DP-322 - dipol i alla register

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: DP-222 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-23 17:01

Kanske detta är en bättre variant, men jag inser som sagt att jag får avrullning av basen vid en högre frekvens:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-23 17:06

Eller blir det någon skillnad om jag gör så här?

Bild

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-04-24 10:54

Enkelt! Du behöver inte göra några konstuktions förändringar, bara fortsätt med H-baffeln.
Allt du gör är att vrida den 90 grader o tryck in den mot väggen. Vill minnas att IÖ har skrivit om
detta i en tråd tror det var i teknik delen. Jag ska leta lite.

Ser nu att du skrev sidovägg, då behöver du inte ens vrida den så länge den inte ska stå helt inne
i hörnet då blir det problem ja.

Jag själv ska prova detta (mot högtalar väggen) i helgen om inte förkylningen tar över helt.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-04-24 11:53

Den här tråden var det. Ser att du skrivit i den så det kanske inte är en nyhet.

viewtopic.php?f=9&t=53746&hilit=Dipol

Sen tycker jag att du ska titta på detta fina Diy bygge, som har en nära väggen
lösning med en dipol.

viewtopic.php?f=17&t=43327&hilit=ortoakustisk+%C3%B6ppen+baffel

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-24 14:07

Kanske blir tydligare med en bild av rummet och tänkt placering (ej skalenligt!). Anledningen till frågan är att H-baffeln skall byggas ihop med en sluten bas som är riktad framåt mot lyssnaren. Blir det problem att ha ena sidan öppen mot sidoväggen så här?

Bild

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-04-25 08:15

Ja det blir det.

Men om du sätter dipol basen ovanpå den slutna basen och vrider den 90 grader så
bör det går bra.
Men varför ha en sluten bas överhuvudtaget, ha 2 dipoler per sida istället. Ja jag vet att
du vill ha bra bas. Jag blev förvånad när jag kollade upp mina hur mycket det var kvar vid
20 Hz och därunder. Mitt största problem är de slår i botten, men jag vill minnas att du
har element med bra slaglängd. Är det XXLS? Jag använder bara SLS. Det tänkte jag lösa
med 4 till.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-25 12:44

Jag har 6 st XLS10 och 2 slavar. Tanken är enligt princip tidigare i tråden; att bygga ihop en dipolbas med en subbas i slavbaslåda. Sedan bara låta lägsta oktaven gå till subben (ca < 60Hz). Bas mellan ca 60-120 Hz till dipolen och sedan får topparna ta allt däröver.

Problemet med att ställa dipolen ovanpå subben är att det blir för högt på höjden. Sub+dipol+topp=ca 140cm och det funkar inte i det här rummet. Limit ligger runt 110 cm. Däremot är det ok att bygga ca 50 cm på djupet. Därav funderingen att bygga enligt skissen ovan.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-04-25 13:32

Ahh..., då är det nog bättre att vända hela paket 90 grader och låta suben spela in
i hörnet. Att ha suben i hörnet brukar ju dessutom rekommenderas. Det blir ju
speglingar i hörnet så 1 element mångdubbleras.

På det sättet får du lite mer utrymme runt dipolen.

Var hade tänkt ha slavbasen, de ska ju också få plats.

Henrik

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-04-25 13:38

Ja, som Nuffe säger får du problem när du trycker upp dipolens bakstrålning mot vägg. Det förstärker utsläckningen och dipolens dåliga verkninggrad blir ännu sämre för lägre frekvenser. Utan att ha titta/räknat på det närmare tror jag du får svårt att ta dipolen ner till 60 Hz med den lösningen.

Dina osymmetriska förslag kommer påverka dipolens strålningsmönster och hur fram och baksida motarbetar varandra - dvs avrullningen. Vid låga frekvenser (långa våglängder i förhållande till öppningen) kommer ljudet spridas lika starkt i alla riktningar oavsett hu själva öppningen är vinklad. Det blir hur öppningarna huvudsakligen sam/motverkar varandra som avgör vilken spridning du får. Som tankeexperiment kan du dra en axel genom mitten på öppningarna. Ungefär den riktningen kommer det dipolära strålningsmönstret få.

Ju mindre du gör H-baffelns öppning desto mer utpräglade pipresonanser kommer du få, vilket kan begränsa dipolens användbarhet uppåt i frekvens. Som dina tankebanor går nu verkar du skaffa dig själv utmaningar både neråt och uppåt i frekvens.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-25 14:05

Tack för goda synpunkter! Att vrida hela paketet 90 grader är no-no då de blir alldeles för breda. Jag inser också problemet med osymmetrin och att den kan påverka spridningen negativt.
Jag har ju min LX520-prototyp att testa med. För närvarande utlånad, men jag ska senare prova att vrida den i olika riktningar och mäta lite. Förmodligen lär detta landa i separata subbar, placerade på annan plats i rummet, tyvärr... :(

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-04-25 14:23

Mitt fel 180 grader ska det vara, det blir bättre än senaste bilden.
Felen blir i vart fall mindre.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-25 19:01

Ok, men hur var det med den här varianten. Skulle den kunna funka? Det handlar alltså om två element ovanpå varandra (syns inte på denna bild, dessutom med det ena elementet vänt åt andra hållet):

Bild

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-04-26 07:49

Nu börja du närma dig min bas. Men jag har svårt att förstå hur du får in 2st element.
Du säger att ett element ska vridas, är det 180 grader. Vrider du istället hela den
andra lådan 180 grader tror jag det kan funka.

Kalejdokom skrev:Eller blir det någon skillnad om jag gör så här?

[ Bild ]

Detta är nog inte helt fel. Vad tycker du Mats Svensson, är principen inte lik
din lösning?

Och för samtliga lösningar gäller att dämpa med "sten/glasull" i båda kaviteterna.

O god morgon på er.

Henrik

Edit, varför funkar inte bifoga som vanligt??

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-04-26 10:13

Jag vågar inte säga hur någon av dessa lösningar kan funka, mer än att du får pröva. Det kommer bli annorlunda än en symmetrisk rak H-baffel, som jag tror blir en utmaning att få att få till som du visat på de senaste bilderna.

I mina egna högtalare har jag vridit mynningarna i den axelriktning jag ville ha, på min i grunden stående W-lösning. Mynningarna är symmetrikt riktade längs axeln, men kavitetsvolymerna är inte matchade. Det ger ett i princip symmetriskt spridningsmönster, men fram och bakloben är inte identiska.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-26 15:40

nuffe skrev:Men jag har svårt att förstå hur du får in 2st element.

Som jag skrev är mina skisser gjorda rakt uppifrån. Lådan är alltså två element hög och jag har förstått att man i en H-baffel bäst monterar två element spegelvända för att minska distorsion och resonanser i baffeln - en i fas och en i motfas.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-26 15:48

Men jag har förstått att mina idéer/skisser på pappret blir ganska kompromissartade. Jag har försökt att få till en så komprimerad konstruktion att jag sannolikt kommer att landa rätt långt från mest optimala ljudprestanda. Det lutar alltså starkt åt separata subbar i bakre hörnen av rummet och så låter jag fronterna bli genuina dipoler enligt ursprungligt koncept (med LX-521 som förebild).

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-04-26 17:32

Det tror jag också blir bäst. Dels kan du placera subbasarna bäst ur rums synpunkt.
Dels kan du testa med bara dipol bas, jag är förvånad har bra det blir.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-26 17:42

Jag är redan övertygad :) . Under tiden med min prototyp (bara en kanal) har jag förvånats över hur djup och ren bas den presterat. Minns t.ex. en av deltävlingarna från Mello, där jingeln som spelas före varje bidrag fick parketten att kittla till under fotsulorna 8) . (Därmed inget sagt om den musikaliska nivån på tävlingen i övrigt :wink: ).

Edit: tanken och förhoppningen är att dipolbasen skall räcka och spela utan subbar, vid "normal" musiklyssning. Subbarna är mest till för bioljud...

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-04-26 18:04

Ok, min pollett har ramlat ner. Då hoppas jag du får tid över till lite diy.

Och sen vill jag gärna höra slutresultatet om möjligt.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-26 18:23

Noterat!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-29 20:46

På vägen hem från jobbet idag kunde jag inte hålla mig. Jag hälsade på i snickeriet hos Optimera på Gullbergsvass och tajmade en lugn stund efter kaffepausen. "Klart att grabben ska ha en trave sågade MDF med sig hem till helgen". Så fick det bli - en ganska liten trave MDF, som just kommer att rymma två XLS-10 i en Ripol-liknande baffel. Här bara uppställda för att kontrollera måtten:

Bild

Detta blir alltså en testbaffel, att jämföra med den jag redan har byggt, baserad på Linkwitz LX-521. Faller det väl ut, kommer jag att fundera vidare på en integrerad sub och dipol/ripol i samma kabinett. Jag är dock oroad över vad jag läst om lämpliga drivers till Ripol; de bör ha lite högre Qts och inte för lågt Fs. Alltså inte XLS-10 då... :? . Vi får väl se!

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-04-29 21:41

Intresserant. Ville bara ge lite uppmuntran.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-29 22:02

Det är inte så bara! Det är väl därför vi viker ut oss på ett forum - för att få bekräftelse, att bli sedda och uppmuntrade :) .
Nu blev jag ju sporrad att faktiskt få till den här testlådan till helgen. Tack!

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-04-29 22:32

Det är kul att följa dina experiment. Luften i kaviteten i Ripolen (W-dipolen) blir till viss del en medsvängande massa för elementet. Det sänker fs och höjer Qts. Ett element med lågt Qts får du kompensera för mer för att nå en balanserad återgivning. Verkningsgraden blir ännu sämre bara. Dina XLS-10 är säkert värda ett försök. Hur monterar du XLS i ripolen - det ser trångt ut?

I en dipolkonstruktion söker jag baselement med primärt så stor area som möjligt och lång linjär slaglängdsförmåga (=luftvolympumpförmåga), ett eget Qts kring 0,7 och helst hög verkningsgrad.

mvh, mats

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-29 23:01

Jag har redogjort för Axel Ridtahlers idéer om storlek på öppningarna på sidan 5 i tråden. Egentligen ska det vara ännu lite trängre mellan väggarna för att ligga mer i linje med Axels rekommendationer. Elementen monteras så att de spelar ut mot den mittersta öppningen (som riktas framåt). Montering av elementen görs innan jag sätter ihop de två "halvorna".

Jag tänker montera denna prototyp så att jag kan ta isär den och ändra bredden på öppningarna och förhoppningsvis få till lite jämförande mätningar, innan jag tar beslut om att gå vidare eller byta spår.

Varken Axel eller Linkwitz har någon form av dämpning i sina öppna basbafflar, men nuffe brukar påpeka att man alltid ska dämpa med typ stenull. Gäller det generellt eller bara när man delar lite högre upp i frekvens? Jag tänker mig rätt låg delning, <120Hz.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-04-30 00:59

Kalejdokom skrev:Jag har redogjort för Axel Ridtahlers idéer om storlek på öppningarna på sidan 5 i tråden. Egentligen ska det vara ännu lite trängre mellan väggarna för att ligga mer i linje med Axels rekommendationer. Elementen monteras så att de spelar ut mot den mittersta öppningen (som riktas framåt). Montering av elementen görs innan jag sätter ihop de två "halvorna".

Jag tänker montera denna prototyp så att jag kan ta isär den och ändra bredden på öppningarna och förhoppningsvis få till lite jämförande mätningar, innan jag tar beslut om att gå vidare eller byta spår.

Varken Axel eller Linkwitz har någon form av dämpning i sina öppna basbafflar, men nuffe brukar påpeka att man alltid ska dämpa med typ stenull. Gäller det generellt eller bara när man delar lite högre upp i frekvens? Jag tänker mig rätt låg delning, <120Hz.

Bara så du tänkt på att kunna montera isär det hela om det skulle bli nödvändigt. Det såg så trångt ut för XLS:erna.

Dämpning kan bidra positivt till mer bas också genom att sänka våghastigheten. Kaviteten ser större ut för elementet än den är. Samma ide som att fylla en högtalare med rätt typ av dämpmaterial - den uppför sig som större än den verkligen är. Värt att testa tycker jag och lyssna på olika starka nivåer efter eventuella oönskade bieffekter.

/m

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-04-30 08:07

Har testat flera olika element med varierande Qts, från Qts på ca 0,9 ner till 0,4. Med hög Qts tycker jag det
blir "entonsbas". Nu har jag Qts på strax under 0,5, SLS från Peerless. Plånboken fick bestämma, jag fick tag på
8 element för en bråkdel av nypriset. Troligtvis skulle ett element med ännu lägre Qts fungera alldeles
utmärkt, men kräver mera effekt som Mats påpekat.

Dämpningen ökar Qts ja men tar även bort mycket av de reflexer som blir i väggarna i en vikt dipol. Provade med
olika mängd dämpning och konstaterade det blev bättre ju mer jag lade in.

Spelade bla Terje Isungset, Winter sun och några Kraftwerk låtar igår, de går ner väldigt djup i basen, det lät
mycket bra.....

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-04-30 08:23

Ska du ta upp hål för magneten i sido väggarna? Sett det på en tysk hemsida, tror det var hos Ridtahler.

Ser nu att frågar om dämpning kontra frekvens.
Just dämpningen tycker jag man ska ha oavsett om man delar lågt eller högt, under 80 eller mer än 120Hz.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-30 14:15

Jag tolkar Ripol-designen med hål för magneterna som en lösning för att minimera bredden på kaviteten. Att ta upp hål i väggarna tilltalar mig dock inte rent estetiskt. Jag funderar däremot på att ev fräsa ner för magneten "nästan" genom gaveln (kanske lämna 1-2 mm) så att jag kan smalna av den totala bredden på baffeln. Men första steget blir att utvärdera konceptet för att avgöra om det ens är värt att gå vidare.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-01 10:58

Kan vara vettigt ja. Har en känsla av det kan bli pip o ringningar när det är så trångt
runt elementen, kan ha fel.

Henrik

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum