Mera Dirty Loops ...

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LageB
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2004-11-09

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav LageB » 2015-03-12 19:43

BORIS skrev:e.....ett gäng välkammade pojkar som gillar att lira musik, ungefär.....


Avstår att kommentera dina musikaliska utläggningar, ..men......Henrik Linder - "välkammad"??... :D

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav BORIS » 2015-03-12 20:33

Skulle iofs tippa på att just han spenderar en hel del tid framför spegeln med kammen

Användarvisningsbild
LageB
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2004-11-09

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav LageB » 2015-03-12 21:44

BORIS skrev:Skulle iofs tippa på att just han spenderar en hel del tid framför spegeln med kammen


Det kan du ha rätt i :) å' andra sidan så tror jag inte Dirty Loops pöjkarna bryr så mycket om hår när dom trummar på... de bara köööör

Bild

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2015-03-13 13:39

BORIS skrev:Ja, smaken är som bekant olika. Jag har faktiskt svårt att se vad det är som attraherar andra så. Brukar ändå kunna se kvaliteter i artister även om jag inte själv uppskattar dom men här är det verkligen svårt. Skickliga? ja visst, men det finns hur många skickliga musiker som helst så att ett par avancerade ackordföljder och oväntade tonartsbyten osv är inget som allena håller mig kvar som lyssnare. Men jag antar att detta iaf är vad som uppskattas och får andra att tycka om att lyssna? Och antagligen har vi också olika uppfattning om hur vanligt det är med musiker med liknande begåvning.

Men måste man inte ha ett syfte som artist, vilja säga något. Vad vill dessa, Dirty Loops, säga? Vilka är dom? Efter att hört dom har jag ingen aning, ett gäng välkammade pojkar som gillar att lira musik, ungefär. Det unnar jag dom verkligen men varför jag ska lyssna på dom vet jag inte, och dom talar inte heller om varför. Det är väl där skon klämmer, dom talar inte till mig. Jag vill påverkas av det jag lyssnar på, känna, tänka ny saker men DL lämnar mig oberörd.

Till och med Forever Young, som med Alphaville är en helt fantastisk låt i sin genre, blir bara en massa delar utan helhet


En stor del av oss som gillar DL gör det nog pga av deras mix av genrer som vi gillat tidigare.

Om man är uppväxt och har sina rötter i Slick/Funk/Soul/FusionJazz och med band och artister som exempelvis Earth,Wind & Fire, Level42, Jeff Lorber, Steely Dan, Marc Jordan, Al Jarreau, Stevie Wonder, Michael Jackson m.m, och där då dessa unga pojkspolingar kombinerar på nåt sätt alla dessa på ett unikt sätt, (jag jag skriver unikt eftersom hittills har jag inte hört nåt annat band göra det på detta sätt) så kan man inte annat än bara älska det...

Vad lyssnade du själv på Boris när du var mellan 16-25 år typ?
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav PerStromgren » 2015-03-13 13:43

Tompa_39 skrev:En stor del av oss som gillar DL gör det nog pga av deras mix av genrer som vi gillat tidigare.

Om man är uppväxt och har sina rötter i Slick/Funk/Soul/FusionJazz och med band och artister som exempelvis Earth,Wind & Fire, Level42, Jeff Lorber, Steely Dan, Marc Jordan, Al Jarreau, Stevie Wonder, Michael Jackson m.m, och där då dessa unga pojkspolingar kombinerar på nåt sätt alla dessa på ett unikt sätt, (jag jag skriver unikt eftersom hittills har jag inte hört nåt annat band göra det på detta sätt) så kan man inte annat än bara älska det...


Hur f-n kan jag ha missat Jeff Lorber? 8O Men nu ska här liras, tack för tips!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2015-03-13 16:43

PerStromgren skrev:
Tompa_39 skrev:En stor del av oss som gillar DL gör det nog pga av deras mix av genrer som vi gillat tidigare.

Om man är uppväxt och har sina rötter i Slick/Funk/Soul/FusionJazz och med band och artister som exempelvis Earth,Wind & Fire, Level42, Jeff Lorber, Steely Dan, Marc Jordan, Al Jarreau, Stevie Wonder, Michael Jackson m.m, och där då dessa unga pojkspolingar kombinerar på nåt sätt alla dessa på ett unikt sätt, (jag jag skriver unikt eftersom hittills har jag inte hört nåt annat band göra det på detta sätt) så kan man inte annat än bara älska det...


Hur f-n kan jag ha missat Jeff Lorber? 8O Men nu ska här liras, tack för tips!



Jag inte vet jag! :mrgreen:

"He had a hat" är nog det albumet jag gillar bäst, producerat av Bobby Colomby faktiskt och inte av Jeff själv.
Minns en intervju där Jeff pratade om albumet och där han nämnde att Bobby var synnerligen tydlig att alla låtar på albumet skulle vara "harmoniellt intressanta" vad nu det betyder?? men kanske just därför jag rankar det som ett av hans bästa.
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
LageB
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2004-11-09

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav LageB » 2015-03-13 21:04

Damer och herrar.

Så här ser VÄLKAMMADE riktiga rmusiker ut, bara så ni vet: :)

https://www.youtube.com/watch?v=aqzs472 ... e=youtu.be

Håll till godo,,, :)

Användarvisningsbild
LageB
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2004-11-09

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav LageB » 2015-03-13 22:51

Ganska häftig session i samband med Bass Player Award 2014, där Henrik Linder blir utfrågad av andra musiker ...
https://www.youtube.com/watch?v=8slJKsSWe9Y

Användarvisningsbild
LageB
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2004-11-09

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav LageB » 2015-03-14 01:21

:twisted: :D :roll: Ahhh, så här twittrar Hanna Fahl, reporter och kolumnist på Dagens Nyheter som lyssnat på Dirty Loops cover på "Undo"
https://twitter.com/sebrob/status/57650 ... 44/photo/1

Nu är man vääldigt nyfiken. Aldrig sett fram emot en Mello - men NU SKA BÄNKAS FRAMFÖR TV:n 8) 8) 8) 8)

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2015-03-14 17:09

+100 :mrgreen:
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav KentLindqvist » 2015-03-15 00:39

Jahapp. Letade mig till denna tråd efter mello. Hade inte väntat mig att få feeling under denna tv-kväll, men jäv%#%#!!!
:D (har missat dl helt!)

Sången satt inte som på skiva hör jag nu (när jag lyssnar på inspelade låtar hemma) , men visst fattade man på en gång att det var kvalitet.
Slapbassen var skön att de dammade av från 80 talet. Jag tyckte covern andades Prince, toto och mj.

Blir att lyssna mer på detta, kan dock bekräfta masvis-mätningarna, som hörs även på mina oa-51.
Denna komplexa musik hade troligtvis tjänat på att inte vara så våldtagen.
Kan tänka mig att många presumtiva lyssnare är av det kräsnare slaget ljudmässigt. Faktiskt.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
LageB
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2004-11-09

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav LageB » 2015-03-15 01:10

Missat Dirty Loops :) och gillar musiken? Lite avis - då har du massor att upptäcka.

Här en länk på kvällens cover: https://www.youtube.com/watch?v=3c-ZYK2 ... e=youtu.be
Som med allt annat Dirty Loops har gjort så växer låtarna med många avlyssningar. :)

(jag tycker sången sitter som ett smäck)
Senast redigerad av LageB 2015-03-15 01:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LageB
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2004-11-09

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav LageB » 2015-03-15 01:39

KentLindqvist skrev:Denna komplexa musik hade troligtvis tjänat på att inte vara så våldtagen.
Kan tänka mig att många presumtiva lyssnare är av det kräsnare slaget ljudmässigt. Faktiskt.


Själv har jag aldrig fått Dirty Loops att låta jättebra på mina Fostex högtalarbyggen tyvärr :(
Det blir rörigt när det blir lite komplext (vilket det ofta är med DL :) ) -så när jag ska njuta får det bli med hörlurarna.

Funderar nu allvarligt att se över min anläggning!!! :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Bill50x » 2015-03-15 12:13

LageB skrev:
KentLindqvist skrev:Denna komplexa musik hade troligtvis tjänat på att inte vara så våldtagen.
Kan tänka mig att många presumtiva lyssnare är av det kräsnare slaget ljudmässigt. Faktiskt.


Själv har jag aldrig fått Dirty Loops att låta jättebra på mina Fostex högtalarbyggen tyvärr :(
Det blir rörigt när det blir lite komplext (vilket det ofta är med DL :) ) -så när jag ska njuta får det bli med hörlurarna.

Funderar nu allvarligt att se över min anläggning!!! :D

Ja, jag funderar också på om varför jag inte fallit för Dirty Loops, kan det vara min anläggning? Eller är det så att jag uppskattar grabbarnas musikalitet men inte fastnar för musiken? På många sätt känns musiken lite för intellektuell och jag saknar den musikaliska värmen mitt i allt briljerande. Kanske får ta en sväng till lokala Linn-butiken någon dag, fastnar jag inte för musiken där heller så gör jag det aldrig...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav BORIS » 2015-03-15 12:29

Tompa_39 skrev:
BORIS skrev:Ja, smaken är som bekant olika. Jag har faktiskt svårt att se vad det är som attraherar andra så. Brukar ändå kunna se kvaliteter i artister även om jag inte själv uppskattar dom men här är det verkligen svårt. Skickliga? ja visst, men det finns hur många skickliga musiker som helst så att ett par avancerade ackordföljder och oväntade tonartsbyten osv är inget som allena håller mig kvar som lyssnare. Men jag antar att detta iaf är vad som uppskattas och får andra att tycka om att lyssna? Och antagligen har vi också olika uppfattning om hur vanligt det är med musiker med liknande begåvning.

Men måste man inte ha ett syfte som artist, vilja säga något. Vad vill dessa, Dirty Loops, säga? Vilka är dom? Efter att hört dom har jag ingen aning, ett gäng välkammade pojkar som gillar att lira musik, ungefär. Det unnar jag dom verkligen men varför jag ska lyssna på dom vet jag inte, och dom talar inte heller om varför. Det är väl där skon klämmer, dom talar inte till mig. Jag vill påverkas av det jag lyssnar på, känna, tänka ny saker men DL lämnar mig oberörd.

Till och med Forever Young, som med Alphaville är en helt fantastisk låt i sin genre, blir bara en massa delar utan helhet


En stor del av oss som gillar DL gör det nog pga av deras mix av genrer som vi gillat tidigare.

Om man är uppväxt och har sina rötter i Slick/Funk/Soul/FusionJazz och med band och artister som exempelvis Earth,Wind & Fire, Level42, Jeff Lorber, Steely Dan, Marc Jordan, Al Jarreau, Stevie Wonder, Michael Jackson m.m, och där då dessa unga pojkspolingar kombinerar på nåt sätt alla dessa på ett unikt sätt, (jag jag skriver unikt eftersom hittills har jag inte hört nåt annat band göra det på detta sätt) så kan man inte annat än bara älska det...

Vad lyssnade du själv på Boris när du var mellan 16-25 år typ?


Aha, ja så kan det ju vara, såklart. Och när du säger det kan jag konstatera att även om jag lyssnade på många olika stilar i den åldern så var det till stor del "vit" mer eller mindre gitarrbaserad rock av något slag. Detta tycks jag ständigt återkomma till även om, som sagt, stilen kan skifta med alltifrån finstämda betraktelser till tungt, mörkt mangel.

Undantag finns och under flera år lyssnade jag i stort sett bara på funk, gärna ifrån första halvan av 70-talet. Kom då naturligt i kontakt med musiken ifrån genrerna varifrån DL hämtar inspiration. Så stilen är inte direkt obekant även om jag tycker samtida storheter som D´angelo och Prince spelar i en helt annan liga och tilltalar mig på ett helt annat sätt. Kanske lite orättvis jämförelse men aspirerar man på att vara unika kan man väl tåla det.

Mitt intryck av DL består och jag är tillbaka där det började med vita män med gitarrer..

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2015-03-17 14:17

För Er som missade det bästa som någonsin uppenbarats i ett melodifestivalprogram :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

https://play.spotify.com/track/4xTnulZdwlGv7h0mhAEWRT

...åsså originalet att jämföra med:

https://play.spotify.com/track/1y0Ptl7dOU9sB3ISlJYYpU
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Nattlorden » 2015-03-17 14:33

BORIS skrev:Ja, smaken är som bekant olika. Jag har faktiskt svårt att se vad det är som attraherar andra så. Brukar ändå kunna se kvaliteter i artister även om jag inte själv uppskattar dom men här är det verkligen svårt. Skickliga? ja visst, men det finns hur många skickliga musiker som helst så att ett par avancerade ackordföljder och oväntade tonartsbyten osv är inget som allena håller mig kvar som lyssnare. Men jag antar att detta iaf är vad som uppskattas och får andra att tycka om att lyssna? Och antagligen har vi också olika uppfattning om hur vanligt det är med musiker med liknande begåvning.


