steveo1234 skrev:mangs skrev:steveo1234 skrev:Nu måste jag missförstå tror jag. Vill man inte att ljudet ska komma från ”mitten” av högtalarna? Det är absolut någonting jag vill. Dvs att ljudet är en fantomprojecering framför mig och helt frikopplat från högtalarna. Vill inte alla det?
Fast då förstår jag inte hur jag kunde gilla mina förra högtalare som förvisso var elektrostater, men, hade 180graders spridning och dessutom inte var varken bipoler eller dipoler.
Ju mer jag läser i denna tråden desto mer förvirrad blir jag
Absolut är det så att man vill att rösten skall komma rakt framifrån och inte som någon diffus gröt från lite varstans och det faktum att elektrostater har mindre spridning i rummet gör att de generellt sett har en högre kvot mellan direktljud/rummets efterklang och därmed ger en känsla mer lik den man har med hörlurar där röster verkligen är centralt placerade. Det var väl det som var frågan från början om jag inte missminner mig?
Jag tycker du med din kravställning gör helt rätt som försöker få till en lyssning av SummitX och ser om den skulle passa dig. Rapportera gärna här sedan.
Men, de som inte gillar "hörlurshögtalare", menar de då att de vill ha ljudbilden mer diffus och mindre låst mellan högtalarna?
Fördelen är ju att möjliga lyssningsområdet blir större, nackdelen, för mig, är att det blir lika dåligt överallt.
Är jag ute och snurrar nu?
Om du snurrar vet jag inte, kanske redogör du bara för dina uppfattningar.
Och när det gäller frågan om vad de som inte gillar "hörlurshögtalare" är den nog lika svår att svara på som det finns människor som har åsikten. Man kan inte veta att de som delar uppfattningen tycker så av samma skäl.
Skall jag tala för mig själv så är mitt skäl till att ogilla hörlurshögtalare samma som skälet till att jag ogillar hörlurar - att jag inte gillar den jättelika utsmetade ofokuserade ljudbilden som sådana system ger (flöjter än lika stora som pianon...) och att ljuden dessutom tenderar att låta som om de är "i huvudet", samt att ljudbilden till det blir illa instabil således att det blir enpersonshögtalare.
Jag har alltså hellre högtalare där det låter bra överallt än sådana där det bara låter anständigt och knappt det i en enda punkt.
- - -
MEN - med det sagt så är det ju inte så att alla högtalare som ser ut att vara någon typ av panelhögtalare är likadana. Verkligen inte.
Visst finns det panelhögtalare där membranet mer eller mindre drivs homogent, och som därför har extremt snäva spridningsegenskaper. Just sådana brukar dessutom ha extrema problem med kantreflexer, så deras transientsvar är ofta bedrövligt dåligt. Nästan alla så kallade magnetodynamiska högtalare har väldigt dåligt pulssvar, och därmed även en tämligen rasslig tonkurva. OCH som sagt en direktivitet som gör att ljudet når öronen med en sådan brist på efterföljande rumsljud att ingen ljudbild att tala om kan projiceras.
För hjärnan så berättar ljud som anländer öronen efterföljt av på tok för lite ljud från det egna lyssningsrummet, att ljudet alstras nära huvudet, som med hörlurar. Så att det låter på ett sätt som definieras av samma problem är ju inte så konstigt (uppblåst, i huvudet...). Det finns skillnader också. T ex att hörlurar ju skapar en ljudbild som sitter fast i huvudet och därför också hänger med om man rör huvudet, medan "hörlurshögtalare" skapar en ljudbild som inte sitter fast i huvudet, och som kantrar väldigt lätt om man rör på huvudet.
Men andra panelhögtalare, t ex Quads (som inte planvågsstrålar utan strålar koncentriskt) strålar mycket mera likt en normal dynamisk högtalare, och de blir inte alls i samma grad enpersonershögtalare. Jag har hört ESL 63 låta skapligt i många rum, och vara avlyssningsbara från valfria platser dessutom. Jag säger inte att de saknar brister, men de är inte högtalare som jag skulle kalla för "hörlurshögtalare". Tycker de kan projicera en helt okej ljudbild, med en acceptabel både distans och upplösning, inte alls som vissa mera konventionella panelhögtalare.
En annan typ av panelhögtalare är Martin Logans, som har böjt membran. Det är förvisso bara böjt i en dimension och därför sprids bara högfrekventa ljud horisontellt, inte vertikalt (vilket gör att man inte får typ några reflexer från taket) men det ger dem ändå rätt så annorlunda egenskaper än panelhögtalare som är platta och där konstruktionen försöker driva membranet homogent över hela ytan.
Sammanfattningsvis: Det är nog väldigt lätt att en sådan här fråga blir överförenklad så till vida att man vill se bara två kategorier högtalare - vanliga dynamiska högtalare, och panelhögtalare. Men i verkligheten som finns det massor av skillnader mellan "vanliga dynamiska högtalare", och det samma gäller mellan "panelhögtalare".
Vh, iö