Mainstreambygge à la diesel

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-08 12:49

Naqref skrev:
Kalejdokom skrev:En kapacitans i serie med en bas kan väl aldrig tillföra något - bara ta bort de lägsta frekvenserna. Ju större kapacitans desto lägre delningsfrekvens.

Jodå det kan den visst. Man kan få en något djupare bas med en mindre låda om man använder en stor konding i serie. Gäller då bara för slutna lådor.

Rena trolleriet! :)

Om man i brist på ren rå kunskap i ämnet, skulle försöka visualisera fenomenet, utifrån en Dharmistisk vinkel.....

Kan man kanske se det som att en bas i en för liten sluten låda, får en puckel i högbasen!? Med konningen så drar man kurvan i svansen, så att den blir flackare, och "får plats" i lådan!? Sen kapar väl konningen även av en bit av svansen, i form av energi, annars hade kurvan fortfarande varit för "Lång" för att få plats utan att vecka den, med resulterande puckel som följd ? 8O :D Har jag förstått detta rätt?
Om så är fallet, så ska jag gå och meditera över eventuella uppgraderingar på anläggningen... :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-01-08 14:33

Ja ha, då står man där igen med kepsen under armen, sänkt blick och med darr på manschetten. Fantastiskt att det ännu finns saker att lära sig!

Men hur hög kapacitans talar vi om? Tanken går till de där "ölburkarna" man hade till slutsteget bak i bilen när det begav sig. Är detta verkligen ett knep att ta till i verkligheten, eller stannar det bäst vid ett teoretiskt resonemang?

Användarvisningsbild
virevare

Inläggav virevare » 2010-11-02 22:00

Jag undrar om det blev nån träff?
Jag kom denna tråd på spåret för jag är intresserad av diskanten.
Längre fram i tråden insåg jag att detta projekt är av stort intresse.
Någon som har nåt mer att säga snart ett år efter att tråden slocknat?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-02 22:06

Kalejdokom skrev:Ja ha, då står man där igen med kepsen under armen, sänkt blick och med darr på manschetten. Fantastiskt att det ännu finns saker att lära sig!

Men hur hög kapacitans talar vi om? Tanken går till de där "ölburkarna" man hade till slutsteget bak i bilen när det begav sig. Är detta verkligen ett knep att ta till i verkligheten, eller stannar det bäst vid ett teoretiskt resonemang?

Man kan simulera det i basta!. Jag upptäkte det själv av en slump och tänkte använda det på ett par minihögtalare men det blev löjligt dyrt och stort, har för mig at det var storleksordningen 500-1000 uF.

Användarvisningsbild
virevare

Inläggav virevare » 2010-11-02 22:20

Aha, men det med kondingen i serie var ett sidospår, tråden handlar om ett fint bygge med Peerless 810921 + ScanSpeak 8531

Så jag undrar igen om Herr Diesel själv eller någon annan har några goda ord i "grundämnet"
Används dessa högtalare av någon annan på forumet, kallas de något ( underlättar sökning ) och används de fortfarande?

Vad vet jag, de hamnade kanske i garderoben efter en träff med jämförelse mot pK??? ( Det tror jag klart inte men man får väl fråga ;) )
Jag gissar ju att både pK och dessa är högtalare man gärna har kvar!

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-11-02 23:51

virevare skrev:Aha, men det med kondingen i serie var ett sidospår, tråden handlar om ett fint bygge med Peerless 810921 + ScanSpeak 8531

Så jag undrar igen om Herr Diesel själv eller någon annan har några goda ord i "grundämnet"
Används dessa högtalare av någon annan på forumet, kallas de något ( underlättar sökning ) och används de fortfarande?

Vad vet jag, de hamnade kanske i garderoben efter en träff med jämförelse mot pK??? ( Det tror jag klart inte men man får väl fråga ;) )
Jag gissar ju att både pK och dessa är högtalare man gärna har kvar!

Nu kan jag inte vara 100% säker men jag tror inte dessa används av någon annan, tråden har iallafall "sovit" i snart ett år.

Något namn fick de aldrig, vi brukar kalla dem för "högtalarna" 8)

Garderoben är nog sista stället jag skulle placera dessa på.... :D Har använt dem i snart ett år nu och bortsett mina egna omdömen har jag fått en hel del positiva kommentarer från vänner o bekanta, många av dessa är normalt sett ganska kräsna så jag tar det som ett bra betyg.

Har tyvärr inte lyssnat på "pk" (ännu) så den jämförelsen kan jag inte göra men mina PiP hamnade i garderoben

Du gör rätt i att vara intresserad av diskanten, bland de bättre på marknaden helt klart!
Enda nackdelen enligt mig är den förhållandevis långa inspelningstiden. Tog säkert ett par veckor innan den "satte sig". I början var den lite "rå och kantig" men efter ett tag fösvann detta helt och hållet.

Användarvisningsbild
virevare

Inläggav virevare » 2010-11-03 01:33

Jag hoppas det går bra att jag använder ditt bygge som mall då.
Jag gör väl en egen simulering för basen så jag kan bestämma djup och diameter på porten, lådvolym med mera.
Filterdesignen lånar jag gärna som grund om du inte har några invändningar.

Jag är osäker på vad baffelsteg är för något och hittar inget riktigt svar på det varken här eller utanför Faktiskt.se.

Är det bara dämpningen med en resistor, dB-trimmen liksom?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-11-03 10:27

virevare skrev:Jag hoppas det går bra att jag använder ditt bygge som mall då.

Går alldeles utmärkt. Glöm inte att skapa en byggtråd bara :)

Jag gör väl en egen simulering för basen så jag kan bestämma djup och diameter på porten, lådvolym med mera.

Finns rätt många dokumenterade projekt, bl a har Troels byggt ett par olika för denna driver och likaså Zaph.

Filterdesignen lånar jag gärna som grund om du inte har några invändningar.

Javisst, kör på. Tänk bara på att filtret kommer att bli annorlunda om du ändrar lådan, framförallt baffelstorleken är rätt hårt knuten till filterdesignen. Min låda har en intern volym på ca 30l och avstämningsfrekvensen är ca 32-33 Hz. Har inte lådmåtten i huvudet men om du vill så postar jag dem gärna.

Jag är osäker på vad baffelsteg är för något och hittar inget riktigt svar på det varken här eller utanför Faktiskt.se.

Är det bara dämpningen med en resistor, dB-trimmen liksom?

Här kan du läsa på lite om hur baffelsteget fungerar, och här kan du ladda ner "Edge" för att simulera baffelsteget och även få förslag på lämplig kompensering.

I mitt filter är baffelstegsfunktionen integrerad i filtret (den stora spolen i kretsen för basen) och jag använder således ingen speciellt avsedd krets för detta. Som du läste i tråden orsakade baffelsteget en del problem för mig och det kan krävas en del experimenterande för att det ska bli rätt. Olika rum/högtalarplacering/lyssningsposition kräver olika mycket kompensering.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-03 19:35

paa skrev:Vad beror knyckarna i impedansgången just vid 30 Hz på? Är det basporten som inte orkar med vid avstämningen, eller?

jag tror det är ett mätfel, för att mäta låga frekvenser med precision med justmls så behöver man gå ner i samplingsfrekvens, justmls har därför en väldigt snabb å lättjobbad skarvfunktion inbyggd
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-11-03 23:47

celef skrev:
paa skrev:Vad beror knyckarna i impedansgången just vid 30 Hz på? Är det basporten som inte orkar med vid avstämningen, eller?

jag tror det är ett mätfel, för att mäta låga frekvenser med precision med justmls så behöver man gå ner i samplingsfrekvens, justmls har därför en väldigt snabb å lättjobbad skarvfunktion inbyggd

Kan vara så men (som jag skrev ett par inlägg längre fram) har läst någonstans att denna knyck är vanligt om man mäter lådan odämpad. Vid impedansmätningen som presenterades var nedre delen av lådan odämpad så jag köper detta!

Jag skrev en följdfråga som aldrig uppmärksammades, här kommer den igen....

Är det inte så att en underdimensionerad port ger en impedansmätning där den vänstra puckeln är högre (än den högra)?

Borde i och för sig vara enkelt att testa men jag är lat 8) (och mätutrustningen + mätdator ligger nerpackad i en flyttlåda)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-04 00:13

man kan se på den yxiga formen på impedanstopparna att upplösningen inte räcker till, man måste ner i samplingfrekvens om man vill mäta bas med precision

"underdimensionerad" vet jag inte vad det är men om den lägre impedanstoppen är högre så brukar det betyda en baspuckel
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-11-04 01:21

celef skrev:man kan se på den yxiga formen på impedanstopparna att upplösningen inte räcker till, man måste ner i samplingfrekvens om man vill mäta bas med precision
...l

Om den räcker till eller inte kan ju diskuteras. Jag håller med om att man bör gå ner till 8 kHz vid t ex närfältsmätning av basdrivers men vid impedansmätning ser jag inte detta behovet. Impedansmätningen är ju inte gejtad så all information finns ju där, om än i lite mindre mängd jmf med 8kHz (i det aktuella området)

Dålig upplösning gör ju dessutom inte att det plötsligt blir en topp i kurvan som i detta fallet, granskning av impedansfilen ger att det finns en hel del information i det intressanta området runt 30Hz och den lilla "puckeln" innehåller uppemot 20 mätpunkter.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-04 09:13

om du tar en högupplöst och en lågupplöst mätkurva i basområdet och lägger dom på varandra så ser du hur fel det blir, men man gör som man vill
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-11-04 09:44

celef skrev:om du tar en högupplöst och en lågupplöst mätkurva i basområdet och lägger dom på varandra så ser du hur fel det blir, men man gör som man vill

Visst, det blir kantigt o spetsigt eftersom det är glest mellan mätpunkterna.

Nu var det ju den där puckeln vi diskuterade och med för låg upplösning hävdar jag att denna enbart skulle varit en spets neråt.
Puckeln finns där bevisligen, den är uppbyggd av (som jag skrev) cirka 20 mätpunkter, med olika värden.

Menar du att JustMLS "hittar på" dessa värden?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-04 11:45

justmls gör nog som alla andra program att den fyller i mellanrummet mellan dom sanna mätpunkterna
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-11-04 11:52

Du menar alltså att JustMLS skulle fylla på med lite påhittade värdet så det resulterar i en puckel mellan två riktiga mätvärden?

Det har jag väldigt svårt att tro!

Jag ifrågasätter inte att det kan vara mätfel, men jag tror inte att mätfelet beror på dålig upplösning.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-04 14:09

du får prova själv och dra egna slutsatser, jag har dragit mina
Bikinitider

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-11-04 14:19

celef skrev:du får prova själv och dra egna slutsatser, jag har dragit mina

Jag ser inte riktigt hur precisionen kommer att öka om man sänker samplingsfrekvensen? Kan du förklara ved det beror på. I min tankevärd så sänker man precisionen med en lägre samplingsfrekvens. :roll:

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-11-04 14:50

kodapa skrev:
celef skrev:du får prova själv och dra egna slutsatser, jag har dragit mina

Jag ser inte riktigt hur precisionen kommer att öka om man sänker samplingsfrekvensen? Kan du förklara ved det beror på. I min tankevärd så sänker man precisionen med en lägre samplingsfrekvens. :roll:

Nu var ju frågan inte ställd till mig men då jag satt med manualen till JustMLS "mitt framför näsan" postar jag lite info. Hoppas Celef inte misstycker.

Från manualen:

The frequency analysis in justMLS is done using Fast Fourier Transforms of different lengths
on the impulse response that is visible in the Time domain graph.
For maximum frequency resolution, which is important in the low frequency region, a long
input sequence is needed. For this purpose a 8192 point FFT is used. Problem with using a
long sequence is that the noise immunity is not very good especially at high frequencies.
To alleviate this problem shorter FFTs are used for the higher frequency regions. In justMLS
three different FFT’s are computed.
8192pt FFT: Used up to 1.25% of the sampling rate.
1024pt FFT: Used from 1.25% to 12.5% of the sampling rate.
256pt FFT: Used from 12.5% to half the sampling rate.
This means that if one use a sampling rate of 44100Hz then the 8192pt FFT is used up to
550Hz, the 1024pt FFT is used from 550Hz to 5500Hz and the upper part is taken care of by
the 256pt FFT.
This method works quite nicely, it demands however that the analysis windows are located so
that the beginning of the impulse response is located in the beginning of the FFT analysis
window. The analysis window is tapered with a half-hanning window. To make subsequent
processing easier the frequency points are converted from the linear frequency spacing of the
FFT’s to a logarithmic spacing using 1000 frequency points between 5Hz and 50000Hz by
means of linear interpolation.

Som jag förstår detta innebär det att FFT-analysen har 8192 punkter att jobba med upp till 1.25% av samplingsfrekvensen.

44.1 kHz ger 8192 punkter upp till 550Hz
8kHz ger 8192 punkter upp till 100Hz

Hampes

Re: Mainstreambygge à la diesel

Inläggav Hampes » 2015-05-19 15:58

Hejsan!

I sommar kommer jag att bygga subbar ( 2x slutna si ht18) och letar nu efter lämpliga toppar.
18W-8531 är ett mycket fint element som jag skulle vilja bygga runt men pga min okunskap till just komponentlära/delningsfilter är jag låst till kitt. De kit jag har hittat med detta element har antingen haft en, i mitt tycke, för dyr diskant(6600) eller varit låst till att köpa med orimligt dyra delningsfilter komponenter.. Denna tråd gjorde mig dock glad :D.

Det jag undrar är ifall denna design fortfarande är gångbar? är Ss hds variant drop in bytbar? vad är låd dimensionerna? finns det andra lämpliga toppar ( stativhögtalare ) som kan rekomenderas?
Jag kommer troligen att behöva lite dumförklaring till hur delningsfiltret ska kopplas. Har nu i ett par år läst om olika projekt gjorda av troels,zaph, jeffbagby och här på faktiskt och tänkte ta tag i detta o bygga ett par högtalare.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2015-05-22 12:03

Hampes skrev:Hejsan!

I sommar kommer jag att bygga subbar ( 2x slutna si ht18) och letar nu efter lämpliga toppar.
18W-8531 är ett mycket fint element som jag skulle vilja bygga runt men pga min okunskap till just komponentlära/delningsfilter är jag låst till kitt. De kit jag har hittat med detta element har antingen haft en, i mitt tycke, för dyr diskant(6600) eller varit låst till att köpa med orimligt dyra delningsfilter komponenter.. Denna tråd gjorde mig dock glad :D.

Det jag undrar är ifall denna design fortfarande är gångbar? är Ss hds variant drop in bytbar? vad är låd dimensionerna? finns det andra lämpliga toppar ( stativhögtalare ) som kan rekomenderas?
Jag kommer troligen att behöva lite dumförklaring till hur delningsfiltret ska kopplas. Har nu i ett par år läst om olika projekt gjorda av troels,zaph, jeffbagby och här på faktiskt och tänkte ta tag i detta o bygga ett par högtalare.

Välkommen till Faktiskt!

Kan tyvärr inte svara på om SS-diskanten är identisk men är du intresserad ändå kan du PMa mailadress så skickar jag ritning på lådorna.
.....

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-05-22 13:07

som jag förstått det ska de vara identiska.
Mvh
Magnus

Hampes

Inläggav Hampes » 2015-05-27 16:54

Tack för välkomnandet har skickat ett pm med mail adress .

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2015-06-05 11:56

Intressant tråd och fina högtalare.
Blev jätte sugen på bygga likadant :)

Vad blev kostnaden ?

Just bas elementen är hyffsat dyra antar jag.

Alltså 30 liter och avstämd till 32-33 hz

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2015-06-05 14:31

Johannes skrev:Intressant tråd och fina högtalare.
Blev jätte sugen på bygga likadant :)

Vad blev kostnaden ?

Just bas elementen är hyffsat dyra antar jag.

Alltså 30 liter och avstämd till 32-33 hz

Mellan åtta och niotusen kronor om jag minns rätt.
Basarna går att få för 1600kr på Europe Audio, 8-900 billigare an vad jag betalade för sex år sedan.
.....

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-06-05 17:21

Hampes skrev:

Det jag undrar är ifall denna design fortfarande är gångbar?

Då kanske det skulle gå att bygga ihop AndersH-högtalarna som slutna lådor?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2015-06-05 18:12

Hur bra står dom sej mot pip 9lahe eller vad den hette.

Klarar dom sej själva bra utan sub? Med tanke på 30 liter och låg avstämning.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-06-06 11:58

psst, Johannes. Kolla inkorgen för nya PM... :)

Hampes

Inläggav Hampes » 2015-06-06 22:00

phon skrev:
Hampes skrev:

Det jag undrar är ifall denna design fortfarande är gångbar?

Då kanske det skulle gå att bygga ihop AndersH-högtalarna som slutna lådor?

så var tanken :-) f3 hamnar på 53 så blir inte nån perfekt lr4 delning (sub 24db delning & top sluten 12db avrullning + 12db delning) men inte långt ifrån.

Föregående

Återgå till DIY-forum