Med tanke på att Quincy Jones blev småsur över att han inte fick producera deras platta, så skulle jag nog vilja klassa deras skicklighet som en bit över vad som är vanligt förekommande...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav BORIS » 2015-03-17 15:00

Nattlorden skrev:
BORIS skrev:Ja, smaken är som bekant olika. Jag har faktiskt svårt att se vad det är som attraherar andra så. Brukar ändå kunna se kvaliteter i artister även om jag inte själv uppskattar dom men här är det verkligen svårt. Skickliga? ja visst, men det finns hur många skickliga musiker som helst så att ett par avancerade ackordföljder och oväntade tonartsbyten osv är inget som allena håller mig kvar som lyssnare. Men jag antar att detta iaf är vad som uppskattas och får andra att tycka om att lyssna? Och antagligen har vi också olika uppfattning om hur vanligt det är med musiker med liknande begåvning.


Med tanke på att Quincy Jones blev småsur över att han inte fick producera deras platta, så skulle jag nog vilja klassa deras skicklighet som en bit över vad som är vanligt förekommande...


Jaha?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Nattlorden » 2015-03-17 15:03

Beklagar om du inte vet vem han är.

Varsågod:
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Quincy_Jones
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav BORIS » 2015-03-17 15:08

Kul
Vore ännu roligare att höra vad du tycker ist för att droppa ett namn

Vore också kul med en länk el nåt där man kan läsa om hur Q Jones ville men inte fick producera DL och inte bara där han hyllar dom allmänt

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Nattlorden » 2015-03-17 15:17

BORIS skrev:Kul
Vore ännu roligare att höra vad du tycker ist för att droppa ett namn

Vore också kul med en länk el nåt där man kan läsa om hur Q Jones ville men inte fick producera DL och inte bara där han hyllar dom allmänt


Anders Bagge har berättat i tv om sms:et från "Q".

Jag tycker de är fantastiska i sina bästa stunder, och vissa andra spår tilltalar mig mindre. Det är inte min favoritgenré, men jag har lite Stevie Wonder på hyllan, och jag har inte hör någon annan vokalist komma närmre i klass.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav BORIS » 2015-03-17 15:37

Nattlorden skrev:
BORIS skrev:Kul
Vore ännu roligare att höra vad du tycker ist för att droppa ett namn

Vore också kul med en länk el nåt där man kan läsa om hur Q Jones ville men inte fick producera DL och inte bara där han hyllar dom allmänt


Anders Bagge har berättat i tv om sms:et från "Q".

Jag tycker de är fantastiska i sina bästa stunder, och vissa andra spår tilltalar mig mindre. Det är inte min favoritgenré, men jag har lite Stevie Wonder på hyllan, och jag har inte hör någon annan vokalist komma närmre i klass.



Ok, i fortsättningen är det nog bättre att säga att Q Jones har uttalat sitt gillande, om du nu känner att du behöver ge dina egna åsikter lite tyngd.
Sådana där rykten finns det gott om och att han faktiskt skulle vara intresserad är en helt annan sak

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Nattlorden » 2015-03-17 15:55

BORIS skrev:Ok, i fortsättningen är det nog bättre att säga att Q Jones har uttalat sitt gillande, om du nu känner att du behöver ge dina egna åsikter lite tyngd.
Sådana där rykten finns det gott om och att han faktiskt skulle vara intresserad är en helt annan sak


Absolut inte. Jag har ingen som helst anledning att misstro en förstahandsuppgift från Anders Bagge. Och det har inget som helst med mig att göra, blanda inte in mig - tack.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav BORIS » 2015-03-17 16:01

Nattlorden skrev:
BORIS skrev:Ok, i fortsättningen är det nog bättre att säga att Q Jones har uttalat sitt gillande, om du nu känner att du behöver ge dina egna åsikter lite tyngd.
Sådana där rykten finns det gott om och att han faktiskt skulle vara intresserad är en helt annan sak


Absolut inte. Jag har ingen som helst anledning att misstro en förstahandsuppgift från Anders Bagge. Och det har inget som helst med mig att göra, blanda inte in mig - tack.


Ja, din källkritik får ju såklart du stå för. Jag har inte blandat in dig utan bara kommenterat att du i ditt inlägg klassar DL endast utifrån ett påstått SMS ifrån Q Jones

Nattlorden skrev: Med tanke på att Quincy Jones blev småsur över att han inte fick producera deras platta, så skulle jag nog vilja klassa deras skicklighet som en bit över vad som är vanligt förekommande...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Nattlorden » 2015-03-17 16:05

BORIS skrev:
Ja, din källkritik får ju såklart du stå för. Jag har inte blandat in dig utan bara kommenterat att du i ditt inlägg klassar DL endast utifrån ett påstått SMS ifrån Q Jones


Om du inte anser Anders Bagge trovärdig - ta upp ditt problem med honom. För min del är det inte ett påstått SMS, utan ett korrekt omnämnt SMS.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav BORIS » 2015-03-17 16:12

Nattlorden skrev:
BORIS skrev:
Ja, din källkritik får ju såklart du stå för. Jag har inte blandat in dig utan bara kommenterat att du i ditt inlägg klassar DL endast utifrån ett påstått SMS ifrån Q Jones


Om du inte anser Anders Bagge trovärdig - ta upp ditt problem med honom. För min del är det inte ett påstått SMS, utan ett korrekt omnämnt SMS.


Som sagt vi har olika krav på källkritik, tror inte jag är helt fel ute när jag betraktar detta som ett rykte

Edit: Kan du inte dela med dig av dina tankar kring DLs musik avslutar vi här

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav bomellberg » 2015-03-17 16:15

Nattlorden skrev:
BORIS skrev:
Ja, din källkritik får ju såklart du stå för. Jag har inte blandat in dig utan bara kommenterat att du i ditt inlägg klassar DL endast utifrån ett påstått SMS ifrån Q Jones


Om du inte anser Anders Bagge trovärdig - ta upp ditt problem med honom. För min del är det inte ett påstått SMS, utan ett korrekt omnämnt SMS.

Icke desto mindre så är det ju som BORIS säger. Du klassar deras skicklighet efter vad Q Jones anser.

Nåja, det är ju lättare att dissa än att hissa. Jag har många vänner som älskar DL, och jag instämmer i hyllningarna när det gäller deras tekniska skicklighet, för att inte tala om sångarens omfång och ton. Däremot tycker jag att det är något själlöst över musiken. Det räcker liksom inte med rappa tonartsbyten, bryggor var 4 takt och briljant slap-base.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Nattlorden » 2015-03-17 16:28

bomellberg skrev:Icke desto mindre så är det ju som BORIS säger. Du klassar deras skicklighet efter vad Q Jones anser.


Nej, jag låter hans bedömning gälla för viktigare än min egen. Om NI tycker att Nattlordens bedömning är mer kompetent än Quincy Jones så får jag bara buga och bocka för äran, men själv anser jag att han har glömt mer om musik än jag någonsin kunnat.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2015-03-17 18:03

BORIS skrev:
Tompa_39 skrev:
BORIS skrev:Ja, smaken är som bekant olika. Jag har faktiskt svårt att se vad det är som attraherar andra så. Brukar ändå kunna se kvaliteter i artister även om jag inte själv uppskattar dom men här är det verkligen svårt. Skickliga? ja visst, men det finns hur många skickliga musiker som helst så att ett par avancerade ackordföljder och oväntade tonartsbyten osv är inget som allena håller mig kvar som lyssnare. Men jag antar att detta iaf är vad som uppskattas och får andra att tycka om att lyssna? Och antagligen har vi också olika uppfattning om hur vanligt det är med musiker med liknande begåvning.

Men måste man inte ha ett syfte som artist, vilja säga något. Vad vill dessa, Dirty Loops, säga? Vilka är dom? Efter att hört dom har jag ingen aning, ett gäng välkammade pojkar som gillar att lira musik, ungefär. Det unnar jag dom verkligen men varför jag ska lyssna på dom vet jag inte, och dom talar inte heller om varför. Det är väl där skon klämmer, dom talar inte till mig. Jag vill påverkas av det jag lyssnar på, känna, tänka ny saker men DL lämnar mig oberörd.

Till och med Forever Young, som med Alphaville är en helt fantastisk låt i sin genre, blir bara en massa delar utan helhet


En stor del av oss som gillar DL gör det nog pga av deras mix av genrer som vi gillat tidigare.

Om man är uppväxt och har sina rötter i Slick/Funk/Soul/FusionJazz och med band och artister som exempelvis Earth,Wind & Fire, Level42, Jeff Lorber, Steely Dan, Marc Jordan, Al Jarreau, Stevie Wonder, Michael Jackson m.m, och där då dessa unga pojkspolingar kombinerar på nåt sätt alla dessa på ett unikt sätt, (jag jag skriver unikt eftersom hittills har jag inte hört nåt annat band göra det på detta sätt) så kan man inte annat än bara älska det...

Vad lyssnade du själv på Boris när du var mellan 16-25 år typ?


Aha, ja så kan det ju vara, såklart. Och när du säger det kan jag konstatera att även om jag lyssnade på många olika stilar i den åldern så var det till stor del "vit" mer eller mindre gitarrbaserad rock av något slag. Detta tycks jag ständigt återkomma till även om, som sagt, stilen kan skifta med alltifrån finstämda betraktelser till tungt, mörkt mangel.

Undantag finns och under flera år lyssnade jag i stort sett bara på funk, gärna ifrån första halvan av 70-talet. Kom då naturligt i kontakt med musiken ifrån genrerna varifrån DL hämtar inspiration. Så stilen är inte direkt obekant även om jag tycker samtida storheter som D´angelo och Prince spelar i en helt annan liga och tilltalar mig på ett helt annat sätt. Kanske lite orättvis jämförelse men aspirerar man på att vara unika kan man väl tåla det.

Mitt intryck av DL består och jag är tillbaka där det började med vita män med gitarrer..



Vita män med gitarrer, jo det gillar jag också, dock har jag återigen en tendens att hamna i samma träsk även där, dvs American Westcoast, och gillar då i första hand gitarrister som ; Dann Huff, Michael Thompson, Jay Graydon, Michael Landau, även Steve Lukather har gjort en del riktiga schyssta solo-räkor.

Funken har också haft sin beskärda del, Prince - javisst , men det mesta han gjorde efter plattan "Controversy" blev nåt annat...
Mina funkhjältar är i första hand Ohio bandet Slave, deras episka album "The Concept" , "Just A touch of love" och "Stone Jam" är nästan oöverträffade alster enligt mig.
Även Portland bandet Pleasure tillhör mina absoluta favoriter, deras album "Joyous" och "Future now" är bara helt underbara :mrgreen:

men tebaks till DL, att säga att dom bara är skickliga gör dom inte riktigt rättvisa anser jag, för Yngwie är också skicklig, liksom Billy Cobham, men.....kombinationen av DL's skicklighet, uppfinningsrikedom, sväng, musikalitet, förmågan att hitta 'rätt' harmonier till melodierna, sången hos Jonah, glädjen i musiken, m.m m.m är det som skiljer dom mot alla andra band.
Ja, igen alla, hittills har ingen fått ihop detta enligt mig förut på detta sätt.

...och igen Boris, vita män med gitarrer.....DL har ju inte ens en gitarrist, finns inte en ton från en gitarr på hela plattan... :wink:
...men det hindrar varken Steve Lukather eller Jay Graydon att hylla dom med ord som:

Jay:
"For those of you that have not heard Dirty Loops, do yourself a favor and google the videos! These guys are simply amazing on all levels!

I recently heard them live playing a showcase in LA and was floored as I expected!

Jonah (vocals and keyboards) is beyond belief as his singing has no range limits and his "licks" would get Stevie Wonder's attention! His keyboard solos clearly show he could be a jazz star if he wanted to take that musical route!
Aaron (drums) clearly shows he can play current pop styles in an outstanding fashion and has major jazz chops as well! The key to any drummer is the "feel" and "pocket". Aaron defines such terms!
Henrik (bass) is unlike any bassist I have ever heard! He can play the current pop stuff through jazz as good as it gets and his solos are not typical bass solos — more like a sax player!


Steve: https://twitter.com/stevelukather/status/194961193247584256

Steve Lukather of Toto says, “This destroyed me. I LOVE it! THESE guys should be #1 across the world. Music would be a better place with cats at THIS level. I would LOVE to contact them just to say thanks for SOMEONE raising the bar as opposed to falling underneath it!”


...
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tarzan » 2015-03-17 19:05

Jag måste nog stämma in i den delen av kören som ser den musikteoretiska och praktiska skickligheten och bandets spelglädje, men inte poängen. Jag får mest panik när jag i mitt huvud försöker reda ut vad det är dom håller på med.

Jag uppfattar musiken som så påtagligt tillkomplicerad att det är det som ger det med god marginal största intrycket. Folk som har samma förståelse för det musiktekniska som DL kan kanske bortse från komplexiteten och istället fokusera på själva musikens kärna. Eller så krävs det ett helt annat sätt att lyssna på musik på än mitt, där jag i mitt huvud strukturerar upp och analyserar styckena passivt efter bästa förstånd.

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster