AOR/Västkust/Slick-tråden

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav Tompa_39 » 2015-02-04 22:50

Man kan inte ta allt på en gång... :mrgreen:
...måste suga på lite karameller också..

Men nu har ju du tipsat så...tack för det!

Skulle vara kul att höra någon kommentera gitarrsolot på sista låten, The Ending, troligen ett av de allra bästa, iallafall om man uppskattar smakfullhet och melodisiositet (är det ett ord egentligen??)

Tror ingen annan än Graydon hade kunnat göra ett sånt här solo faktiskt...
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav Tompa_39 » 2015-02-05 13:35

Nytt på skiva från en av de stora Västkust-killarna :mrgreen:

Richard Page (Pages, Mr Mister): "Goin' South"

Låter riktigt trevlig!

Bild


https://www.youtube.com/watch?v=dJkmLPLlcvQ
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

ninecats
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2014-11-07

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav ninecats » 2015-02-06 04:17

Ska kollas upp!

Häftigt när det släpps album ur det blå, ingen promotion eller förvarning utan pang, här har ni ett nytt album kära lyssnare. Prenumererar på nyhetsbrevet men endast en hint för någon dag sen. Snyggt!

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav Tompa_39 » 2015-02-18 12:10

Nytt tips på relativt 'okänd' Westcoast från Frankrike

Nightshift: 'Ocean Bay' från albumet 'Full Moon'

https://www.youtube.com/watch?v=y7k_gOIrn_c

Bild

Relativt nytt från 2007 men med ett skönt 1977-sound. :mrgreen:
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
jeff_belowski
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 2011-11-23

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav jeff_belowski » 2015-02-18 13:52

Bra franskt tips! Phoenix sound är duktigt WC-inspirerat när jag tänker efter.

Tyvärr lät det där klippet med Richard Page som om det inte alls är något för mig. Misstänker
att det är den där touchen av sliskig kommers-country som ställer till det.

Som kommentar till Jay Graydons solo på "The Ending": Rökte en doobie och lyssnade, hoppade
tillbaka minnst fem gånger och lyssnade om. Det är ingen slump att man inte är trött på det
solot när det fadear ut. Jag bara satt där med ett fånigt leende.

"Keep it smooth" är guld, GULD! Även om jag inte gillar allt de spelar så har de ju uppenbart
gjort sin research och sitter på fantastiskt värdelös kuriosa. Kul att de tar upp bl a den nordiska,
kristna westcoasten jag inte hade en aning om att den fanns, logiskt dock när man tänker på
hur pass oförarglig musiken låter. Hade missat att du tipsat om den tidigt i tråden...

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav Tompa_39 » 2015-02-18 16:49

jeff_belowski skrev:Bra franskt tips! Phoenix sound är duktigt WC-inspirerat när jag tänker efter.

Tyvärr lät det där klippet med Richard Page som om det inte alls är något för mig. Misstänker
att det är den där touchen av sliskig kommers-country som ställer till det.

Som kommentar till Jay Graydons solo på "The Ending": Rökte en doobie och lyssnade, hoppade
tillbaka minnst fem gånger och lyssnade om. Det är ingen slump att man inte är trött på det
solot när det fadear ut. Jag bara satt där med ett fånigt leende.

"Keep it smooth" är guld, GULD! Även om jag inte gillar allt de spelar så har de ju uppenbart
gjort sin research och sitter på fantastiskt värdelös kuriosa. Kul att de tar upp bl a den nordiska,
kristna westcoasten jag inte hade en aning om att den fanns, logiskt dock när man tänker på
hur pass oförarglig musiken låter. Hade missat att du tipsat om den tidigt i tråden...



Ja, blev väldigt överraskad att Page släppt en ny platta sådär hux.flux och kunde inte låta bli att tipsa om den innan jag hörde den.
Men jag blev nog också lite besviken...lite väl mycket country faktiskt... :(

..men sjunga kan han killen... :mrgreen:

Jo, keepitsmooth är skoj - riktigt skoj , lite nattsudd-light liksom.

Jo den s.k kristna westcoasten var en stark faktor mellan 79-85 typ, och som du skriver, oförarglig musik, men som överraskande ofta kräver en hel del av musikerna i fråga som framför.
Ganska många just skickliga musiker har ju kyrkobakgrund, så den kombinationen av harmonisk musik med avancerade arrangemang värkte fram mycken kristen westcoast under den tiden.

T.ex denna med Bob & Pauline Wilson från 1981: J-vligt tajt som man brukar säga, särskilt blåset. :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=c05XxypRDog
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
jeff_belowski
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 2011-11-23

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav jeff_belowski » 2015-02-18 17:56

Vad jag menar är att poängen med mycket av den här musiken är (för mig) att det ÄR så
snällt och "medhårs". Inte heller konstigt att de som vuxit upp i en frikyrklig miljö också
börjat spela och sjunga tidigt i livet. Jag är personligen inte troende men den musik som
skrivs och framförs i stark tro kan ibland vara väldigt hänsynslös med mina känslor och
det är ju då musik är som bäst.

Är westcoast en unversiell term egentligen? I poden så berättade Dan, tror jag det var
om när han hade sökt efter musiken i Spanien. I den skivbutiken hade de kallat det
California Pop om jag minns rätt. Hur känns det att förkorta med WC då? Inte så bra va?

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav Tompa_39 » 2015-02-19 13:33

jeff_belowski skrev:Vad jag menar är att poängen med mycket av den här musiken är (för mig) att det ÄR så
snällt och "medhårs". Inte heller konstigt att de som vuxit upp i en frikyrklig miljö också
börjat spela och sjunga tidigt i livet. Jag är personligen inte troende men den musik som
skrivs och framförs i stark tro kan ibland vara väldigt hänsynslös med mina känslor och
det är ju då musik är som bäst.

Är westcoast en unversiell term egentligen? I poden så berättade Dan, tror jag det var
om när han hade sökt efter musiken i Spanien. I den skivbutiken hade de kallat det
California Pop om jag minns rätt. Hur känns det att förkorta med WC då? Inte så bra va?


He he tveksamt....

****
Nytt tips på Svensk westcoast:

State Cows - (kasta om bokstäverna och se vad det blir av namnet) :mrgreen:

Har gjort två plattor, varav den senaste släpptes ganska nyligen.

Här är dock ett smakprov från den första plattan som kom 2010.

https://www.youtube.com/watch?v=4zYQ5Vf5J8M

Bild


Guitar solo av Jake The Rake :mrgreen:
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
jeff_belowski
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 2011-11-23

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav jeff_belowski » 2015-02-19 16:50

De spelade väl den i poden? Inte dum men lite för "digital" för min smak. Jag tycker nästan
bäst om det som inte är soklar västkust i Dan och Pers låtlistor... typ sådant som lutar mot
soul och disco, inte helt oväntat kanske.

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav Tompa_39 » 2015-02-24 15:44

Just det, det gjorde dom ju....

Vi fortsätter med ett Norskt band som gjort mycket bra:

LAVA: Hold On

https://www.youtube.com/watch?v=dddKSATdrWo

Bild
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

djimp
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-01-29
Ort: Schtokkolm

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav djimp » 2015-02-25 03:15

Några av mina favoritplattor är MAXUS och Bill Champlins-Runaway.
:)

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav Tompa_39 » 2015-02-25 13:36

djimp skrev:Några av mina favoritplattor är MAXUS och Bill Champlins-Runaway.
:)


Ja, Maxus platta är nog en av de allra bästa faktiskt - den håller liksom lite högre kvalité på nåt vis.

Har du hört Joseph Williams första platta från 1982?

https://www.youtube.com/watch?v=IuD_ueKn4k8

Bild


Låter ganska mycket MAXUS, troligen eftersom Jay Gruska producerat den och Michael Landau spelar gitarr :mrgreen:

Lite kuriosa för de som upptäckt Michael Landau på senare år med sina Blues plattor, är att han spelat på OFANTLIGT många västkustplattor och som sagt var en orginalmedlem i just MAXUS.
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

djimp
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-01-29
Ort: Schtokkolm

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav djimp » 2015-02-25 23:02

Just den har jag inte hört. Jag har en japanpressad EP med Williams nere i källaren, men jag kommer inte ihåg vad den heter.
En annan grupp som påminner en hel del om västkust är isländska Mezzoforte, deras platta Forward Motion är helt magisk. Gino Vanelli har gjort en del bra och även Frank Stallone (Rambo´s brorsa) är helt ok.

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav Tompa_39 » 2015-02-26 23:05

Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
snerik
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 2009-11-22

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav snerik » 2015-03-12 23:53

Jag känner att jag behöver komma ut ur garderoben som slick snubbe. Det jobbigaste är ju att erkänna för sig själv men beslutet har mognat fram.
Sitter just nu och lyssnar på Journeys Escape. Inte slick men mer än väl AOR med clean produktion.

https://open.spotify.com/album/43wpzak9OmQfrjyksuGwp0

Jag ägnar dessutom kvällarna åt att försöka förbättra mitt taffliga klaviaturspel genom att öva keyboard i sällskap med med slickbibeln -The Slick Book.
Boken, eller snarare häftet har tveksamt utredda rättighetsfrågor och består av ca 150 noggranna plankningar av slicka låtar från 70 och 80 talet.
Det man slås av när man sitter där och försöker ta ett Bess7+9add6 är hur otroligt välskrivna och genomarbetade låtarna är. Kan tillägga att The Slick Book är välkänd i många musikerkretsar och det råder stor mystik runt vem som gjorde den.

Nu känns det bättre.
Hellre musik.

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav Tompa_39 » 2015-03-13 13:27

Välkommen, känn ingen oro - You are among friends here :mrgreen:

Slick Book - ja jädrar den e cool, minns när jag satt och skulle skriva ner David Roberts "wrong side of the tracks" som vi skulle spela i bandet...uj uj uj, det tog sin lilla tid, särskilt när jag inte har någon musikutbildning alls. Det blev mycket lättare när 'The slick book' kom ut...

Jag gillar verkligen teorin i början av häftet där författarna beskriver harmoniseringsteorin bakom just "Slick".
Särskilt gillar jag exemplet med 'sov du lilla videung' med slick-harmonisering :mrgreen:

Här är David Roberts förresten:

https://www.youtube.com/watch?v=fyA8cFDE6l8

Bild
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav Almen » 2015-03-13 14:55

snerik skrev:Jag känner att jag behöver komma ut ur garderoben som slick snubbe. Det jobbigaste är ju att erkänna för sig själv men beslutet har mognat fram.
---
Nu känns det bättre.

Välkommen ut! :D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
karamellkungen
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2005-04-18

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav karamellkungen » 2015-03-31 15:15

Jag har satt ihop en låtlista på spottan, med AOR/Västkust/Blue Eyed Soul/Yacht/Balearic musik, ni hittar den om ni söker på yachty by nature.....

Mvh

Jonas

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav Tompa_39 » 2015-04-01 09:56

karamellkungen skrev:Jag har satt ihop en låtlista på spottan, med AOR/Västkust/Blue Eyed Soul/Yacht/Balearic musik, ni hittar den om ni söker på yachty by nature.....

Mvh

Jonas


Härligt, lyssnar just nu :mrgreen:


Ska nog göra en själv vad det lider när jag har tid...
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
karamellkungen
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2005-04-18

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav karamellkungen » 2015-04-01 13:04

Kul att du lyssnar hoppas du gillar några av låtarna. Jag Dj:ade under många år och brukar fortfarande leta runt bland mixtapes för att hitta ny musik, hittade de här mixerna för en tid sen gjorda av västkustskägget Ed Motta:

https://soundcloud.com/wax-poetics/wax- ... -aor-mix-2
https://soundcloud.com/wax-poetics/ed-motta-aor-mix

Enjoy,

Mvh

Jonas

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav Tompa_39 » 2015-04-17 13:47

Dags för westcoast skivtips.

Från en av grundarna till Average White Band, Alan Gorrie.
Han gjorde sin första och sista(!) soloplatta 1985 "Sleepless Nights", precis där gränsen mellan vad Jeff gillar och inte :mrgreen: dvs ett vägskäl där westcoast gick in i en mer 'maskinell' musikproduktion med mycket mer programmering och trummaskiner bl.a.
Dock är denna en bra mix tycker jag.
Plattan är producerad av Jay Gruska från Maxus, den låter mycket Maxus just i sina bästa stunder med både Robbie Buchanan på keyboards och Michael Landau på guran.


Här kommer titelspåret från just den:
https://www.youtube.com/watch?v=0L1hgA8z47I

Bild
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav Tompa_39 » 2015-04-29 18:06

Lite nytt som låter riktigt "gammalt" dvs, från den gyllene början av 80-talet då den mesta bra musiken gjordes :mrgreen: :mrgreen:

Kere Buchanan. en trummis från Australien som kan detta med Västkust.

Never Gonna Give You Up - från albumet "Goodbye Yesterday" Vocals by Bill Champlin

https://youtu.be/p2wIMJZuneE?list=LLHzIKA2UJoFztPyUlTfYImw

Bild
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav Tompa_39 » 2015-06-11 14:51

Missa inte senaste Keep-it-smooth poden, ett specialprogram om Robert Byrne:

http://keepitsmooth.libsyn.com/keep-it-smooth-16-0
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav Tompa_39 » 2016-02-01 18:44

Hello västkustdiggare och alla andra, särskilt de som vill anslutna sig till Västkust/slick/smooth träsket

Nyaste avsnittet av Keepitsmooth har en kurs angående vad som är Smooth och inte...

Lyssna och lär:

http://traffic.libsyn.com/keepitsmooth/Keep_it_smooth_23_-_2016-01-30_20.20_mp3.m4a
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Chaconne
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2016-02-02

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav Chaconne » 2016-02-02 18:27

Härligt då skall jag lyssna på det avsnittet. Har du förresten hört Young Gun Silver Fox- You Can Feel It ? Ruggigt smooth, rekommenderas!

Mvh

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav Tompa_39 » 2016-02-03 00:10

Chaconne skrev:Härligt då skall jag lyssna på det avsnittet. Har du förresten hört Young Gun Silver Fox- You Can Feel It ? Ruggigt smooth, rekommenderas!

Mvh


Japp, blev tipsad på näst senaste keepitsmooth no.22
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Chaconne
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2016-02-02

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav Chaconne » 2016-02-03 00:31

Aha, de var på den bollen också, kul!

Chaconne
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2016-02-02

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav Chaconne » 2016-02-10 21:10

Fusion/slick väldigt mycket Japanese love boat feeling över det hela, gick man in in i hifiklubben affären vid fridhemsplan här i stockholm tidigt 90-tal som var risken stor att de demade med något liknande 8O....

https://open.spotify.com/track/3HBz8vWVGKYLEWeFS7uhp9

Mvh

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav Tompa_39 » 2016-03-03 13:50

Nytt Keepitsmooth avsnitt: http://traffic.libsyn.com/keepitsmooth/Keep_it_smooth_24_-_2016-02-18_22.52_mp3.mp3

En special med bandet som alla kritiker älskar att hata: TOTO

Bild
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: AOR/Västkust/Slick-tråden

Inläggav Tompa_39 » 2017-01-02 11:01

Nu har det (förmodligen) sista avsnittet av "Keep It Smooth" podden kommit ut. (nr32)

En topplista av de 8 bästa låtarna som spelats där enligt lyssnarna.

Ta chansen och lyssna in både förväntande och överraskande alster från denna genre som peakade mellan 1978-1983.

http://keepitsmooth.libsyn.com/
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster