Internettroll-metoden ger smart asymmetrisk subwoofer pla..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Internettroll-metoden ger smart asymmetrisk subwoofer pla..

Inläggav JM » 2015-05-16 08:52

Litet tips hur du enkelt kan få bra ljud under 80 Hz, utan att bygga om rummet eller bruk av avancerad mätutrustning, genom smarta subwooferplaceringar.
Internettrollen finns bara om de matas. Ingen mat o internettrollen är döda.
Likadant är det med resonanserna under 80 Hz i det lilla rummet. Rumsresonanserna skapar bestämda rumsspecifika tryckmaximum o tryckminima.
Förenklat har rumsresonanserna har en trevlig egenskap - de har alltid sina tryckmaximum o tryckminimum på samma plats i det aktuella rummet för en given frekvens.
Dvs subwoofern matar rumsresonanserna olika mycket beroende på placeringen i rummet. Så med subwoofern placerad i tryckmaximum förstärks resonansen o i tryckminimum stimulerar subwoofern resonansen minst.
Med en mobiltelefon med hyffsad mikrofon o en enkel ljudtrycksapp samt en nerladdad tongenerator kan de mest störande resonanserna identifieras. Ställ in på tongeneratorn på den mest störande resonansfrekvensen. Möjligen bör subwoofern flyttas för bästa stimulering av resonansen. Gå runt i rummet o mät ljudtrycket. Exakta absolut värden är ointressanta. Relativa ljudtryck duger gott. På platsen där ljudtrycket är minst har vi ett tryckminimum. Obs tryckminimum behöver inte vara på golvet utan kan var som helst i rummet.
Här eller i närheten bör första subwoofern placeras. Därefter kan övriga resonanser identifieras o minimeras med ytterligare subwoofers. Flera studier har visat att sällan behövs fler än 4 subwoofers.
F Toole - Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms – August 22, 2008 s 216 ff

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Internettroll-metoden ger smart asymmetrisk subwoofer pl

Inläggav Perfector » 2015-05-16 09:05

Glädjande läsning.
Jag har alltid sagt att frekvensomfånget ser ut som formen på en kvinna med flera midjor.
Om man ställer antingen högtalarna eller lyssningsplatsen på fel ställe känns det som om basen har tagit semester, och om man ställer dom på sin rätta plats kan man få en djupare och kraftigare bas.
Man behöver bara gå från sittplatsen mot högtalarna så hörs det tydligt.
Beskrivningen av "internettroll" är helt lysande.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2015-05-16 09:13

Tips på appar kanske vore på sin plats?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-16 09:17

Ja, det där är ju sant, men når inte ända fram. Man kan bara låta bli att excitera EN resonans på det sättet i det allmänna fallet. Man skulle iofs kunna tänka sig flera bashögtalare, som var och en har i uppgift att spela smalbandigt runt varsin resonans, men placerade där respektive resonans inte exciteras. Ytterligare ett problem är det psykoakustiska; även om inte anläggningen exciterar resonanserna så gör andra ljud det. Det blir då en psykoakustisk missmatch mellan anläggningsljud och andra ljud. Sånt kan göra att det låter skumt och talar för passiva lösningar.

Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

JM

Inläggav JM » 2015-05-16 10:49

Svante skrev:Ja, det där är ju sant, men når inte ända fram. Man kan bara låta bli att excitera EN resonans på det sättet i det allmänna fallet. Man skulle iofs kunna tänka sig flera bashögtalare, som var och en har i uppgift att spela smalbandigt runt varsin resonans, men placerade där respektive resonans inte exciteras. Ytterligare ett problem är det psykoakustiska; även om inte anläggningen exciterar resonanserna så gör andra ljud det. Det blir då en psykoakustisk missmatch mellan anläggningsljud och andra ljud. Sånt kan göra att det låter skumt och talar för passiva lösningar.

Tror jag.

Håller med - tror jag. I enklaste fallet med en svår resonans o en subwoofer är lösningen klockren.
Med flera subwoofers så skall alla återge allt ljud i fas under 80 Hz o inte en delmängd av frekvenserna. Finns inga ytterligare klara tryckminima att placera subbasarna i placera återstoden av de 4 mitt på kvarstående väggar.
När väl alla subbasarna är lokaliserade kan en eq. ha en funktion enligt principen först optimera allt du kan akustiskt därefter eq.. Börja med subbasen närmast lyssningspositionen o så vidare.

Självklart att passiva rumsombyggarlösningar utifrån avancerade rumsmätaranalyser ger möjlighet till en akustisk bättre lösning.
Denna enkla ovan beskrivna rumsspecifika lösning är bättre än att slumpmässigt fördela subbasarna i rummet eller använda någon tumregel.
Kom ihåg att nästan inga vanliga dämpmaterial har ngn nämnbar effekt under 80 Hz.
En del försöker släcka ut tryckmaxima med fasvända frekvensselektiva subbasar men detta skapar bara nya problem i resten av rummet.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-05-16 11:49

JM skrev:...

