Moderator: Redaktörer
nissling skrev:Kan kabeln orsaka jitter? Annars har jag väldigt svårt att se hur man skulle kunna höra skillnad, under förutsättningen att inget är defekt förstås.
ante_77 skrev:Jag kan se skillnad på kablar som ser olika ut
Bill50x skrev:ante_77 skrev:Jag kan se skillnad på kablar som ser olika ut
Jo, men nu handlade det om att höra
/ B
ante_77 skrev:Bill50x skrev:ante_77 skrev:Jag kan se skillnad på kablar som ser olika ut
/ B
Ligger en kabelhög här bredvid mig.
Det låter ingenting från den.
hifikg skrev:nissling skrev:Kan kabeln orsaka jitter? Annars har jag väldigt svårt att se hur man skulle kunna höra skillnad, under förutsättningen att inget är defekt förstås.
En polare som installerar nätverk för en stor bank hävdar att de tar hänsyn till jitter vid längder uppåt en kilometer eller mer, så har du såna avstånd mellan din DAC och övriga komponenter så kan det ställa till problem.
Svante skrev:Så här ÄR det: USB-överföring sker asynkront, och USB-ljudkortet äger klockan, dvs ljudkortet begär data från datorn i den takt som det behöver data. Det gör att USB-ljudkortet inte behöver synka sin klocka mot någon extern klocka (så som är fallet med SPDIF). Datat som åker i USB-kabeln har därför alldeles säkert ett otroligt stort jitter (data kommer i skvättar och är inte alls synkat med den hastighet som data klockas ut till DACen.
Jitter med ett USB-ljudkort blir därför helt och hållet en fråga om hur bra man har lyckats göra klockan som sitter i USB-ljudkortet. Detta har inte mer att göra med USB-kabeln än vad det har att göra med RCA-kabeln som går ut ur det. Och vem har någonsin funderat på om RCA-kabeln kan ge jitter?
Hela debatten spiller över från SPDIFs potentiella jitterkänslighet iom att klockan där förs över genom kabeln.
ante_77 skrev:Bill50x skrev:ante_77 skrev:Jag kan se skillnad på kablar som ser olika ut
/ B
Ligger en kabelhög här bredvid mig.
Det låter ingenting från den.
Svante skrev:Så här ÄR det: USB-överföring sker asynkront, och USB-ljudkortet äger klockan, dvs ljudkortet begär data från datorn i den takt som det behöver data. Det gör att USB-ljudkortet inte behöver synka sin klocka mot någon extern klocka (så som är fallet med SPDIF). Datat som åker i USB-kabeln har därför alldeles säkert ett otroligt stort jitter (data kommer i skvättar och är inte alls synkat med den hastighet som data klockas ut till DACen. Men det gör inget.
Jitter med ett USB-ljudkort blir därför helt och hållet en fråga om hur bra man har lyckats göra klockan som sitter i USB-ljudkortet. Detta har inte mer att göra med USB-kabeln än vad det har att göra med RCA-kabeln som går ut ur det. Och vem har någonsin funderat på om RCA-kabeln kan ge jitter?
Hela debatten spiller över från SPDIFs potentiella jitterkänslighet iom att klockan där förs över genom kabeln.
IngOehman skrev:hifikg skrev:nissling skrev:Kan kabeln orsaka jitter? Annars har jag väldigt svårt att se hur man skulle kunna höra skillnad, under förutsättningen att inget är defekt förstås.
En polare som installerar nätverk för en stor bank hävdar att de tar hänsyn till jitter vid längder uppåt en kilometer eller mer, så har du såna avstånd mellan din DAC och övriga komponenter så kan det ställa till problem.
Fast nu blandar du ihop äpplen med päron.
I nätverkssammanhang är det bitfel man behöver skydda sig mot.
I realtidsaudiosammanhang är det ofantligt mycket mindre tidsfel som kan ge hörbarhet, om inte apparaterna är av sådan god konstruktion/kvalitet att de tar hand om ansvaret att trolla bort möjligheten för jitter att påverka omvändningsprocessen i tidsdomän.
Vh, iö
Objektivisten skrev:Varför testar inte hjärntrusten själva? En USB-kabel behöver inte vara så dyr.
Objektivisten skrev:Varför testar inte hjärntrusten själva? En USB-kabel behöver inte vara så dyr.
Svante skrev:Objektivisten skrev:Varför testar inte hjärntrusten själva? En USB-kabel behöver inte vara så dyr.
Antagligen för att det är mycket lättare att visa att det finns en skillnad om det finns en skillnad än vad det är att visa att det inte finns någon skillnad om det inte finns någon skillnad.
Bevisbördan bör ligga på den som påstår att det finns en skillnad.
Kan man dessutom via resonemang visa attt det inte bör föreligga någon skillnad ökar ju trycket på den som vill visa att det finns en skillnad.
Svante skrev:Så här ÄR det: USB-överföring sker asynkront, och USB-ljudkortet äger klockan, dvs ljudkortet begär data från datorn i den takt som det behöver data. Det gör att USB-ljudkortet inte behöver synka sin klocka mot någon extern klocka (så som är fallet med SPDIF). Datat som åker i USB-kabeln har därför alldeles säkert ett otroligt stort jitter (data kommer i skvättar och är inte alls synkat med den hastighet som data klockas ut till DACen. Men det gör inget.
arkman skrev:Svante skrev:Så här ÄR det: USB-överföring sker asynkront, och USB-ljudkortet äger klockan, dvs ljudkortet begär data från datorn i den takt som det behöver data. Det gör att USB-ljudkortet inte behöver synka sin klocka mot någon extern klocka (så som är fallet med SPDIF). Datat som åker i USB-kabeln har därför alldeles säkert ett otroligt stort jitter (data kommer i skvättar och är inte alls synkat med den hastighet som data klockas ut till DACen. Men det gör inget.
Bra och konkret beskrivning av hur USB audio fungerar, men visst brukar folk diskutera huruvida en RCA (Coax) kabel ger högre nivå av jitter än tex. optisk kabel? Åtminstone brukar det diskuteras på andra forum än faktiskt.se
(du kanske var ironisk, men det framgår i så fall inte tillräckligt tydligt för att jag ska förstå det)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster