Har rörförstärkare en själ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har rörförstärkare en själ?

Ja, men den är känslig.
5
29%
Ja, men bara om den är handbyggd.
4
24%
Ja, den kan orientera sig i sin omgivning.
3
18%
Ja, visst är det lysande.
1
6%
Ja, om du tror det så är det så.
2
12%
Ja, men bara med spikes.
2
12%

Antal röster : 17

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Re: Har rörförstärkare en själ?

Inläggav ErikAndersson » 2015-04-09 20:42

JM skrev:
ErikAndersson skrev:Bra fråga, en mycket bra fråga, en förbannat bra fråga, tyvärr är den svår att besvara då jag har gjort mig skyldig till åtskilliga 300B konstruktion under närmare 25 års tid. Men jag misstänker starkt att Långskorpan (som en viss person döpt det här alstret till) ger betydligt bättre musikupplevelse jämfört med de tidigaste PP kopplade Silver-Nightarna, vilka då de presenterades slog ned som en bomb i den globala HIFi världen. En mycket bidragande orsak till detta får nog förutom "modernare konstruktion" tillskrivas användningen av Lundahl utgångstransformatorer och drossel.

Så mycket av själen sitter i utgångstrafon? Eller är det bara bra utgångstrafon släpper ut rörförstärkarens inneboende goda egenskaper.
Har OTL rörförstärkare någon själ? Förutom att OTL är bra att värma huset med på vintern har du några positiva erfarenheter?

JM

För att Lundahl transformatorernas utmärkta egenskaper skall tillgodoses gäller givetvis att den signal de tillföres är av högsta klass. OTL förstärkare är jag inte speciellt förtjust i. Jag tycker de låter stumt och inte öppnar upp ljudet. Kan möjligen bero på den höga strömmotkopplingen dessa förstärkare oftast arbetar med.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2015-04-09 20:48

tordnilsson skrev:Aha, drossel i nätdelen. Har du inte haft sådana i de äldre konstruktionerna ?
/ t

Silver Night MK1 saknade filterdrossel, det fanns inte plats för den i chassiet. Men då de flesta MK1 var PP kopplade var inte behovet av drossel nödvändigt. Däremot är samtliga MK2:or drosselförsedda, de är mestadels SE eller PSE kopplade.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2015-04-09 22:06

På vilket sätt spelar det roll om det är PP eller SE, PSE om det har betydelse eller är nödvändigt att
använda drossel i nätdelen ?
Lite lustig fråga kanske men man är ju nyfiken...
/ t

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2015-04-10 07:03

tordnilsson skrev:På vilket sätt spelar det roll om det är PP eller SE, PSE om det har betydelse eller är nödvändigt att
använda drossel i nätdelen ?
Lite lustig fråga kanske men man är ju nyfiken...
/ t

I en PP (Push-Pull) förstärkare arbetar rören 180 grader fasförskjutna i förhållande till varandra. Kopplingen kallas även mottaktkoppling av den anledningen. Det betyder att eventuella brumrester från nätdelen även de kommer i mottakt och cancelerar ut varandra mer eller mindre. Detta under förutsättning att rören matchas inbördes. I en SE förstärkare däremot sker inte detta, utan ordentlig silning av drivspänningen måste ske i nätdelen. Förslagsvis med drossel eller på annat lämpligt sätt.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2015-04-10 07:31

Ja det är ju klart att det är så.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-04-10 09:21

Hur känsliga är utgångstrafona för matchande impedans?

Om jag har min revox40 med ECL86:or kopplad för 8ohm och ansluter 4 ohms burkar (eller föralldel tvärtom) - är det något som tar skada eller gör stor skillnad lyssningsmässigt?
Omkopplingen sker med lödda byglingar inuti stärkaren, så det är lite bökigt att prova sig fram

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2015-04-12 08:10

Objektivisten skrev:Har rörförstärkare en själ till skillnad från transistorförstärkare? I så fall vari sitter denna mentala förmåga, i vacuumröret?

Om rörförstärkare har en själ? Nja, jag tror inte elektronerna har dylika känslor. Däremot kan möjligen MUSIKEN vissa rörförstärkare lämnar besitta en viss själ. När jag lyssnar på musik vill jag bara koppla bort omgivningen, koppla av och njuuuta av musiken. Spela högt kan vara kul ibland men är inget självändamål för mig då jag ofta efter en tids lyssnade minskar volymen, inte för att det låter illa på något sätt utan jag uppfattar att blir jobbigt. Jag vill att musiken skall leva upp och vara aktiv, så nära verklighetens klangvärld som möjligt med "ståpälsfaktor 10", kalla det själ? Kanske. Är det inte så vi önskar att musiken skall upplevas från vår anläggning?

Med halvledarbestyckade förstärkare har jag svårt att uppleva denna "själsliga" känsla. Visserligen kan ljudet dessa levererar vara nog så effektfullt men jag saknar den där härliga känslan i musiken. Som jag uppfattar det är dessa förstärkare ofta livlösa och oengagerade trots att de kan besitta relativt hög upplösning. Därmed inte sagt att de behöver vara dåliga, men det är inte mitt bord helt enkelt!

Nu finns det många olika typer av rörförstärkare, en del av dessa uppvisar stora brister vad gäller musikåtergivningen, begreppet "rörförstärkare" tycker jag inte skall ses som ett kvalitetsbegrepp.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi