med serieproduktion och monterar eller hanterar lösa kretskort. Statisk elektricitet kan ge skumma fel som dyker upp efter ett tag. Urladdningar ska ske långsamt genom högohmiga material eller motstånd så det räcker inte med att sparka på ett element samtidigt som man grejar.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-12 14:35

RogerJoensson skrev:Hur stor är risken att något blir skadat av statisk elekticitet egentligen? Jag har aldrig använt något armband när jag mekat med datorer eller andra moderna komponenter och apparater och har ändå inte varit med om att något tagit skada. Jag ser till att urladda mig före kontakt med känsliga komponenter och att inte använda syntetkläder. Det verkar ha varit tillräckligt. -Så här långt, får jag tillägga, för vad som kan komma att hända vet jag naturligtvis inte.

Hur stor risken är beror givetvis på miljön man arbetar i. Sitter man med fötterna i ett vattenbad (i ett metallkärl som är kopplat till jord) är risken lika med noll. Arbetar man naken, eller med bomulllskläder, och med en luftfuktighet på +80 % så är risken likaså lika med noll.

Men det är absolut att jämföra med rysk roulette. Oftast fungerar det, tex om du enbart hanterar kretskort genom att hålla dem på kanterna. Om du bara har bomullskläder och mer än 20% Rh. Om du inte råkar komma åt någon känslig ingång på en komponent.

När jag besökte ett Ericsson-företag i Mölndal så visade det sig att man hade jätteproblem med en egenkonstruerad komponent baserad på galliumarsenid. Den var konstruerad för att klara typ 1000 volt urladdning men visade sig klara ungefär 50 volt enligt tester. Det förklarade det stora felutfallet de hade på ett av korten de tillverkade.

Så visst är ESD ett problem.

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-03-12 14:53

Martin skrev:Det är en onödig risk när man håller på med serieproduktion och monterar eller hanterar lösa kretskort.

Det håller jag fullständigt med om. Hur kinkigt det är beror dock på hur känsliga komponenter man använder.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-12 15:40

DQ-20 skrev:
Bill50x skrev:

/ B

*Bipolära transistorer

/DQ-20

Den som jobbar med elektronrör kan också bortse från Bill's rekommendationer. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2015-03-12 16:30

Bill50x skrev:

/ B

Vad ska de med handledsband till? De har naturligtvis ESD-golv och ESD-skor, samt ESD-mattor på arbetsbänkarna.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-12 16:39

RogerJoensson skrev:Hur stor är risken att något blir skadat av statisk elekticitet egentligen? Jag har aldrig använt något armband när jag mekat med datorer eller andra moderna komponenter och apparater och har ändå inte varit med om att något tagit skada. Det flesta komponenter idag har väl någon form av skydd på anslutningarna (annat var det förr). Jag ser till att urladda mig före kontakt med känsliga komponenter och att inte använda syntetkläder. Det verkar ha varit tillräckligt. -Så här långt, får jag tillägga, för vad som kan komma att hända vet jag naturligtvis inte.

Du är ingenjör, och nyckeln till din problemfrihet är din medvetenhet. Den syns t ex i ditt "Jag ser till att urladda mig före kontakt med känsliga komponenter och att inte använda syntetkläder".

Jag gör som du och har heller aldrig haft några ESD-problem.

Men alla är inte ingenjörer och alla kan därför inte hantera problemet med hjälp av en vältrimmad intuition och känsla - byggd på verklig kunskap. De äger den ju inte.

Och det är därför som de åtgärder som Bill talar om är rimliga åtgärder för outbildad produktionspersonal. Det går inte att lita på att de tar på chassiet innan de petar på någon komponent med fingret.

Med rätt miljö så kommer man dock rätt så långt. Trägolv, träbänkar, inga syntetkläder och alla i strumplästen t ex.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-12 16:45

Vi hade ett hopplöst kontor förut - med heltäckande matta!
Det sprakade ta mig tusan om allt man tog i, så det var många kort som gick upp i rök.
Ibland såg man till och med urladdningen med blotta ögat.

Annars har jag aldrig haft problem. Trägolv och träbord är bra samt att man givetvis inte nyttjar plastkläder (läs lågkonduktiva).
Dock har jag givetvis en ESD-matta också.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2015-03-12 16:59

Naim handlar om överprisatta grejer som har ett utseende som gillas av vissa. Funktion och prisvärde motsvaras inte av prestandan. Sak samma med ex Linn, Krell mm.

När det gäller motsvarigheten i mc-världen så pratar vi ex Harley.

Jag kör Harley 8O :oops: :lol:
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-03-12 17:01

Det värsta är ju att problemen brukar uppstå efter ett tag och kan vara intermittenta. Det är nog mycket elektronik som helt plötsligt funkar konstigt eller slutar fungera som någon gång har varit med om en för kraftig ESD-urladdning på fel ställe indirekt eller direkt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-12 17:24

pinnen skrev:Naim handlar om överprisatta grejer som har ett utseende som gillas av vissa. Funktion och prisvärde motsvaras inte av prestandan. Sak samma med ex Linn, Krell mm.

Helskönt inlägg!!

Och att funktion kontra pris ser ut si eller så är ju aldrig något problem så länge som kunderna gör insatta val. Det finns ju så många faktorer som är svåra att värdera. Jag kan förstå både HD-ägare och Naim-ägare. Jag tror att de i hög grad vet vad de väljer.

De väljer en kompis, en mojäng som de gillar, hur värderar man det?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-12 17:28

Japecis. Ungefär som med klockor.
Ibland får man stånga sig blodig för att folk skall förstå att man inte köper en klocka för 50 lax för att den håller tiden bättre - det gör den inte alls. I själva verket är mekaniska klockor helt undermåliga även det enklaste kvartsur.

Det är andra värden man uppskattar. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-12 17:34

Morello skrev:
Naim och Linn bygger väl till stor del på religös övertygelse än något annat?

Å fan!
Aldrig sett dig som religiös men där ser man
(med tanke på inlägget ovan som jag borde citerat)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-12 17:51

Hur menar du då?

Han skriver ju att han inte tror (tro = religiös inställning) att mekaniska ur håller tiden bättre.

Att välja något som är objektivt dåligt kan ske av religiösa skäl, men det betyder inte att varje val av någonting sådant är religiöst. Mängdlära.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-03-12 18:03

Jag har ju alltid gillat Linn och har numera en Linn-stereo i sovrummet. :) Det är inte på religiösa grunder, utan upplever det förmodligen liknande som med Morellos klockor; det handlar om något annat. Samlarglädje, nostalgi, jakten på något som känns äkta sprunget ur entusiasm och inte alltid behöver vara så förnuftigt och effektivt som så mycket annat ska vara.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-03-12 18:12

Bill50x skrev:
DQ-20 skrev:
Bill50x skrev:Men inga handledsband, hur kan man jobba med elektronik utan sådant? Rockarna är dock av ESD-typ, ser ut som om tyget kommer från Israeliska K&K...

*Bipolära transistorer

Nix, inga förmildrande omständigheter. Färdiglödda kort är inte mindre känsliga för ESD, det kan vara tvärtom. Ledningsbanor och kontakter kan snarare fungera som antenner. En ingång på en IC kan du ofta inte kontaktera med fingrarna eftersom IC'n är så liten men lödd på ett kretskort så har du större "möjlighet" att du (för-)stör komponenten.

Då för du nog förklara lite. Sist jag kollade är t.ex. MOSFET med isolerad gate betydligt känsligare för ESD än en BJT. Även JFET är känsligare. För det andra avsåg jag att när alla pinnar är inlödda i förstärkarkretsen är risken för att det skall uppstå potentialskillnader mindre. Ingen av dessa saker stämmer alltså. Kan du förklara varför?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-12 18:22

Vad som är grejen med Naim?

Den Australiensiska stavningen självklart!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-12 18:25

DQ-20 skrev:
Bill50x skrev:
DQ-20 skrev:Förmildrande omständigheter:

*Bipolära transistorer

Då för du nog förklara lite. Sist jag kollade är t.ex. MOSFET med isolerad gate betydligt känsligare för ESD än en BJT. Även JFET är känsligare. För det andra avsåg jag att när alla pinnar är inlödda i förstärkarkretsen är risken för att det skall uppstå potentialskillnader mindre. Ingen av dessa saker stämmer alltså. Kan du förklara varför?

/DQ-20

Nu är det kokta fläsket stekt, sa Bull . . . typ. :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-03-12 18:50

pinnen skrev:Naim handlar om överprisatta grejer som har ett utseende som gillas av vissa. Funktion och prisvärde motsvaras inte av prestandan. Sak samma med ex Linn, Krell mm.

Harley är ju lite lurigt eftersom det en gång i tiden var ganska tekniskt framåt, jämfört med t.ex. Norton. Men man liksom "frusit" tiden i det företaget. Naim har helt klart gått vidare, men kultfaktorn är inte lika hög. Quad vet jag inte vad de håller på med. Men som sagt, jag undrar vad som gjorde Naim så berömda för inte fan kan det ha varit det kretslösningarna. Tror jag i alla fall. Även om inte transistorerna är så fantastiskt mycket bättre idag vet vi ju betydligt mer om hur de skall kopplas ihop. Kanske var det så att de var ok för sin tid när de kom och såg ingen anledning till att förnya sig. Att hålla kvar vid kvasi-komplementära steg har jag svårt att förstå varför man gjort.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi