JM skrev:ErikAndersson skrev:Bra fråga, en mycket bra fråga, en förbannat bra fråga, tyvärr är den svår att besvara då jag har gjort mig skyldig till åtskilliga 300B konstruktion under närmare 25 års tid. Men jag misstänker starkt att Långskorpan (som en viss person döpt det här alstret till) ger betydligt bättre musikupplevelse jämfört med de tidigaste PP kopplade Silver-Nightarna, vilka då de presenterades slog ned som en bomb i den globala HIFi världen. En mycket bidragande orsak till detta får nog förutom "modernare konstruktion" tillskrivas användningen av Lundahl utgångstransformatorer och drossel.
Så mycket av själen sitter i utgångstrafon? Eller är det bara bra utgångstrafon släpper ut rörförstärkarens inneboende goda egenskaper.
Har OTL rörförstärkare någon själ? Förutom att OTL är bra att värma huset med på vintern har du några positiva erfarenheter?
JM
För att Lundahl transformatorernas utmärkta egenskaper skall tillgodoses gäller givetvis att den signal de tillföres är av högsta klass. OTL förstärkare är jag inte speciellt förtjust i. Jag tycker de låter stumt och inte öppnar upp ljudet. Kan möjligen bero på den höga strömmotkopplingen dessa förstärkare oftast arbetar med.