Självklart att passiva rumsombyggarlösningar utifrån avancerade rumsmätaranalyser ger möjlighet till en akustisk bättre lösning.
Denna enkla ovan beskrivna rumsspecifika lösning är bättre än att slumpmässigt fördela subbasarna i rummet eller använda någon tumregel.
Kom ihåg att nästan inga vanliga dämpmaterial har ngn nämnbar effekt under 80 Hz.
En del försöker släcka ut tryckmaxima med fasvända frekvensselektiva subbasar men detta skapar bara nya problem i resten av rummet.

JM

Mineralull är ett vanligt dämpmaterial och det kan dämpa väldigt bra även i låga frekvenser. Det är inte materialet det är fel på i "misslyckade installationer" utan materialets placering. Vanlig resistiv dämpning mha t.ex. mineralull måste komma ut från begrängsingsytorna så att det hamnar där luften rör sig. Då kan det vara mycket effektivt. Skall lösningen placeras nära begränsningsytorna där trycket är högt är en effektiv lösning att bygga en resonant konstruktion som stäms av mot det frekvensområde man vill behandla. Men intui denna pryl, t.ex. en Helmholtzresonator, behöver man ju förluster, och dessa kan lämpligen komma från vanliga dämpmaterial, t.ex. mineralull.

Sen tycker jag diskussionen kring undertryckning av resonanser mha basmodulers placering är mycket intressant! Bra att du tar upp det mer JM (även om jag tycker det var mycket tramsigt med allt trollprat...)! För mig tog det många år som välljudsintresserad innan jag snubblade över detta i litteraturen, i Toole's bok Sound reproduction - Loudspeakers and rooms. Denna förhållandevis lilla och lättsmälta information som behövs för grundläggande förståelse borde vara bland det första man snubblar över som välljudsintresserad kan jag tycka! Här på forumet finns ju en del skrivet men ingen komplett redogörelse med illustrationer (såvitt jag har hittat), något som under lättar förståelsen. På andra forum har jag aldrig sett det diskuteras i någon detalj övht.

---

Ett viktigt koncept som saknas i din redogörelse JM är att man också kan undertrycka resonanserna genom att använda multipla basmoduler som driver resonansen i motfas. Dvs istället för att placera modulerna i resonansen tryckminimum så placerar man två eller flera moduler på samma avstånd från ett tryckminimum och dessa driver då resonansen i motfas eftersom resonansen växlar fas vid varje tryckminimum.

Kombineras dessa två angreppssätt (placering i tryckminimum men också placering symmetriskt kring tryckminimum) så tar man hand om rätt många resonanser mellan två begränsningsytor!

---

Det som fortfarande förbryllar mig lite i detta ämne pratet om att man vill ha många moder som är utspridda på ett bra sätt mellan 20-150Hz. Är det stora "glapp" i distributionen av moderna så skall detta innebära att dessa frekvenser blir undertryckta och spelas för svagt. Diskussionen finns t.ex. i Master Handbook of Acoustics. Har man jämnt distribuerade moder som man exciterar så får man en jämn tonkurva och det blir bra, var väl typ min tolkning av avsnittet.

Men om man nu försöker undertrycka vissa av moderna genom att inte excitera dem eller genom att driva dem i motfas, varför blir då inte de andra moderna totalt dominerande? Eller det kanske de blir, det kanske blir apdåligt att bara ta hand om resonanserna mellan två begränsningsytor men har starka resonanser mellan övriga 4? Alltså att när man väl börjar behandla resonanser så får man behandla alla de starka resonanserna i nån grad, för att få ett acceptabelt slutresultat?

Eller är det så att man driver resonanserna "lagom" mycket när man placerar sina basmoduler smart? De finns med och förstärker vissa frekvenser fortfarande men "lagom" mycket och utan ett störande avklingningsbeteende?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-05-16 12:04

galder skrev:Tips på appar kanske vore på sin plats?

Radonsoft, RTA analyzer för android.

Gratisversionen har 1/3 oktavband. Betalversion 1/12 oktavband.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-05-16 12:34

@JM
jag har läste både boken och hans övriga artiklar bla:
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/ ... ltsubs.pdf
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/ ... omsPt3.pdf

Problemet med dessa är att för att kunna bedriva forskning så arbetar man med för ideala rum. Detta är en begränsning de själva tar upp.
Det gör att min åsikt är att man skall läsa slutsatserna och undersökningarna mer för att få en förståelse för vilka mekanismer som finns inte som "absoluta" sanningar.
Riktiga rum har andra geometrier, dörrar, fönster och olika beskaffenhet i väggar. Det gör att noder ligger på lite olika ställen för olika frekvenser och om man inte är erfaren akustiker får man försöka utgå från något och sedan experimentera sig fram. Själv utgick jag från 1/4:e dels rumsmåtts strategin men det fungerade inte tillräckligt bra. Det som fungerade för mig var att ha de på rad längs framväggen. Detta baserat mest på att jag försökte få en kurva utan för stora utsläckningar i. Sedan EQ:ade jag ned en besvärlig nod och nu tycker jag det fungerar bra.
Hade jag haft ett annat rum och mindre moduler hade det säkert varit fördelaktigt att kunna hänga några på bakväggarna.
Det blev kanske inte bäst men tillräckligt bra utifrån mina kunskaper och möjligheter :)

JM

Inläggav JM » 2015-05-16 14:43

Xenod skrev:

JM

Mineralull är ett vanligt dämpmaterial och det kan dämpa väldigt bra även i låga frekvenser.

Håller inte med dig map mineralulls ljuddämpande förmåga. Om jag minns rätt så under 80 hz är förmågan bara några procent av effekten vid 300 Hz. Men du säkert några snygga kurvor där du kan överbevisa mig. Det är andra klumpiga åtgärder som krävs under 80 Hz.

JM

JM

kk

Inläggav JM » 2015-05-16 14:55

kk
Senast redigerad av JM 2015-05-16 15:02, redigerad totalt 1 gång.

JM

Inläggav JM » 2015-05-16 15:01

PappaBas skrev:@JM
jag har läste både boken och hans övriga artiklar bla:
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/ ... omsPt3.pdf

Problemet med dessa är att för att kunna bedriva forskning så arbetar man med för ideala rum. Detta är en begränsning de själva tar upp.
Det gör att min åsikt är att man skall läsa slutsatserna och undersökningarna mer för att få en förståelse för vilka mekanismer som finns inte som "absoluta" sanningar.
Riktiga rum har andra geometrier, dörrar, fönster och olika beskaffenhet i väggar.

Jag håller med dig. Som jag försöker antyda är detta en mycket grov metod att närma sig problemet.
Ta det för var det är - ett relativt enkelt sätt att söka lösa ett relativt svårt problem. Det finns inga garantier att det skall fungera men det är ett rumsspecifikt sätt att närma sig problemet. Sannolikt bättre än andra generella tumregelmetoder.
Vi är några som har en partner med noll förståelse för volymenösa basfällor mm som inte passar in heminredningstidningsvärlden.
Jag är nöjd om någon har glädje av metoden.

JM

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-05-16 15:05

Ja det som är lite frusterande är ju mest att inte veta hur bra det kunde blivit? :lol:
Audiofilia Nervosa.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-05-16 15:20

JM skrev:
Xenod skrev:Mineralull är ett vanligt dämpmaterial och det kan dämpa väldigt bra även i låga frekvenser.

Håller inte med dig map mineralulls ljuddämpande förmåga. Om jag minns rätt så under 80 hz är förmågan bara några procent av effekten vid 300 Hz. Men du säkert några snygga kurvor där du kan överbevisa mig. Det är andra klumpiga åtgärder som krävs under 80 Hz.

JM

Om nu inte jag fått något om bakfoten så ljuddämpar väl mineralull bra, men tjockleken måste vara en hygglig procent av våglängden ...

Så vid 20Hz med en våglängd på ca 17 meter, så blir det en tjock bit mineralull ... ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-16 15:34

aisopos skrev:
JM skrev:
Xenod skrev:Mineralull är ett vanligt dämpmaterial och det kan dämpa väldigt bra även i låga frekvenser.

JM

Om nu inte jag fått något om bakfoten så ljuddämpar väl mineralull bra, men tjockleken måste vara en hygglig procent av våglängden ...

Så vid 20Hz med en våglängd på ca 17 meter, så blir det en tjock bit mineralull ... ;)

Njaej, mineralullen måste placeras där det finns partikelrörelse, dvs inte intill en vägg. Med en plan våg i fri rymd absorberar en 5 cm tjock mineralullsskiva lika mycket när låga frekvenser tränger igenom den som när höga gör det. Men intill en vägg finns även en reflekterad våg vars partikelhastighet är motsatt den infallande vågens och därför finns ingen partikelrörelse nära väggen relativt våglängden. Skivan behöver alltså inte vara tjock, men den ska sitt på rätt ställe.

Detta ställe kan dock vara olämpligt av andra skäl. Vem vill ha en gullfiberboll hängande mitt i rummet?

Lösningen blir att göra absorbenter som är tryckdrivna i stället, man har ju tryckmax intill väggen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

JM

Inläggav JM » 2015-05-16 15:34

Xenod skrev:
JM skrev:Självklart att passiva rumsombyggarlösningar utifrån avancerade rumsmätaranalyser ger möjlighet till en akustisk bättre lösning.
JM

Sen tycker jag diskussionen kring undertryckning av resonanser mha basmodulers placering är mycket intressant! Bra att du tar upp det mer JM (även om jag tycker det var mycket tramsigt med allt trollprat...)!
Ett viktigt koncept som saknas i din redogörelse JM är att man också kan undertrycka resonanserna genom att använda multipla basmoduler som driver resonansen i motfas. Dvs istället för att placera modulerna i resonansen tryckminimum så placerar man två eller flera moduler på samma avstånd från ett tryckminimum och dessa driver då resonansen i motfas eftersom resonansen växlar fas vid varje tryckminimum.

Försökte medvetet undvika det du tar upp mest för jag delvis ännu inte har ett helhetsgrepp över bla hur basmoduler i motfas fungerar i rummet utanför den egentliga egenskapen att släcka viss resonans. Anar en hel del problem.
Misstänker att det var det Svante försökte ta upp att viss det går släcka ut en viss resonans i rummet med ett smalt bandpassfiter men det finns oönskade effekter på bla ursprungsljudet.
Kan resonansproblemen lösas med 4 subbar utan motfas är mycket vunnet.
Fokuserat basljud med ett antal supercardiod subbasar vore inte fel. '

Backman noterar "iskallt" att det är dumt att trycksätta rummet där vi inte är o lyssnar. Detta energislöseri leder bara till problem. Cardioider kan ha en funktion relativt resonanser från lägsta resonansen upp till 80 Hz och mellan 80-300 där vi har spatial riktningskänslighet.

Juha Backman, "Low-frequency polar pattern control for improved in-room response", presented at the AES 115th Convention, New York, 2003 October 10-13, preprint 5867:

"As a summary of the results presented above for the room-speaker interaction it can be stated that cardioid source has more immunity against changes in source placement or room absorption in sparsely modal range. Below the lowest mode the cardioid speaker does not have any advantage over the monopole source, but both exhibit higher output and less source position dependence than the dipole speaker. These results indicate that creating a loudspeaker that has unidirectional polar pattern in the sparsely modal region and omnidirectional below the lowest mode represents a good compromise between low-frequency output capability and avoiding room coloration effects."

JM

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-16 15:40

Xenod skrev:Det som fortfarande förbryllar mig lite i detta ämne pratet om att man vill ha många moder som är utspridda på ett bra sätt mellan 20-150Hz. Är det stora "glapp" i distributionen av moderna så skall detta innebära att dessa frekvenser blir undertryckta och spelas för svagt. Diskussionen finns t.ex. i Master Handbook of Acoustics. Har man jämnt distribuerade moder som man exciterar så får man en jämn tonkurva och det blir bra, var väl typ min tolkning av avsnittet.

Men om man nu försöker undertrycka vissa av moderna genom att inte excitera dem eller genom att driva dem i motfas, varför blir då inte de andra moderna totalt dominerande? Eller det kanske de blir, det kanske blir apdåligt att bara ta hand om resonanserna mellan två begränsningsytor men har starka resonanser mellan övriga 4? Alltså att när man väl börjar behandla resonanser så får man behandla alla de starka resonanserna i nån grad, för att få ett acceptabelt slutresultat?

Eller är det så att man driver resonanserna "lagom" mycket när man placerar sina basmoduler smart? De finns med och förstärker vissa frekvenser fortfarande men "lagom" mycket och utan ett störande avklingningsbeteende?

Ja, att helt ta bort excitationen av en resonans är svårt, det handlar nog (i resonemanget) om att få dem på en nivå som motsvarar alla andra resonanser.

Alltså, över schröders gränsfrekvens (på ett par hundra Hz i ett vanligt rum) har man ju inga större problem med resonanser. Det beror inte på att de inte finns utan att de är så många att det blir en hyfsat jämn smet av resonanser. Under Schröders gränsfrekvens blir de däremot såpass separerade att de går att särskilja och det är då problemen börjar. Att försöka släcka en delmängd av dem totalt, tex genom att sätta subben mitt på en vägg gör bara resonanserna glesare, som om man hade ett mindre rum.

Typ.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-05-16 15:55

Svante skrev:
aisopos skrev:Om nu inte jag fått något om bakfoten så ljuddämpar väl mineralull bra, men tjockleken måste vara en hygglig procent av våglängden ...

Njaej, mineralullen måste placeras där det finns partikelrörelse, dvs inte intill en vägg. Med en plan våg i fri rymd absorberar en 5 cm tjock mineralullsskiva lika mycket när låga frekvenser tränger igenom den som när höga gör det. Men intill en vägg finns även en reflekterad våg vars partikelhastighet är motsatt den infallande vågens och därför finns ingen partikelrörelse nära väggen relativt våglängden. Skivan behöver alltså inte vara tjock, men den ska sitt på rätt ställe.

Detta ställe kan dock vara olämpligt av andra skäl. Vem vill ha en gullfiberboll hängande mitt i rummet?

Lösningen blir att göra absorbenter som är tryckdrivna i stället, man har ju tryckmax intill väggen.

Ja det är nog ännu mer sant. Vi kan väl låtsas att jag förutsatte väggplacerade mineralullsabsorbenter, men glömde skriva det ... 8)

Tryckdrivna..., dvs typ helmholz eller membranabsorbenter ?

I vilket fall tror jag att trådens ämne, det JM skrev om inledningsvis kan vara väl värt att prova. Inte säkert att det alltid leder till en bra lösning, men är ju lätt att testa.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-16 17:31

JM skrev:Backman noterar "iskallt" att det är dumt att trycksätta rummet där vi inte är o lyssnar. Detta energislöseri leder bara till problem. Cardioider kan ha en funktion relativt resonanser från lägsta resonansen upp till 80 Hz och mellan 80-300 där vi har spatial riktningskänslighet.

Det förutsätter ju att man inte vill kunna lyssna väl i hela rummet.

Sen undrar jag om det finns något rum i Sverige som är byggt efter de ideér som du framfört på sistone? För mig är det totalt ointressant om massa tekniska förklaringar inte korrelerar med hörselintrycket.

JM

Inläggav JM » 2015-05-16 17:52

music4ever skrev:
JM skrev:Backman noterar "iskallt" att det är dumt att trycksätta rummet där vi inte är o lyssnar. Detta energislöseri leder bara till problem. Cardioider kan ha en funktion relativt resonanser från lägsta resonansen upp till 80 Hz och mellan 80-300 där vi har spatial riktningskänslighet.

Det förutsätter ju att man inte vill kunna lyssna väl i hela rummet.

Sen undrar jag om det finns något rum i Sverige som är byggt efter de ideér som du framfört på sistone? För mig är det totalt ointressant om massa tekniska förklaringar inte korrelerar med hörselintrycket.

Du har nog missat ngt? Mina påståenden är till skillnad från många tyckanden här på faktiskt förankrat i ffa medicinska o psykologiska forskningen. Men jag kan ha förståelse för att det inte är helt lätt omvärdera vissa "sanningar".

JM

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-05-16 19:05

JM skrev:
Xenod skrev:
JM skrev:Självklart att passiva rumsombyggarlösningar utifrån avancerade rumsmätaranalyser ger möjlighet till en akustisk bättre lösning.
JM

Sen tycker jag diskussionen kring undertryckning av resonanser mha basmodulers placering är mycket intressant! Bra att du tar upp det mer JM (även om jag tycker det var mycket tramsigt med allt trollprat...)!

Försökte medvetet undvika det du tar upp mest för jag delvis ännu inte har ett helhetsgrepp över bla hur basmoduler i motfas fungerar i rummet utanför den egentliga egenskapen att släcka viss resonans. Anar en hel del problem.
Misstänker att det var det Svante försökte ta upp att viss det går släcka ut en viss resonans i rummet med ett smalt bandpassfiter men det finns oönskade effekter på bla ursprungsljudet.
Kan resonansproblemen lösas med 4 subbar utan motfas är mycket vunnet.
Fokuserat basljud med ett antal supercardiod subbasar vore inte fel. '

Backman noterar "iskallt" att det är dumt att trycksätta rummet där vi inte är o lyssnar. Detta energislöseri leder bara till problem. Cardioider kan ha en funktion relativt resonanser från lägsta resonansen upp till 80 Hz och mellan 80-300 där vi har spatial riktningskänslighet.

Juha Backman, "Low-frequency polar pattern control for improved in-room response", presented at the AES 115th Convention, New York, 2003 October 10-13, preprint 5867:

"As a summary of the results presented above for the room-speaker interaction it can be stated that cardioid source has more immunity against changes in source placement or room absorption in sparsely modal range. Below the lowest mode the cardioid speaker does not have any advantage over the monopole source, but both exhibit higher output and less source position dependence than the dipole speaker. These results indicate that creating a loudspeaker that has unidirectional polar pattern in the sparsely modal region and omnidirectional below the lowest mode represents a good compromise between low-frequency output capability and avoiding room coloration effects."

JM

Det handlar inte om att driva basmoduler ur fas med varandra, det är resonansen som drivs i motfas från varsitt håll från varsin högtalare, se till exempel bild 21 från dokumentet som Pappabas har länkat till (eller klicka nedan):

Det är lite olyckligt skrivet att de Floyd skriver "cancellation", läsaren kan här omedelbart tro att "ljudet i rummet släcks ut", men i själva verket blir beteendet hos resonensen likartat som i figur 20, fast dubbla ljudtrycket eftersom det är två ljudkällor, det vill säga det blir ingen resonanspuckel i frekvensgången. Fallet med två bashögtalare på varsin sida i rummet kan vi alla känna igen som vanlig stereolyssning genom fullregiosterhögtalare, och det vet nog alla att det inte blir någon utsläckning av ljud när man kopplar högtalarna korrekt i fas med varandra.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-16 19:29

Ja, det är viktigt när man diskuterar de här sakerna att hålla isär vad som är vad jag brukar kalla "gamla ljud" och vad som är nyttoljud, det vill säga de ljud från inspelningen som kommer att anlända lyssnaren rätt i tiden.

Och ja, en förnuftig placering av basarna handlar inte om att skapa cancellation för nyttoljuden, tvärtom! Det handlar om att exitera de resonanser i rummet som kommer att bli till "gamla ljud", så lite som möjligt (inom rimliga gränser, och inte urskillningslöst, mer om detta kanske senare), vilket man kan åstadkomma genom att olika delar av bassystemet exciterar resonanserna i motsatt fasläge, således att summan blir noll.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

JM skrev:Litet tips hur du enkelt kan få bra ljud under 80 Hz, utan att bygga om rummet eller bruk av avancerad mätutrustning, genom smarta subwooferplaceringar.
Likadant är det med resonanserna under 80 Hz i det lilla rummet. Rumsresonanserna skapar bestämda rumsspecifika tryckmaximum o tryckminima.
Förenklat har rumsresonanserna har en trevlig egenskap - de har alltid sina tryckmaximum o tryckminimum på samma plats i det aktuella rummet för en given frekvens.
Dvs subwoofern matar rumsresonanserna olika mycket beroende på placeringen i rummet. Så med subwoofern placerad i tryckmaximum förstärks resonansen o i tryckminimum stimulerar subwoofern resonansen minst.
Med en mobiltelefon med hyffsad mikrofon o en enkel ljudtrycksapp samt en nerladdad tongenerator kan de mest störande resonanserna identifieras. Ställ in på tongeneratorn på den mest störande resonansfrekvensen. Möjligen bör subwoofern flyttas för bästa stimulering av resonansen. Gå runt i rummet o mät ljudtrycket. Exakta absolut värden är ointressanta. Relativa ljudtryck duger gott. På platsen där ljudtrycket är minst har vi ett tryckminimum. Obs tryckminimum behöver inte vara på golvet utan kan var som helst i rummet.
Här eller i närheten bör första subwoofern placeras. Därefter kan övriga resonanser identifieras o minimeras med ytterligare subwoofers. Flera studier har visat att sällan behövs fler än 4 subwoofers.
F Toole - Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms – August 22, 2008 s 216 ff

JM

Den som är intresserad av ämnet kan även läsa artikeln "Placering av en basmodul (eller flera)", som bland annat handlar om hur multipla subwoofers undertrycker rumsresonanser i lyssningsrummet, som jag skrev någon gång på 90-talet [Edit: MoLt nummer 1 -97]. Har även berört ämnet ett antal gånger ytterligare i MoLt-artiklar både före och efter det.

Inte ens då var det en nyhet, men då var det i varje fall en sällsynthet. På den tiden då jag skrev artikeln så var världen i stort sett ense om att man skall använda en basmodul och inte flera. Detta var alltså även innan THX kom på att fler än en var en bra ide. I själva verket är det dock viktigare och viktigare att använda många (separerade) ljudkällor ju lägre frekvens man avser spela, således att virtuella ytan får en chans att växa med våglängden.

- - -

Med det sagt är det långt ifrån så enkelt som du gör gällande, och dessutom så är metoden inte så bra, det omständliga med att hålla på och flytta basmodulen för att kunna göra mätning efter mätning efter mätning, är tidsödande och opraktisk, och hur många positioner man än testat så vet man inte vad man missat att testa. Kombinationerna går ju mot ändligheten. Därför är det bättre att utgå ifrån en insikt i fysiken, än att testa sig fram i blindo. Men som tur är finns det lite intelligentare metoder man kan använda om man vill mäta sig fram istället för att räkna och lyssna! :)

Och det man kan utnyttja är den relativt reciproka naturen av sådana här system...

Så vad man kan göra om man vill att det skall gå lite snabbare och smidigare, är att ställa basmodulen på lyssningsplats, spelande t ex ett rosa brus med all energi under delningsfrekvensen. Det kan man åstadkomma genom att helt enkelt spela rosa brus och ha den aktiva delningen aktiverad, och sen stänga av de högtalares förstärkare som spelar registret över delningen.

Sen springer man runt med sin spektralanalysator i rummet, och kollar hur det ser ut på alla de platser där man skulle kunna tänka sig att placera basmoduler.

- - -

Det är dock inte riktigt så enkelt heller, om man vill kunna använda multipla basmoduler, för en del grundförståelse behövs ändå för att man skall kunna välja vilka kurvor som passar bra tillsammans, både hur de samverkar via rummet och hur de samverkar direktljudmässigt behöver man ha grepp om. Det är ju nämligen så, att möjligheten att kunna placera "en bas till" gör att man kan placera den första så att den exiterar en resonans, förutsatt att nästa man placerar ut exiterar samma resonans, men i motsatt fasläge!

Det är i själva verket så att en sådan placering kan vara den absolut bästa. Problemet är att den placering av ett bassystem som sammanfaller med en nodpunkt ofta har en nackdel, speciellt när det är fundamentalresonanser vi talar om, nämligen att platsen i rummet varken kan excitera resonansen (vilket är bra) eller skicka ut någon nyttoenergi i rummet (vilket är dåligt). Problemet är att en sådan punkt kan ha en sådan ofantligt låg akustisk impedans att nästan total missanpassning råder. :?

Så har man inte koll på hur resonanser och stående vågor förhåller sig till varandra, och försöker optimera för bara den ena, så kan det gå väldigt snett.

Om man har god pejl på fysiken och därmed kan bedöma ungefär vilka placeringar som kan vara värda att prova, och därtill är tillräckligt bekant med psykoakustiken för att förstå vilka kurvor som ser bra ut mätmässigt med som inte kommer att fungera perceptionsmässigt, så blir det dock som regel så få mätningar som behöver göras att det blir överstigligt, även om man behöver styva runt bland basarna mellan mätningarna. Å andra sidan är oddsen att komma skapligt långt utan mätningar i många rum så bra att man kommer inom "mätoanvändbarhetsgränsen" redan vid första försöket*. Därför kan man ofta gå direkt på lyssning. Vissa rum är dock svårare än andra, och visst kan det i de knepigaste vara så besvärligt att "gissa rätt" att mätningskomplettering är till stor hjälp.

Och ännu en gång - för att nå det man brukar ha som mål är det INTE nödvändigt att placera t ex 4 eller 6 basar assymmetriskt. Symmetrisk placering är ofta fördelaktig. Det beror på, och det beror på mycket. Men min poäng är att det du beskriver inte ens pekar mot en asymmetrisk placering! Ändå säger din rubrik att det är det som det handlar om. :?

Vh, iö

- - - - -

*Med mätoanvändbarhetsgränsen menar jag att mätresultatet har avvikelser så små att det är svårt att avgöra om det man ser på kurvan är goda nyttoeffekter eller fel. Kommen dit hän, är det lyssning som gäller. Att förbättre resultatet mer än den noggrannhet med vilken man känner målet, går helt enkelt inte.

PS. Varför får jag känslan att hela ditt inlägg är ett trollinlägg?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-16 19:44

JM skrev:
Xenod skrev:

JM

Mineralull är ett vanligt dämpmaterial och det kan dämpa väldigt bra även i låga frekvenser.

JM

Det Xenod skriver är riktigt.

Minerallull har inga intrinsiska frekvensbegränsningar. Allt handlar om applikation. Förstår man grundläggande akustik och vet hur materialen fungerar (känner deras egenskaper) så är det inte svårt att skapa ljudabsorption vid de frekvenser som behöver dämpas, vilka de än är, med hjälp av vanlig mineralull.

Vh, iö

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-17 00:05

JM skrev:Du har nog missat ngt? Mina påståenden är till skillnad från många tyckanden här på faktiskt förankrat i ffa medicinska o psykologiska forskningen. Men jag kan ha förståelse för att det inte är helt lätt omvärdera vissa "sanningar".

JM

Mig imponerar inte din pinsamma stil på. Put up or shout up är det som gäller enligt mig. Jag skiter fullständigt i vad du tror dig veta och kunna om du inte kan bevisa det i verkliga livet. Så tills du kan bevisa något som finns det inga som helst "sanningar" att omvärdera.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-05-17 00:37

Kör hårt Subben, . . . i högform kan tänka . . . typ ? 8)

PS. Kan nog tänka att sympatisera med dig "i sak", i just detta fall . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-17 10:26

Alla med basala kunskaper vet att inom stort sett alla forskningsområden så finns det olika resultat och det är sällan 100% av alla forskare ställer sig bakom ett slutgilltigt svar. Utan det finns olika svar beroende på en massa saker (olika metoder, olika hur man ställer frågan, olika hur man tolkar de resultat man får, etc etc).
Därför tycker jag det är ointressant när någon kommer med "sanningen" (som han/hon läst sig till av ett fåtal forskare/människor) om vi inte själva få testa och se om vill håller med om det. Till exempel så är det (ofta) rätt stora skillnader hur svanå bygger sina rum mot t ex Öhman. Båda har sin förklaring varför de gör som de gör, så då är det upp till mig själv att testa och se vad jag själv föredrar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-17 10:50

Ja, det finns en fara i att basera sina övertygelser i vad man läst att andra kommit fram till.

Problemet är att man när man tolkar in saker i de slutsatser som andra kommit till (som man läser i deras papper), nästan aldrig kan se omfattningen av förutsättningar (begränsningar/reservationer inkluderat) som pappersskrivarens slutsatser faktiskt vilar mot.

Att just det där med att läsa andras papper är så populärt i audiovärlden förstår jag inte. Extra knasigt blir det när den som läst ett papper försöker använda det till att slå andra i huvudet...

- - -

Det är lite som att välja att läsa om hur olika recept/kryddor skapar god mat och skapa sin en världsbild från det, istället för att laga mat och krydda och skapa sig en världsbild som bygger på de EGNA erfarenheterna.

Som music4ever är inne på, tror jag, kan det vara klokt att inte dra några slutsatser alls från vad man läst, men kanske använde det för att formulera sin egna nyfikenhet, och till att träna upp sin skeptik! :)

Frågan "vad kan vara fel, och vad är osäkert i det jag läst" bör komma som en ryggmärgsreflex när man läser papper från den akademiska världen. Gör den inte det så blir man ett lätt offer för den akademiska kyrkan - man blir papperstroende.

Och som så många andra troende är det många som tror, som vill övertyga andra om sig tro...

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-05-17 12:26

music4ever skrev:Alla med basala kunskaper vet att inom stort sett alla forskningsområden så finns det olika resultat och det är sällan 100% av alla forskare ställer sig bakom ett slutgilltigt svar. Utan det finns olika svar beroende på en massa saker (olika metoder, olika hur man ställer frågan, olika hur man tolkar de resultat man får, etc etc).
Därför tycker jag det är ointressant när någon kommer med "sanningen" (som han/hon läst sig till av ett fåtal forskare/människor) om vi inte själva få testa och se om vill håller med om det. Till exempel så är det (ofta) rätt stora skillnader hur svanå bygger sina rum mot t ex Öhman. Båda har sin förklaring varför de gör som de gör, så då är det upp till mig själv att testa och se vad jag själv föredrar.

Jovisst är det så. Man bör prova att äta allt, inte läsa vad andra rekommonderar. Skit kanske är gott? Man bör prova alla mediciner själv, inte gå på vad andra säger funkar. Man bör prova att dra i alla spakar på jobbet, inte gå på vad handboken säger . Etc.

Lite heller aldrig på en betald konsult! :D

PS. Hur bar du dig åt när du skrev din C-uppsats, förresten? Testade du allt själv?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-17 13:10

PerStromgren skrev:
music4ever skrev:Alla med basala kunskaper vet att inom stort sett alla forskningsområden så finns det olika resultat och det är sällan 100% av alla forskare ställer sig bakom ett slutgilltigt svar. Utan det finns olika svar beroende på en massa saker (olika metoder, olika hur man ställer frågan, olika hur man tolkar de resultat man får, etc etc).

Jovisst är det så. Man bör prova att äta allt, inte läsa vad andra rekommonderar. Skit kanske är gott? Man bör prova alla mediciner själv, inte gå på vad andra säger funkar. Man bör prova att dra i alla spakar på jobbet, inte gå på vad handboken säger . Etc.

PS. Hur bar du dig åt när du skrev din C-uppsats, förresten? Testade du allt själv?

Bra skrivet.
4 miljarder flugor kan omöjligt ha fel.
Ät skit, det är både gott och nyttigt :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-05-17 13:12

Perfector skrev:
PerStromgren skrev:

Bra skrivet.
4 miljarder flugor kan omöjligt ha fel. :D
Ät skit, det är både gott och nyttigt :-)

Fast nu blev det ju tokigt, jag menade tvärtom! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-17 13:22

PerStromgren skrev:Jovisst är det så. Man bör prova att äta allt, inte läsa vad andra rekommonderar. Skit kanske är gott? Man bör prova alla mediciner själv, inte gå på vad andra säger funkar. Man bör prova att dra i alla spakar på jobbet, inte gå på vad handboken säger . Etc.

Har jag sagt man ska släppa allt och falla fritt mellan olika åsikter? Nej, det sa jag inte. Det jag sa var att man måste värdera de påståenden som framförs och framförallt inse att ingen forskning är hundraprocentig.

I vår c-uppsats så tog vi upp ofta och problematisera kring våra egna bias, hur val av metod kan påverka, hur vår tolkning av matrialet kan påverka, hur valet av forskning och analysmetod påverkar, etc. Jag hade nog velat haft mer av detta men hon jag skrev med tyckte det räckte.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi