Intressant Kickstarter projekt!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Zinizter

Intressant Kickstarter projekt!

Inläggav Zinizter » 2015-05-18 00:26

Satt och kolla runt lite på Kickstarter och stötte då på detta nystartade högtalarföretag, som jag tycker verkar ha en mycket intressant produkt.
Vad säger ni med mer tekniskt kunskap, om hans tankar och idéer? Flipp eller flopp?
Utan allt för stor kunskap själv, så blir jag sugen på att lägga en order.

https://www.kickstarter.com/projects/14 ... nav_search

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Intressant Kickstarter projekt!

Inläggav hifikg » 2015-05-18 01:00

"The room is an acoustic element which always modifies the sound reproduction of the speakers. The nature of the dipole configuration bonded to the True Sound Reproduction (TSR®) completely counteracts the effects of the room. "I closed my eyes and couldn't tell where I was... It's like listening to music in an open space, like a concert"

Hmmm... tja... ambitiöst projekt i varje fall, men hur långt räcker 20.000 pund för att utveckla en högtalare, egentligen? Gissar att de flesta högtalartillverkare lägger ner väldigt mycket mer än så långt innan de kommer i närheten av produktion.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-05-18 08:17

Men de har ju ingen diskant!?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-05-18 08:46

jag kan inte riktigt se vad som är så speciellt.
Genomförandet saknar en del saker som ofta diskuterats här. Tex detta med dämpmaterial till basdelen i dipolhögtalare. Sen verkar han inte ha koll på diffraktion, eller inte bry sig om den. Sen är det ju detta med DSP-korrektion av högtalare, det är inte så simpelt som att man kan förvänta sig att en automatiskt process ska fixa allt.
Men koncepten som sådant finns ju och används redan tex:

Fullrange med DSP
http://www.xtz.se/se/produkter/hogtalar ... -dsp-white

Dipol med DSP
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/go ... dorf-dp-1/

edit: men det är klart att för drygt 7000kr få en stereouppsättning med dsp är ju prisvärt. För många låter det antagligen så bra att man sitter nöjd.
Mvh
Magnus

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2015-05-18 09:58

hifikg skrev:"The room is an acoustic element which always modifies the sound reproduction of the speakers. The nature of the dipole configuration bonded to the True Sound Reproduction (TSR®) completely counteracts the effects of the room. "I closed my eyes and couldn't tell where I was... It's like listening to music in an open space, like a concert"

Hmmm... tja... ambitiöst projekt i varje fall, men hur långt räcker 20.000 pund för att utveckla en högtalare, egentligen? Gissar att de flesta högtalartillverkare lägger ner väldigt mycket mer än så långt innan de kommer i närheten av produktion.

Den är redan utvecklad och han säger sig vara redo för massproduktion, vilket är det han samlar pengar till.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-18 10:26

bootstrap skrev:
hifikg skrev:"The room is an acoustic element which always modifies the sound reproduction of the speakers. The nature of the dipole configuration bonded to the True Sound Reproduction (TSR®) completely counteracts the effects of the room. "I closed my eyes and couldn't tell where I was... It's like listening to music in an open space, like a concert"

Den är redan utvecklad och han säger sig vara redo för massproduktion, vilket är det han samlar pengar till.

Aha, började ana det när jag la huvudet på kudden strax efter inlägget. Det finns en massa bilder och jag lyssnade t o m på dem igår. Via hörlurna då förstås ;-) Om de låter så bra som han säger borde det vara enkelt att ställa upp dem i någon bankdirektör/riskkapitalists kontor o ösa på, investeringarna skulle flöda in som ljudet flödar ut. Fast då kanske priset skulle tiodubblas.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-18 11:01

Ser lite ut som en Linkwitz Orion-klon
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-05-18 20:55

Fin film.
De låter säkert ok. Fast jag tror att de är för klena för mina behov :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

rotel2

Inläggav rotel2 » 2015-05-18 20:58

Fullrange - Tangband?

Zinizter

Inläggav Zinizter » 2015-05-18 22:28

Kraniet skrev:jag kan inte riktigt se vad som är så speciellt.
Genomförandet saknar en del saker som ofta diskuterats här. Tex detta med dämpmaterial till basdelen i dipolhögtalare. Sen verkar han inte ha koll på diffraktion, eller inte bry sig om den. Sen är det ju detta med DSP-korrektion av högtalare, det är inte så simpelt som att man kan förvänta sig att en automatiskt process ska fixa allt.
Men koncepten som sådant finns ju och används redan tex:

Fullrange med DSP
http://www.xtz.se/se/produkter/hogtalar ... -dsp-white

Dipol med DSP
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/go ... dorf-dp-1/

edit: men det är klart att för drygt 7000kr få en stereouppsättning med dsp är ju prisvärt. För många låter det antagligen så bra att man sitter nöjd.

Det är ju ett eget videoklipp längre ner om just diffraktion. Och på hemsidan ännu mer info, plus ett längre klipp om just detta.

Både Xtz:an och Lyngdorf:en du länkar till är ju passiva högtalare med passiva filter, dock dsp som du säger :wink: .Väldigt få högtalare som är aktiva, digitala förstärkare, dsp mm i denna prisklass vad jag vet. Annars brukar allt detta tillhöra den dyrare skaran av högtalare.

Jag tycker att det verkar vara mycket för pengarna, frågan är bara hur han fått ihop helheten

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-05-20 00:00

För litet element från 100-300Hz och siffror jag inte tror på alls.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Återgå till Generellt om hifi